Dricker varje dag, vill sluta

Profile picture for user Rehacer

Hej,
Rehacer betyder göra om.
Jag tänker gör om - gör rätt.. jag tänker det ofta. Varje morgon när jag vaknar med skuldkänslor så tänker jag ”gör om - gör rätt” kvinna!! Vad är det som är så svårt med det ? Gör man bara rätt så mår man bättre. Men ju längre ut på dagen det blir så tänker jag att jag gör rätt imorgon.. och så går dagarna.
Jag skiljde mig för 4 år sen efter ett långt äktenskap. Sen jag blev singel så har mina krav på mig själv sänkts. Jag började dricka mer. Unnade mig ett glas vin mitt i veckan och sen blev det fler glas och ännu oftare.
Numera dricker jag varje dag, ungefär 1 flaska vin/kväll. Jag sköter mitt jobb, jag är ordentlig, jag har vänner, underbara barn och utifrån sett så tror jag inte en kotte misstänker eller ser. Jag dricker i min ensamhet.
Jag har den senaste tiden börjat inse att detta liv inte fungerar i längden. Jag vill inte ha det så här även om jag älskar känslan ett par glas vin ger mig. Präktigheten och kraven försvinner och jag älskar det.
Att möta mina känslor och börja reda ut varför jag vill fly från dom gör mig livrädd. Är rädd för att jag inte ska vara den där glada tjejen utan att jag kommer grubbla ihjäl mig som nykter. Vill inte tänka, vill inte hantera mig själv. Låter kanske konstigt, men är rädd för vem jag är. Är jag ett kul sällskap för mig själv om jag är nykter?
Ja, ni hör ju. Ett virrvarr.
Men nu har jag tagit tag i det. Imorgon startar jag det nya.
Kram

Profile picture for user Kennie

Bra beslut! Det är läskigt att bryta med alkoholen i början. Det mentala beroendet märktes för mig genom att jag kände mig ängslig och oskyddad i början, men det gick över. Du kanske har en del att ta tag i som du undvikit med hjälp av alkoholen, men det reder du ut vartefter. Läs på mycket om alkohol och var aktiv här är mitt tips. Att läsa andras trådar har gett mig mycket!

Tack @Kennie ! Vad glad jag blir att någon läser. 🧡
Är just rädd för den mentala aspekten, även om jag anser mig vara en stark person som klarar mycket. Vill klara det här med.
Tack för uppmuntran, jag startar imorgon.

Profile picture for user Futurista

Känner igen mig mycket. Mitt drickande eskalerade också efter separation för ett par år sedan. Jag har också ett fungerande ”normalt” liv i övrigt. Med det eskalerande drickandet kom senare ångest och sömnstörningar. Jag har senaste året lyckats bryta BiB-tullandet på vardagar. Men har mycket sug och i fredags spårade jag ur och blev alldeles för full med minnesluckor som konsekvens. Jag måste ha en längre vit period känner jag. Alkoholen gör mig inget gott.

@Futurista 🧡
Ska vi kämpa ihop, jag behöver nån som checkar upp på mig eftersom ingen i min närhet vet om att jag dricker så mycket. Vi kanske hade mått bra av det båda två?!

@Rehacer Yes, då checkar vi upp på varandra imorrn 🙂. Har du nån plan för din kritiska tid under dagen imorrn? Jag har ju jobbat bort vardagsdrickandet, fredagen kommer bli en utmaning för mig. Mest kritiskt tycker jag kl 16-19 är.

Kram 🤗

@Futurista Har ingen plan.. kanske dumt. Men vet att när jag kommer hem från jobbet till ensamheten så vill jag bara ta ett glas vin. Kl 16:30 - 19 är min jobbiga tid..
Funderar på att ta en extra lång promenad med hunden och sen kanske våldgästa en vän. Eller har du något bra tips?
Sov gott!

@Rehacer Tyckte planen om en lång promenad lät toppen! Jag brukar unna mig take away mina nyktra helger då matlagningen är en trigger. Så det kan du unna dig efter promenaden om du frågar mig. Då har du ju en plan. Ha en fin dag! 🤗 hörs ikväll.

Hej,
Migrändag idag så min första dag är inget vidare. Sängliggande och ynklig.
Men vet att jag kommer vara nykter, alltid något.
De sista året har nästan enbart de dagar när jag haft migrän varit nyktra, de övriga har jag inte kunnat avstå alkohol. :(

Profile picture for user Kennie

Hej,
Hoppas migränen lättar.. Och sen klarar du att vara nykter ändå! Ha tålamod och tänk på att du är nykter för att du vill det, allt annat är beroendet som talar. Vi behöver inte alkohol för att må bra. Lika lite som vi behöver till exempel cigaretter. Kämpa, jag tror på dig!

Tack @Kennie och tack @Futurista att ni hör av er! Är glad för det!
Ny dag imorgon och förhoppningsvis en piggare dag utan huvudvärk.
Yngsta dottern kommer hem ett dygn, det brukar alltid vara så mysigt! Hon är van att se mig dricka vin till maten även mitt i veckan, men i morgon blir det inget sånt!
Imorgon kör jag dag 2!
Kram på er 🧡

Profile picture for user Så_svag

@Rehacer Jag förstår precis! Med en lite annan twist. Jag går en dag utan alkohol och känner att mitt liv blev tråkigt helt plötsligt! Går runt och hittar ingen glädje. MEN det är i princip samma. Tomhet egentligen tror jag. Och jag hör hur alls andra hittar glädje etc efter att ha slutat. Men det verkar ta ett tag och jag har inte styrkan att hänga i och hålla ut riktigt. En dag i taget. Ett steg i taget. Häng i och håll ut!

Hej @Så_svag
Så går mina tankar också, vad har jag för annat som är kul om jag inte kan få dricka mitt vin? Men som det är nu så är det inte så kul bortsett från den känslan jag får direkt efter att jag hetsdruckit två glas vin. Då är jag glad! Men efter det är det inte så kul..
Kan man få den känslan av något annat? Kanske måste skaffa mig en karl. 😁 Eller en hobby. Eller börja träna på allvar igen.
Vi måste hitta nåt att ersätta det med, spriten alltså. Tips mottages gärna.

Hoppas huvudvärken är borta idag och att du har en mysig kväll med dottern.

Jag tror också att man måste ersätta vindrickande med annat för att inte bara känna sig tom och att livet är trist och grått. För mig funkar träning bra, gärna hård träning! Jag har lyckats sluta med vardagsdrickandet genom att istället träna mer. Men det kan nog funka med vadsomhelst; träning, odling, dans, kör, teater, litteratur, bergsklättring. Säkert karlar också 😉

Tack @Futurista, har haft en mysig kväll! Först långpromenad tillsammans med dottern och hunden. Sen mat och film.
Har inte haft något sug idag heller, men vet sen innan att de första dagarna brukar gå på ren vilja och rätt smärtfritt. Det blir säkert värre om några dagar.. men en dag i taget.
Hoppas din kväll oxå var fin!

Dag 3, även denna nykter. Jobbig dag på jobbet och då kommer vinsuget lättare. Men hade bestämt redan innan för att stå emot.
Gick en långpromenad i bitvis regn, busade med hunden länge när vi kom hem. Lugn kväll i ensamheten. ❤️
Tröttare än vanligt så det blir en tidig kväll.
Godnatt!

@Rehacer Skönt med långpromenad, motion och träning hjälper verkligen mot sug upplever jag. Fortsätt med det. Man blir väldigt trött när man slutar dricka vin i tid och otid. Jätte jättetrött. Bara och vila och härda ut. Ha en fin dag! Kram

Jobbat hemifrån idag.
Tidigare när jag har gjort det så har jag tagit första glaset direkt kl 16 när jag stängt datorn. Jag tänkte på det där vinglaset flera ggr under dagen och liksom stålsatte mig för suget.
Åkte hemifrån direkt när jag jobbat klart och kom tillbaka hem igen efter den kritiska tiden mellan 17-19. Så jag flydde känslan lite, känns som det måste vara okej att fly - om det får mig att vara nykter.
Kvällen har varit lugn. Jag köpte ett gott te när jag var iväg. Jag har inte druckit te på flera år (undrar varför, hahaha), men det var såå gott att ta en kopp ikväll. Mysigt att sitta i soffan med hunden brevid mig och dricka varmt te! Blir fler ggr! ❤️
Dag nr 4 ✔️🤍

Jag klarade fredagen utan ett enda sug faktiskt. Det kan jag nog tacka min huvudvärk för..
Har haft ont i huvudet hela den här veckan, är det vanligt att få det efter att man druckit varje dag under en lång tid? Jag känner mig som om jag håller på att bli sjuk, men blir det inte. Är bara helt seg och har huvudvärk. Jobbigt.
Men nu 5 dagar nykter, idag är dag nr 6 & den ska vara nykter den med!!

Profile picture for user TappadIgen

@Rehacer Det är ju ganska väntat att det kommer sådana här stunder. Har du några knep du har att ta till för att distrahera dig själv? Kanske dra igång ett litet projekt av något slag att förlägga din tankeverksamhet på?

Profile picture for user Lillek

Rehacer, att göra om, vilket bra namn, så hoppfullt!

Har läst din tråd och fäste mig vid ”Att möta mina känslor och börja reda ut varför jag vill fly från dom gör mig livrädd.” från ditt första inlägg. Blev så berörd och påmind om hur ofta jag i ensamhet har druckit på höga krav från omgivningen, eller på sorg- eller oroskänslor, i en slags flykt. Alkoholen har dövat den akuta oron och allt har kännts bra, för en stund. Men egentligen har jag bara kommit allt längre bort från mig själv.

Det finns många vägar att gå, men jag vill gärna tipsa om 10-veckorsprogrammet här på sidan, om du inte redan hittat det. Det fungerar bra för mig, tycker att jag i arbetet med det får hjälp med att reflektera över mitt beteende och hur jag utifrån det kan hitta redskap att bättre hantera tillvaron när den blir svår. Smärtsamt ibland, men skönt att se problemen i ljuset, tycker jag. En lättnad. Så för mig är programmet som en hand att hålla i på vägen, ett steg i taget.

Kanske är det något för dig, kanske inte. Men är säker på att du kommer att hitta dina redskap på vägen!❤️

Tack @Lillek! 🧡
Jag började 10-veckors programmet förra måndagen, så imorgon tar jag avsnitt 2. 😊
Första veckan har gått bättre än jag någonsin hade kunnat drömma om! Så jag jobbar vidare.
Tack för hejarop!
Kram

Profile picture for user majken_r

@Rehacer Hej, eller godkväll. Har också påbörjat programmet. Är på dag 13 utan vin. Det går mest bra. Men ibland kommer det, suget. Rösten som börjar förhandla. Suck. Nu blir det lite meditation och sängen. Ta hand om dig🙏🏼

@Rehacer Hej, eller godkväll. Har också påbörjat programmet. Är på dag 13 utan vin. Det går mest bra. Men ibland kommer det, suget. Rösten som börjar förhandla. Suck. Nu blir det lite meditation och sängen. Ta hand om dig🙏🏼

Idag checkar jag av dag 9.
Imorgon har jag mitt första delmål, tvåsiffrigt. Känns sååå bra!
Nästa mål är 14 dagar, den dagen sammanfaller med att jag åker ner på semester till Spanien. DET blir en utmaning att vara där en vecka, ensam, utan billigt spanskt vin… 😱

Profile picture for user Andrahalvlek

@Rehacer Grattis till snart 10 dagar! 🥳🥳🥳 Den milstolpen tar vi ut i förskott tycker jag, eller hur?

Angående Spanienresan tycker jag att du ska ta dig an den utmaningen med nyfiket och positivt sinne. ”Nu ska vi se hur det blir att semestra utan alkohol”. Jag har tänkt mycket på alla dessa semesterresor då man har druckit större delen av dygnet - så mycket man har missat på grund av det. Obegripligt hur man kunde göra så. Men det är alltid lätt att vara efterklok, nu vet jag bättre. Och jag ser verkligen fram emot min nästa nyktra semesterresa 😍

Kram 🐘

@Rehacer förstår kanske utmaningen med Spanien. Men tänk så skönt att inte dricka. Vara klar i huvudet 🙏🏼🥰 Blir också nyfiken utifrån egna funderingar, brukar du resa ensam?

Profile picture for user Amarone

@Rehacer Bra jobbat. Det minns jag inte när jag var senast 😳.
Spanien kommer bli underbarare än någon när du är pigg och äventyrslysten. Mina senaste resor har handlat om solstol med dryck, pub och restaurang..

Hej,
Tack för att ni finns och läser @amarone @ knickan @majken_r och @andrahalvlek 🤗
Jag försökte vara nykter en månad i januari, då klarade jag 7 dagar.. så mina 10 dagar (idag) är stort!
Att åka utomlands har för mig aldrig varit = dricka från morgon till kväll.
Det är först de senaste 5 åren som alkoholintaget ökat, ökat markant från år till år. Så de senaste årens resor har innehållit en del vin, men inte mycket mer än ”normal-intaget” hemma. Inga supar-resor med andra ord.
Men jag tror det blir enormt svårt att inte dricka nästa vecka. Det blir verkligen en utmaning. Men samtidigt skulle det vara kul att få vara nykter och lite mer klar i skallen i solsängen. Kanske t om göra lite utflykter och inte enbart fokusera på vinglasen. Vi får se. Min inställning är att jag ska vara nykter.

@Majken_r Att resa ensam är underbart!
Jag gjorde min första utomlandsresa ensam för 10 år sen. Skulle byta jobb och hade semester mellan jobben. Åkte ifrån man och barn torsd-sönd. Det är fortfarande en av mina bästa och skönaste resor jag gjort! (Det var även innan alkoholen var min allra bästa vän..).
Jag har åkt utomlands många ggr ensam efter det. Såklart är det trevligt med sällskap men jag gillar lugnet när jag är själv. Har vänner och familj runt mig nästan alltid annars, så dessa resor har tidigare varit rekreation för mig (innan alkoholen tog platsen före välmående).
Därför är det extra spännande att åka iväg nu.. utan att dricka. Sista resan innan Corona drack jag från lunch till kväll varje dag.. Jag hoppas det blir en resa som är hälsosam, jag ska verkligen jobba för det!
Kram 🤗

@Rehacer Det är något jag verkligen vill göra, resa iväg själv. Lämna man och barnen hemma. Återhämtning, vila. Ska ha semester en vecka i höst och kommer göra något för mig själv då. Oavsett om det blir att åka iväg långt eller boka in mig på hotell på stan så ska det bli skönt!
Men, vindrickandet som jag inte riktigt klarar sen en tid tillbaks ställer till det lite i huvudet.. Är så ihopkopplat med guldkanten på livet, att koppla av, att njuta.. Så jäkla arg och ledsen att det blivit såhär. Nåja! Även min lediga vecka kommer bli en utmaning. Men ser samtidigt fram emot att klara av det, att visa mig själv att det går! Kram till dig

Profile picture for user Amarone

@Rehacer det är fantastisk att resa själv. Jag har med gjort det en del. Tänk att jag dricker inte idag, kanske ett glas i morgon. Om du tänker så varje morgon så vips har du din (kanske) första semestervecka på länge. Kram ❤️

Jag övervann det, men fy för en sån pärs! Det här var mitt första rejäla påträngande sug, hade sån överläggning med mig själv! Var nästan att jag sa ja.. en ihärdig tanke att jag har ju varit så duktig i nästan hela 10 dagar så då kan jag ju lätt sluta igen.. bara ta en paus ikväll… du behöver det.. du är värd det.. ingen ser och vet om att du dricker ikväll.. Ja ni kan tankegångarna allihopa här!
Men nu sitter jag här i soffan nykter med en kopp te på ena sidan och en mysig hund på andra. Vem behöver vin då liksom?!
Hej hopp!

@Rehacer Så bra av dig!!! Har det också kämpigt nu.. men nu är teet på bordet och sedan blir det lite meditation och sen sova🙏🏼

Tack för hejarop! 🧡
Trodde helt ärligt att jag skulle må bättre efter 10 dagars uppehåll. Men jag sover sämre än någonsin, huvudvärk mer eller mindre varje dag, trött som bara den & seg i huvudet liksom. Hur lång tid tar det att återhämta sig tro?
Bortsett från det är jag gladare och mer lätt i sinnet än på länge. Det njuter jag av!
Jag tackar Gud varje kväll och varje morgon att jag är nykter, tror att det finns en Högre makt som hör mig där ute någonstans (om han heter just Gud vete fåglarna) 😁
Så summa sumarum mår jag bra!
Hej hopp!

P.S. Älskar turkisk peppar @Amarone

Profile picture for user majsan_nu

@Rehacer
Så härligt att höra att du trots allt mår bra! Jag är ju bara på min tredje vita dag o den har varit kämpig för mig... Hej hopp för dig o hoppas du får en fin dag imorgon 🙂
Och sömn i natt!!!

Profile picture for user Se klart

Hej,
Tittar in från den andra sidan- Det vidare livet- och hejar på! Det TAR tid att återhämta sig, att bli nykter kräver för de flesta av oss att vila ikapp då vi under en lång tid använt alkoholen som bränsle för att orka mer än vad vi egentligen gör.
Under de första månadens vilade jag masssor, sov middag, slappade, gjorde ingenting eller höll igång i trädgården för att skingra tankarna. Det blir ju också mer uppenbart hur vi egentligen mår när vi inte dricker på ”allt”. Huvudvärk, stress, sömnbrist- sånt som iaf jag sköljde ner med ett par glas. Så håll ut, kämpa, så kommer det vidare och bättre livet så småningom. Finns inte en dag jag ångrar mitt beslut, och idag är det 604 dagar sen jag bestämde mig. Heja er!

@majsan_nu Det är inte bara bara med 3 dagar, det är jättebra ju! Kämpa på, helt plötsligt har du oxå 11 dagar och kanske når vi båda även 604 dagar som @Se klart!!
Tack för input @Se klart, känns segt att man mår skit. Men du ger en bra förklaring. Har oxå druckit på allt och orkat lite mer pga det. Antar att min kropp är trött & sliten nu.
Vill bara tillägga att jag fick ståpäls av att läsa att du har 604 nyktra dagar, helt fantastiskt bra jobbat!
Kram

Profile picture for user Tombor

@Rehacer Jag är också en av många som har ett fungerande liv med bra jobb och barn mm. Jag vet inte hur det är för dig men jag är trots många ytliga vänner väldigt ensam. Fredagar efter jobbet blir det ofta AW och 7-8 öl och så trött jag är dagen efter! Jag har många gånger tänkt att varför minns jag inte det men däremot minns jag hur gott ett glas vin eller öl smakar. Som du säkert märkt är det många här som har problem med alkohol i varierande grad. Jag tycker det var väldigt fint och modigt av dig att skriva. Jag tänker att vi kan hjälpa varandra här! Du har gjort det bra hittills. Önskar dig en fin lördag! //Thomas

Skickar ett hej från en solstol på en beach i Spanien. Håller mig nykter idag med, dag 14.
Tyvärr har jag en huvud- & nackvärk som vägrar släppa sitt grepp om mig. Den har hängt med mig hela veckan förutom några pigga timmar igår fm. Fruktansvärt enerverande att ha så ont hela tiden! Men det positiva är att det tar bort suget efter vin, alltid något…

@tombor Tack för att du hör av dig och hejar på! Ja, här verkar det finnas alla möjliga människor med väldigt skiftande alkoholproblem. Tycker det är intressant att läsa andras upplevelser och kamp här och därför vill även jag dela med mig av min. Känner att det stärker mig både att skriva & att läsa!
Jag har mest druckit i min ensamhet. Är ingen som springer på krogen och mina vänner är inga festprissar heller. Så då har jag druckit när jag varit själv.
Jag lever själv, men känner mig egentligen inte ensam. Har fina, nära vänner runt mig, jag vet att de hade ställt upp på mig i alla väder. Men ändå har jag inte berättat för en enda av dom om mitt behov av att hinka vin i tid & otid. Kanske gör jag det en dag, kanske inte. Vi får se.
Ha en fin söndag och kämpa på!

Profile picture for user Gaia

Låter härligt med solstol på beachen 🙂☀️
vi har ändå haft en kanonfin och solig höstdag här hemma, ja i alla fall där jag bor
Hoppas din värk ger med sig så du kan njuta av din vistelse där och också hålla vinet utom räckhåll.
Ha en fin vecka
Tack för inlägg i min tråd.
Kram

@Rehacer Solstol på stranden, låter ljuvligt!!! Synd med värken. Jag har också haft huvud/nackvärk flera dagar nu. Hoppas det släpper! Och att du får fina dagar!!

Hej,
Jag drack vin igårkväll. Jag tyckte jag var värd det nu när jag är i varmare länder. Och jag behövde det, min onda kropp behövde det.
Idag känns det valet inte lika självklart tyvärr.
Men jag är idag är en ny dag! Och min inställning är den samma.
Jag ska sluta dricka.

@Rehacer Bra beslut att inte dricka! Jag tror att det är svårt för många av oss att dricka "lagom ", hur tänker du om det? Finns det något annat sätt för dig att slippa värk som plågar dig? Önskar dig en fin dag! Styrkekram!
(Själv kämpar jag på o börjar min andra A-fria vecka idag)

@Rehacer Låter klokt att fortsätta på spåret att sluta dricka. Det är svårt..hade själv tidernas sug igår kväll..
Kämpa är det vi får göra 🙏🏼

Profile picture for user Sisyfos

Hoppas det går fortsatt bra Rehacer.
Du behövde vin och din kropp behövde det skriver du. Jag förstår känslan och logiken i att lindra smärtan med vin. Tänker att du borde unna dig en massage istället. Det är nog långsiktigt bättre. Du skriver att du sover sämre nu och ännu inte har börjat få så många positiva effekter av alkoholstoppet. Håll ut, de kommer. Och om jag får ge dig ett råd också. Upp på banan igen snabbt. Jag har ju under många års tid mekat fram och tillbaka med alkohol och drickandet har ändrats för mig med det. Nu är jag nykter, men var på din vakt vill jag bara säga. Det funkar kanske lite annorlunda när du gjort ett längre uppehåll.
Du skriver där i början så mycket som jag känner igen mig i från innan jag slutade. Att släppa ansvaret, släppa kraven och bara slappna av. Det var nog det jag var ute efter. På köpet fick jag passivitet, nedstämdhet, känsla av att inte vara bra. Ja, listan kan göras rätt lång.
Med alkoholstopp har orken, energin och företagsamheten kommit tillbaka. Jag kan slappna av utan vin. Alla känslor är skarpare. men mest glädjen - hehe eller det är kanske den man vill fokusera på. Tänker på hur lurad jag faktiskt var av att förknippa denna dryck med olika tillfällen och känslor. ”Värd det” och ”behöver det” / jag förstår verkligen känslan av det. Har druckit på smärta även nu i sommar några gånger, men det funkar verkligen inte som man vill. Det är så mycket bättre att jobba bort smärtan på annat sätt. Stretching, avslappning, andning, massage… Men längtan efter quickfix är stark ibland.
Så gör som du tänker, kör på nykter igen. Du har verkligen allt att vinna på det.

@Sisyfos ditt inlägg till @rehacer var viktigt för även mig att läsa. Det man får på köpet av tex nedstämdhet. Gäller att komma ihåg det.. 🙏🏼
Ps hoppas nu detta landar rätt i trådarna här..förstod att jag skrivit fel någon gång tidigare

@Rehacer Hej! Stor styrkekram till dig! Hoppas du får det lite lättare vartefter...Välj hellre nån dryck som inte innehåller nån alkohol alls är mitt tips. Vi kämpar på eller hur?

@Rehacer, har läst ikapp i din tråd – så skönt med solsemester men arbetsamt och tråkigt med smärtan! Hoppas det är bättre nu?

Tänker som @Sisyfos, upp på banan snabbt! Det är så lätt att lindra all slags smärta med vin, så har det varit för mig har jag förstått.

Är just hemkommen efter sensommarsemester vilket fick mig att fundera mycket på just semestrande och alkohol. Slogs av hur starkt förknippat ledighet och avkoppling är med alkoholintag, i synnerhet när man är på resa. Verkligen knepigt när man vill avstå, jag tyckte att alla runt omkring satt med öl- och vinglas… Nu gick det bra ändå och är tacksam för det.

Kul att du är igång med programmet! Jag är otroligt l-å-n-g-s-a-m så jag är än så länge bara på vecka fyra. Det är till stor hjälp ändå.

Kram!

Hej alla fina!
Semester & alkohol är tyvärr som ett enda stort lysande ”lika-med-tecken”. Vem sjutton kan tro på att man kan åka till medelhavet och vara 100% nykter?! Det är fruktansvärt svårt!
Jag klarade två dagar här nere utan vin, sen kände jag mig typ ”tvingad” att dricka.. nja inte tvingad men kände ändå att jag är ju för sjutton på semester, vad gör några glas vin?!
Imorgon flyger jag hem och det blir oxå starten på runda nr två som nykter. Imorgon är dag 1, igen.
@Sisyfos har gett mig själv både tid hos kiropraktor, nackmassage och pedikyr under den här veckan i hopp om att det skulle ge mig ro och mindre känsla av att trösta mig/ge avslappning i vinet.. men det är svårt det där himla suget.
Imorgon är en ny dag, jag hakar på er igen då!
🤗

@Rehacer Välkommen hem! Låter ljuvligt att att du tagit hand om dig på din veckan även om jag kan förstå att det här med vin och sug ör jobbigt.. En dag i taget🙏🏼

Hejar på dig @Rehacer! Andas lugnt, ta en promenad, håll i, håll ut! För mig har suget klingat av, det tog några veckor, nu kommer bara flyktiga ”flashar” ibland som är enkla att avfärda.

Profile picture for user Gaia

Hej @Rehacer ! 🌼
Tittar in för att kolla läget, ett tag sen du skrev här ser jag. Hoppas du är ok.
Vi kan kämpa tillsammans, jag har ju också börjat om som du vet. 🤗

Dag 3..
Jag kommer på mig själv att sitta här på jobbet och längta hem så jag kan bälja i mig det första glaset vin. För så är det, jag findricker inte längre, jag häller i mig. Fort fort för att få effekten fort.
Läste i nån annan tråd att det bara är 20 min som är perfekta där i början. Då när man mår toppen när lugnet sprider sig i kroppen. Efter det dricker man bara vidare utan samma njutning.
Å jag undrar om de 20 minuterna är värt det? För efter det dricker man mer, förstör sin kropp, får tråkig hy (något som jag märkt av mera nu den sista tiden) och för att inte tala om känslan när man vaknar på morgonen med ångest.
Så är 20 minuter värt det??!
Jag kommer inte dricka idag heller, det har jag lovat mig själv. Men det är fan ingen lätt resa det här..

Hej,
Grattis till dag 3. Du har helt rätt i att det inte är lätt- att bli nykter är inget för tunnisar. Vi måste liksom färdas som astronauter kring våra liv och titta från alla tänkbara håll.
En stor behållning på sikt är att det är utvecklande, vi växer. När vi dricker (för mycket) krymper vi som människor. Tänk en inlagd gurka i stark lag. Skrumpnar inombords.
Det tar lite tid allt, kan kännas urtråkigt. Men det vänder.💪🏻 Kram.

@Rehacer Nej, det är ingen lätt resa alls! Kämpigt att börja på nytt eller fortsätta på nytt är kanske mer rätt att säga! Så bra att du är här i alla fall, var rädd om dina dagar!!! Vi får kämpa på tillsammans! Och uppskatta de stunderna när det känns lite lättare! Kram 🤗

@Se klart du har klockrena liknelser, precis så jag känner. Som en inlagd skrumpen gurka. 😊
@Majsan_nu tack för uppmuntran! Idag har jag uppskattat dagen som varit såå mycket lättare än gårdagen. Har haft noll sug idag! Min äldsta dotter kom hem idag & stannar över helgen, hon studerar på annan ort långt härifrån i vanliga fall och vi ses inte så ofta som vi vill. Därför är det extra mysigt att ha henne hemma.
Tror morgondagen oxå blir lättare då min andra dotter oxå kommer hem. Familjemys med god mat, promenader, skratt mm Vem behöver alkohol då?!
@Majken_r Vi kämpar på, helt rätt! Jag är inne på dag 4 nu. Känns bra och jag njuter av den känslan just nu.

Har börjat lyssna på ”Jag som var så kul att dricka vin med” av Rebecka Åhlund.
Riktigt bra, underhållande och hög igenkänningsfaktor!
Ha det gott!

Vad mysigt att umgås med barnen- då blir nykterheten extra bra! Håller med om att Rebeckas bok är fantastisk. Sträckläste den. Och då hade jag inte ens börjat tänka på långsiktig nykterhet. Jag kunde tänka ”skönt, så illa är det inte för mig”
Tills jag insåg att det troligen var en tidsfråga. Progressiv och dödlig är denna sjukdom. Heja heja dig!

Se klart; tänker oxå att så illa är det inte med mig. Jag dricker inte så mycket som hon gjorde. Men tror det bara är självförsvar. För jag dricker mycket i mina mått mätt, alldeles för mycket. Å jag märker ju att jag blir mer och mer tålig mot alkohol. Läskigt. Dags att sätta ner foten!
Ha en fortsatt fin kväll! ⭐️

Profile picture for user Sisyfos

Ja, det är lätt att jämföra sig och tänka att så illa är det inte för mig tycker jag. Och läser man härinne så är det också lätt att hitta de som har det värre. Så jag tror ibland att jag har gjort just det, bagatelliserade mitt drickande för att andra drack mer. Samtidigt så har jag hängt härinne för att mitt eget drickande har skavt. Man hittar troligtvis inte det här forumet om inte man själv eller någon annan i ens närhet dricker på ett olämpligt sätt. Men det går ju alltid att hitta nån som dricker mer med större konsekvenser.
Suget går över och du kommer att hitta avkoppling i annat.
För jag tänker att det är just det du längtar efter där på eftermiddagen på jobbet. Avkopplingen. Håll ut nu! Den funkar så mycket bättre utan alkohol.

Tack för väl valda ord @Sisyfos! 💛

Dag 5 ✅
Tänkt på vin idag, men bara flyktigt. Det är bra med distraktion i form av mina döttrar. Älskar att ha dom hemma, älskar deras babbel och älskar våra skratt. Det är läkande!
Det är så tomt utan dom annars och jag saknar verkligen att ha dom nära. Men det är tidens gång och man har dom bara till låns. ❤️
Är så glad över våran relation, vi har alltid samsas så bra ihop alla tre - om möjligt ännu bättre efter min skilsmässa från deras pappa.
Jag har så mycket att vara glad över, mitt liv är bra. Jag har villa, vovve och ”Volvo”. Jag har vänner, god ekonomi och ett lugnt liv. Förstår inte varför jag måste blanda in alkohol i det. Men det ligger nedärvt i mitt blod, jag har missbrukargenen i mig. Vet att det går att motarbeta, men det kräver arbete, så jag jobbar på.
Dagar som dessa är det enkelt att vara nykter, det är värre de kvällar när jag kommer hem till ett tomt hus.. när ingen ser eller tar skada av att jag tömmer en flaska vin..
En dag i taget. ✅

Profile picture for user Självbedrägeri

Hej, tack för att du tittade in hos mig🙂 roligt att följas åt. Jag har också läst Åhlunds bok och hos är inspirerande även om det stundtals var jobbig läsning. Det där med tomt hus, vin och att ingen tar skada känner jag igen mig i men tänker att om man inte bör hem kassen från bolaget så finns det inget att dricka. Det borde ju vara så enkelt egentligen. Här hemma finns det visserligen fullt med sprit men det triggar inte alls som vin.

Hej @Självbedrägeri,
Här finns det oxå alkohol hemma men det lockar inte. Mitt val är vitt vin - alltid. Finns det hemma så är det snabbt slut… å allt annat finns kvar. Men jag har inget vitt vin kvar och jag ska verkligen försöka att inte åka förbi systemet. Förut låg det bredvid mataffären jag handlade i, men efter att den flyttade så måste man liksom göra sig ett extra ärende bara för systemet. Det gör att man inte bara handlar en flaska i farten, vilket är väldigt bra för nykterheten. 😊
Dag 6 ✅

Profile picture for user Självbedrägeri

@Rehacer vi får kämpa på, just nu känns det långt borta att jag skulle råka slinka in på bolaget men jag vet att det kan vända fort, hjärnan är ju lite kidnappad av 🍷 och vanans makt. Ska tänka på dig när/om det händer, så kanske jag vänder om. Vi ska väl vandra tillsammans ett tag va? 🚶🏻‍♀️🚶🏻‍♀️

Dag 8.
Vill bara sova. Vaknar som ett vrak varje morgon och måste tänka efter om jag drack kvällen innan. Känns så när jag vaknar, som jag är bakis. Irriterande att det känns precis lika som innan. Men tacksam att slippa ångesten och att ännu en vit dag ligger bakom.

@Rehacer Så skönt att du slipper ångestkänslor, dag 8 o ingen ångest...Jag har ångest mest varje dag, är jätteglad om jag slipper vakna med ångestkänslor! Vilka är dina känslor när du vaknar? Du skriver bakiskänslor... Hur tänker du nu med ditt alkoholintag... Är det fortfarande "måttligt" som gäller? Hoppas allt går som du har tänkt i alla fall... Och hoppas du kommer att må bättre snart!
Kram 🤗

Hej majsan_nu 😊
Jag har inte några ångestkänslor alls nu när jag vaknar. Men känner mig så tung i kroppen & huvudet, känns som jag festar till rejält kvällen innan. Känner mig skit i kroppen rent generellt men värst är på mornarna när klockan ringer. Blir dock väldigt glad när jag kommer på att jag vaknat nykter. Å då är känslan mer okej även om jag önskat att även kroppen ville kännas sig lite gladare. 😁

Jag tänker att jag i framtiden vill jag inte dricka ensam som jag gjort såå många kvällar. Jag vill heller inte dricka på vardagar.
Jag är ingen partypingla som har vänner som gillar att skåla & skråla så festerna lär bli sällsynta. Alltså kommer jag inte dricka många helger på året heller. Men är det väl fest så vill jag nog unna mig lite vin, men med den insikten att det bara är för en kväll.
Jag kämpar mot det målet och det känns bra.
Hur tänker du?
Kram 🤗

Hej majsan_nu 😊
Jag har inte några ångestkänslor alls nu när jag vaknar. Men känner mig så tung i kroppen & huvudet, känns som jag festar till rejält kvällen innan. Känner mig skit i kroppen rent generellt men värst är på mornarna när klockan ringer. Blir dock väldigt glad när jag kommer på att jag vaknat nykter. Å då är känslan mer okej även om jag önskat att även kroppen ville kännas sig lite gladare. 😁

Jag tänker att jag i framtiden vill jag inte dricka ensam som jag gjort såå många kvällar. Jag vill heller inte dricka på vardagar.
Jag är ingen partypingla som har vänner som gillar att skåla & skråla så festerna lär bli sällsynta. Alltså kommer jag inte dricka många helger på året heller. Men är det väl fest så vill jag nog unna mig lite vin, men med den insikten att det bara är för en kväll.
Jag kämpar mot det målet och det känns bra.
Hur tänker du?
Kram 🤗

@Rehacer Önskar att jag skulle kunna tänka som du gör... Men tror inte att det skulle funka för mig, kanske min hälsa skulle klara några sällsynta tillfällen med lite vin. Men jag tror inte att det skulle funka med "sällsynta" tillfällen för mitt vinsug... Så för mig blir det inte något alls, det känns helt ok även om jag ibland känner suget... Så är det för mig!!! Så skönt ändå att vakna utan att vara bakis, ångestkänslorna brukar lugna sig med en kopp kaffe eller två...Men skulle vara skönt att slippa dom helt!
🤗 Kram