jag har varit cannabismissbrukare i 5 år förr och slutade med det men blev istället utbytt till alkohol efter en tid. innan alkoholen tog ja hand om mig själv, tränade. gick ner 30 kg för ja hade blivit överviktig. sen en sommar 2019 slog det till och de blev fest o ja träffade lite fel folk som drog ut mig på fest efter fest. de kunde vara i 6-7 dagar me mkt drickande. 12 öl per kväll . vila hemma 2 dagar o sen ut igen i en vecka. allt spårade ur. efter detta kom ja hem o blåste 3 promille. jag mådde dåligt i 8 dagar o krälade mig fram till kylskåpet. de va olidligt. jag trodde ja skulle dö och att ja skadat något. därefter drog ja till sjukhuset och fick nervöst ta blodprover. inga leverskador. o fick tillsagt till mig att levern pallar mkt. de gjorde att ja om vardagarna ibland va ute efter jobbet o drack o drack. vilade någon vecka sen ut igen. de här pågick fram tills januari 2020. med lite pauser emellan åt men ändå en förbrukning några dagar i veckan. sedan började jag med 10-14 dagars pauser. de började eskalera igen och kunde supa 10 7.2 öl om dagen i 5 dagar. sen 10-14 dagars paus igen. sen har de hållt i sig så tills nu. har märkt på senaste tiden att de känns svullet på höger sidan av magen. ja vet ej om de är magen tarmarna lr levern. ja brukar återhämta mig efter ungefär 5 dagar nu för tiden och dessa 5 dagar är olidliga. jag orkar inte mer o har bestämt mig för o sluta. nu har ja varit utan i 4 dagar o börjar må bättre. men denna gång var bakisheten olidlig. har inga symptom riktigt. förutom se känns svullet under bakisdagarna. känner mig lite halvt hjärnskadad dessa dagar.. torr som fan i munnen o allmänt helt slut. yrsel. så denna gång är jag rädd något gått riktigt snett. ja skulle vilja vara nykter i 6 månader innan ja vågar gå o testa mig hos doktorn. jag är rädd att ja har en död lever i kroppen. som ej ja kan återhämta mig ifrån... ja får panikångest och rädd för o dö. ja har inga blodiga kräkningar eller gråvitt skit osv men levern kan ju spöka.. hur mkt tål den? är jätte rädd o vill inte leva mer. de känns kört bara. de känns som det är för sent. ja tänkte ja kunde skriva av mig här för o höra om andras historier eller något. hur rädd bör ja va? ja har rätt hög tolerans o kan dra i mig mkt utan o spy o ja är rädd för att min höga tolerans skadat mig... vill ej dö. men ja får skylla mig själv. och inom några dagar nu kmr snart min nyfödda son.. och ja är så besviken på mig själv att ja kanske råkat skada mej själv så mkt att ja kanske inte kan finnas i hans liv så länge. kanske har en totalförstörd lever lr något eller ingen lever alls kvar.

Hej @aldro!
Tycker du gör det väldigt bra då du klarat av 8 dagar som alkoholfri. Försök att slå ditt senaste rekord i tid som helt nykter. Vet att det är svårt när det blir långhelg som jul och nyår. Men vore det inte kul att kunna starta år 2024 som helt nykter med några alkoholfria veckor i bagaget, vilket är ett mål för mig i alla fall. Hur det nu går med den saken liksom får vi väl se. Men en stark målsättning är det i alla fall. Det här att oroa sig för hälsan är inte lätt. Minns för en tjugo år sen då jag hade druckit på mig problem med troligtvis njursvikt och gick till en privat läkare som gav mig remiss till olika undersökningar som kostade en massa pengar. Ville ju ha ultraljud utfört så att man fick veta om både hjärtat och levern var i någorlunda form. Vilket det visade sig vara förutom inflammerad fettlever som de inte gillade. Då blev man ändå lugn, och tänk hur man firade beskedet om sin skapligt goda hälsa då. Gick direkt efter undersökningar in på bolaget och köpte ett par rejäla kassar med flaskor och fortsatte precis som vanligt igen.
Tror faktiskt inte att du har något större kroppsligt problem, men oro och ångest för hälsan är inte något som gör en trygg och glad direkt. Så försök att kämpa på och undvika alla skadliga alkoholhaltiga drycker så länge som du bara kan är mitt tips till dig liksom.
Ha en fin kväll!

Hej igen @aldro,
Jag har tänkt på det här att du skrev att du tar Alimemazin till natten, vet inte vad du fått den utskriven för, om det är mot oro eller sömnbesvär. Men har själv ofta upplevt knepiga biverkningar med yrsel och sånt kring olika sorts mediciner. En del sorter fungerar inte alls bra tillsammans med alkoholbruk. Har väl även kanske lite av medicinskräck mot piller kan jag tro. Men om det pillret du har skapar oro för dig så tycker jag att du ska ringa till din vårdcentral och påtala att du vill prova något annat preparat mot de medicinska problem du upplever. För det är inte meningen att du ska behöva oroa dig i onödan för mediciners biverkningar. För det ger då ingen lindring mot oro och sömnbesvär. Men som sagt försök att undvika alkoholhaltiga drycker så länge du bara kan. Går det inte alls så försök att dricka så lite som du kan, för alkohol ger ju också ångest och en massa andra hälsoproblem som man väl känner till liksom.
Kämpa på!

Hejsan @ aldro!
Bra kämpat! Har själv nyss kört ett pass på testcykeln och visst får man lite av en naturlig kick av sånt där som - usch, är nästan för slö att säga ordet – träning... Men om man ser saker och ting på ett annat och mer positivt sätt så kan mycket som man kanske inte tidigare varit så mycket för, eller kanske sysslat med på flera år bli rätt så kul känns det just nu som.
Kämpa på!

@Flarran Nice! ja träning e bra . skulle aldrig kunna leva utan. ja har kört på ett tag faktiskt även med alkoholmissbruket. har aldrig riktigt slutat. förr om åren blev jag jäkligt bitig och ville satsa på sånt. drack inget, men jag överdrev med träning istället under många år. var typ de enda ja gjorde. varje dag. jobba träna sova. träningen har alltid funnits kvar men kör inte på samma nivå nu. ja håller 4-5 pass i veckan. vart andra vecka går de åt helvetet som ja tidigare berättat. oftasts när man jobbat och tränat mycket som man får lusten att varva ner o dricka. därefter de alltid går till överdrift. men minskat på de men kroppen e ju allmänt känsligare mot skiten. sen kan ja va bakis ett par dar, tvinga mej till gymmet igen dag 3. då brukar ja gymma tills ja i smyg mellan vissa set går in på toan o spyr. dag 4 lite samma sak. sen brukar de bli bättre o ja kör mina pass o jobbar osv. tills de blir dag 10-14 igen. bakis 3 dar, dag 3 gymmar , spyr osv. loopen går så i princip. ja lever lite 2 liv på nåt sätt. två personer i hjärnan. det gamla jag finns kvar från förr, hälsojaget, och karriärjaget. den andra sidan är också karriärsjaget, dock mer social på jobbet om alkohol intagits, ganska lätt hänt - jobbar hemma. har hitills aldrig påverkat jobbet dåligt. men det är ju lättare för mig då ja e hemma o kan välja tider lite sådär. hade nog blitt kaos om ja åkte till kontor o höll på såhär. sen ere missbruksjaget. båda dom här två bråkar mot varandra. men båda än så länge förstår allvaret me jobbet, men inte allvaret med hälsan. ja kan tycka träning hjälper mot sug och lugnar ner allting, men bara en viss begränsad tid. det som saknas är ju något man gör som är avslappnande med nyktert. både träning o jobb är ju två saker då man anstränger sig egentligen. men ah , har ju missbrukar hjärna. de går ju tex väldigt bra på jobbet o ja kan få ganska stora summor pengar osv. speciellt då ska de såklart firas tänker jag. samma sak när man tränat o jobbat hårt, då ska de firas! gått bra liksom. nu skiter vi i allt ett tag . försvinna in i dimman. åååh pengar ja förstjänar bira. bla bla. ja tror ja skulle kunna hitta anledningar om de mesta. när de gått bra o jag har tränat på osv. om jag inte dricker tkr ja de fattas något. vad gör jag nu liksom? allt har gått bra? är väl uppväxt så liksom antar ja, svenska normen, nu slappnar vi av o dricker lite, hårda veckor osv, skillnaden e väl bara att just min hjärna är girigare än andras. säkert pga hårt festande som ung me både cannabis o alkohol, men oxo dålig uppväxt som säkert kickade igång allt. är väl samma för alla oss antar ja. de börjar nånstans. och pga nånting. kan inte riktigt säga att ja vet varför jag vill avdanka min skalle på de här sättet. visst en hel del riktigt hemska saker har hänt som barn. väldigt… men de är ingenting som ja känner ja mår dåligt av idag? ligger kanske undermedvetet. ingen aning. ja ligger ju inte hemma o tänker på gammalt eller gråter. gråter aldrig. va några år sen. kan hända om ja druckit o nåt dåligt händer. är ganska tom vardagarna egentligen. känner inte av att mina trauman finns där och skule va anledningen till detta. kanske en psykolog kan framkalla något hos en. vem vet. ja vet bara att de finns ett starkt begär av stimulanter. egentligen spelar de ingen roll vad. röker ja tex så dricker ja inte så ofta. nån gång kanske blandar. men de blir nerminskning extremt om ja röker. kanske en gång i månaden. behöver nåt skit bara känner jag. helst om ja fick välja, uppåtkick på dagarna och avdankad på kvällarna. vården har ja kontakt med allldeles alldeles för lite asso…

Hejsan @aldro,
Förr brukade väl folk säga att för mycket och för lite skämmer allt. Ja, det här att det är bäst när inget går till överdrift helt liksom. Man mår väl bäst när det är balans på saker och ting. Har väl själv inte så mycket att komma med, då jag väl inte är så värst bra på att hålla balans själv liksom. Skulle väl egentligen inte sitta vid datorn den här tiden mitt i natten och skriva, utan väl kanske hellre sova i stället så att man kom upp i en vettig tid och hann ta sig en promenad i dagsljus...

Men jag går mycket på känsla, och kände bara för att titta in på din sida. Kanske man är lite ostrukturerad, men lite så har jag nog alltid varit. När det är nåt som jag har gillat riktigt eller varit intresserad av, så som exempelvis musikskapande som har varit min hobby i många år. Då har jag kunnat gå in stenhårt för den grejen i perioder. Komponerar spontant på gehör och gör musikspår och lägger ut på nätet under olika projektnamn utan speciell ordning, bara gör nån låt i en stil och tempo som jag känner för i stunden.

När jag komponerat och mixat har det aldrig funkat att vara berusad, för då har jag snabbt bara blivit seg och lätt nere och oinspirerad på något trist och tomt sätt, och då ofta bara direkt satt igång och rådruckit rejält för att liksom ”må bra igen”, mycket märkligt tankesätt egentligen, då man som nykter tänker efter.

Men vad sjutton, här sitter jag och talar om mig själv, usch så oartigt alltså, men i alla fall.. efter att ha läst och funderat kring ditt senaste inlägg ovan om din vardag och drickande så tror jag att du borde försöka att lyssna lite mer på din kropp när den talar så tydligt till dig om att det inte fungerar riktigt som du håller på kanske.
Träning och ett hårt drickande är nog ingen bra kombination.

Du känner ju till och med igen hur du kommer att förmodligen må efter drickandet, så varför inte försöka att planera bort en del av onödig vardagsstress genom att minska ner på sånt som gör att du måste varva ner, alltså bli lite mer fokuserad så att du kan komma in i ett läge där du mår bättre eller har ett grundlugn liksom. Kanske om du inte redan har, skaffa dig en bra motionscykel att ha på ditt hemmakontor så att du får ur dig lite överskottsenergi vid behov så att du blir mer i balans kanske.

Känner igen det där med rastlöshetskänsla alltså, som kan driva på och ge ett knepigt alkoholsug. Hur som helst, försök att slå ditt tidigare rekord i tid som nykter och helst i alla fall ta dig in i år 2024 som helt nykter, eller åtminstone utan nån överdriven berusning är mitt tips.
Svårt javisst, men nog borde det gå eller hur...

Kämpa på!

@Flarran ne men de uppskattas alltid o höra om andra som befinner sig i lite samma sits. dag 12 imorrn . ska nog försöka ta blodprover nästa vecka . om ja vågar . får se .

dock av nån konstig anledning efter ja mått så kasst efter senaste gången har ja inget fysiskt abs sug. märkligt. nåt hände senast vet inte vad

fallit dit en del senaste . jul nyår efter nyår. samma symptom , lidande, allt ja beskrivit förr , samma visa. idag har ja bestämt o försöka bryta helt. även medicin mot ångest. jag ska försöka skapa ett nytt levnadssätt och rutin. och anpassa mig till det. jag är dock rädd det är för sent. men känner att ja bestämt mig idag. vi lär väl märka om de är kört eller ej. dag 2 idag dag 3 imorrn.

@aldro Det finns bara en enda sak du behöver förstå: Det ALDRIG för sent. Något jag inte riktigt förstår, skall du försöka sluta med medicin mot ångest också? Gör inte det utan ha rådgjort med den som skrivit ut medicinen i så fall. Även om du känner dig redo att sluta med medicinen kan det faktiskt vara den som gör att du känner dig ok i det avseendet!
Har du ett blandmissbruk? Oavsett kan jag tipsa om att AA, CA och NA finns om du vill ha stöd i din vardag utan någon dömer.

Nu skall jag vara lite elak: Vi missbrukare är världsmästare på att tycka synd om oss själva. Vi ser oss gärna som offer för omständigheter vi inte rår på.
Vi själva, och bara vi själva kan förändra vår sätt att leva. Vi kan behöva hjälp av vården, det här forumet eller en grupp med andra som har samma problem som vi själva har.

Sluta upp med att försöka bryta helt, ta all hjälp du behöver för att göra det! En beroendemottagning kan hjälpa dig.
Du skall inte försöka skapa ett nytt levnadssätt!, du skall göra det! De grupper jag nämnt kan hjälpa dig att förändra ditt liv OM du ger dem chansen!

Though love, men jag vill dig väl.

Onkel F

ps
Starkt med dag 2, du fixar dag tre om du ger dig fan på det. Jag säger inte att det blir lätt, men du kan fixa det.
DS

@Onkel F mena mer om d e. för sent för hälsan e bortom räddning. men ja ska kämpa på nu. ja klarar ju alltid 10 dagar nykter inga problem. så dag 3 osv inga problem. bara de att man lider så jävligt . mitt största test är efter 10 dar när den långvariga absen spelar ut i adhd. men ja e redo o ta dag för dag o kasta bort de här skitlivet o sikta mot bättre liv. ja vet inte vilka metoder ja kmr snvända mej av när de blir jobbigt. men enda ja vet är att de får räcka ett tag nu iaf . måste repaperas nu.

har en hel del saker som ja gillar o göra som ja har slutat med pga A. saker har gått i fel riktning. de här är inte jag. visst ja säger att ja är nykter 2 veckor o sen super hårt osv. men i slutändan slutar de ju med att dessa två veckor är återhämtning med ett lidande. för att ja igen ska pajja kroppen. så har egentligen inte fått smaka på hur riktig nykterhet är . måste ge de mer tid

Hej! @aldro,

Jag har tänkt lite på dig och det kändes bra att se att du fortsätter att kämpa för att få må bra liksom. Livet är inte det lättaste om man så säger. Det går upp och ned lite som med vädret på något sätt. Har nog tänkt som du rätt ofta genom åren att man vill reparera sig liksom.

Komma i bättre form på nåt sätt liksom. Har nog faktiskt velat att sluta att dricka alkohol i väldigt många år fast väl mest vinglat omkring i tanken och försökt att väl lura mig själv genom att kanske inte riktigt ta tag i saker och ting på ett medvetet och genomtänkt sätt.

När man ofta valt att berusa sig i stället för att arbeta med sig själv för att få må bra genom att förstå sig själv, sina tankar och känslor så har det oftast blivit helt fel och bara spårat ur. Du har insikt om att det inte är bra att dricka på ett sätt som riskerar hälsan. Din uttalade oro för hälsan är nog din kropps sätt att försöka att i tid få dig att lägga om stil till ett lite bättre och nyttigare sätt att leva på tror jag. Men du ska nog inte vara för hård mot dig själv och sluta med allting på en gång.

Har man fått mediciner utskrivet exempelvis mot psykiska prylar så bör man nog inte sluta direkt med sådant heller för då kan drickandet explodera rejält tror jag. När du kanske känner att du måste berusa dig, ta då hellre ett lugnade piller enligt recept om du har fått sånt utskrivet. Tala gärna med någon läkare om medicinen inte fungerar så bra som du känner att den borde. Ibland så klarar man inte av att stå emot känslan av att vilja dricka och då kan ett lugnade piller funka till viss del.

Mitt förslag är att du försöker att dricka högst hälften mot vad du kanske känner behov av. Ha inte mer alkohol hemma än högst häften mot tidigare, detsamma när det gäller inköp, alltså högst hälften mot tidigare så här i början. Det bästa är så klart att klippa bandet till alkohol direkt, men det kan vara jäkligt svårt. Jag själv får ofta tankar på att börja dricka igen, men jag försöker då att fokusera mina tankar på något annat i stället. Det är väl därför som jag skriver så mycket tok på detta forum kan jag tro.

Jag har en känsla av att du kommer att klara att bemästra alkoholsug på ditt eget sätt och kommer att lyckas med att bli nykterist, kanske inte så snabbt som du kanske önskar. Men ta det hela steg för steg dagligen och försök att vara medveten om hur du tänker, känner och gör. Tror att det bästa sättet att komma in i ett helt nyktert tänkande är att fokusera på sådant man är bra på och gillar. Ja, sådant som inte inbegriper något användande av alkohol liksom.

Minska ner och fasa ut, så gjorde jag innan jag började arbeta med mig själv och mitt tänkande på att ständigt dricka en massa onyttigheter. Nog kan man ofta få känslan av att vilja berusa sig utan att man riktigt förstår varför. Då kan det hjälpa att dricka kanske en söt läsk av ciderkaraktär som jag gör just nu. Träning i rimliga proportioner kan också fungera bra, och du gillar ju att träna vad jag förstår sedan tidigare. Hur som helst, gör ditt bästa för att få må någorlunda bra rent naturligt.

Kämpa på kompis!

@aldro Jag känner igen det där med att man tappar kontakten med saker som man tycker om att göra som nykter. Det är en del av alkoholens förbannelse. Sakta men säkert tar den över våra liv tills inget annat än nästa fylla betyder något.
Om du börjar kröka igen efter tio dagar så ser du till att må maximalt dåligt hela tiden. Då har abstinensbesvären precis släppt och du börjar på en ny vända. Försök hålla ut längre!
Efter tio dagar nykter är det "bara" alkoholdjävulen som får dig att kröka igen. Alkoholen har fuckat upp din hjärna. Den behöver mer tid för att återhämta sig.
Om du kan fixa trettio dagar kommer du förmodligen att känna en förändring i sug och hur du mår fysiskt.

Det blir faktiskt bättre bättre med tiden, även om man mår skit under första tiden man avstår alkohol. En dag i taget är ett bra förhållningssätt.

Har du någon att prata med om dina problem? Själv går jag på AA-möten, och får stöd och hjälp av mina olycksbröder- och systrar. För mig ger det personliga mötet väldigt mycket.
Om det inte passar dig så använd det här forumet för att få stöd. Det är svårt, jäkligt svårt att tackla alkoholproblem på egen hand.

Jag skall inte säga att du kan om du vill. Det är inte vilja det handlar om. men du kan om du tar den hjälp som finns att få!

Skriv när det känns jobbigt istället för att kuta in på bolaget.

Jag tror på dig. Du behöver bestämma dig, men du har insikten och förståndet för att sluta kröka.

mvh
Onkel F

tack för alla svar . de hjälper o läsa. kanske kmr svara bättre sen men just nu broken trött o måste komma på banan. de är alltid en process. om ja e blandmissbrukare , nja asso ja rökte ju weed förut o drack osv. weed 5 år men drack mindre då. slutade me weed sen explosion i alkohol ist. vilket skadade hälsan sämre. fick alimemazin via online doktor. haft de ett tag. tar det som nykter på kvällen mot ångest o för o sova. blir groggy som fan dock så allt e jobbigt bara dagarna efter. vilket gör mig ganska negativ för ja e så tröttt o groggy av medicinen. inte alla i min närhet som gillar de direkt. fysiskt beroende kan man ju inte bli av den . men ja e nog psykiskt beroende av den. en genväg för o ta bort de jobbiga. skönare va ångestlös men jobbigt o va groggy. skönt o somna snabbt. de e mkt pang på jobb hårt jobb långa pass. träna, snabbt i säng sova pang upp kötta hårt jobb träna. pang sova måste gå fort. har lite svårt o få ihop en lugn struktur. svårt me tiden men jobbet tar över mkt. men de genererar massvis me pengar o ja gillare. känns som de är en lösning på nåt sätt. gillar väl jobbet men mitt gamla jobb mådde ja bättre men för dåligt betalt. skulle inte kunna varva ner riktigt . biljondollar företag , finns hela världen .hårda krav . men sluta dricka kmr göra allt enklare. tror allt känns som xtra hårt o extra jobbigt just pga att man lider ju större delen av året 🤣 aja ska försöka sova . en dag i taget. början på nytt liv. måste tänka så. får se om hälsan repar sig om de är kört eller ej. fortf ont höger sida. typ som gallsten fast mildare. men de vandrar neråt. lite konstigt. magen har vart knäpptyst i 3 dar men vart svinarg idag . godnatt

dag 4 de onda försvann och precis när de försvinner blir ja människa igen. kroppens balanser normalare . inga symptom som tidigare beskrivits. så konstigt. medan man har trycket på högersida o stickningar o allt så mår man helt galet . så fort de släpper blir man normal. sov bra oxo. drog o träna lekte me sonen osv. va bra dag. lite avig i skallen kanske. man e ju känslomässigt framåt tillbaka . magen har börjat jobba som fan . käka en del fibrer oxo. magen beter sig som en alien efter allt. den har inte haft de lätt. men den verkar försöka bearbeta allt. blir bättre. dag 5 imorrn. ska hålla hårt att inte dricka varenda dag nu. gå o träna om de blir jobbigt sug.