Aprilgänget 💪💨❤️

Aprilgänget💪💨❤️

@Cilla8, @Fröken H, @Kärring och bästa ”mentor” stödet @Miss Mary Poppins och många fler stöd - och självklart alla som vill läsa eller joina👌

Vårt lilla gäng skriver så mycket till varandra, vi missar saker, viktiga pep, viktiga tankar, viktigt stöd i olika slingor - här har vi en länk där vi kan skriva till varandra samlat om det behövs (vi har ju våra personliga trådar oxå). Vi försöker kolla varje dag så är det ingen som kör i diket utan att i allefall någon i ”gänget” kan fiska upp❤️

Profile picture for user Draken

@MrsWB Bästa idén någonsin! 😍❤️
Att ha en egen tråd dit vi hittar om tankarna blir för jobbiga eller vi bara vill dela med oss av en massa kärlek🥰
Love it!
Det stöd jag känner från er känns som det viktigaste jag har nu för att orka stå emot!

Tack för ni finns hela gänget! 🐉🔥

Profile picture for user Smurfan_

Vad hade jag gjort utan er!❤️

Måndag imorgon, en kommande vecka utan utmaningar faktiskt - händer ingenting mer än jobb, logistik och läxor! Skönt att påsklovet ändå är över med alla ”festliga” utmaningar och ledighet...💪

Gick ju ändå förvånansvärt galant🙏 - tack vara detta forum🙏❤️

Profile picture for user Cilla8

Åh En sån jättebra idé! Jag vill ju SÅ gärna följa Er alla o inte missa att stötta o peppa Er!🙏 På samma sätt som ni stöttar mig! 😍
Kram från mig som vunnit min största seger ikväll! 🌺💃

@MrsWB Jag tycker också det är skönt med vardag igen, även om det är skönt med ledigt. Men ledigt är så förknippat med alkohol tyvärr 😶
Nu, ny vecka! 💪🏼👊🏼❤️

@MrsWB Jag tycker också det är skönt med vardag igen, även om det är skönt med ledigt. Men ledigt är så förknippat med alkohol tyvärr 😶
Nu, ny vecka! 💪🏼👊🏼❤️

Profile picture for user Miss Mary Poppins

Godmorgon ❤
Roligt (smidigt 🤣) att ha en gemensam tråd 👍👍👍

Visst är det skönt att vardagen kommer med struktur och måsten. Desto fler nyktra dagar man samlar på sig, desto lättare detta blir. Alla erfarenheter är nyttiga. Synd att du @Cilla8 snubblade lite, men även vi andra blev påminda att det är inte så vi vill ha det. ❤

Men vi pustar ut och välkomnar måndagen. Gå inte in på systembolaget nu då. Och @Cilla8 visst kan du flytta alkoholen till källaren. Du kan även lämna nycklarna till jobbet 😅🙏💚

Godmorgon gänget 🤩🥰

Ny vecka - känner mig stark.

Ska träna på lunchen! På onsdag är det 14 dagar (men 2 glas snubbel...) och det känns kanon - trodde ärligt talat inte att det skulle gå!

Har ni några diken i veckan (fram till fredag🥳) som vi behöver parera?

Och @Cilla8 - stark idag va?💪🥰

Njut av dagen😘

Profile picture for user Fröken H

Godmorgon giiiiirrrrllllzzzz! Ny vecka. Glöm era missteg förra veckan. Vi räknar på precis som vi gjort från dag 1.
Ny vecka. Helgerna är fortfarande mina största utmaningar så jag tog faktiskt lite extra jobbpass kommande helgen. Dels ska min sambo få lite egentid och så behöver han sakna mig. Vädret blir inte så fantastiskt (både på gott och ont). Jobbet ger mig struktur och en anledning att njuta extra av den lediga dagen jag har. Jag gillar att ha lite press på mig själv.
Jag har lättare huvudvärk, hade det i lördags också. Kan vara biverkning av naltrexonet. Funderar om jag ska ta den varannan dag...

Hoppas att det går över @Fröken H. Du som är så duktig och motiverad - tror du inte att du klarar dig utan? Naltrexonet är väl egentligen bara till hjälp om du dricker så att du inte blir ”belönad” eller har jag missuppfattat det?

Känns bra med veckan, jag klarar mig egentligen också utan alkohol ganska bra när inte fest och helgmys slår till. Min stora bov är ju att jag inte kan sluta när jag väl dricker! När man egentligen borde vara nöjd gasar jag och häller i mig tills jag stupar...klädsamt...not!

@MrsWB jag har funderat på att inte ta tabletterna dagligen. Jag gillar varken mediciner eller hormoner. Men det gick utmärkt att förgifta sig. Ironiskt.
Läkaren ska följa upp, hoppas det blir i veckan så jag kan föreslå att bara ta om jag tänkt dricka. Jag har inget dagligt beroende på det sättet.
Ja du, jag är precis som du. Inget stopp. Ibland finns det stopp men allt som oftast inte. Blev fler och fler kvällar utan stopp mot slutet. Märkte liksom att det eskalerade. Usch. Hemska minnen.

Profile picture for user Andrahalvlek

Huvudvärk är ett typiskt symtom på abstinens efter alkohol skulle jag säga, det hade jag från och till i flera månader. Lite lätt störande. Huvudvärk som abstinens efter kaffe är värre. Även vid nikotinstopp får man huvudvärk som abstinens tydligen.

Ni är så duktiga i Aprilgänget! 🥳🥳🥳😊

Kram 🐘

Här är en till utan stopp 😶 För mig är det egentligen inga som helt problem på vardagar för jag dricker aldrig då. Problemen är att det känns så självklart när det är helg och att det är totalt bottenlöst vad det gäller alkohol. Skulle kunna dricka tills jag dog, det är jag övertygad om. Mår aldrig illa eller kräks heller utan kör bara rätt in i kaklet 🙄
Men inga gropar för mig under veckorna så ni behöver inte oroa er för mig under veckodagar. Ju mer kan jag stötta er som behöver under vardagar ❤️

Här är en till utan stopp 😶 För mig är det egentligen inga som helt problem på vardagar för jag dricker aldrig då. Problemen är att det känns så självklart när det är helg och att det är totalt bottenlöst vad det gäller alkohol. Skulle kunna dricka tills jag dog, det är jag övertygad om. Mår aldrig illa eller kräks heller utan kör bara rätt in i kaklet 🙄
Men inga gropar för mig under veckorna så ni behöver inte oroa er för mig under veckodagar. Ju mer kan jag stötta er som behöver under vardagar ❤️

@Kärring som du skriver, jag har ofta dagen efter tänkt att jag skulle kunna dö av alkohol. Helt sjukt. Tycker inte ens jag dricker enorma mängder. Sambon säger det är 6 glas vin... det kanske är det han ser och resten smyger jag...
Tycker jag blev så smidig i att hålla vinglaset i rätt vinkel så det inte lät när jag smygtog vin. Alltid samma wiiiiihaaaaa känsla när jag lyckades. Det kanske också är smygandet som är en del av kicken?

Det är så sjuk roligt i misären när man läser, smygandet, ljudet, ”inget stopp” - sitter faktiskt och ler och undrar- va fasen hände oss😘. Som @Kärring mår jag inte heller dåligt - bara rakt i kaklet - blir inte särskilt bakis heller - bara apatisk och sömnen som blir bedrövlig, krypandet i kroppen när man vaknar och ÅNGESTEN som river i kroppen - att det hände igen....

Ni behöver inte vara oroliga för mig heller i veckan så jag fiskar gärna upp er!

Jag kräktes nån gång ibland annars var jag som en zombie hela lördagen.
Jag smög med mig öl upp i badrummet som jag klunkade i mig innan jag la mig. Så det är inte bara vin jag häller i mig.
Asså det är sjukt komiskt att ha hittat er. Mina systrar.
Vad är det för "fel" på oss egentligen? Är det belöningscentrat som det svajar i? Vi verkar ju inte ha ett beroende som i att vi måste få det.

Jodå, nog har man smyg-klunkat i sig något glas medan sambon varit i duschen... så jävla galet när man verkligen ser det liksom...
Varför gör man det? Vad är det i en som liksom inte kan nöja sig med ett glas? Varför dras man så till alkoholen?
Så många frågor jag ställer mig nu när jag liksom verkligen vågar titta på det utifrån.
Här har det spårat ur det sista året, innan dess var det ganska okej, även om det blev för mycket även innan, men inte lika ofta. Och inte så självklar dricka VARJE fredag och lördag vecka efter vecka.
Det lustiga är att helgen gick hyfsat lätt och som jag hoppas att det gör det även kommande helg.
Så skönt att prata med andra som liksom förstår hur det känns. Hur det känns att verkligen inte kunna sluta efter 2 glas.
Tack för ni finns!

Jag har registrerat vad jag druckit senaste månaderna - skulle ni kunna titta på en månad och se om det är helt sjukt - eller det vet jag ju, men skulle vilja ha oberoende synvinkel.., från syrrorna🙏🥰?? Kan ni känna igen er eller är jag way of? Hade ett peth värde på 0,8 och tror att allt över 0,3 är stor risk😱🙀

Så här såg tex februari ut:

1/2. 1 flaska
2/2. Inget
3/2. Inget
4/2. 2 flaskor?
5/2. 2 flaskor?
6/2. 2 flaskor?
7/2. 1/2-1 flaska

8/2. 1 flaska
9/2. Inget
10/2. Inget
11/2. 1 flaska
12/2. 1 1/2 flaska
13/2. 2 flaskor?
14/2. 2 flaskor?
15/2. 1 flaska
16/2. 1 flaska

17/2. Inget
18/2. 2 flaskor?
19/2. 2 flaskor ?
20/2. Inget
21/2. Inget
22/2. Inget
23/2. Inget

24/2. 1 glas
25/2. Inget
26/2. 1 flaska
27/2. 1 flaska
28/2. 1/2 flaska

? - då kommer jag inte riktigt ihåg....smyga behöver jag dock inte - maken fyller glatt på...😱

Vad säger ni?🙀

Profile picture for user johnhalsey70

Känner verkligen igen detta med smygande. Det är det som jag håller på med. Dricka för mig själv. Jag är ju inte en man som man kan tro utav namnet , utan en pensionerad kvinna. Då är det ju om möjligt ännu värre att dricka.

@MrsWB Ungefär som du fast mer koncentrerat, dvs enbart till fredag o lördag 😑
Usch, det är jobbigt när man verkligen tittar in i sin egen dekadens liksom....

Jag är stolt över oss som också vågar erkänna för oss själva o varandra! Vi är bra!

@johnhalsey70 👋🏽 hej och välkommen till oss 🤗 Det är inte värre för att man är pensionär, vi sitter alla i samma båt! Men vi är också här allihop och försöker göra någonting åt det! Det är bra!

Jag smyger ju inte direkt när jag dricker, vi liksom trissar varandra jag o sambon. Men nu känner jag hopp, jag har ju i alla fall tagit ett stort steg framåt! Han också, på sätt och vis, han drack ju i alla fall mindre i helgen än han brukar göra. Hmpf, komma här och glida på min våg gratis! 😜

Håller med er om att man måste skratta lite mitt i eländet åt knäpp saker man gjort när man smyger. Så sjukt dumt egentligen😳😄

@MrsWB jag tycker det är skrämmande mängder för ofta. Det är det jag ser när jag tittar på det helt "kliniskt". Om jag jämför det med mig själv (om det är det du ville) så drack jag säkert också 2 flaskor på en kväll men inte lika ofta. Jag kan ha druckit liknande mängder och frekvenser mot slutet av mitt äktenskap, jag skilde mig 2 år sedan.
Hur har du fixat att jobba?
Jag vet inte hur jobbigt du tycker det är med mina feedback nu. Kom alltid ihåg att jag inte dömer! Du är min syster! ❤

Precis den feedbacken jag behövde av er alla, rak, ärlig och konkret. TACK!! Jobbigt @Fröken H - ja, men det är så jag vill ha det!!! Behövde också få det på print för att se det svart på vitt - ingen rolig syn! Min man säger ofta, vi är som alla andra MEN det vet jag ju att vi inte är, ändå lallar jag med...tills nu! @Kärring - vi är liksom också bra på att trissa varandra och han har också druckit Såå mycket mindre på mig vagn sista veckorna...

Hur klarar jag jobb?? Helt sjukt men jag tränar nästan varje dag, kör barnen till skolan kl 7:45 (Dräger visar grönt) och fungerar hur bra som helst socialt och på jobbet.... börjar oftast dricka vid 17 och somnar innan 22...

@Cilla8, verkar som om vi toppar men vi är på samma goda väg att lösa detta!!

PS. Står en öppen flaska vitt i kylen och maken är bortrest tills på torsdag - tänkte jag skulle hälla ut den men känner faktiskt en tillfredställelse att den står för utan att blir rörd 😂😂 - sjukt va😂

@MrsWB asså superwoman, hahaha utan mellanslag.
Du måste ha världens bästa förbränning! Jag hade nog inte fixat det där.
Vet du, när jag slutade röka (börjat och slutat i omgångar) så ville jag ha cigg hemma, precis som du med vinflaskan. Jag kunde hålla paketet, öppna det, lukta på ciggen, sätta en otänd mellan läpparna. Behöva känna att jag FÅR men jag VILL inte!

Jag kan nästan höra ert prat och skratt hit till skogen 🤣👌❤ Underbart 💚🙏

Jag upplevde också en stor lättnad över att få vara ärlig med mitt drickande. Att jag skrev på min tråd hur mycket jag hade druckit blev väldigt hjälpsamt när jag förra veckan behövde påminnelse om hur stora problem jag faktiskt hade. Så mitt "mentorstips" för idag blir, att skriv era ärligaste uppdateringar också på era egna tråd, så ni inte behöver leta dem sedan. Just nu har ni allt färskt i minnet. Ångesten. Sömnen. Mängden alkohol. Skriv ner så ni får senare läsa vilket jobb ni har gjort ❤👌

Den här tråden är bara too good to be true 😅🙏❤

Jag funderar på om jag skulle boka läkartid för att ta leverprover etc. Tänker att jag måste ju ha dåliga värde. Att få reda på det kanske blir ännu en sporre att ta hand om min kropp? O känns också som en del i min tillfrisknande process, att "erkänna" mitt missbruk.

@MrsWB Jag skulle aldrig kunna ha en flaska i kylen, den skulle slinka ner fortare än fort. Tror jag i alla fall. Men det klart, när jag slutade snusa hade jag en dosa snus i fickan i en månad säkert, så det är väl kanske så att när man väl bestämt sig...
Jag hällde ut en halv dunk rödvin förra helgen, jag vågade inte ha den kvar!

Jag tänker på helgen som kommer och vad man ska göra istället för att dricka. Kanske blir det som denna helgen, sambon dricker och somnar och jag sitter vid tv:n. Värdelöst i längden men kanske bra just nu, jag får mycket egentid och hinner fnula på livet. Men jag hoppas på att vi kan hitta på andra saker sen på helgerna, att han inte ”måste” dricka varje helg sen. Längtar tills biograferna öppnar tex.

Koncentrerar mig på att tänka på hur skönt det var med en hel helg utan ångest!

@Miss Mary Poppins Det var en klok idé! Att kunna gå tillbaka och faktiskt läsa om det som man skrivit när man verkligen är ärlig mot sig själv! Det kan ju skrämma livet ur en sen om man ens tänker tanken 😬

@Cilla8 Det låter klokt! Men tänk om värdena är bättre än du tror? Då kanske du tänker tvärtom? Jag upptäckte igår att jag inte hade ont i magen och halsbränna under måndagen, vilket jag annars har haft varje måndag i typ 6 månader. Det betyder att min kropp var glad på mig efter helgen😍

Nu, iväg och jobba en stund då 👍🏽🐉

Profile picture for user Nykter2021

Hej Aprilgänget
Vad härligt att läsa era inlägg!
Jag känner igen så mycket. Är någonstans mellan det ni uttrycker. Dricker sällan mer än 1 flaska vin men tål inte så mycket så redan vi 0,5 liter är jag redo för sängen. Blir dum och trött. Ett utmärkt sömnmedel som också har förmågan att sudda bort allt det otrevliga som gnager inom mig.

@Cilla8 Jag har bokar tid hos psykolog idag och läkare på fredag (VC) och tänker att det ändå kan vara skönt att få en koll på hormoner och annat som kan spöka. Jag är dock jätterädd för att uttrycka att jag har alkoholproblem - är så rädd för att det ska stå i min journal och sedan på något sätt belasta mig. Känner att det finns så mycket dömande runt oss som kan komma till skada. Men jag får se hur jag hanterar det med psykologen idag.

Önskar er alla en fin tisdag!

@Nykter2021
Klart du ska berätta om det på vc! De har tystnadsplikt så det är ingen fara. Om du sätter ord på det inför någon annan blir det mer verkligt, eller vad man ska säga.
De kommer inte att döma dig, det finns många människor i vår båt.
Skickar lite styrka till dig och hoppas du känner det! 💪🏼🐉

@Nykter2021
Klart du ska berätta om det på vc! De har tystnadsplikt så det är ingen fara. Om du sätter ord på det inför någon annan blir det mer verkligt, eller vad man ska säga.
De kommer inte att döma dig, det finns många människor i vår båt.
Skickar lite styrka till dig och hoppas du känner det! 💪🏼🐉

Profile picture for user TappadIgen

@Cilla8 Som @Kärring säger kan det vara lite vanskligt med leverprover. På ett sätt kan det absolut vara ett bra och konkret steg att gå och ta proverna för att se hur det ser ut och det kan kanske hjälpa dig. Dock har jag sett många exempel på där man tagit leverprover som har varit innanför referensvärdena och tagit det som ett klartecken på att fortsätta dricka. Det fungerar ju inte riktigt så, tyvärr och inte ens läkare tycks vara medvetna om detta. Ta detta hypotetiska scenario.

Man går till läkaren och tar leverprover. Det visar sig att det ser lite si och så ut med värdena. Man håller sig borta från alkoholen i några veckor och tar ett prov igen och nu ser det bra ut. Det betyder väl att allt är ok? Nä, leverprover fungerar inte så. Du kan ha långt framskriden leversjukdom och få ok värden på leverproverna. ALAT och ASAT som är de vanligaste man kollar visar främst på om där är en aktiv skada och det de kan visa på är att om du dricker och har höga värden på dem så ska du definitivt upphöra med drickandet ett tag, eller om det finns andra bakomliggande orsaker åtgärda dem.

Men att de går tillbaka till ok värden ska absolut inte ses som ett klartecken på att man kan börja dricka igen, men tyvärr är det så många tar det. Visst, KAN det vara så att det är ok, men man kan inte veta. Har man inte leverskador så klarar ju levern av ett måttligt drickande, men har man det så är även ett måttligt drickande skadligt. Sen är det väl förvisso så också att många som tänker att deras lever är ok inte går tillbaka till det mest måttliga drickandet heller.

Jag menar inte på att försöka skrämmas :(

Så oerhört tacksam att jag gjorde läxan igår - tack @ Miss Mary Poppins - dyngan finns nu dokumenterad i min egen tråd...tjejer gör det ni också - naket men känns bra efteråt!!!

Från och med nu ska jag bara fokusera på allt positiv jag gör UTAN alkohol, hur bra jag mår och all tid jag får till disposition och jag tänker stänga dörren till allt som varit dåligt med alkoholen!! Hänger ni på??

Göra på helgerna?? Vad är riktigt kul? Följer dig i tankarna @Kärring. Vi får vara lite kreativa! Ska vi göra någon utmaning - vad har vi inte gjort på tex helgerna hittills?! Ska vi försöka göra minst en grej/helg som vi inte gjort innan?? Morgon jogg? Ta bilen till Hemköp 21:55 och köpa någon extra god glass? Lååång härlig kvällspromenad? Idé torka - hjälp!! Det kan ju inte vara riktigt att vi ska fylla tiden med extra jobb pass och tv för att vi inte dricker vin??

Ni ”gamla” etablerade i forumet - hjälp - idéer?

@Cilla8 måste kommentera det där med värdena. Tycker att du verkligen ska överväga om du behöver testa - kan ge dig helt fel signaler! Du vet ju hur mycket jag druckit!! och jag går på Hälsokontroll vartannat år - har perfekta värden, både lever, njurar och normalt CDT värde. Klart missvisande med andra ord!!! Detta har också gjort att jag ”accepterat” min konsumtion som icke hälsofarlig! Först de senaste åren har jag visat brist på Bvitamin vilket ofta är tecken på alkoholmissbruk för det är något i tunntarmen som inte fungerar - då kan man bli dement - inget kul...! Sedan kan man kolla peth värde - gör hellre det - det är direkt förknippat med långtids alkohol missbruk.

Ska vi ha kul nu😂❤️🏋️‍♂️💋😇?

@Nykter2021

Berätta - det är konfidentiellt och du kommer må så mycket bättre! Jag sa det på min VC när jag var där i en helt annan anledning och fick oväntat stöd. Läkaren hade dessutom jobbat på beroende klinik...Det är vanligare än du tror med alkoholproblem och att uppvisa sjukdomsinsikt mottages oftast väldigt positivt. Skulle bli förvånad om du blir bemött dömande. Lycka till🙏🥰

Profile picture for user Andrahalvlek

Jag kan rekommendera helgnöjet att leta efter hittaut-kontroller 😍 Då får man spänning, naturupplevelse och motion i ett kinderägg. Plus att man lär känna nya miljöer i sitt närområde, eller på annan ort.

Läs mer på hemsidan hittaut.nu där det framgår vilka kommuner som ingår i friskvårdsprojektet.

Kram 🐘

Tack för all input i min tanke om att ta levertester! Ska fundera på det. För vill ju ABSOLUT inte börja dricka i samma omfattning någonsin igen!!
Har tagit covid test idag. Har varit hängig, frusen, värk i lederna o lite ont i halsen, lite huvudvärk o yr några dar. Vet INTE hur jag skulle kunna fått det ( är extremt försiktig eftersom jag har hand om mina gamla föräldrar.) men känns ändå "seriöst" att testa. Svar senast om 3 dgr men det kan ta 1 dag också sa hon..
Försöker alltid hitta nåt positivt i det mesta o nu får jag några dagar att ta hand om BARA mig!🙏😊 Jag slipper träna, långpromenader, ta hand om mosterns vilda hundar, handla för kära mor!! O kan bara kolla på serier, läsa en bok OCH får tid att Affirmera fram en "karl" 😄🥰 🕺 Bara fördelar😄😄😄
kram på Er😍

Aprilgänget och @MrsWB

Att göra något i helgen vi aldrig gjort!? En sådan utmaning tar jag emot med glädje! Positivt utan alkohol!
(jag har arbetat klart för ett tag framöver och Tvn kan jag vara utan)

1. Åka ut med mannen och slå några golfbollar
2. Åka och spela minigolf med mannen och tonåringen
3. Inte nytt men ack så roligt: Promenad i parken och fika på en parkbänk med gamla mor! (Några dagar kvar till spruta nr 2)
4. Läsa bok mitt på dagen
5. Skyffla i vår lilla, lilla miniträdgård
6. Så kryddor och arrangera detta på något snyggt sätt
7. Kvällspromenad efter middagen
8. Baka
9. Organisera om en garderob
10. Planera för att måla ett rum

Vad har ni för förslag?

Profile picture for user Lilly 63

Hej April gänget jag vill gärna hänga på här så skönt att kunna skriva av sig .Jag är nu inne på min 3:e dag utan vin dessutom har jag semester denna veckan och när jag är ledig brukar jag gå o pyssla lite och pimpla vin. Jag jobbar natt så det blir ju helger man jobbar, så känner inte att helgerna är svårast men jag dricker varje ledig dag lite olika mycket men det blir minst 1 flaska 😱 Idag har jag planterat och fixat i trädgården då har vinsuget slagit till är ju en belöning men jag tycker det går hyfsat en dag i taget 👍🤗 kram till er alla 💕

@Lilly 63

Du är så välkommen så! Här finns vi för varandra och följer upp dagligen! Ingen ska åka i diket på vår vakt om det kan undvikas🙏😂💪 Vad har du för mål?

Profile picture for user Eee

Hej. Läste och skrev på Sonjets tråd och upptäckte denna grupp i kommentarerna där. Kopierar vad jag skrev till Sonjet som presentation ☺️

Ska vi stötta varandra på resan? Jag börjar i dag. Jag har haft problem med alkohol större delen i mitt liv. Gick från partydrickare som alltid spårade ur men aldrig kände sug om det inte var fest. Nu många år senare har det gått från det via ”Svensson-drickande” på helgerna framför tv:n till ett mer tveksamt drickande flera kvällar i veckan till något jag aldrig kunde förutse där jag kan dricka från morgon till kväll dagar i rad. Låter helt sjukt i text men jag är som många andra här en funktionell alkoholist och ingen i min närhet anar något så vitt jag vet. Nu börjar jag få ångest över min hälsa. Inget påtagligt jag märker av, vet ju inte riktigt hur jag mår utan vinet, men jag förstår ju att det måste hända saker i kroppen när jag är uppe i de mängderna. Trots att jag förstår hur onormalt det är att dricka det första man gör när man vaknar så behövs det inte mer än en eller två dagar utan alkohol för att jag ska ha glömt bort att det är ett problem. Har jag gått två dagar utan problem kan det ju inte vara någon fara tänker jag. Haft en period för något år sedan då jag var nykter en längre period i samband med att jag gick hos alkoholterapeut. Var väldigt motiverad och det gick bra. Efter den perioden kunde jag dricka normalt under en längre tid men så.... ja, nu är man här igen, värre än någonsin. Nu kan jag inte förstå hur jag kunde klara av det så lätt som jag gjorde då. Motivationen finns inte, bara rädslan.

Men nykter till fredag?

@Fröken H Tack lite jobbigt i dag pysslat lite ute i trädgården då brukar jag belöna mig med ett glas vin men inte idag 👍I kväll ska jag på bio med en tjej jag är kontakt person till ska bli mysigt 🤗💕 heja oss

@MrsWB Tack 💕 känns så skönt att skriva o läsa här inne 🤗 Jag vet inte riktigt ännu skulle väl vilja kunna ta ett glas vin någon gång men det får framtidens utvisa nu är jag här o nu och vill försöka ha ett längre uppehåll har faktiskt inte gjort något riktigt försök innan . 👍💕🤗

Profile picture for user TappadIgen

Jag tänkte bara hoppa in och säga att det verkar ju ha varit en utmärkt idé med en sådan här gemensam tråd. Annars har det väl mest handlat att man skriver lite i sin egen tråd och sen kikar hos andra vad de har skrivit. Här är det väldigt mycket liv och rörelse :) Har det någonsin funnits någon officiell guideline om att man ska skapa sin egen tråd och använda den eller är det bara så det har blivit och sen har man själv lärt sig det med tiden när man har börjat hänga här? Den frågan kanske inte är relevant just till denna tråden men den fick mig att tänka på det.

@Lilly 63 @Eee
Välkomna till oss🤗

Jag ska försöka hitta på något nytt i helgen som inte innefattar arbete 😬 Råkar ju vara något av en arbetsnarkoman och det blev ju en del jobb i helgen istället för vin. Klart bättre alternativ men ändå inte bra. Jag jobbar redan för mycket som det är.

Jag ska i helgen:
Slappna av utan alkohol
Tänka utan alkohol
Vara hård mot mig själv, men samtidigt lite snäll. För jag förtjänar både att jag är lite sträng och hård för att inte dricka och lite snäll för att jag faktiskt gör någonting åt drickandet. Det ska jag vara stolt över.
Förutom det ska jag nog promenera och kanske ta ut cykeln om det blir bra väder. Jag älskar att löpträna men klarar det inte längre pga ett dåligt knä, men cykla funkar (fast inte lika kul).
Ska träffa barn o barnbarn också! 😍

Känns skönt att veta att ni finns här, lilla April-gäng 🥰 Och roligt att det utökas 😀👍🏽

@TappadIgen

Ingen aning hur det varit förut men detta funkar för oss. Vi har ju egna trådar också att dokumentera i. Det är ju svårt att hålla koll på alla trådar när man inte får notiser om någon skriver tex @MrsWB. Vi som vill följa varandra har denna tråd så att vi inte missar varandra. Helt säker på att det är ok - det främjar ju syftet att stötta och finnas där för varandra❤️👌🙏

Profile picture for user sonjets

Hänger gärna med i värmen här inne. Jag vet dock ännu inte om jag själv kan bidra med så många kloka tankar eller råd då jag just nu befinner mig mitt i ett töcken av denna nyfunna livsstil. Livet utan vin. Och saknar i princip noll erfarenhet av hur man bäst bär sig åt. Men jag hakar gärna på för gemenskapens skull. Ni verkar vara ett härligt gäng!

@sonjets Jag trodde jag var ensam i "alkoholdimman" innan jag hittade hit.
Alla bidrar vi med det som vi kan. Jag har som sagt bara varit här 8 dagar. Jag lär mig massor av andras erfarenheter o liv. Allt som skrivs hjälper mig i min process. Så skriv på! Vi läser o peppar🥰👏

Vilket underbart gäng - gamla som nya❤️❤️

Här inne är det varmt och skönt och majbrasan sprakar konstant för att man ska kunna elda upp sin skit😂😂, högt i tak och raka rör! Här dömer vi heller inte någon!❤️

Vi är alla olika, vissa har druckit mer eller mindre, olika tidpunkter, olika anledningar, olika triggers och alla har olika mål MEN vi är ju alla här av exakt samma anledning! - vi vill ha en förändring i våra liv där vi själva styr och bestämmer - inte A!💪

Ser dagligen fram emot att läsa alla kommentarer, pep, reflektioner och tankar som ni delar och skriver - fyller mycket tid och skapar en härlig känsla av gemenskap! Vi är kanske inte proffs psykologer men vi har många erfarenheter tillsammans, kan jämföra, analysera, lyssna och stötta och komma med inputs hur man själv hade gjort! Sjukt kul med alla aha- upplevelser också😂

Ensamma är vi INTE!

Hemma hos mig är det lugna gatan denna veckan - inga diken att parera, all skit brann upp igår😂 och jag känner mig stark💪 14 dagar nykter idag👌

Tack för att ni finns gänget 💪

Jag är här och läser och njuter av hur många vi är och blir fler. Det är så otroligt fint att alla hittar hit.
Just nu går jag igenom mitt jobbiga (närstående drabbats av stroke imorse), jag har inte tagit till nåt gift och ni behöver inte vara oroliga för det. Just nu är jag inte sprudlande och peppande. Men jag har inte lämnat er.
Dag 18 når sitt slut. Ashäftigt att dag 20 närmar sig.
@kärring jag håller koll på dig. ❤

@sonjets Välkommen till oss 🥰
Vi är nya nästan allihop här, inte riktigt alla inte @Miss Mary Poppins men annars är vi ju aprilare allihop 😂
Vi kämpar tillsammans och stöttar och peppar och @Fröken H hotar mig lite ibland också 😜
Själv är jag draken som håller majbrasan levande så vi kan elda upp gammal skit och komma vidare 🐉🔥
Skämt och sido, detta är ett fantastiskt gäng och vi välkomnar nya som gamla i gemenskapen🤗

Vi är lika och olika och slåss tillsammans ❤️

Ett sant nöje vid detta roder ❤️

@Kärring - hur går det med kontrollen, gick det ok på jobbet? Sköter sig ”bättre hälften😉”?💪 @Cilla8 - hur har det gått med familjen, det var något som ni inte var eniga i? Löst sig?🙏 @Fröken H - mina tankar är med dig och hoppas att hen blir frisk!🙏

Inget som triggar sug girls hoppas jag! Känns som ni sköter er exemplariskt 👌

När allt löst sig så skålar vi va? Precis beställt 2 flaskor Richard Juhlin till helgen (alkoholfri skumpa) - finns på mat.se👌😂💪

@MrsWB Allt är bättre här hemma i alla fall, det är skönt! 🥰

Inget sug här, men det kommer nog bortåt torsdag, fredag... men jag är beredd! Ska fightas mot det med näbbar och klor! Här blir ingen alkohol i helgen som kommer heller, för det har jag bestämt! 🐉🔥

Profile picture for user sonjets

Tack för välkomnandet. Det känns på något vis lite spännande att ha detta för sig själv. En annan värld att dyka in i som ingen runt mig känner till eller vet om. Förutom ni då🥰

@Lilly 63

Det kommer bli bättre imorgon - en dag i taget💪😘

Sov gott alla 😴 - nu ska jag släcka och njuta av min nyfunna, ostörda sömn ända tills klockan ringer😂🥰

Nu ska drak-kärringen hoppa i säng 😁
Har en viktig sak på jobbet i morgon och ska upp tidigt som attans!
Bra med roliga jobbuppdrag då håller hjärnan sig lugn en stund från andra tankar.
Men är rädd att jag ska börja jobba ännu mer för att döva tankarna som snurrar....
Men försöker skärpa mig efter i morgon!

Uppdatering i alla fall, sambon o jag löser nog den här krisen. Det börjar i alla fall att kännas så och vi är snälla mot varandra. Det känns skönt! ❤️

Men nu, sängen, det var ju dit jag skulle! Lätt att fastna här 😄

Härliga underbara aprilgänget 🥰🙏💚 och ni växer!! Välkommen alla nya och grattis till ett fantastiskt beslut!

En dag i taget 🙏
Ingen ångrar en nykter dag 🙏
Ta inte första glaset 🙏

Ovan är ganska klassiska råd vi get till varandra. En av mina favoriter är rådet om "jag ska bara"
Den fungerar så här:
När du blir sugen på A, så säg till dig själv: Visst får jag dricka, men jag ska XXX först. Det kan handla om att äta, träna, bada eller fråga oss om hjälp. Suget varar inte för evigt. Försök flytta beslutet några minuter så märker du att det går över 😅👌💚

❤🌸❤🌸❤

@Kärring Så underbart att höra - njut av dagen och lycka till på jobbet!🥰

Alla andra - njut av dagen. I min ”by” är det krispigt kallt men strålande sol och såååååå vackert!🥰

@ Miss Mary Poppins - tack för råd och att du håller vingarna över oss🙏❤️

En liten hälsning från mig. Jag finns här i bakgrunden. Ser framemot dag 20 imorgon! Vad fort tiden har gått.
Onsdag idag. Sambon tar säkert lite lill-lördag men jag vill se den där 2:an, nya siffran.
Vi kämpar på!
Inget nytt på närstående fronten.
🌼🌷🌻🌹🌼🌷🌻🌹🌼🌷🌻🌹🌼🌷🌻🌹🌼🌷

@Fröken H Vill se tvåan!! 🙏❤🥳 Visst är det så? 👏👏👏 och har man varit utan 20 dagar så lika bra att köra en månad 😉💚👌

För mig har det varit så här:
Tredje dagen är värst 🤕🤢
Dag 4-6 börjar tiden gå liiite snabbare.
Dag 10 är min favorit (fast min nya favorit är nog allt efter 100, men ändå 😇)
30 dagar gav mig motstånd och jag undrade om jag ändå inte skulle dricka. Månad 2 kom lugnet och positiva känslor.
Under Tredje månaden glömmer jag bort mitt kl 14 suget. Tänker inte på systembolaget.

Nu efter 100 dagar så är jag bara så nöjd in i benmärgen 🙏👌💚 och det kusliga är att det blir bara bättre 😱😅❤🙏

Hej Aprilgänget!
Nu har jag läst alla era inlägg! jag blir peppad och glad!
Dag 6 idag och jag har inget sug. Däremot är jag så ENORMT trött. Det är svårt att somna utan vin alla kvällar. Det är ju det vinet har hjälpt mig med. Att stänga av oro, tristess och ....sorg. Glad att vara nykter i alla fall och att ha brutit en nedåtgående trend. Nu ser jag fram emot en helg utan alkohol. Jag gjorde ju en lista och jag tänker att det blir att läsa och pilla med grönskan denna helgen. Och såklart en promenad med mor och en fika på en parkbänk.

Lite hängig och trött. Återkommer när jag vilat lite....zzzzzz

@Miss Mary Poppins jaaaaa 2:an motiverar och sen blir det 21 som är 3 veckor, på det följer 4 veckor, sen en månad... Det här är så häftigt! 🌹🌷🌺
100 känns aslångt bort! Men en dag så...

@Fröken H det är märkligt det där med tiden. Mitt under de första dagarna så känns allt så långt borta. Men om någon nu frågade mig om jag orkar vara utan alkohol tre veckor till så skulle det inte vara jobbigt alls. Och jag tycker tiden jag varit nykter känns lång, men ändå gick det ganska fort.
Vad kan man göra på 100 dagar? Starta eget? Lära sig grunderna för ett nytt spåk? Spara 5000 kr på att inte köpa A? Ibland är 100 dagar för mycket, ibland är det inte tillräckligt. Men nykterheten har gett mig bättre avkastning än mina fonder och där har jag ändå 3-8 års framförhållning. Allt beror på perspektivet 😉👌❤

@Miss Mary Poppins klok som en bok!
När jag slutade röka räknade jag antalet cigg jag inte rökt. Vore intressant att varje söndag räkna antalet liter vin jag inte druckit. Sen se det framför sig, hela vinfat liksom. Det blir enorma mängder. Som pengarna du nämner. Vilka galna summor vi spenderat på bolaget.

@Fröken H
Ja jösses! Roade mig med att kolla på internetbanken vilka summor jag handlat för... det var inte kul.
Snart kanske man kan resa istället då är det ju bättre att göra det för pengarna 😀👍🏽

Godkväll Gänget 💕 dag 4 tycker det gått lite bättre idag har energi gjort mer på 2 dagar än jag gjort på länge eller är det att jag måste göra något för att inte tänka på vinet. Nu ser jag framemot en kväll med lite bra serier på tv:n med ett glas alkoholfritt bubbel 😋 hoppas det gått bra för er 💪🥰❤

@MrsWB Godkväll dag 4:a känns nog lite bättre 😊 tycker jag har energi brukar ju ta ett glas på dagen och då blir man ju lite dimmig så jag tänkte idag att så här kanske folk som inte dricker håller på varje dag 🤣 hur har det gått för dig 🥰❤

Men fy fan, hatar livet just nu! 😶
Motgångar, motgångar o så lite motgångar!
Jag vill ha vin! 😨
Vill bara gråta när jag tänker på att jag inte ska få vin på fredag efter jobbet 😶

Idag fick jag ett underbart positivt besked! Vilket ju är kul MEN utmanande!🙈 För då får man ju fira!! Med bubbel!! O bubbel har jag ju gott om hemma.. 18 flaskor närmare bestämt 😳
Ställde in en i kylskåpet direkt efter beskedet. Gått o varit lycklig o förhandlat med mig själv i omgångar under dagen.

"Det är klart jag ska fira med lite bubbel. Nu när jag fått ett så bra besked som underlättar för oss alla. O Det är ju ändå också lillelördag."

"Det hade ju varit kul o se OM jag kan dricka baara typ två glas o vara nöjd!"

"Men Cilla, är du ens sugen?
Jo men det är jag ju"

"Men känns det bra i magen att ta beslutet att öppna en flaska?"

Så här har jag hållt på sen i förmiddags..
Nu sitter jag i soffan med en bok o ett glas... Tonic water.
Faaan va jag är grym!!!! 👏💪🤛🙏

@Lilly 63 Här har det gått toppen - energifylld till tusen och har varit och spelat golf med barnen efter skolan! Känner mig dessutom väldigt fräsch i både kropp och hy - oroligt att ett par veckor utan alkohol kan göra sån skillnad - dessutom gått ner 2 kg - trots allt påskgodis 😂👌💪

Härligt att höra att du är lite piggare idag, imorgon kommer det att vara ännu bättre - njut av bubblet!!

Jag har faktiskt idag köpt nya champagne glas till landet för jag räknar med att det är det jag kommer dricka i vår/sommar. Vill att det ska kännas festligt! Bubbel är för övrigt det enda alkoholfria alternativet (som inte är dricka eller läsk) som känns gott! Inte hittat något vitt elller rött - nån som har tips på något riktigt torrt vitt?

@Nykter2021 Hoppas du sovit gott😴🥰

@Miss Mary Poppins och @Fröken H - jösses va ni är härliga när ni drar igång!!! Inspirerande - längtar till dag 20 och 100💪😂

@Kärring - jag är på resa💪😂

Ekonomin gick jag också igång på - började räknar och döööör!!! Jag snittar (lågt räknat) på 6 flaskor i veckan (42 veckor), semester väsentlighet mer ca 10 flaskor/ v (10 veckor) - drar av 10 flaskor för sjukdom. Det blir ca 340 flaskor/år. Vi köper vin i snitt för ca 120 kr/flaska. Det blir ca 40.000/år och då har jag inte räknat med vad maken dricker!!! Helt sjuuukt!!!!😱🙀 Om det här går vägen ska jag åka på en riktigt lyxig spa och träningsresa!!! 🤑

Jag gjorde andra delen i stödprogrammet här igår (rekommenderas!!) och det handlade just om mål - mitt mål blir alltså en riktigt lyxig träningsresa för alla pengar jag sparar 💪🏋️‍♂️🥰❤️😂

Står och lagar mat och tog sista vinet i den öppnade flaskan i maten så inget att tråna efter här😂

Hoppas att det går bra för er gänget!❤️

@Kärring

Vad har hänt - berätta!! Skriv av dig!! Håll dig här inne så att du inte får för dig några dumheter...❤️

På fredag blir det Bubbel - men alkoholfri!!👌💪❤️