jag har varit cannabismissbrukare i 5 år förr och slutade med det men blev istället utbytt till alkohol efter en tid. innan alkoholen tog ja hand om mig själv, tränade. gick ner 30 kg för ja hade blivit överviktig. sen en sommar 2019 slog det till och de blev fest o ja träffade lite fel folk som drog ut mig på fest efter fest. de kunde vara i 6-7 dagar me mkt drickande. 12 öl per kväll . vila hemma 2 dagar o sen ut igen i en vecka. allt spårade ur. efter detta kom ja hem o blåste 3 promille. jag mådde dåligt i 8 dagar o krälade mig fram till kylskåpet. de va olidligt. jag trodde ja skulle dö och att ja skadat något. därefter drog ja till sjukhuset och fick nervöst ta blodprover. inga leverskador. o fick tillsagt till mig att levern pallar mkt. de gjorde att ja om vardagarna ibland va ute efter jobbet o drack o drack. vilade någon vecka sen ut igen. de här pågick fram tills januari 2020. med lite pauser emellan åt men ändå en förbrukning några dagar i veckan. sedan började jag med 10-14 dagars pauser. de började eskalera igen och kunde supa 10 7.2 öl om dagen i 5 dagar. sen 10-14 dagars paus igen. sen har de hållt i sig så tills nu. har märkt på senaste tiden att de känns svullet på höger sidan av magen. ja vet ej om de är magen tarmarna lr levern. ja brukar återhämta mig efter ungefär 5 dagar nu för tiden och dessa 5 dagar är olidliga. jag orkar inte mer o har bestämt mig för o sluta. nu har ja varit utan i 4 dagar o börjar må bättre. men denna gång var bakisheten olidlig. har inga symptom riktigt. förutom se känns svullet under bakisdagarna. känner mig lite halvt hjärnskadad dessa dagar.. torr som fan i munnen o allmänt helt slut. yrsel. så denna gång är jag rädd något gått riktigt snett. ja skulle vilja vara nykter i 6 månader innan ja vågar gå o testa mig hos doktorn. jag är rädd att ja har en död lever i kroppen. som ej ja kan återhämta mig ifrån... ja får panikångest och rädd för o dö. ja har inga blodiga kräkningar eller gråvitt skit osv men levern kan ju spöka.. hur mkt tål den? är jätte rädd o vill inte leva mer. de känns kört bara. de känns som det är för sent. ja tänkte ja kunde skriva av mig här för o höra om andras historier eller något. hur rädd bör ja va? ja har rätt hög tolerans o kan dra i mig mkt utan o spy o ja är rädd för att min höga tolerans skadat mig... vill ej dö. men ja får skylla mig själv. och inom några dagar nu kmr snart min nyfödda son.. och ja är så besviken på mig själv att ja kanske råkat skada mej själv så mkt att ja kanske inte kan finnas i hans liv så länge. kanske har en totalförstörd lever lr något eller ingen lever alls kvar.

dag 24. idag e ja frisk. tränade o allt . vete fan vad de där var. mår bra . nu kan min mage smälta mat korrekt oxo har ja märkt. verkar som kroppen gått igenom mkt under den här tiden. upplevt mycket konstigheter…. blir bara stabilare o stabilare för varje dag. dock rusade hjärtat extremt efter gymmet när ja va på ica. fick hjälp osv. men de va ju en extrem panikattack bara. dom har ja alltid fått pga barndom o skit. men idag var en riktigt grov en. dag 25 imorrn!

@aldro Du jobbar på bra! Fortsätt i samma stil, men lyssna på vad din mage säger. Den lär behöva ett tag på sig för att vänja sig vid din nya regim! Bra att det känns bättre. Tiden tickar på, snart är det fyra veckor!👍💪

Kul med nya fälgar, ett bra sätt att belöna sig själv och mycket bättre att lägga pengarna på än alkohol! Jag förstår känslan, är själv i bilbranschen. På med puckar på fälgarna och montera på bilen, sen kan du bara gå och jäsa och gotta dig åt hur jäkla snyggt det blev!
Jag skulle själv vilja ha bilens originalfälgar till vinterhjulen, men det är inte ekonomiskt försvarbart. Vi pojkar växer aldrig upp, det är bara leksakerna som blir dyrare!🤣

Låter läskigt med panikattack! Jag har ingen aning om vad det är och vilka uttryck det tar, men det är ju bra att det finns människor som kan hjälpa.

Ta det lugnt och ha det så bra du kan!

@aldro Heja dig! En månad!💪👍
OK, en dag i förväg, men jag tror inte att du kommer att rusa iväg till Bolaget dagen innan ett läkarbesök. 🙂

Du gör helt rätt i att använda alla till buds stående medel. Om du vill att det ska fungera kommer det att fungera!
Fortsätt på den inslagna vägen, du är på väg mot någonting bra!

Jag hoppas att du får lugnande besked om din hälsa! Det är skitjobbigt att gå omkring och oroa sig hela tiden.

dag 32 imorrn. tagit prover . inget uttalande från läkare än men kollade på 1177. verkade se bra ut tror ja iaf. Alat va väl 0.5 efter en månad och GT 0.2 . har haft tankar kanske dricka imorrn men kosten o dieten o målen säger emot . saker e lite jobbigt oxo. men ja vet inte ja tar en dag i taget. tänkte tex idag oxo.. men ja skippade de .

Hej! @aldro, tittade bara in för att säga grattis till dig för 1 hel månad fri från alkohol. Bra gjort! Det här med tankar på drickande kommer och går lite hur som helst. Sånt känner man då till alltså. Men det bästa om man kan är självklart att inte förgifta kroppen med onyttiga prylar. Då slipper man oroa sig för att åtminstone levern inte mår så bra. Den delen i kroppen är ju som en hel del andra prylar rätt viktig på många sätt.

Kollade i en pärm själv för skojs skull. Hade för 20 år sen ett värde på kanske tre gånger så högt som du. På den tiden drack jag väl inte så värst mycket heller mot vad det lite senare blev liksom. Det var i april nån gång 2004 som mina njurar började spöka, kunde inte pissa på två dygn, det var inge höjdare kan jag säga. Fick vid den tiden även högt blodtryck och dimsyn samt sus i huvudet, något som jag fortfarande har kvar. Tänk om man hade varit klok och slutat med drickande av alkohol direkt efter det besöket hos den privatläkaren...

Då hade man kanske sluppit en hel del kommande kroppsliga besvär i övrigt också. Måendet psykiskt generellt hade då idag säkert också varit ett helt annat skulle jag tro. Men det är lätt att vara efterklok. Kroppen tål rätt mycket, men det skadar väl inte att vara lite rädd om den kanske, den är ju trots allt bra att ha med sig i någorlunda skick under livets gång så att säga. Försök att köra på som alkoholfri så länge du kan är då mitt tips.

Ha en fin lördag kompis!

@Flarran drack igår med en polare allt blev för jobbigt . så ja fuskade en kväll. idag har jag 2 alternativ. lida ut o fortsätta min hälsoresa från o med imorrn. eller deicka upp spriten ja har kvar i köket

någon vidare hälsoundersökning fick ja inte göra då mina värden va så bra på allt. dom tyckte inte de va nädvändigt. inte ont efter senast ja drack. verkar ha repat sig under nyktra månaden.

man märker ju ganska stor skillnad på när de va regelbundet. man mådde ju skit länge då. ja drack ju denna gången men mår super bra väldigt snabbt och e motiverad för en månad till . känns bra liksom. känner lite att allt är ljusare på nåt sätt. en 32 dar nykter tog mig ur mörkret på nåt sätt. och sen visserligen drack ja ju me kompisar i helgen men skadan psykiskt är inte lika stor efter denna . att förändra sitt drickande och ha de utspritt med längre perioder emellan skulle nog kunna fungera. mår bra tränar äter min kost jobbet känns bra osv. ja tror att genom o ha de så regelbundet som ja hade förut skapade ju ett större o större mörker , längre o länge o ta sig ur de osv. allmänt deprimerad liksom. fredag snart igen och finns inget sug på samma sätt längre . har annat o göra i helgen liksom och vill oxo göra annat. känner av en kontrast där. förut vare mer som att man kämpade emot o inte dricka. ja tror de gäller för mig bara o hålla avstånd mellan då de händer så samlas inte ett större mörker över mej. kanske går ja o dricker me vänner igen om 30 dar inte vet jag. de är inget ja ser fram emot eller längtar till. de får ske när de sker . men en regel finns. o de är att de ska gå tid emellan. dricka ska inte vara en stor del av sitt liv. bara små kryddmått av de om man nu klarar av de .

och när allting var bra såklart att hela relationen ska storma . förhållandet hon ringer full e allmänt elak osv . dessutom framför andra o snackar skit om mig. allt för o ge hat. hon gör detta aktivt. tror de är 3 helgen på raken nu. annars äre väl 5 år regelbundet. har svårt o gå vidare dock. ja va på bolaget idag. men gick ut därifrån tomhänt och köpte inget. nu efter den här attacken ångrar ja det. min farsa sa alltid innan han blev sjuk att när hela havet stormer sitt lugnt i båten. ja klarar inte av o sitta lugnt i båten. ja har för mkt känslor. nu e ja ba arg för ja ej har alkohol. ja kan ej hantera känslor när dom e intensiva utan preparat de går inte. och bara för jag gick ut tomhänt o vände på allting från bolaget idag så sitter man här nykter . barer stängda. o ingen alkohol. och känslor är gånger en miljon. tog alimemazin för o sova . men inte ens de hjälper. jag kan inte hantera känslor utan stöd egentligen. går inte . de är för mkt. mkt sen barndom osv som gör att man e skadad oxo. kan bli riktigt mörk…. när de blir mörkt blir de ganska illa. kan säga att alkohol gör de lättare för stunden. men man får ta smällarna . o när man tagit bakissmällarna är de intensiva bättre. men idag får ja hantera detta nyktert. och de är ett rent helvete. när de blir mörkt för mig, då går de verkligen enda ner i botten. rakt ner . har väldigt dåliga tankar . man vill ej leva liksom. på nåt sätt tror ja att ja borde dra mig ur relationen helt för de är något som pågått o aldrig blitt bättre. hon har ju diagnoser och skiftar enormt i beteende. ja har ju såklart diagnoser oxo o är inte felfri. men efterssom tråden handlar om mig så skriver ja av mig. ja brukar ju bli dumpad oxo flera gånger i månaden. och de är inte ens av några rinliga anledningar. ni kanske tänker att de hänt för ja druckit? eller är en fuck up? nej nej nej. de kan vara bara man ställer en fråga fel. allt har blivit väldigt toxic på något sätt . o på senaste känns de mest som att hon ba tar pengar av mig o beter sig som skit. ja behöver egentligen inte ens ge ekonomiskt stöd till henne. bara till sonen. känner mig ganska utnyttjad faktiskt. allt har blitt väldigt konstigt. ja får heller inget tillbaka riktigt . skulle säga ja mest blir behandlad som skit. såklart kan ja va jobbig ibland oxo. men hennes reaktioner till småsaker är en miljon gånger om och hon ger 5 miljoner knivar tillbaka i hjärtat. och de pågår oftasts i en hel vecka. tills hon till slut förklarar sig o säger att hon inte vet varför hon blir så. de är en konstig relation. jag är kvar i den och har svårt o gå vidare . men egentligen behöver ja ej va kvar. kanske bäst o gå skilda vägar om båda ba upplever man e toxic mot varann. hon verkar inte tåla mig helt enkelt. men nästa dag är de helt tvärt om. idag e hon full på vin. då blir hon såhär varje gång. ja blir inte så. har blivit kaos när hon blitt så dock om jag e full samtidigt. men de va länge sen nu. jag slutade upp med det för några år sen. hennes del har fortsatt o fortsatt. som en endless tortyr. varför är jag kvar? ja skulle inte tåla om hon träffa nån annan tex. kan ej hantera. o dessutom min unge under samma tak som nån annan. hade nog gjort att ja försvunnit från kartan ett par år. även om ja mister kontakten me sonen vilket är enorm smärta. men de är de flyktbeteendey ja får när de är för mkt tror ja. vet inte hur fe skulle va om vi inte va tsm. har inte haft barn me nån förr o varit i den situationen. men har svårt o tänka mig att svaga jag skulle överhuvudtaget klara av de . så ja gissar väl på att ja skulle försvinna o radera henne för evigt i livet o gå vidare. ja har raderat mkt i livet. mkt händelser me psykisk sjuk mamma o allt som man bara grävt ner raderat som de inte hänt. d e rätt grova saket som hänt . vem som helst blir skadaf av de , om inte kriminell eller psycho. men har konstant bara grävt ner allt. allt finns i en kista långt ner i bröstkorgen. och varje gång saker blir tunga, är de som att kjedjorna runt kistan som är extremt säkrade håller på att brista medan kistan försöker komma loss o öpnna sig. o när de sker dricker man alkohol, då orkar inte kistan hålla på längre o blir lugn för den blir bedövad. ikväll försöker den bryta sig loss. de spricker snart o exploderar. imorgon är hög risk för att jag är extremt destruktiv. ja vill inte vara de. allt var på en bra rutin. ja va glad ja va glad ja lyckades dricka balanserat senast. ja ville satsa på en månad till. ja har tränat varje dag osv. allt va så jävla bra . tills en person kommer och ger mig 5 miljoner knivar i bröstet utan större anledning. känns som ett mörkt moln är påväg över mitt liv. o ja vet ja ej kmr kunna hantera de . medicinen börjar verka hyfsat nu dock. ja tog lite mer . tar väldigt väldigt lite i vanliga fall. vilket är bra. kanske fe känns bättre oxo när ja suttit o skrivit . vet inte . de kommer antagligen tillbaka.

Hej! @aldro, När jag läste om hur du har det just nu. Då lärde jag mig en hel del om saker som jag inte har fått något riktigt grepp om tidigare ska jag säga. Blev faktiskt så här på tidig morgonkvist när jag drack alkoholfri cider en aning nyktert tacksam över hur bra jag har det. Har skrivit i min tråd om att jag lyckades att inte berusa mig igår fast känslan till det fanns. För att bemästra en svår situation som du utan tvekan har, så är det lätt att ta till dumheter som alkohol. Man kan hamna i ett hav av stormiga känslor av många olika orsaker. Jag har väl inte så värst mycket att komma med då jag inte har varit i någon djupare relation, eller känt så värst mycket kärlek och såna grejer utan väl mest levt i min egen värld och skyddad från det mesta. Det förstår jag nu när har läst om din knepiga situation och uppenbart jobbiga vardag. Tycker att du är duktig som kämpar på.
Önskar dig allt gott kompis!

@aldro Låter verkligen hemskt och illa som du har det i din relation. Vad bra att du inte började dricka för att att mildra alla tunga tankar och känslor, det löser ingenting, gör det bara värre. Den viktigaste att tänka på är barnet, skydda barnet. Om mamman totalt tappar greppet och dricker så måste du som pappa vara den starka och skydda ditt barn. Hålla dig nykter och ta det fulla ansvaret för barnet. Som jag uppfattar det så blir det alltid samma onda cirkel med bråk och alkohol inblandat. Du skriver att det påverkar dig oerhört och hur kistan där i bröstkorgen håller på att explodera. Du skriver också att det känns bättre när du fått skriva av dig. Mitt råd är att du tar hjälp, det som händer är förgörande, blir en ond cirkel och barnet far illa. Du berättar om att du själv farit illa som barn med en psykisk sjuk mamma och grova saker som hänt. Låt inte detta gå vidare till ditt barn, ta ditt ansvar som pappa och ta hjälp. Håll dig nykter, det är mycket som står på spel och skulle du börja dricka är det också förödande för ditt barn. Ditt barn behöver dig. Socialtjänsten kan vara ett stöd för er och inte minst för ert barn. Kämpa på nu och drick inte!

senaste tiden har jag nog nått den botten som jag inte trodde jag skulle hamna i. eller som ens existerade. den botten ja tror många hamnade i här då dom tog beslutet påriktigt. jag hade ju nykter månad. sen börja dricka då o då. de va inget märkvärdigt. det ökade vecka efter vecka. till slut försvann mina ”2 veckors pauser” som ja tidigare pratat om. jag har ju inte bara alkoholberoende. ja har ju nån form av adhd autism eller add. har extremt kontrollerande beteende mot mina partners. och extremt tvångsmässiga beteenden inom allt. har antagligen nån slags depression också. jakten på dopamin konstant oxo 24 timmar om dygnet. ja drack nåra bira förra fredagen. tjejen svarade inte. då hände något i min hjärna som ja inte trodde kunde hända. antagligen pga att ja druckit varje vecka. de blev stort tjaffs och bråk. polisen kallades dit. inge våldsamt eller så utan mest heta argument. ja fick för mig saker som inte existerade också. så illa så att polisen trodde jag hade tagit något mer… saker e lite svarta o dimmiga. men vips var de är så befinner ja mig på en polisstation. allting går bra. ja lämnade prover självsäkert osv o kom ut. därefter brann de i skallen att förhållandet var över förevigt? så nu spelar ju ingenting någon roll längre? då gick ja till puben. en hel vecka gick härjande ute. med massvis med alkohol och amfetamin. ja minns amfetaminet . de va en polare som gav. min plånbok o mobil hade försvunnit när ja vakna upp förvirrad efter en vecka kl 2 på natten. fick panik.. vad har hänt??? hur har en vecka kunnat gå???? visar sig att de va många här i stan som hade sett mig och varit extremt oroliga för dom aldrig sett mig så. även folk hade skrivit till tjejen o varnat om va ja va ute o gjorde. ja minns absolut ingenting allting är blanksvart. enda ja minns e svaga minnen från när ja vaknar upp bakfull tex då ja träffa kompisen me amfetaminet. syrran kom hit igår o visar sig att även benzo finns i blodet…. nån kan ha lagt de i drinken dock nån av dagarna o kanske tom utnyttjat mig i mitt tillstånd… ja vaknar upp och är helt förkrossad o förstår inte hur allt detta kunnat hända. jag som alltid är i kontroll tycker jag?! verkar som att hjärnan till slut lägger av… och går på automatik… de där är ju inte jag…. de är inte jag som person… har haft extrem abstinens senaste och syster kolla oxo blodtryck. då de va nära till stroke. hur jag mår just nu är obeskrivligt. bakfylla är ingenting längre. högersidan är ingenting längre allt ja gnällt om förut… ta det 100 gånger värre. allt har verkligen gått helt åt helvetet bara för ja Börja dricka bärs en fredag. de är som att allting spolades fram. därefter har ja fått meddelanden från okända som frågar hur ja mår egentligen. och att ja ska ta hand om mej nu… ja fattar absolut ingenting. ja har förstört allting genom o bara öppna den där första ölen vid exakt rätt tidpunkt då min hjärna bestämde sig för att nu räcker de. nu går de på automatik. hjärnan orkar inte mer antagligen. har svikit hela min familj o förstört mitt förhållande. allt ja hade… ändå vill hon ge mej en chans trots att hon vet att ja kanske vart me nån annan när ja vart på droger… jag ska göra sllt för o bli frisk både från mina disgnoser och beteende i vanliga fall och missbruket. nu kommer jag söka hjälp påriktigt. värsta tänkbara hände. kroppen la av. ja fick oxo hallucinationer. hörde ljud. såg skepnader. jag måste göra något nu. om ja haft ont i magen förr så var de ingenting. bara små stickningar. nu är de påriktigt illa. hjälp kommer ja söka redan imorrn. jag är chockad . ja har förr ignorerat att detta skulle kunna hända. att tappa kontrollen trodde ja aldrig skulle hända mej. men de blir så när man år efter år fortsätter o inte gör nåt åt de. ja vet inte om ja kmr kunna rädda min familj eller om de kommer gå bra allting. ingen aning. just nu får ja ta en dag i taget. och ja söker vård imorgon. har svårt o bara gå. benen viker sig. ont i heeeela magen. ryggen är illa som fan så kan inte ens stå upp. blåmärken över hela benen. skrapsår här o där. höften kanske har en spricka oxo. ja fattar ingenting. just nu ba sover ja o sover… kroppen e helt slut. ja har fått höra att ja ej sovit från mån-tors. va vaken dygnet runt av droger. livsfarligt allt detta… ja är så förkrossad de här ens hänt o ja vet inte om ja nånsin kmr kunna förlåta mej själv ens för detta. ja har nått den totala botten och ja vill inte mer .

Hejsan! @aldro, Har läst att du verkligen har varit ute på en svår resa tillsammans med den mycket lurige och bedräglige ”vännen” alkohol som ofta kan få en att ta de mest märkliga och dåliga beslut. Det är många gånger som jag själv nu som nykter sedan ett helt halvår förstår att skaparen så att säga med kanske sina skyddsänglar ofta har fått jobba övertid för min skull. Det är nog faktiskt bara på guds nåd som jag själv nu kan sitta här vid datorn och skriva till dig. Hoppas att du nu har lärt dig vad det kan innebära att ta den där tillsynes första oskyldiga slurken med alkohol. Kanske är det nu dags att en gång för alla satsa helhjärtat på en framtid som helt alkoholfri... Hur som helst, önskar dig allt gott kompis.
Kämpa på!