Ska jag sluta? Kan jag sluta...

....började dricka som 14 åring. Alltid fullast! Nu 40+ och trots familj och barn är det samma som gäller... ligger på i genomsnitt 25-40 standard glas i veckan. Går inte en vecka utan minnesluckor och ångest. Och detta har pågått i 25 år!!! Hur är det möjligt!? (...med ett par 9 månaders pauser). Varför kan jag inte bara vara måttlig? Duktig??

Har läst allt som går att läsa om alkohol, från fakta böcker till ”Jag som var så rolig att dricka med” och ”Njutningsparadixen”.... Vill ju också förändra mig!!

Förr var det ganska kul, jag är var nog ganska kul och party men de senare åren har det gått för långt, istället för att vara den roligaste på festen/middagen är jag den som går hem först - för att jag är för full...sluddrar, kan inte gå ordentligt och kommer inte ihåg något...Har jag inte vett på att gå hem eller gå och lägga mig så gör jag bort mig... Hur gick jag ifrån kul party tjej till det här??

Barnen tycker att jag är pinsam och drar sig undan, mina vänner tycker att jag är jobbig och min man säger ”du är inte till din fördel”...

Påsklov imorgon - skulle vilja ha en vit påsk - är det ens möjligt!? Vad ska jag säga rent socialt?? Är det dumt att börja med en långhelg som i vanliga fall brukar var massor av vin varje dag??? Eller är det faktiskt helt rätt?

Jösses vad jag önskar att jag kan skriva 7 dagar nykter om en vecka!

(PS. Glömde tillfälligt Corona när jag skrev men vill för god ordningsam säga, vi håller avstånd, ses ute, är är försiktiga och har antikroppar..)

Profile picture for user Fröken H

@MrsWB låter precis som min historia.
Detta blir min första vita helg. Jag sökte hjälp för första gången i mitt liv i måndags.
Har du nån konkret plan hur du ska hålla påsken vit?

Profile picture for user Gullranka

Hej och välkommen hit! Jag känner igen mig sååå mkt i det du skriver, är några år yngre än du men har följt exakt samma spår. Jag slutade dricka helt för 42 dagar sedan och har verkligen inte ångrat mig en enda sekund. Du skriver att du alltid är den som blir fullast, det blev jag med. Kanske är du som jag att du inte ens gillar att dricka 1-3 glas utan gillar känslan av att vara full? För mig har det hjälp att tänka att jag *får* dricka nåt enstaka glas om jag vill eftersom jag vet att jag inte gillar att dricka bara ett, det gör det lättare att avstå. Jag tycker att du skall ge nykterheten ett försök, det låter som att du skulle kunna ha mycket att vinna på det, framförallt när det gäller relationer till dina barn, make och vänner. Kan du hitta en ”anledning” att inte dricka nu under påskhelgen, tex köra bil eller träna på morgonen så kanske det känns lättare? Oavsett hur det blir så hejar jag på dig, du klarar mer än du tror 🌿

Profile picture for user MrsWB

@Gullranka

Tack för hejarop! Behövs! Och det gör så mycket att gå ta del av vetskapen att andra känner likadant! Inte druckit något ikväll och sa precis till maken (som drukigt både vitt och rött) att det enda jag saknade var vitvinet till matlagningen! Nu är dagens fara över😂

Imorgon ska vi bort på lunch till några där alla dricker.... jag ska inte vara fullast utan nykter 💪 - hoppas jag!

@MrsWB jag bokade in mig på jobb nu under påsken. I och för sig har det tidigare inte hindrat mig, men nu ska det det, hehehe
Ikväll är det en typisk sån där wohoooooooo partyyyyyyy kväll, planerat drickande men där tar planen slut.
Jag har kylen full av massa alkoholfritt gott, har bara druckit Trocadero Zero och vatten ikväll. Inte sugen på något egentligen, jo såklart vitt vin. Luktat ett par gånger i sambons glas och lyckligtvis är hans val av dryck inte något jag gillar eller blir triggad av.
Kanske mina mediciner hjälper? Började med Naltrexon igår. Sista fyllan i fredags. Hade bokstavligen kunnat vara min sista då jag ramlade så illa i trappan hemma att jag hade kunnat bryta nacken.

Taktik imorgon, kan du köra dit och hem? Fullast kör inte och ingen trugar en med bilnycklar att dricka.

@Gullranka känner igen det där med att dricka 1-2 glas är helt bortkastat. Lättare att vara helt utan än att väcka draken och sen fajtas mot den hela kvällen och nästa dag... MEN jag vill inget annat just nu än att kunna dricka "normalt", kunna bete mig, vara skötsam som andra.

Profile picture for user Kennie

Välkommen MrsWB. Klokt att ta tag i drickandet nu, just det där att det börjar förändras från att vara kul och party till att oftare och oftare spåra ur är ju en varningsklocka. Och var inte rädd att ta hjälp om det behövs. Efter vad du beskriver så kanske dina vänner förstår att du behöver sluta dricka. Säg att du tar en vit vår för hälsans skull. Och det ÄR bra att börja en helg som denna, massa god mat och godis att fokusera på istället. Kör nu, några dagar kommer vara tuffa, men det klarar du!

@Kennie

Tack för pep!🙏 Vill helst inte säga något men det kanske är bäst? Tänker att jag tar emot ett glas men inte dricker för att ingen ska tänka på det...

Känns som det finns mycket stöd att hämta i detta forumet🙏

Profile picture for user Jullan65

Välkommen, visst känns det jobbigt när det spårar ur och man inte är så rolig längre. Vad bra att du hittat hit. Min sista fylla tog en ända med förskräckelse för snart ett år sedan. Jag tog antabus i början av min nykterhet och naltrexon. Nu har jag naltrexon kvar och jag inbillar mig att det hjälper något mot sug. Jag önskar dig en nykter tid/period, det är du värd. Mycket händer på resan och en ny värld öppnar sig. Inte alltid på gott , men klart värt det. Kram Jullan

@Jullan65

Tack för de orden! Jag vill såååå gärna förändra mitt beteende - känns bara som allt lyxigt och festligt kretsar runt alkohol...måste bryta det ”tänket”!

@Jullan65

Tack för de orden! Jag vill såååå gärna förändra mitt beteende - känns bara som allt lyxigt och festligt kretsar runt alkohol...måste bryta det ”tänket”!

Profile picture for user Se klart

Hej och välkommen hit,
Du kommer att känna igen dig massor i allas trådar här. Det går fint att säga nykter vår tänker jag, till andra. Att ta emot ett glas för att inte göra något väsen av sig känns instinktivt mycket konstigt. Men jag tror att många som varit nyktra ett tag ju snarare känner sig stolta.
Men åter till att du är här, jättebra ju! Här kan något nytt börja. En dag i taget har funkat för mig- 450 dagar till och med. Det händer mycket längs vägen och allra mest blir livet äntligen riktigt bra. Heja dig!

Profile picture for user 2021 nykter

Det kunde varit jag som skrivit denna tråd, känner verkligen igen mig. Under så många år var jag nästan alltid den som drack mest på tillställningar, somnade, kräktes mm. Denna grymma ångest som följde men sen var det dags igen. Jag har helt enkelt fått nog, vill inte dricka giftet mer och mår sååå mycket bättre utan! Tänk på alla vinster du får utan alkoholen, det gör jag när det är tufft att stå emot. Hur skönt är det inte att slippa ångesten?! Hejar på dig! Lycka till!

@2021 nykter

Tack - inte kul att du haft det på samma sätt men skönt att veta att man inte är ensam!

Det är just ångesten som är värst! Vakna tidigt, ligga och vrida sig och gå igenom kvällen, vad kommer jag ihåg? Hur illa var det? Skammen att man är värdelös! Ångesten att man är mindre värd... Fruktansvärt - och ändå när vita vinet kommer fram på tidiga kvällen så tar jag emot - hur är det ens möjligt att vara så svag??? Har du också känt så någon gång? Trappade du ner eller slutade abrupt? Vad var jobbigast?

Denna påsken blir min utmaning - ska fixa detta!!! Idag blir en stooor challenge där alla kommer dricka (mycket) på en gemensam utelunch....wish med luck.

@MrsWB Du är definitivt inte ensam här. För min del var det just på helgerna/fester som jag drack, inget i veckorna utan efter en hård arbetsvecka var jag ju verkligen värd det där vinet. Men alltså blä! Fattar inte heller varför jag hållit på med det så många år. Precis som du så har jag nog varit en jäkligt kul tjej och festa med. Alltid glad och spottade definitivt inte i glaset! Men hur kul är det med en sluddrande kvinna i medelåldern. Som bara blir pinsam. Tror det var min sista gång som gjorde att jag känner aldrig mer. Minnesluckor, ångest och en plufsig rödmosig spegelbild. Nej tack! Imorgon firar jag 100 dagar som nykter och ångrar inte en enda dag! Kämpa på! Du fixar det! Och jag är faktiskt rätt kul nykter med, men inte flamsigt och fånig som jag blev av alkoholen ☺️

@2021 nykter

Tack - precis vad jag behöver höra! Behöver inte heller alkoholen för att kunna vara festlig - blir bara ”pottig” och tjatig med den...

100 dagar - coolt - grattis!

@MrsWB yes! Nu har jag klarat onsdagen (lill-lördagen), torsdagen som denna vecka var fredag... Vaknade tidigt imorse och jag mår så in i norden bra!
I onsdags föll några pusselbitar på plats, jag insåg att onsdagarna redan triggar mig att dricka mycket på fredagen. Onsdagarna har varit nån måttlig, socialt acceptabel nivå (1-2 glas vin) som jag sedan lyckats dämpa, dämpa suget på torsdagen och draken som jag kallar den, har hehehe smidigt sin sluga plan att på fredag minsann smäller det. För då får jag. Skön insikt att en måttlig gång triggar frosseribeteende. Låter som ett beroende och missbruk. Trodde jag inte hade det men endast riskbruk.

Profile picture for user Andrahalvlek

@MrsWB Inte ett dugg fegt, utan smart. I början är man skör i sin nykterhet. Man måste landa i beslutet själv först ordentligt innan man kan prata om det med andra.

Glad Påskkram 🐘

@MrsWB yeeeeey det var smidigt löst! Här går det så bra! Inte en droppe. Jag valde att vi gör pizza ikväll och trodde det skulle bli värsta fällan. Det finns bara en dryck som passar så perfekt till pizza. Sambon tog sig ett glas ur dunken och jag har inget sug. Jag vet inte om det är medicinerna som gör det men jag har inget sug alls.
Åt lite godis däremot. Något gott måste man som människa få ta.

@Fröken H

Vaknar sååååå nöjd! Tänkte precis hur det ”skulle” ha varit:

- igår tex hade jag (i vanliga fall) dragit i mig 1 flaska på lunchen - nu höll jag i ett glas. Jag var hemma 17:30 och började laga middag (gjorde påsk lamm;-))! - det första jag (i vanliga fall) hade gjort var att hälla upp ett glas till matlagningen och ett till osv.. Igpr inget!!! Drack nog 2 l Fun Lemonad. Ganska sen middag - hade nog (i vanliga fall) hunnit minst en flaska till matlagningen....Jag hade (i vanliga fall) varit ”halv” full vid middagen.

Efter middagen hade vi 10 barn här som spelade kort och hängde - sååå mysigt!

I vanliga fall hade jag inte varit ”till min fördel” igår... Just nu hade jag suttit med min kaffe och haft ångest och börjat nysta upp minnet...

Men inte idag!!!!!

Vilken skillnad jämfört med den tjej som vaknade idag - och jag hade super trevligt igår - hade absolut inte varit bättre MED vin... Känns som ditt stöd och din medicin smittar av sig på mig!;-)

Plan idag? Jag ska göra sen påskbuffé lunch till familjen och virgin toddy! Känns mindre jobbigt med nyktert mål idag och solen skiner!!!

Lycka till idag!

@MrsWB Bra taktik att fokusera på fördelarna. Annie Grace är en av mina husgudar och hon säger att ett framgångsrikt alkoholstopp har tre viktiga delar:

1) Förlita dig på dig själv och din egen förmåga att faktiskt sluta dricka. (På den punkten fallerar många.)
2) Fokusera på ALLA fördelar med nykterheten, lyft dem till skyarna.
3) Identifiera dig som en person som inte dricker alkohol.

Jag jobbar stenhårt på trean nu. Blir mer och mer bekväm med att prata om mitt alkoholstopp och mitt nyktra leverne. Har blivit medlem i IOGT-NTO. Är riktigt arg och frustrerad över alkoholindustrin och vill inte stötta dem med en krona mer. Och så vidare.

Glad Påskkram 🐘

@Andrahalvlek

Förstår dig fullt ut! Känns ju som allt för mycket socialt kretsar kring alkohol och konsumtion. Det ska jag också jobba med - hitta nya kanaler och nya vägar.

Väntar lite med att basunera ut tills jag känner mig mer säker på att jag kan klara detta. Men tror på din väg - säkert det enda rätta. Har bara lite för många personer som jag inte gillar i periferin som skulle få vatten på sin kran om jag säger att jag har problem....😬

@MrsWB vilka underbara insikter! Jag hade liknande tankar igår. När vi brukar sätta oss och äta brukar jag redan vara halvt väck. Minns inte helt vad vi tittat på, vad vi pratat om. Jag vill aldrig avbryta kvällen. Går bara och hämtar mer och mer vin och när det är dags att lägga sig smusslar jag med mig något upp som jag häller i mig i badrummet.
Sambon var så lugn igår, han njöt verkligen av lugnet och tryggheten.
Minnena från mitt hemska fall i trappan förra fredagen spolades upp i minnet och jag grät en skvätt. Hemskt.
Igårkväll var jag så lycklig. Så nöjd. Så hög på livet. Min bästis ringde mig, onykter, och berättade hur fantastisk jag är och hur imponerad hon är av mig. Sen kom det: men du är ingen alkoholist. Det säger fler runtomkring mig. Vill inte höra det. Vill inte tvivla. Vill inte tro att jag är redo att dricka några glas. Jag orkar inte med suget och ångesten efteråt. Vågar inte riskera att det blir kaos. Vill inte vara den tjejen. Jag vill vara den jag är just nu. Dygnet runt.

@MrsWB godmorgon! Hur är det idag?
Jag vaknade inatt av ett illamående som nästan gjorde att jag behövde kräkas. Orättvist när jag inte rört alkohol på en dryg vecka.
Idag ska det fixas hemma och sås lite frön och lite jobb på kvällen.
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻

@Fröken H

Nej vad jobbigt!! Känner du dig bättre?

Här går det fint, märker att det absolut är det vita vinet innan maten som är svårast att låta bli, känner jätte sug efter det men hittills klarat att inte dricka något. Ska snart ha gäster på bubbel och snittar men tagit fram en Richard Juhlin alkoholfri bubbel till mig;-)!

Sover som en stock och känner mig nöjd och motiverad!!

Go us!!

@MrsWB jadå, det gick över. Ganska säker på att det är en biverkning av tabletterna.
Bra, då har du ringat in det som är din svaghet. Du hittar kanske nåt att ersätta det med? Glas cola, trocadero eller nåt? Jag har hittat 2 nya favoritdrinkar i helgen.
Berätta sen vad du tyckte om bubblet! Jag tycker det är svårt att hitta goda alkoholfria viner.
Skönt att höra att vi fortfarande kämpar tillsammans. Ha en mysig eftermiddag med vännerna! Ska du berätta för dom?

Profile picture for user Miss Mary Poppins

@Fröken H Känner igen det där att andra inte ser problemet. Ingen i min närhet tycker jag borde sluta eller minska. Och om JAG har ett problem så är DERAS problem sååå mycket värre. Men jag har bestämt att jag inte behöver redovisa för dem vad jag dricker. I fredags suckade jag faktiskt lite och sa att "kan vi inte prata om något annat (än min nykterhet)" . Tror dock att folk tror de ger oss en komplimang när de säger att vi inte har problem 💚🙏

Hoppas du också får starkare självförtroende under resans gång. Härligt med nykter påsk 🌸⚘🐰

@Fröken H

Riktigt god bubbel! Rekommenderar den. Var ute med samma gäng ikväll och berättade - fick faktiskt kanon stöd - över förväntan. Tror nog att dom kanske inte ha tyckt att jag varit så kul att prata med på fyllan ändå..;-)

Beställde alkoholfritt rött och det var dock riktigt äckligt!!!!

Sjukt nöjd - ska nu sjunka ner i soffan NYKTER och se en bra serie!!

Så skönt med stödet här - det gör verkligen skillnad att man har någon att berätta om sina framsteg för. Tänkte ta ett glas vanligt rött till maten idag men gjorde inte det för jag ville kunna skriva här att jag klarat kvällen!!!!

@Miss Mary Poppins asså jag är som en ny människa!!!! På en vecka. Jag tar verkligen tag i saker. Jag älskar denna version av mig själv. Bara positiva känslor. Ibland när jag var irriterad på någon på jobbet och fredagen kom och irritationen riktigt fått växa till sig och jag äntligen fick ta första klunken så ååååååh släppte allt. Men efter att jag druckit mig helt utanför medvetande visste jag på lördag morgon inte om jag gjort nåt mer med den irritationen. Skrivit till kollegan? Ringt? Vad har jag drömt? Vad är inbillning? Riktigt på gränsen till psykotisk. Inte fan undra på att jag haft ångest hela tiden. Nästan rädd att gå utanför huset. Lagt på mig nån falsk roll.
Gud vad mycket tankar och känslor som snurrar just nu.
Jag är så inspirerad av dig. Tack för att du skriver till mig. Du är så klok. Så erfaren.

@MrsWB jag är så jävla stolt över dig! Jag behöver få höra om dina framsteg.
Undrar hurlänge man försöker hitta ersättning som ska likna "giftet"?
Att du berättade för dina vänner! Så jävla grymt. Jag har funderat på nåt catchigt svar om någon försöker truga. Nåt i stil med: nej jag avstår, jag vill nämligen vara mig själv hela kvällen.
Du är grym! Jag är grym! Vi är så jävla grymma!

@Fröken H

Tack för att du finns och peppar! Vad kan jag göra för att stötta dig?

Så skönt att berätta idag - kommer aldrig beställa rött igen - får bli en skön cola zero - nästan samma färg;-). Men bubblet kändes festligt!

Hoppas du får sova bättre i natt! Imorgon är en ny dag som vi tar med ett leende! Ska baka bullar!

Berättade förresten för mamma idag - hon blev stolt!

@MrsWB det är stort att berätta för mamma! Min mamma sa genast att hon hänger också på mina 12 veckor. Underbart!
Att du finns här är ett stöd. Tack!
Dag 9 vit närmar sig sitt slut. Förra måndagen gick jag bara runt och bölade och tänkte att hur ska jag klara påsken utan att dricka? Hur ska jag klara påsken med alkohol? Det var sånt kaos. Hade någon ens försökt berätta att jag skulle må såhär bra hade jag känt mig hånad. Men jag mår så bra. Önskar att alla som nånsin tänkt tanken att lägga bort giftet verkligen gjorde det.

Profile picture for user Miss Mary Poppins

@Fröken H 🥳🙏❤ Bra jobbat!

Idag är du på min favorit dag, nämligen den tionde. För mig tog första tidens ångest slut och jag kände att kroppen var fri från giftet. Nu vet ja dock att dag 10 är bara ett smakprov på det som kommer senare. Även om måendet går upp och ner så blir den bättre och bättre hela tiden. Vissa steg är mindre, man får inte samma kicks hela tiden. Men du har en så fantastisk framtid som väntar på dig (och din mor) 💚🌸💚🌸💚

Ps. Så klart jag skriver ❤

Profile picture for user Majaela

@MrsWB skrev:"Tänkte ta ett glas vanligt rött till maten idag men gjorde inte det för jag ville kunna skriva här att jag klarat kvällen!!!!"
Tänk vilken tur vi har varandra här ! 💚💛💚🐣

@Fröken H

Såå glad! Sov som en klubbad säl i natt 10 timmar utan att vakna!!!! Hur sjukt är det??

Kanon dag - varit ute och joggat, bakat bullar, grillat korv och spelat golf med barnen - känner mig som bästa mamman!!!! Jösses!!!

Imorgon ska jag på middag till min äldsta bästa väninna som jag inte berättat för - lite på känn att hon kommer tycka att jag är tråkig... men känner mig inte frestad att ändra på något för det!!

Hur har du haft det idag?

@MrsWB asssssååååååå vilken stjärna du är!
Jag har jobbat idag. Jobbat, funderat, fler mentala pusselbitar har fallit på plats.
Jag gjorde första kapitlet i KBT programmet här på sidan. Jag vill göra 10 veckors programmet i lugn tempo.
Vilka utmaningar du har tagit dig igenom. Superstar. En riktig partypingla behöver ingen drink i handen. Om du vill kan jag tipsa om 2 fantastiska "mocktail" varianter som jag njutit av i helgen.
Spännande och lite konfronterande det där med vänninan imorgon. Jag tycker du är ascool som kör hela racet! Heja heja heja dig!

Profile picture for user Cilla8

Wow! Vad coola ni är som klarat 10 dagar o en storhelg!! 👏🙏 Jag suger åt mig allt ni skriver! Ett sånt driv ni har! Första dan idag o är "rädd" för fredag- lördag. För då "får man ju" dricka.. Då peppar verkligen ert driv! Kan ni klara det så ska väl jag också klara det! Hejja Er!

Profile picture for user susy

Hej, ny här. Känner igen allt. Det har inte varit en vit påsk. Jätte ångest, kommer att försöka bli sjukskriven imorgon och ta tag i detta. Jag vill bli fri från detta gift. Skulle behöva lite peppning. Varit vaken hela natten suck. Verkligen förstått att mitt beroende förstör allting.

Profile picture for user Kärring

@susy Jag väntar också med ”spänning” på hur det kommer kännas på fredag... Men jag känner mig stark i tron om att klara fredag och lördag utan alkohol! Vi kan peppa varandra på fredag!

@MrsWB vilken härlig dag du hade! Jag hade också en kanondag, vilket jag absolut inte hade haft om jag hade festat till i helgen. Vinsterna är så värt att avstå tycker jag 😊 kram och grattis till en bra första tid nykter!

@Cilla8

Det känns verkligen fantastisk - har ett driv som aldrig förr och njuter av att ligga och kolla serier med maken på kvällarna och komma ihåg vad jag sett...

Det jag upplever som svårast och där suget är som störst är innan maten. Brukar i vanliga fall ha hällt i mig en flaska vitt. Klarar jag den puckeln är kvällen en baggis. Försök ha något riktigt gott att dricka då (gärna light/zero så du inte blir sockerhalt;-))

Lycka till nu! Skriv mycket här och läs! Det är ett oerhört stöd att man kan briljera om hur duktig man är (inte skryta utan briljera;-)) och veta att man inte är ensam! Går det åt skogen så finns det också många som kan ”fiska upp” en som varit igenom samma.

@susy

Välkommen! Bra att du hittat hit!!

Ångesten är fruktansvärd och jag känner den så väl! Varit ständigt närvarande i 25 år! Så jag förstår dig! Den är största vinning att slippa när man lägger giftet på hyllan...

(Ha ha, låter ju som ett proffs fast jag bara varit nykter i 7 dagar;-))!!

Kom igen nu! Peppar dig gärna !!

@2021 nykter

Härligt att du också hade en underbar dag! Vilken energi! Men framförallt tycker jag att avsaknaden av ångest och den goda sömnen är första vinsten!!! Vilken skillnad!

Vad är dina ”svåra stunder”? Mina är absolut att klara mig utan den vita flaska innan maten - sen går det på räls. Låg också och funderade igår - har alltid sagt att klara sig utan alkohol blir så svårt socialt MEN i ärlighetens namn är det inte sant - det är ju hemma som jag häller i mig mest och då är det bara barnen och maken som lider. Maken dricker ganska frisk också men barnen är ju alltid nyktra. Som min son sade en gång när jag körde på en fest och beklagade mig att alla blev så dumma att höra på och att man märker det så tydligt när man inte dricker ”mamma, det är så vi alltid har det...” - snacka om ångest....

Lycka till idag!

Tack alla för svar och peppning. Så starkt av er alla för mod och beslutsamhet för varje dag som går utan alkohol! Det måste kännas underbart!!

Jag vet inte hur jag ska gå vidare, klarade inte av att gå till jobbet. Vet inte om jag ska berätta på min vårdcentral. Vad finns det för hjälp att få om man inte är stark nog att bara sluta ?
Ingen vet egentligen förutom de här hemma hur det ligger till. Mina närmsta och älskade som jag förstör så mycket för.

@susy

Våga be om hjälp om du inte är stark nog att klara det själv. I de flesta städer finns det beroende kliniker och det har säkert din vårdcentral koll på, beroende på var du bor. Våga vara ärlig med ditt problem - det sköts anonymt och jag upplever att man får väldigt positiv feedback och inget dömande!

@MrsWB har du fått hjälp eller slutat själv? Jag vet inte om jag vågar. Det blir nog så att jag försöker en gång till innan. Jag var på vårdcentral tidigare men påtalade bara panikångest och depression.
Tänker med lite sjukskrivning, långa promenader, ingen press att jag måste sova under natten att jag kanske skulle kunna vända detta denna gången.

@MrsWB skulle säga att typiskt en långhelg som påsken, jul eller semester är mina svåraste stunder. Gärna när jag mår som bäst också.
Kan riktigt känna innan vilken gång jag dricker som kommer vara den gången allt spårar ut...
Får se om jag lite längre fram har fått tillräckliga verktyg att klara av att sluta i tid dessa gånger. Känner att jag inte är där än utan vill fortsätta på nyktra banan ett tag till. Ha en fin dag 💕

Grattis, så bra ni kämpar och vilka stora framsteg.
Den där flaskan/glasen vin innan middag. Känner igen såååå väl.
En tröst är att det går över, så småningom är det helt borta, suget! Som trolleri.
Fast ändå inte. Man får kämpa med nya vanor, rutiner. Ett glas cola zero kan funka fint men det bästa är när man inser att själva stunden tappar sin laddning. Ni kommer dit med uthållighet och tålamod! Heja heja!

@susy

Har inte fått någon konkret hjälp men deltar i en studie om alkoholvanor sedan 2 månader tillbaka som har öppnat mina ögon. Bara det att jag började skriva upp hur mycket jag drack fick mig att tappa hakan och få ångest på riktigt. Det hjälpte! Men tycker verkligen att du ska våga fråga! Anmälde mig här på sidan till 10 v programmet - gör det du också! Finns under ”stöd”.

@Fröken H

Då blir det dessvärre ingen mat i min familj😂 Däremot så tar jag inte god tid på mig utan börjar laga sent så att det blir lite stressigt - då tänker jag inte på vinet lika mycket...

Hm, jag ska faktiskt gå tillbaka i min första tråd och kolla, blir som med barnen att jag glömmer bort när de började krypa och gå, haha.
Jag tror du gör rätt i att minska tiden när du lagar mat. Att göra det mer till nytta än ”nöje”. Vi äter oftare enkel mat idag, även om jag fortfarande gillar att laga mat till min familj. Men till vardags försöker jag att inte göra nån grej av det. Ladda ur den där stunden. Lyssna på en podd/bok, göra ett korsord medan jag lagar.
Det jag med säkerhet kan lova är att suget försvinner. 100% säker att det gäller dig med!

Så där ja💪💪💪 Drömmen förra veckan var att kunna säga att jag varit nykter 7 dagar och klarat påsken - och det har jag!!!!! Känner mig så stolt!

Var dessutom på middag igår hos min äldsta bästa vän och berättade - hon fick till och med läsa tråden här. Inte nog med att hon var sjuuukt gullig och stöttande - hon börjar med vit månad idag;-)!

Summering av veckan som jag tar med mig:

- berätta för alla nära, det finns så mycket stöd och hämta och det är skönt att vara ärlig.
- berätta inte till kleti och pleti, det blir bara massa tjat. Ta ett glas och drick det inte, ingen märker det.
- var aktiv och dra ner på matlagningstiden - vita vinet innan maten är min STORA fara!
- beställt massa goda zero produkter som jag ska ha hemma och lyxa mig med.
- kör 3 månader istället för 1.
- det var ändå lättare än jag trodde👌
- hade inte löst det utan detta forum - tack alla!!!! Kommer vara en fortsatt flitig besökare!❤️

Känns som om puckeln är över - inte så orolig över att misslyckas! MEN helt säker på att det går åt skogen om jag tar 1 glas...

Ha en underbar dag!

@MrsWB shiiiiiiit vad glad jag är nu! 7 dagar! GRATTIS! Det har hänt så otroligt mycket och du har klarat så många utmaningar. 🌼🌼🌼
Häftigt det där med väninnan som direkt hakar på. Du inspirerar. Jag tror fler än man tror har problem med balansen. Giftet tänjer på gränserna och börjar ta mer plats än det ursprungligen var tänkt. Bara positivt detta! 🌺🌺🌺
Ikväll, lill-lördag, sambon tar sig kanske ett glas. Jag vill se en bra film. Kanske lyxar till det med nån a-fri drink till. Det är ju ändå onsdag. 🌻🌻🌻

@MrsWB GRATTIS!! 🙏Hejja dig! O så långt mentalt du kommit på så kort tid. 👏 Jag drömmer om nästa måndag. Då har jag klarat helgen o en hel vecka!😍 Just nu känns det hur lugnt som helst. Men vet hur skör jag är om något "jobbigt" händer. Men är så beslutsam om att jag ska klara det!!
Fokuserar på att jag ändå ska få njuta av god mat som är hälsosam o nån ny god alkoholfri dricka. För dricker jag inte alkohol blir jag heller inte sötsugen. Så det blir 2 flugor på smällen detta. 🤩 Har 11kg till normalvikt. Nu finns chansen att de ryker!!😀 NU KÖR VI!!💃😍

@MrsWB Grattis till 7 nyktra dagar! 🥳🥳🥳 Men framför allt grattis till viktiga insikter. Wow! Du tar dig fram på den nyktra resan med sjumilasteg. Vilken stjärna du är ⭐️⭐️⭐️⭐️

Kram 🐘

@Fröken H

Herregud vilken resa vi gjort på så här kort tid! Hoppas vi grattar varandra till 1 mån, 3 månader i samma anda utan att hamna i diket på vägen. Nu köööör vi💪❤️

@Cilla8

Du är grym! Och om något är jobbigt - skriv här! Vi peppar!Du kommer klara denna vecka galant! Håll dig aktiv bara och tänk positiv! Analysera dina ”faror”!

Hade oxdå 10 kg i höstas innan jag gick med i WW (vilket total pajade för det är så mycket poäng i alkohol😂🤔) men har ändå gått ner 7 så nu tar jag dom sista utan vin...fast jag har allt ätit sjukt mycket godis i påsk...😂... har ju inte hällt i mig 3.000 kcal i vin per dag..😂 så har unnat mig!

Lycka till nu! Nästa måndag är det du som skryter om din nyktra vecka !

@MrsWB Bra jobbat! Jag har ju väldigt lika bakgrund som dig och känner igen mig i så mycket du skriver. Tyvärr ligger min första helg framför mig och jag börjar känna mig en smula orolig nu när fredagen närmar sig... tänker att det nog blir lättare efter att man klarat den första helgen utan alkohol. Den första på åratal!

Grattis till dig som klarat den! 🎉 Du är grym!

@Kärring

Väldigt lika! Och det är därför vi finns här för varandra! Hade du svårt att sova i natt eller vaknade du 6?

Vad har du för planer i helgen? Kan du lägga in något på kvällen som kräver bilkörning? Håll dig aktiv! Som jag också sa till Cilla, det som räddar mig är att vara aktiv, ha en bra serie på Netflix, Cmore eller HBO att se fram emot (nästan prio 1), korta ner tiden i köket och lusläsa här!

Ska ut och äta ikväll och idag ska jag inte beställa alkoholfritt rött utan cola zero!

@MrsWB Jag vaknade kl 05:00 men det var ändå okej, jag låg ändå kvar i sängen eftersom jag var ledig. Hämtade en kopp kaffe och kröp ner mellan lakanen med mobilen och läste massor här på forumet.

Jag har bilkörning inplanerat både lördag och söndag morgon så det känns bra! Jag brukar aldrig köra dagen efter, i alla fall inte före kl 17:00, typ. Så det känns tryggt att veta att jag liksom ska upp och iväg båda dagarna. Tyvärr är ingen av sakerna "jätte-måsten" men jag bestämmer mig för att de ändå är det så att jag har ännu en anledning att hålla mig nykter.

Ledig idag som sagt och har faktiskt massor av energi! Jag har jobbat (trots att jag är ledig) promenerat och tvättat husets samtliga fönster och klockan är ju bara 15:00 :D Renast rabatterna också men måste spara resten av alla måsten för att ha något att aktivera mig med i helgen. Ja, det kommer nog att bli enkel mat, inget fancy, för det är så sjukt förknippat med rödvin så det vågar jag inte! Det får bli spagetti och köttfärssås eller pannkaka eller något sånt :D

Jag måste hitta en ny favorit dryck till mat. Alkoholfritt rödvin är ju bara inte gott, det smakar ju som äcklig saft. Men jag tycker inte heller om läsk till mat, det funkar bara för mig när jag äter skräpmat, inte till "riktig" mat liksom. En god dryck som jag ska prova och se om den funkar till bra mat är tranbärsjuice.

Gå ut och äta kan ju ändå vara en bra idé, det är ju bara att köra dit så är problemet löst, då måste jag ju också köra hem!

@Kärring

Bra jobbat - bra plan! Hittat någon bra serie??

Testa Richard Juhlins champagne - den är faktiskt jätte god! Jag dricker en hel del Schweppes Tonic Zero med citron - känns nästan som en GT😂

@MrsWB sträckkollar faktiskt Game of Thrones som jag lyckats missa i alla år, ganska bra gjort att ha missat den 😂

Vita viner o bubbel tycker jag det finns många goda alkofria, men röda, urk! Och tyvärr är rödvin min största last. 😶
Visste inte att den fanns som Zero, måste testas! 😍

@MrsWB sträckkollar faktiskt Game of Thrones som jag lyckats missa i alla år, ganska bra gjort att ha missat den 😂

Vita viner o bubbel tycker jag det finns många goda alkofria, men röda, urk! Och tyvärr är rödvin min största last. 😶
Visste inte att den fanns som Zero, måste testas! 😍

@Kärring

Kul- kämpa på!!

- började på Game of Thrones i påsk - på avsnitt 8. Hållet mig borta från den men otippat bra! Annars älskar jag Suits, Sons of Anarchy, Prision Break, Emily in Paris, Billions, Modus - allätare som du ser😂🥰

Okej...ingen är perfekt... varit ute och ätit middag...blev bara såååå sugen på att testa efter påsken...

Drack 1 glas vitt till förrätten och 1 glas rött till varmrätten...🤔😬

Vet att det rimmar dåligt med att fira 10 dagar nykter men ändå känner jag mig nöjd - det blev inte mer, jag hade inte lust till mer och nu sitter jag i soffan, hemma, med en serie och dricker påskmust light..

Lite i diket...💩men ändå inte....imorgon är jag vit igen...

Njut av kvällen !

@MrsWB Huvudsaken är att du hamnade hem i soffan med påskmusten! Tänk positivt, du drack bara 2 glas och sedan var det nog.
Men ikväll blir det bara must, eller hur?
(Vi finns här och bärgar upp dig ur diket!)
Stay strong! 🐉

@MrsWB funderar om jag ska skriva: "jaha här jobbar man en kväll och mössen dansar på bordet" eller "vad bra att du inte triggade till mer". 😉
Vi fortsätter räkna. Dag 11 idag. Det som hände igår lägger vi bakom oss. Jag tycker att det är bra att du kunde stanna vid 2 glas. Är inte det ett mål du har? Att kunna ta ett/två glas då och då? Du kan ju!
Om jag tänker lite vidare på det här att dricka nån enstaka gång så är det ju verkligen inte dumt att göra det på en restaurang med god mat och trevligt sällskap. Bättre än hemma och hänga under dunken.
Sen är det så grymt att du faktiskt skrev här.
Jag säger som @kärring: ikväll blir det påskmust igen. 😘😘😘

@Fröken H @Kärring

Tack tjejer!! Jag det är ju mitt mål framöver men det var nog lite tidigt! Behöver 3 nyktra månader för att vända skeppet...Faktisk bättre på resturang för då kan man inte fylla på glaset i smyg...

Ingen fara med igår men det gjorde att jag drömde att jag var på fest, gjorde bort mig och var full så jag vaknade med tok ångest innan jag fick klarhet i att det var en dröm...😬😂

Vit igen - japp💪💪

Tack för pep och att ni inte dömmer❤️

@MrsWB hahaha mardrömmen, där fick du!
Det finns inte en molekyl i mig som skulle vilja döma dig.
Ja det blev lite tidigt att testa men gissar att det hör till våra personligheter: att testa gränserna och tänja lite på dom.
Fullt fokus framåt bara. Sen är det bra tycker jag att det inte hände på en helg.

@MrsWB Ooo den drömmen var skön att det bara var en dröm! Jag vet ju precis den känslan och den vill jag aldrig mer ha!

Har också tänkt på det där med restaurang, att ta bilen dit så måste man ju köra hem ☺️

Här dömmer vi inte, nästa gång är det kanske jag som ”klantar” (eller vad man nu ska säga). Vi gör ju någonting, vi kämpar ju, vi försöker! Det är det viktigaste just nu! En o annan dikeskörning får vi nog räkna med kan hända.

Men fokusera nu på: Nykter idag! Fun Light går det åt här hemma också, den känns trygg ☺️

@MrsWB Vad strongt av dig att;
1, Bara ta 2 glas o sen läsk i soffan
2, Att du berättar för oss andra. Ett fint förtroende vi får🙏
3, Att du inte vill ta något idag utan nu är du "vit" igen.
HEJJA DIG!!💪👏 Vi skulle aldrig dömma! Vi är alla sköra emellanåt o vi sitter i samma båt🛥
Jag har precis varit på Maxi o köpt både alkoholfri bubbel o rödvin. Hoppas rödvinet är någolunda drickbart för ska laga en ljuvlig köttfärs/fetaostpaj till ikväll.
Men skulle det vara odrickbart kommer jag ändå inte ta ett glas ur dunken.. Har ju att ta av tyvärr..🙈 Ert pepp får mig att fortsätta vara nykter!
Nästa vecka ska jag börja ett hälsosammare liv. Har gått många kurser med Ulrikas kickstart o det är jättegod enkel mat. Ska nu göra egna menyplaner med de godaste rätterna från dessa kurser. O då passa INTE alkohol in i bilden! Det är alkoholen som ALLTID förstört min viktnedgång! O när man dricker massor orkar man inte träna.