Det är inte första gången jag varit helt utan alkohol i 3 dagar, men det var lääänge sedan sist. Jag har läst i forumet ett par veckor, ingen speciell tråd utan hoppat lite hit och dit för att få motivation. Jag bestämde mig redan före jul att 2016 skulle bli året då jag gjorde mig fri, fri från ångesten, beroendet, tankarna som varje dag, precis varenda eviga dag, kretsar runt alkohol! Klarar jag det inte denna gång ger jag nog upp tror jag. Det har inte varit det minsta svårt ännu så länge då motivationen är på topp, men jag vet att det kommer - jag har erfarenhet på det området. Att motivation är färskvara som man måste jobba med hela tiden känner jag till. Så även om det varit lätt fram till nu börjar jag skriva här, dels för att jag tror det hjälper att bara sätta ord på det man känner och dels för att, förhoppningsvis, känna stöd från er andra när det blir svårt. Kanske jag själv också kan ge lite stöd till någon av er så småningom.

Jag har en underbar man som kommer hjälpa mig så mycket han kan. Han tycker själv att han dricker lite för mycket, men han kan sluta dricka efter ett eller ett par glas, vilket inte jag kan. Det är han som uppmuntrat mig att börja skriva här så fort som möjligt istället för att bara läsa. Han har låst in all alkohol vi hade kvar efter nyår så det inte ska vara så lätt att komma åt, jag klarar inte av att hälla ut det. När jag kom hem från jobbet ikväll och vi plockat fram lite goda ostar och kex mannen hade köpt, då funderade jag faktiskt på att ta ett glas vin, men sen tänkte jag en stund...ett glas vin!!! ETT glas vin!!!? Jag blir inte nöjd med ett glas vin, jag vet ju redan att jag inte blir nöjd med ett glas vin! jag dricker upp det snabbare än tredje kexet och sen längtar jag resten av kvällen på nästa glas - om jag inte fyller på förstås. Efter det andra glaset är jag inte heller nöjd och jag vet ju det! Så, jag tog aldrig första glaset. Jag tog ett stort fint ölglas och fyllde på med bubbelvatten istället! och det känns så himla skönt nu. Nu kommer jag vakna en 4:e morgon utan ångest!!!

Jag såg ett inlägg på fb idag om ett ställe där de skulle sälja alkoholfria drinkar och så skulle man kunna köpa alkoholen extra och hälla i drinken om man ville. Jag tycker det var ett riktigt bra initiativ, och det gav mig inspiration att själva blanda drinkar utan alkohol. Jag är en beroendemänniska och jag behöver ersätta alkoholen med något tror jag. Jag har druckit massor av leverrenande örtteer dessa dagar och det har varit riktigt gott faktiskt. Lite honung och citron piffar upp. Det är ju sådan jag vill vara - en som kryper upp i soffan och nöjt smuttar på ett nyttigt örtte när jag kommer hem från jobbet ;-)

Jag ska experimentera med guldmjölk som jag läst så mycket om och andra blandningar med gurkmeja, ingefära, vitlök, chili och andra starka kraftfulla kryddor, jag tror jag kommer gilla det. En annan viktig sak som också kommer hjälpa mig, hoppas jag, är att jag verkligen verkligen behöver gå ner i vikt. Om fokuset ligger på vikten och vad jag äter kanske alkoholen kan komma lite i bakgrunden. Ja, det är vad jag hoppas åtminstone. Jag har aldrig kunnat ersätta mat med alkohol, tvärtom har alkoholen gett mig cravings på skräpmat, och efter några timmars drickande har jag helt tappat kontrollen och stoppar i mig allt möjligt jag absolut inte behöver. Snabba kolhydrater förslagsvis.

Utan alkohol tror jag den biten går bättre. Jag gissar att de tillfällen då det kommer bli riktigt jobbigt med sug och abstinens vill jag ha något annat onyttigt och då ska jag vara snäll mot mig själv, allt är bättre än alkohol. Oj, det blev ett längre inlägg än jag trodde jag skriva, men det känns bra. Idag (eller inatt kanske jag ska säga) känner jag mig stark och tron på att det ska gå bra känns lite självklar. Hur det känns på fredag när jag kommer hem och ska fira helg vet jag inte, men jag ska försöka vara förberedd. Godnatt alla, jag ska fortsätta läsa era historier och låta mig peppas av dem.

solapan

cruella,
ojoj...10min bara. Hoppas du fixat dagen och kvällen! Och att du får sova inatt.

cruella

Blev helt paff när jag sov till 10.30 idag. Huvudet tungt som om jag druckit igår, men eftersom jag visste att jag inte gjort det kände jag mig så glad!!! Efter jobbet igår somnade jag på soffan en halvtimme, men tvingade mig upp när mannen kom hem för att sedan kunna sova hela natten. Räkor och vin som vanligt...men utan vinet!!! tjohoooo!!! och det var inte ens svårt! Min man har frågat vad han ska göra för att kunna hjälpa mig konkret och jag har sagt att när han märker att min motivation sjunkit och jag bestämmer mig för att ändå ta ett enda (självklart ett enda) glas vin, ska han säga att det är ok, men att jag ska vänta 20 min innan jag tar det. Då hinner jag förhoppningsvis tänka om under den tiden....har jag tänkt.

Det behövdes inte igår, jag tänkte bara några sekunder på hur gott det skulle vara med ett glas vin till, men direkt vidarebefordrades den tanken till "NEJ! cruella, du har aldrig klarat det tidigare, tänk hur du kommer känna dig imorgon, hur var det nu med dina storslagna planer, osv, osv". Det behövdes alltså inte 20 min. Efter räkor...och bubbelvatten pressade jag en grape, en apelsin och en citron, hällde upp i ett snyggt glas och blandade med bubbelvatten. Några isbitar och en limeskiva på kanten! Gott! visst, ...det skulle varit godare med vodka i, men när man utesluter den fungerar det också bra utan det söta. På något sätt behövs sockret om man blandar surt, beskt och sprit...men utan spriten blir det gott även utan sött, åtminstone för mig!!! Så den drinken blev, även mentalt, riktigt god! Extra duktig känner jag mig eftersom jag faktiskt har både vin och sprit hemma. Visserligen inlåst och lite bökigt att komma åt....men knappast ett hinder för en törstig alkoholist!! Dag 7 kommer också att gå bra, och sen har jag varit nykter i en hel vecka!

blomstra

Låter verkligen som att du har motivation! Bra jobbat, och jag har inte heller gjort mig av med A här hemma. Jag tänker istället; vad är det värsta som kan hända om jag INTE dricker. Svaret blir förbluffande INGENTING. Om man vänder på frågan; Vad är det värsta som kan hända OM jag dricker, då blir svaret KATASTROF. Valet känns ju löjligt enkelt.
Men det är så det har känts hitintills. Har inget sug faktiskt, ÄN, det är vanan som ska brytas.
Och har förstått att suget kan komma efter en tid. Gäller att vara observant då.
Önskar dig en fortsatt skön och nykter helg!

Nattugglan

Ja vi var sömnlösa båda två den natten! Herregud tio minuter uppdelat på tio? Crazy! Jag sov iaf ca 2 timmar men kände mig överkörd av en dubbeldäckare. Med diverse alkon som passagerare eftersom jag med vaknar och känner mig liksom bakis. Fast jag inte druckit!! Fantomsmärta?! Avgiftningssymtom?
Häromdagen råkade jag käka av en choklad jag fått i julklapp som visst innehöll champagne. Det är det enda snedsteget på 4 dagar och 13 timmar!
Grattis till att du står emot att ha sprit hemma. DET hade jag inte klarat. ( läs den sista meningen med fet stil)

Kraaaaaaam

Det är lurigt den där första tiden tycker jag. När motivationen sviktar och det har gått nån vecka och man börjar känna sig säker... Och det ändå är helg. Kanske ska du säga till mannen att det inte är ok. Att du ska vara nykter i januari. 20 min skulle nog inte ha stoppat mig om "målet" var nåbart. Fast vi är kanske olika där. Håll i nu! Det blir lättare och lättare.

cruella

Jag vet att det är lurigt, jag tror jag varit nykter en vecka ett par gånger tidigare under de senaste åren och, precis som nu, känt mig självsäker. Varit helt trygg med att jag inte kommer dricka igen...sen, plötsligt har jag glömt alla föresatser och bara börjat dricka igen!!!! Det ska inte hända nu, får inte!!!!

Vad gäller min man har han fått stå ut med ganska mycket genom åren, fått se på hur jag häller i mig för mycket och gjort mig topp tunnor rasande när han försökt påpeka att jag druckit tillräckligt. Han är en av de viktigaste anledningarna till att jag vill sluta dricka, jag vill inte göra honom besviken gång på gång, vill inte se besvikelsen i hans ögon mer. Han är värd så mycket bättre.

Han kommer inte heller hälla upp ett glas till mig och säga att jag får dricka det om 20 min. Han kommer säga att jag kan ta ett glas vin om 20 min om det verkligen är det jag vill göra, men att han inte tycker det är någon bra ide! Jag tror det kommer fungera för mig, jag behöver reflektera en stund. Jag har märkt att jag dricker utan att huvet är med öht, det är handen som hällt ner vinet i halsen på mig innan jag själv liksom hunnit bestämma att jag ska dricka det!!

Min man vet också att om jag verkligen bestämt mig för att dricka kan ingenting stoppa mig. Det kan bara komma från mig själv, det är bara jag själv som kan stoppa mig - genom att inte tappa fokus, inte glömma varför jag inte ska dricka! Jag har tänkt skriva ner det punkt för punkt. Varför jag inte ska dricka och läsa igenom det under de där 20 minutrarna. Tack för att du bryr dig Sisofys, jag ska hålla i!!! Jag är dock lite rädd för att mina första dagar varit för lätta, jag har inte känt något riktigt sug öht så jag ska vara väl förberedd när det kommer. Kram!

farmor

Jag har inte heller tyckt att det varit särskilt jobbigt mina 5 första nyktra dagar. Snarare känt mej extra glad och tacksam!
Men jag dricker bubbelvatten i mängder och The. Sug efter snacks har jag också så idag tog jag en frossardag för att kunna släppa även det hjärnspöket. En beroendehjärna försöker på alla vis att ta kommandot.
Vi får vara på vår vakt och bara göra medvetna val ?

Ja, så har det nog varit för mig också. Rätt lätt att avstå några dagar. Sist var det nog också lätt några dagar, men sen tänkte jag på alkohol dagligen i säkert drygt en månad. Det var så nära, så nära en gång att Jag åkte och handlade, men slumpen (fällda bommar) gav mig då kanske 10 min betänketid. Och det blev inget inköp då. På den vägen är det. Så det kan absolut fungera om du har en plan för hur tiden ska användas. Det låter som att du har bestämt dig. Lycka till! Det är både möjligt och görligt.

cruella

Vaknar utan huvudvärk, men tung på nåt sätt, sover tungt också. Orkar inte göra så mycket annat än att bara vara även om jag känner en slags glädje. Det mest underliga som hänt är att jag haft konstiga kroppsliga förnimmelser. En dag hade jag ischias och kunde ibland inte stödja på ena benet (har aldrig haft förut), och igår fick jag en djup hosta, riktigt skrällande, utan att vara det minsta förkyld. Inget jag hakar upp mig på direkt men som förvånar mig lite.

Tack Sisyfos! Jag ska vara väl förberedd när suget och tänket på alkohol kommer, jag vet att det inte kommer vara så här lätt som det varit fram till nu. Jag hade också förberett mig för den här första tiden genom att inte boka upp mig på något som kan fresta. Jag vågar inte utmana ödet. Det förkommer mycket alkohol i min bekantskapskrets och även om ingen rynkar på näsan eller ifrågasätter om jag säger nej, litar jag inte på mig själv.

Precis som du farmor dricker jag bubbelvatten och te i mängder, jag vet sedan tidigare att jag ibland kan minska sug genom att dricka vatten istället, att lätt sug ibland kan betyda törst. Jag försöker göra det lite festligt med fint glas till maten och gör drinkar med mycket chili, ingefära, vitlök och gurkmeja mm - starka kryddor känns bra. Ikväll ska vi gå på middag, men det kommer inte innebära någon utmaning eftersom värdparet själva inte dricker alkohol. Vi kommer bli erbjudna vin och öl men en av oss kör och den andra skulle, om han eller jag tackar ja, få dricka ensam. Lätt som en plätt. Hoppas ni alla får en härlig och alkoholfri dag!

farmor

Jag blir glad när du säger "lätt som en plätt"!
Med positiv förväntan blir det så mycket enklare och roligare!
Jag har en nykter dag vid symaskinen. Ett till barnbarn är på gång ?!
Trött är jag men glad inombords! ?

solapan

cruella,
bra att säga att det blir "lätt som en plätt". Jag tror på att det. Att intala sig själv/säga sånt till en själv/skriva här. Hur det ska bli. Kör försiktigt sen. Ska visst snöa.

cruella

Det var inte svårt alls, men på vägen hem hann jag, innan jag liksom hann stoppa mina tankar, tänka "nu ska det bli gott med ett glas vin när vi kommer hem". Ja, mer än så var det inte, men tänk så hårt vanor/ovanor sitter. Det är alltid läge att ta ett glas vin - när man kommer hem från jobbet, från träningen, från bion...ja hem från allt!!! För att inte prata om innan! innan man går på festen, innan man går på middagen, innan gästerna kommer!!!

Ja, det är fortfarande lätt som en plätt, inget sug.. :-) Imorgon ska jag till läkare och då har jag tänkt be dem ta leverprover och undersöka lite hur jag ser ut innanför skalet. Jag har faktiskt ingen aning, går sällan till läkare. Vet inte riktigt hur mycket jag ska berätta, det beror lite på hur jag uppfattar kemin mellan mig och läkaren jag får träffa. Hörs imorgon!

cruella

Sov nästan inget alls natten till idag, släckte och försökte sova, tände, gick upp och rotade i kylskåpet, släckte, tände, läste...och så där höll jag på tills det började ljusna. Visst inte hur jag skulle ligga då ena axeln började värka förfärligt då jag legat några timmar. Så var värken borta som genom ett trollslag i morse, jättekonstigt! Är de här konstiga kroppsliga känningarna abstinens?

Cravings efter NÅGOT hela dagen, stoppat i mig choklad och pepparkakor och inte orkat göra iordning nyttig mat eller nyttiga drinkar. När jag öppnade kylskåpet ikväll stod det en flaska gin i dörren som jag inte sett eftersom den stått bakom en ketchupflaska, jag tittade på den en stund men stängde sen snabbt dörren igen. Min man tog ut den och låste in den bland det andra när han kom hem. Tänk, jag vågade inte lyfta ut den själv!!!! Har lagt mig nu och hoppas det blir en lång natts sömn och att morgondagen blir lite lättare. Nöjd ändå med att jag stoppade i mig choklad istället för att dricka....och nöjd med att jag kunde missa att jag hade en flaska gin, jag har vanligtvis stenkoll på förrådet ;-)

Känner lite oro för att flera i forumet, inte skrivit något idag. Hoppas ni bara känt er som jag...inte haft någon lust! Det är en ny dag imorgon även för er. Sov gott!

blomstra

Bra att du stod emot ginflaskan, fantastisk man du har!
Själv har jag kommit in i någon slags varannan-dags-lunk.. Idag känns det bra!!
Antar att vi kommer få lite dippar framöver, gäller bara att stålsätta sig!!
Hoppas att din dag blev bättre idag!

cruella

Det kommer nog dippas lite nu och då..och det har jag räknat med. Tog prover i måndags, jag nämnde inte alkoholvanorna och läkaren frågade inte. Är lite nervös inför svaren. Levervärdena kan nog inte vara annat än skyhöga och jag vet inte riktigt vad jag ska säga när han ringer och berättar det. Känner mig ganska orolig och det påverkar säkert också. Samtidigt sporrar det mig att gå omkring och tro att det är riktigt illa. Jag funderar mer på vad som verkligen är viktigt i livet!!

Idag har faktiskt varit bättre och helt otippat sov jag riktigt bra inatt. Blev riktigt paff när jag vaknade! Tror jag skrev i din tråd samtidigt som du skrev i min Blomstra. Lycka till ytterligare en dag, vi är så bra! :-)

blomstra

Mina prover var normala till min stora förvåning :) Kan inte minnas att jag varit alkoholfri mer än max 3 ggr/mån de senaste 5 åren...
Känns bra, mycket bra idag.. Och vi är hur bra som helst!
Ha en go kväll!

För mig blir sömnen så mycket bättre utan a. Så skönt!!! Bra att ni låser in alkoholen för det är så svårt och krävs så lite om det är tillgängligt sådär i början. Hoppas proverna är bra. Själv vågade jag aldrig testa.

cruella

Jag tror inte mina prover kan vara bra, men hoppas gör jag förstås. Sen hoppas jag också att det inte bara är min rädsla för att vara sjuk som gör att jag inte dricker och att jag, om nu proverna är bra, inte tycker att det då är ok att fortsätta! NEJ, DET TÄNKER JAG INTE GÖRA!!! I så fall tänker jag tolka det som att jag har fått en andra chans! Hoppas ni får sova bra i natt och ja Sisyfos, det känns bra att det är inlåst och oåtkomligt - även om jag har nyckeln och det var så sköööönt att få sova :-)