10 fria dagar

Nu har jag inte druckit sen 1 augusti. Jag har druckit x antal öl varje dag i ett år. Jag vill sluta dricka. Men idag har jag känt ett stort sug hela dagen fast jag har gjort saker

Profile picture for user Anonym26613

Grattis!!! 10 dagar!! 🥳💚🌸
Och välkommen!!

Bra att du skriver nu när suget är som värst!! Har du godis eller någon god örtte? Varm bad kan också hjälpa. Jag promenerade som en galning i början. Det hjälpte också 💚🌸💚🌸💚/Mary

Profile picture for user Anonym26613

@Qwer1 jag vet inte. @Andrahalvleken kan det där mycket bättre än mig. Hoppas hon råkar se detta.
Det finna poddar iaf. Jag är inte svensk så lyssnar mestadels på engelska.

Hoppas du hittar något 💚

Profile picture for user Andrahalvlek

@Qwer1 Välkommen hit! Bra jobbat med 10 nyktra dagar! 🥳🥳🥳 Du har det värsta bakom dig nu. Se till att vila mycket och aktivera dig däremellan så blir den nyktra resan lättare. I början är tröttheten skoningslös. I vårt tidigare liv har vi använt alkoholen både som startgas och fartdämpare. Som nyktra känner vi tröttheten på ett helt annat sätt.

Tyvärr är utbudet på youtube uruselt på svenska, det mesta är på engelska. På köpet har min hörförståelse på engelska höjts rejält! Craig Beck är riktigt bra på youtube. Han pratar väldigt tydlig engelska, han har tidigare jobbat som radiopratare och det märks. Sober Leon är bra också, även om hans dialekt är hemsk.

Annie Grace är tyvärr inte jättebra varken på podd eller youtube eftersom hon pratar helt galet snabbt och hoppar hit och dit i sitt resonemang. Hon är mycket bättre på böcker. Hennes bok ”Tänka klart” finns i bokform på svenska och den har jag läst fem gånger tror jag. ”The Alcohol experiment” finns som ljudbok på engelska och den är också jättebra. Sen finns det en e-bok (20-tal sidor) av henne på engelska som heter ”Can I moderate?” Den kan man ladda ner gratis på canimoderate.com.

Det finns två bra poddar på svenska: ”Alkispodden” och ”Hedman och Hedén”. Den senare har jag upptäckt först nu i sommar och jag har lyssnat på alla 37 avsnitt under min semester. Det gäller att hjärntvätta sig själv med nyktra fakta.

Allt man övar på blir man bättre på - och det gäller både nykterhet och engelska.

Kram 🐘

Profile picture for user Qwer1

Tack så mycket, att vila är bra när man känner suget. För att komma över. Jag hoppas att detta släpper inom en tid.

Ska kolla på namn förslagen sen på nätet och podd imorgon.

@Qwer1 Absolut inte! Suget blir allt svagare och kommer allt glesare efterhand som veckorna går. Börja inte förhandla med dig själv bara. Ryt ”NEJ, jag ska inte dricka” direkt och hitta sen på något som kan distrahera dig. Ut och promenera eller kuta i värsta fall.

Kram 🐘

Profile picture for user TappadIgen

@Qwer1 Hur mycket sug man känner efter tid är mycket individuellt men generellt så blir det ju bättre. Till åtminstone en viss del kan man nog påverka det själv. Jag inbillar mig själv att en stor anledning till att jag inte känner sug på det sättet är för att jag inte ger alkoholdjävulen en öppning. Där finns inget förhandlingsutrymme att försöka trigga något utifrån.

Nu är det ju jättebra att du själv kommer på att du inte kan ta en för det blir fyra. Men det gäller att vara vaksam mot den gången du inte säger det lika högt till dig själv.

Det kommer och går. Jag ser ett ”mörker” när jag ser folk på ute serveringen känner inget sug då. Men väntar jag på bussen står jag och funderar på om jag ska ta ”en” öl.

Förövrigt gick jag till ett café och tog en kaffe och bulle det hjälpte. Man vill känna ”sammanhållning”

@Qwer1 Grattis till 2 nyktra veckor! Har du funderat över att skippa ölen på de två tillställningarna? Det är en häftig upplevelse att inse att man kan ha precis lika roligt nykter. Se det som ett experiment 🤩 Unna dig pigga morgnar istället för bakfylla.

Kram 🐘

Jag trodde det här skulle vara så mycket värre.. men satan vad snacks godis jag köper istället och äter. Bättre i min sago men ska försöka hålla mig med till sötsaker på fre/lördagar.

Dagarna går. Men idag kände jag för kalla öl, men köpte inte. Hoppandet blir bättre imorgon. När jag mår som bäst så tänker jag att aldrig varit sugen på öl. Sen när jag mår dåligt då vill jag bara dricka

Profile picture for user Pianisten

Av min erfarenhet gör du helt rätt i stoppa i dig sötsaker och andra godsaker så mycket du orkar. Byt ut beroendet till något mindre dåligt, det fungerade väldigt bra för mig också den första tiden. Försök också vända tänket att gå och "vänta" på att suget bara ska försvinna. Att gå och tänka på "jag ska inte dricka" är också som bäddat för sug.
Aktivera och distrahera dig. Bryt mönster. Använd fantasi och gör nya saker på tidpunkter du brukat dricka. Fysisk aktivitet är Kung. Belöna dig efteråt med annat du gillar. Är du orolig för att du stoppar i dig för mycket annat skräp så är det ändå ingenting jämfört med att stoppa i sig alkohol dagligen. Jag vågar nästa lova också att när du får kontroll på alkoholen så kommer en punkt där du är redo att förbättra andra saker som kost och hälsa. Ta en sak i taget.
Fundera på vad du tyckte om att göra förr, ta upp en gammal hobby, något du kan börja med som blir en ny del av din vecka som kan inspirera dig och göra dig stolt över dig själv igen. Hittar du en ny drivkraft kan alkoholen möjligen fortsätta vara en del av ditt liv eller i bästa fall så tappar den helt sin mening. Lycka till!

@Pianisten jag som tänkte sluta snusa köpt nikotinplåster och tuggummi men då kanske det är bättre att väntta med att sluta med tobak tills jag kan kontrollera med Alkoholen

Profile picture for user Pianisten

Det är bara min erfarenhet @Qwer1. Fungerade inte för mig. Vet att många hamnar där, man vill så gärna ta tag i sitt liv, allt på en gång, få bort all skam över sitt liv omgående. Finns säkert de som lyckats men jag tror på att ta det steg för steg. Börja med en sak, jobba med det tills det är stabilt och då pratar jag kanske månader. Varför måste man ha så bråttom? Om man tar bort allt man njutit av samtidigt så kastar man om sitt liv väldigt tvärt och det blir en stor press på sitt psyke att kriga mot flera olika begär varje dag på olika tidpunkter. Det är ju mer utmanande än nog att överlista alkoholsuget den första tiden.

Profile picture for user TappadIgen

@Qwer1 Det är väl lite det som är problemet. För att hålla sig nykter räcker det inte att stå emot suget 99% av tiden.

Har du något planerat idag? Har du något du haft lust att göra ett tag, men som du inte har tagit tag i? Gör det idag. Ett projekt blir en perfekt distraktion och du kan avsluta dagen nöjd med att du åstadkommit något produktivt. Vad det är kan ju vara nästan vad som helst. Finns det något museum där du bor som du länge funderat på att besöka? Har du ett rum eller en möbel eller något därhemma som du har haft lust att ta tag i länge men skjutit upp? Finns där en hobby du funderat på att undersöka men inte kommit till skott? Kan ju vara vad som helst. Har du haft en önskan om att lära dig att lösa en Rubiks kub? Affärerna är öppna nu så åk och köp en och hugg i.

Profile picture for user Gullranka

Grattis till fyra veckor, bra jobbat! Sug är bara en känsla av många, och du måste inte låta det styra dina handlingar. Ut och ta en skön promenad eller springtur eller köp en godispåse, vad som helst som kan avleda, så kommer det fler eller senare gå över. Heja dig!

Profile picture for user Gaia

Hej och Grattis till 4 veckor!
Som Gullranka skrev så är sug bara en känsla bland andra som inte behöver styra över ditt liv.
Fastna inte i tankar på öl. Grotta inte ner dig i negativa tankar och känslor. Byt riktning. Res dig upp och rör på dig. Sträck på dig och var stolt och glad över din prestation. 4 veckor, jättebra! Gå ut och gå, har du en skog i närheten gå dit annars duger vilken promenadväg som helst. Öka takten, väck din kropp till liv och du ska märka att din sinnesstämning påverkas i positiv riktning. Och du kanske till och med får lust att göra något mer. Ta tag i något som väntat på att få bli gjort. Även om det bara är tråkiga vardagssysslor som väntar, gör och var nöjd, beröm dig själv; Bra jobbat!
Det där lät väldigt hurtigt, jag vet. Och lättare sagt än gjort. Men det ätr väl menat.
Avundas dina 4 veckor, själv har jag påbörjat vecka 3, men jag ska också dit, som är mitt första delmål och sedan fortsätter jag mot nya mål.
Kämpa på @Qwer1 Du har kommit långt och kan mer 🌼

Profile picture for user trött_och_less_72

Bra jobbat. Vi har börjat resan samtidigt. Jag är också beroende av snus och ska sluta med den skiten också, men, absolut inte nu. Jag säger som dom övriga. En sak i taget. Livet på helger utan alkohol går att uthärda med läsk och godis och annat onyttigt men jag skulle bli galen om jag inte fick snusa. Det blir för mycket på samna gång. Min drömplan är att begäret efter alkohol är så pass reducerat så det är en ickefråga till nyår. Nästa år tar jag tag i snusandet.

Glöm inte att unna dig saker. Jag köpte en fin tröja idag för 1500 kr. Tänkte att det är pengar som jag annars lagt ut på öl och bubbel dessa 26 nyktra dagar.

Tror på att man måste få belöna sig själv ibland. Det är vi värda.

Vad kul att vi börjat samtidigt! Jag känner att jag fixar snuset. Jag tar nikotinplåster och munhålesspray men saknar snus ändå 2,5 dagar utan snus. Så länge man göra saker så fixar man det. Ligger jag stil tänker jag på snus ständigt. Lite ot haha

Jag man måste få una sig saker @trött_och_less_72

@Qwer1 Grattis till 4 nyktra veckor! 🥳🥳🥳 Det är vanligt när man har varit nykter ett tag att känslorna kommer galopperande. Ilska och ledsenhet, men också glädje. Jag har inte skrattat så gott som jag gör nykter sen jag var barn typ. Känslorna lugnar ner sig efter ett tag, man får hitta andra sätt att hantera dem bara. Alkohol är inte ett alternativ längre, eller hur?

Kram 🐘

Profile picture for user majsan_nu

@Qwer1
Stort Grattis till den känslan o fem veckor! Heja dig 🙂
Jag har inte kommit så långt annat än att min plan är att vara nykterist, sjätte dagen så här långt. Heja oss alla som kämpar på o förhoppningsvis inte behöver kämpa så hårt framöver!

Profile picture for user Sisyfos

Det är kanske en strategi som kan fungera. Var det oplanerat? Du skrev så sent som i söndags att du var nykterist. Jag har ju ägnat mig åt många återfall. Det händer saker när man har hållit upp så länge som du gjort och det är lätt att återfalla snabbt och effektivt så var på din vakt nu. Fortsätt inte idag, inte i morgon etc. För mig kom de verkligt positiva effekterna av alkoholfrihet inte förrän efter ca 2 månader så kör på nu en månad till. Jag tror att du har mycket positivt att hämta.
Återfallen kan gå väldigt kvickt och plötsligt är man djupare än när man slutade att dricka, så det gäller att kravla sig upp snabbt. Lycka till med nästa månad!

Exakt det jag tänkte på! Blev sjukt bakis och huvudvärk efter fyra öl bara. Dock drack jag dom under 60 minuter. Men nu kör jag 4-5 nyktra veckor till för att inte hamna i ond spiral. Varför jag drack igår var för att jag blev arbetslös @Sisyfos

@Qwer1
Hej! Tänker att du ska ta upp nykteristtanken igen! Inte för resten av livet men för en tid framöver...
Att bli arbetslös är ju ingen höjdare men du kanske har något nytt på gång? Gillar att du säger 4-5 vita veckor, då hinner du tänka/känna efter... Önskar dig lycka med både ev. jobb o frihet från alkohol!

Riktigt tråkigt besked du har fått Qwer1 och det är inte konstigt att man tar till den medicinen som man brukade använda vid såna tillfällen. Jag ställer mest frågan för att jag tycker att man ska veta varför man dricker. Särskilt du som har lyckats så bra med att sluta. Det är riktigt starkt jobbat!
Riktigt bra att du har bestämt dig för att köra vidare nykter. Jag tror alkohol och arbetslöshet är en riktigt dålig kombination. Jag blir i alla fall trött och passiv av alkohol. För att inte tala om vad det gör för självkänslan att dricka.
Så nu håller jag tummarna för dig, både vad gäller jobb och alkoholfrihet.

Profile picture for user Lillek

@Qwer1, väldigt tråkigt med arbetslöshet! Men hoppas det löser sig bra för dig snart. Och inte behöver du alkoholen, du har ju har varit utan länge och kommer klara många vita veckor framöver! Man mår ju så mycket bättre utan alkohol. Sköt om dig.☀️

@Qwer1 Då har vi samma mål, till o börja med. Jag skulle vilja ha ännu fler dagar men det är nog bra att ta en bit i taget. Är bara på dag 11 idag o den har inte varit rolig nu känns det lite bättre! Styrkekramar! 😏

Nu har jag typ druckit varje dag sedan jag drack första gången. Det gick inte. Behöver nästan vara jämt nykter för att inte hamna i onda spiralen. Första dagen nykter idag

Min andra dag idag. nu jäklar ska jag vara lika duktigt som förut. jobbigt i början. men när man är inne på 3-4 vecka skriker inte hjärnan efter öl längre som den gör nu

@Qwer1 Vi får bita ihop o vara envisa både du och jag! Säkert fler ändå... Skrev i min tråd hur det blev på handlingsrundan... Kanske ska vi oxå känna oss lite stolta när vi klarat av denna fredagskväll! 🙃

@Qwer1 Det får vi påminna oss! Livet utan alkoholintag tror jag är så mycket bättre... Det gäller att vara bestämd o komma ihåg varför vi fattat ett bra beslut! En dag i taget, ibland timme för timme! Suget går ju över även om det inte känns så när det är som värst! Vi håller i o håller ut eller hur! 🤗

@Qwer1 Grattis till första nyktra veckan! 🥳🥳🥳 Så glad för din skull - att du mår toppen. Fortsätt njuta av den känslan. Sämre dagar kommer, men tänk då ”This too shall pass”.

Kram 🐘

@Qwer1 Bra jobbat! Jag har funderat mycket på det där med ”alla dricker”. Det är inte helt sant, men det var också min sanning. Går man vidare i den analysen tycker jag att människor som inte dricker eller dricker mycket sparsamt får så mycket mera gjort och har ett i mina ögon ”roligare” liv. Det är väl roligare att göra något än att vara full och bakis. Att dricka ger ett sånt torftigt liv. Hur kul är det egentligen? Jag är mer ”avundsjuk” på kompisar som gjort roliga saker än de som lagt upp ett glas vin på FB.

Profile picture for user Torn

@Qwer1 Grattis till 10 dagar! Det är väl jättepositivt att du slipper sug! Så länge du inte kommer in i tankebanor såsom: Det här gick ju ändå lätt, jag kan nog börja dricka lite grann då och då.😅

@Qwer1 Det låter positivt att inte ha nåt sug, men bäst att vara beredd på att det kan komma... En strategi är bra att ha, jag var så oförberedd vid ett tillfälle...I självhjälpsprogrammet kommer såna frågor upp, du kanske redan gått med där? Allt kanske inte relevant för alla, min rådgivare sa att det går bra att välja ut "russinen i kakan", dvs det som känns hjälpsamt. Ha en fin kväll!
🤗