@Arvedelen så bra att du gick in och skrev flera gånger i går kväll. Så är det för många av oss, att vi får ta det minut för minut, timme för timme i början av vår nykterhet. Att du klarade i går kväll är numera en jättevinst för dig när nästa fredag kommer. Det självförtroende du har med dig från i går kväll tar du med dig och använder nästa gång det känns tufft. Steg för steg så läggs dag till dag. Det blir hela tiden liiite lättare - glöm inte det!

Kram!

Bra jobbat med 11 dagar. Just den där längtan efter att ”dränka sina sorger” är så viktigt att få syn på och stå emot också för den delen. Det blir liksom inte bättre med vin.
Tänker när du skriver att du är irriterad och bara vill vara ifred att du kanske är lite trött också? Den falska avkoppling som vinet ger är så kontraproduktiv. Så häng i nu. Du har 11 dagar, börjar kassera in fördelarna och har stått emot ett ordentligt sug.

Min 4-åring är sitt allra mest ”charmerande” jag just nu. Matchar mammas pms förträffligt 😆 🤬
Idag har jag inget sug förutom efter att få gå och lägga mig. Maken ska iväg på lokal så det lär bli en körig kväll för min del. Laddat med fryspizza och andra mutor.
Deppig, men tror det är övervägande hormonellt.
Kämpa på alla, och även jag! 14 dagar idag.

@sisyfos, tröttheten, när släpper den? Vill ju bli piggare, känns konstigt att bli tröttare av att sluta dricka. Kroppen slipper ju processa alkohol, borde bli energi kvar till annat..

Bra kämpat igår! Tror tröttheten beror på att man måste ta igen det man övertrasserat när man druckit och hållit igång. Hoppas ni får en skön kväll. Mys framför någon barnfilm med pizzorna och ställ inga krav på att en massa annat behöver göras...

Känner mig såklart besviken på mig själv idag. Men ur ett större perspektiv är det positivt att ”bara” ha druckit 2 glas vin på 2 veckor. Och att det stannade vid 2 glas, och inget sug efter mera. Idag är det full rulle hela dan med aktiviteter för barnen, men jag ska vara lite mer vaksam på sug trots att jag aldrig brukade dricka sånahär dagar. Glasen igår överrumplade mig, ”det bara hände”. Onödigt!

Orkar inte ens läsa igenom tråden jag skrivit. Är tillbaka igen. Gastric bypass för ett halvår sen och har fått drastiskt mycket sämre ölsinne. Gått ner 30 kg men allt jag kan tänka på är vin. Skickade egenremiss till beroendemottagning men bokade av, rädd. Kommer de göra orosanmälan? Jag har ju barn. Dricker ca 4-5 dagar i veckan. 1 flaska vin både lördag & söndag, kan bli plötsligt pangfull på mindre mängd än innan operationen. Vad fan ska jag göra. Ibland klarar jag måttfullheten men det är alltid en kamp. Ibland släpper jag på spärrarna fastän det inte ens är kul att vara full. Skäms.

Startade alkoholprogrammet. Jag är så less och låg. Tog ett glas nu på em för att stå ut. Finns det ens något hopp för mig? Livet känns så meningslöst. Har så svårt för familjelivet. Snoriga, gnälliga barn, jag vill bara vara ensam. Samvetet gnager. Trotsig, vill bara fly.

Hej,
Kan bara säga att för min del försvann deppigheten och känslan av meningslöshet när jag slutade dricka. Alkohol ger nedstämdhet och ångest. Kör på med programmet och våga tro på ett bättre mående. Beroendet kommer försöka få dig att ge upp och förstora upp alla negativa tankar i början, men håll ut, det går över. Det finns så mycket bra i livet som man upptäcker när man landar i nykterheten. Och ta hjälp i början om det inte funkar att sluta på egen hand.

@Arvedelen Alla klarar inte att bara dricka måttligt. Jag tror du behöver börja med en paus helt och hållet för att må bra igen. Tre månader rekommenderas i programmet. Klarar du inte det så ta hjälp! Ingen fara för barnen, men kan ju bli om du fortsätter missbruka. Att inte ta hjälp kan bli ett väldigt dåligt beslut. Lycka till❤️👍

Tack Kennie och Amanda L. Varje dag denna påskhelg har jag vaknat och tänkt ”idag ska jag inte dricka”. Varje em/kväll har jag druckit ändå. Det är ju långt ifrån friskt. Haft ont i magen och behövt ta omeprazol. Idiotiskt på många sätt då jag gjort gastric bypass för mindre än ett år sen och verkligen måste vara rädd om den lilla mage jag har kvar. Sjukt sjukt. Varför kan jag inte bara avstå??

@Arvedelen Jag tycker du bör söka hjälp, alla klarar inte att sluta själva. Ingen skam i det. Det kan vara svårt att komma fram på Alkohol linjen här. Men försök! De kan säkert hjälpa dig vidare. Även AA får många hjälp av. Vänta inte. Du behöver hjälp.

@Arvedelen Tittar in och säger hej. Jag har också varje morgon tänkt: Idag är jag nykter, men ändå blev det några glas på kvällen. Varje morgon har jag ångrat mig. Jag har haft många trådar i forumet, men har nu sedan januari dragit ner drastigt på drickandet, mitt mål är inte helvit, och jag dricker absolut fortfarande. Skriv här, fortsätt gå alkoholprogrammet, ring alkohollinjen.

@prinsessa Hur klarar du att dricka måttligt/ibland? Vad har du för strategi? För mig är det allt eller inget känns det som.

Var ute med brorsan som jag sällan träffar (bor inte i samma stad), på väg hem fick jag akut ont i magen och spydde (fast man inte ”kan” spy som gastric-opererad), fruktansvärt. Ändå drack jag 3 glas vin nästa kväll (varav ett i smyg). Nu hemma är jag trött på barnen (varit själv med dem hela veckan) och gjorde en GT liksom i protest. Svepte den. Har pratat med maken om mitt missbruk och han är inställd på att vi kör alkoholfritt nu och han vet inte att jag druckit nu. Dricker en folköl just nu.
När jag väl är berusad nojar jag över magsår som jag tror att jag håller på att få. Men när jag är nykter är jag sur för att jag inte ”får” dricka (och så gör jag det ändå). Jag har ju noll viljestyrka känns det som. Har tidigare hållt upp i perioder men nu känns det inte som att jag ens vill, låt mig supa i fred liksom. Jag intalar mig själv att jag inte dricker så mycket som andra, att jag överdriver, att det är ok. Samtidigt som jag är orolig och rädd för konsekvenserna. Och magen ömmar mer eller mindre konstant.

@Arvedelen Ring Alkohollinjen eller mejla rådgivarna här. Du verkar behöva hjälp med ditt missbruk. Kanske har de bra tips och förslag.

@Amanda L Alkohollinjen har tyvärr stängt just nu såg jag. Men just nu känner jag sån avsmak efter att ha läst vad jag själv skrivit att jag inte är ett dugg sugen på att dricka nåt mer ikväll. Har precis beställt tröst-sushi och ser fram emot att vakna nykter imorgon. Tack för att du skriver! ❤️

@Arvedelen Det går framåt för mig, men jag borde dra ner mycket mer. Jag försöker spela upp hela filmen och tänka på morgondagen, hur skönt det är att vakna ickebakis.

Så bra att du inte ska dricka mer i kväll, jag hänger på. Mums med sushi!

@Arvedelen Hej och godmorgon! Hur mår du idag? Hoppas att det inte blev någon mer dricka för dig igår, det är mycket bättre att vakna fräsch än ofräsch :-) önskar dig en fin lördag!