Ja, hur tar jag mig igenom abstinensen?
Jag och min man har nu bestämt oss för att trappa ner rejält. Drack sista cidern vid 21.30 igår.. och vi har under mer än ett halvårs tid druckit mellan 2-7 glas öl/vin per kväll med enstaka undantag. Det har varit några dagar här och där när vi inte druckit men nu var det längesen..
Jag sitter här själv nu, kl 07.19 på morgonen och är livrädd för hur jag kommer att må de närmaste dagarna. Att inte dricka blir inte problemet.. men hur hanterar jag de fysiska symptomen? Finns det något som lindrar? Hur vet jag att jag inte behöver söka vård då jag läst att abstinens kan vara riktigt farligt?

//Gråtfärdig mamma

Kaffetanten88

De allra flesta behöver inte vård. De brukar gå bra. Tror de viktigaste är att vara snäll mot dig själv. Drick mycket vatten. Ät något gott. Unna dig godis om du är sugen på alkohol. Socker kan lindra det. Ta promenader. Distrahera dig från ångest. Kolla på bra filmer och serier. ❤️ Styrkekramar och lycka till!

Brukar man säga att det värsta är över på 3-4 dagar?
Just nu mår jag väldigt illa men det kan också bero på att jag vaknade kl. 02 och kunde sen inte somna pga värmen.. och har inte ätit frukost..

@Mamma35 har inte varit i exakt din situation men har läst här att det värsta förmodligen är över på 3-4 dagar och efter en vecka är det definitivt så. Du kommer säkert få fler svar från de som varit i mer liknande din situation än jag. Vill i varje fall sticka in med ett Välkommen och försök äta lite. Nyttig mat, dricka mycket vatten och vila. Det är ditt fokus de närmsta dagarna.

@Mamma35 hejsan!
Du har en egen tråd😊. Vad bra!
Jag har svarat dig i min tråd.
Hur går det för dig? Har du kunnat äta frukost?
Timme för timme låter bra.
Vi finns här och stöttar 💖
Kram

Välkommen hit! I början hade jag träningskläder på mig hela dagarna och varje gång ångesten eller rastlösheten tog ett strupgrepp på mig så gick jag ut och sprang lyktstolpsintervaller. Springa en-två lyktstolpar, gå en osv. Fysisk aktivitet hjälper, då rensas kroppen snabbare och man får utlopp för sin fly-eller-slåss-känsla.

Plugga nyktra fakta är mitt tips. I början la jag flera timmar varje dag på att plugga fakta om alkohol. Sök på ”alkohol och hjärnan” på youtube, liksom ”återfallsprevention” och ”intervention”. Craig Beck och Sober Leon på youtube har mycket visdomsord att dela med sig av också. Ett annat tips är att ladda ner e-boken ”Can I Moderate” av Annie Grace. Den är gratis och finns att hämta på på sajten canimoderate.com.

Ljudboken ”Skål ta mig fan” av Torbjörn Åberg på Storytel rekommenderar jag också. Den har jag som insomningsljudbok och jag lyssnar på den varje kväll 30 min när jag ska sova. Har lyssnat igenom hela boken 7-8 gg minst.

Jag kallar det faktametoden: Fakta, fakta, fakta och sen repetera, repetera, repetera. Sakta men säkert påverkas vårt undermedvetna, där alla våra vanor och ryggmärgsreflexer bor.

Kämpa på, en dag i taget!

Kram 🐘 (min app Nomo visar att jag idag har varit nykter i 498 dagar, tjoho!)

@Ase
Jag fick I mig en proteinshake till frukost, 2 koppar kaffe... lite melon för en timme sedan. Jag mår lite illa och har lite ont i magen. Men inga skakningar, inga extrema svettningar..

@Andrahalvlek
Wow, snart 500 dagar..
OM det går vill vi kunna ta ett enstaka glas på någon fest men vi vill inte ha det i våran vardag. Nu till en början funderar jag bara på hur jag ska överleva första 3-4 dagarna..
Hur allvarlig ska abstinensen vara innan man söker vård?

@Mamma35 om det stämmer med dom mängderna som du skriver så tror jag inte du kommer få fysisk abstinens utan det kommer var psykiskt som det blir jobbigt.
Jag hade inga skakningar eller svettningar. Det är min hjärna som är helt kidnappad och som har varit den som jag fått bråka med mest.
Andrahalvlek har så bra tips och råd, följ dom så kommer det gå bra😊.
Jag har läst och lyssnat på många av de böcker och klipp som hon rekomenderar.
Kämpa på 💖

@Ase
Mängderna stämmer.. igår blev det 7 enheter vin/cider mellan 13.00 - 21.30.
En vardagskväll brukar vara mellan 2-4 glas..
Jag mår just nu lite illa.. har svårt att äta.. sitter med en cola.. och är mest väldigt orolig över att jag kommer att börja må superdåligt. Har inget sug att "jag måste ha alkohol" men jag har en väldigt konstig känsla i magen..