jag har varit cannabismissbrukare i 5 år förr och slutade med det men blev istället utbytt till alkohol efter en tid. innan alkoholen tog ja hand om mig själv, tränade. gick ner 30 kg för ja hade blivit överviktig. sen en sommar 2019 slog det till och de blev fest o ja träffade lite fel folk som drog ut mig på fest efter fest. de kunde vara i 6-7 dagar me mkt drickande. 12 öl per kväll . vila hemma 2 dagar o sen ut igen i en vecka. allt spårade ur. efter detta kom ja hem o blåste 3 promille. jag mådde dåligt i 8 dagar o krälade mig fram till kylskåpet. de va olidligt. jag trodde ja skulle dö och att ja skadat något. därefter drog ja till sjukhuset och fick nervöst ta blodprover. inga leverskador. o fick tillsagt till mig att levern pallar mkt. de gjorde att ja om vardagarna ibland va ute efter jobbet o drack o drack. vilade någon vecka sen ut igen. de här pågick fram tills januari 2020. med lite pauser emellan åt men ändå en förbrukning några dagar i veckan. sedan började jag med 10-14 dagars pauser. de började eskalera igen och kunde supa 10 7.2 öl om dagen i 5 dagar. sen 10-14 dagars paus igen. sen har de hållt i sig så tills nu. har märkt på senaste tiden att de känns svullet på höger sidan av magen. ja vet ej om de är magen tarmarna lr levern. ja brukar återhämta mig efter ungefär 5 dagar nu för tiden och dessa 5 dagar är olidliga. jag orkar inte mer o har bestämt mig för o sluta. nu har ja varit utan i 4 dagar o börjar må bättre. men denna gång var bakisheten olidlig. har inga symptom riktigt. förutom se känns svullet under bakisdagarna. känner mig lite halvt hjärnskadad dessa dagar.. torr som fan i munnen o allmänt helt slut. yrsel. så denna gång är jag rädd något gått riktigt snett. ja skulle vilja vara nykter i 6 månader innan ja vågar gå o testa mig hos doktorn. jag är rädd att ja har en död lever i kroppen. som ej ja kan återhämta mig ifrån... ja får panikångest och rädd för o dö. ja har inga blodiga kräkningar eller gråvitt skit osv men levern kan ju spöka.. hur mkt tål den? är jätte rädd o vill inte leva mer. de känns kört bara. de känns som det är för sent. ja tänkte ja kunde skriva av mig här för o höra om andras historier eller något. hur rädd bör ja va? ja har rätt hög tolerans o kan dra i mig mkt utan o spy o ja är rädd för att min höga tolerans skadat mig... vill ej dö. men ja får skylla mig själv. och inom några dagar nu kmr snart min nyfödda son.. och ja är så besviken på mig själv att ja kanske råkat skada mej själv så mkt att ja kanske inte kan finnas i hans liv så länge. kanske har en totalförstörd lever lr något eller ingen lever alls kvar.

Det är aldrig för sent, du har mycket att vinna på att sluta. Men jag tror du behöver hjälp av vården, både med beroendet och att bearbeta din stress. Gör det bara nu, kontakta företagsläkaren i morgon, vad har du att förlora?

Vet du, jag tänker att det inte _kan_ vara försent @aldro . Du är superrädd att du har skadat din lever men du skulle ha märkt nu om den är bortom räddning. Typiska symptom på skrumplever är gula ögonvitor, gulaktig hud, vätska i buken, mörk urin. Du har med största säkerhet din lever kvar i fullgott skick som kommer att bli jättenöjd om du lägger av att dricka nu.

Du skrev här ovan att du väntar en bebis! Det är fantastiskt :) Ta kontakt med vården och lägg upp en plan så att du kan fokusera på barnet. Som @Kennie är inne på, du har inget att förlora!

@Allegra ah de va länge sen han är lite mer än ett år nu. detta me alkohol kan hända på arbetstid. då ja jobbar 8-22 eller 00 01 beror på. vi bor ej ihop än men jobbar satan för köpa bostad osv. brukar ha några veckors pauser. max 2 lyckas ja me. sen började ja dricka måttligt så en gång då o då kanske 3 ggr per månad i 2 månader. och nu här senaste gången exploderade de utåt o ja tappa kontrollen. så ja va på förbättring ett tag men krashlanda. nu dag 5 nykter. dock är känslorna helt kaos och panik. ja är upp o ner som fan. nojjar on allt. ja tkr de borde ha försvunnit redan. känns nåt e fel. vete fan. allt e knas bara. men varit här förr. brukar bli bättre. men har väl glömt bort de tar sån tid när man druckit flera dagar.

en sak me när ja klagar om höger sidan. är att de börjar högt upp men för varje nykter dag vandrar de neråt. så till slut är de långt ner. magen e kaos . men sen efter en vecka borta

Förstår ungefär hur du känner dig @aldro , mörker och ondska.. Men det är inte du - det är alkohol. Försök separera dig själv ifrån det som alkoholen gör med dig.

Jag drack själv igår och mår som jag förtjänar idag. Men ska vi verkligen tillåta alkohol förstöra våra liv?

dag 10 imorrn. nykter 9 dagar 19 timmar nu. har en counter igång. mår bra nu. tränat jobbat. allt går bra. magen tar lite tid o må bra. tror ja utvecklat nån slags ibs. annars e ja lite förkyld idag helt random. lite oroande vet inte

@aldro din kropp älskar dessa nyktra dagar, fan vad bra jobbat! Det där med ibs känns igen, såklart alkoholen har pajjat systemet, ju längre vi är nyktra desto mer reparerar vi skadorna✨

Haha @aldro , förlåt att jag skrattar, du jobbar verkligen i det tysta :) Snart en månad nykter ju!! Själv är jag uppe i 2 veckor. Det går bra för det mesta men någon gång har det bara smällt till i skallen och suget sätter in på högsta volym. Då är det skönt att vara långt ifrån krogen för det lägger ju sig efter en stund. Impulskontroll var det ja..

Ha det fint!✨

jobbat så mycket så har tittat in här rätt kort ibland bara x) en månad och 1 dag idag. måste göra nån slags hälsokontroll när de gått ett tag tänkte j.