Hej!
Jag har varit med här tidigare. Höll mig Nykter i nästan ett helt år den gången, med undantag för något enstaka återfall.
Nu har jag små krökat i 2 år nu. Det började med några Finlands kryssningar med konferens. Billigt och bra för firman men men inte bra för den som vill hålla sig borta från A.
Jag höll mig nog till helgerna till att börja med men sen har det växt till att bli 4-6 folköl på vardagar när jag varit på hemmaplan och jobbat. Inte så mycket kanske men inget jag vill hålla på med. Sen kommer det tragiska nä man ligger ute på jobb/ möten/ utbildningar och konferenser, då ska det supas så fort det bara ges möjlighet. Kultur i Branschen kan man säga.
Tänker mig nu att ge Alkoholen en möjlighet hålla sig borta från mitt liv. Tråtts att det bara blir ett gäng folköl på kvällen så är jag bakis på morgonen. Har givet vis räknat ut hur många 3,5or det går att häva i sig och sen vara körbar på morgonen då jag använder bilen varje dag. Dricker oftast ensam och det medför att det blir en minutiös planering för att skapa tillfällen så att det ges utrymme för att knäcka några folköl på alla möjliga konstiga platser.

Är nu jäkligt trött på detta planerande smygande och uträknande av alkoholförbränning.
Kommer att satsa på en nykter tillvaro och hänga här på forumet. Delar gärna med mig av mina framgångar och misslyckanden. Kanske med lite humor i bland.
Dag 2 och Hjärnspökena pratar med mig hela tiden efter som jag ska på konferens till helgen och spökena vill att jag skjuter upp mitt beslut till på måndag
:-(

Leverjag

Hoppas du börjar nu och inte efter konferensen. Jag vet, det smyger sig på vartefter och blir missbruk igen. Vad tråkigt att du hamnat där men vad roligt att du nu vill hänga här och ja gärna med humor! :-)

Styrka nu. Du vet ju vad du ska igenom första tiden... Lycka till!

Ja det är ofta svårast i början,, Men det vet väl du som hade så långt uppehåll. Ta fram kämpen i dig. Planera saker som gör det svårare att dricka. Tala gärna med någon du har förtroende för om dina alkoholproblem. Vissa saker kan man ju hålla för sig själv om man vill. Det verkar som om du har verktygen för att avhålla dig från A. När man väljer bort något i livet så kan man ju fundera på varför? I mitt fall fanns det en massa orsaker jag gick igenom i tankarna. Tex barnen, utseendet, skammen. kontrollförlusten, suget, rädd för att lukta fylla, rädd för att åka fast i poliskontroll. Ja det finns ju massor med fler nackdelar. Vet inte om du har råkat illa ut eller skämts ordentligt av vad A gjort med dig och omdömet, men för mig är det sådana händelser som i alla fall hållt mig borta från A. Plus att jag är värd ett mycket bättre liv, och det är du också:).

35Patron

Tack Leverjag!
Ja det gäller att bygga upp en styrka och inte vara så jäkla dum som jag varit så många gånger, då jag har tagit med eget dricka.
När andra har gått till baren, då har jag gått till rummet och tankat i mig ordentligt. Till vilken Nytta då, Jo man blir lika bakis som alla andra men man måste hålla färgen efter som jag bröt upp tidigt och var ordningsam och kom i säng tidigt.
Skenet bedrar kan man säga.
Men som sagt var denna gång tar jag inte med något eget, och jag kommer att vara den som kör bil så om någon skall ut på stan kan jag skjutsa.
Lite själv tortyr men ska man genom den första tiden och få i gång den sköna dagen efter känslan då det känns fantastiskt bra att slippa gå igenom gårdagen med sig själv.
Lite tankar och planer: hoppas det funkar

35Patron

Tack miss lyckan!
Åka fast är väl det jag har varit och är mest rädd för, inte bara för polisen (då jag är ganska noga med att räkna på förbränningen) kan även vara när man smygsuper eller smyger in på Bolaget. Tillfällena är många då jag varit rädd för att bli ertappad.
På något vis tycker jag att rädslan och styrkan borde gå att kombinera i dessa sammanhang. Om man ger f.an i att smyga in på bolaget smygsupa köpa folköl i mängder i kvartersbutiken. Då måste det stärka mig när det inte finns anledning till oro/ångest för att någon sett mig eller hittat ett kvitt eller liknande bevis för att man tankat i sig A.
Klart att utseendet tar stryk av A och även orken. Jag ser på andra när dom mår dåligt dagen efter, så det är klart att det syns på mig själv. Men då man lurar sig med några återställare så blir man snygg och pigg. Men det brukar inte hålla i sig så länge för min del.
Ju mer jag resonerar med mig själv så finns det inget bra med A för mig, A är till för andra.

Leverjag

Har du tänkt på vad du skulle vilja göra med tiden (hälsan) och pengarna som går åt till att planera, inhandla, dricka, smussla, vara bakis, nyktra till, var seg och trött, gömma bevis och reserver, städa undan bevisen....till?

Vad är det du söker egentligen med alkoholen? För många är det tristess, tröst, stressdämpning, olyckligt äktenskap, sår i barndom som inte bearbetats, ensamhet, sjukdom eller till och med bara en ovana. Värt att fundera lite över det där för min del i alla fall..

Heja dig!

Leverjag

Det börjar skapas dubletter allt oftare här senaste veckan utan att det sker en fördröjning i själva inlägget för användare. Bra att se över admin/support

35Patron

Jag är inte helt säker på varför jag gillar rusets bedövning. Min första tanke är avstressning och belöning, Detta har givit mig en dålig van, var efter det blivit ett beroende.
Ytligt svar?
Måste nog resonera mer med mig själv, kanske det finns något djupare.

Vad jag ska göra med tid och pengar mm som blir över.? Kan bara se positivt på
det som kommer ut av en nykter tillvaro:-)
Troligtvis har jag mer tid för familj och vänner hälsan och riktig "egentid"som det så fint heter. Egentiden har den senaste tiden gått åt till À och planering för À intag:-l
Har lite annat i bakfickan också men det måste jag hålla för mig själv ett tag (bara positiva grejer).
Tack Leverjag du satte i gång hårddisken på högvarv:-)

35Patron

Fortsätter på mina funderingar.
Har hört att A-beroende kan vara ärftligt, vill inte skylla på någon men jag ser likheter i mitt beteende och min pappas så är det mycket som är likt och ser jag längre bakåt så hade farfar samma beteenden, när det gäller A. Ganska slående lika. Min morfar var alkoholist nykter sådan efter många år. Min farbror alkoholist.
Så jag har lite att brås på. Men det är inte släktens fel att jag krökar, utan det tar jag på mig själv och det är endast jag själv som kan ändra på det.

Nu närmar det sig helg och man skall bo på hotell med massor av törstande människor, även jag kommer att känna suget. Men om allt går som planerat så blir det läsk eller vatten.?
Hjärnspöken knackade på i dag och tyckte att ett 6 pack inte skulle vara så illa, nu när jag har lovat att vara nykter i helgen.?
Nästan att jag gick på det. ( hel korkat)?

Sovdags nu ?
Hörs i morgon.

Eulalia

35patron. De där jädrans hjärnspökena....de är luriga. Mig har de varit på ett antal ggr och just tyckt att några 3,5or går bra. Har dessutom lyssnat på dom vid ett par tre tillfällen sen jag bestämde mig för att bli nykter. Men jag har iaf inte köpt 6 st utan stannat vid max 3. Men ändå...

Det jag har börjat lära mig på det är att hitta mina fallgropar och anledningen till att jag tar till flaskan. Oftast rör det sig om när jag är besviken och ledsen, vid oro och vid stress. Så nu har jag börjat jobba på att hitta alternativ och bryta mönstret vid dessa tillfällen.

Detta forum är oerhört hjälpfullt. Skulle inte klara mig utan det, här måste man verkligen säga att internet har bidragit med nåt bra!

Kram på dig och lycka till i helgen.

Leverjag

Ta kommandot. Det är du som bestämmer, väl? Jättebra med att fundera, skriva ner och läsa om varför vi dricker och alla saker vi har inom oss.

Du kommer vara så stolt när du klarat helgen, vilket ger dig lite extra styrka inför nästa vecka. Glöm inte att dricka ordentligt och inte vara hungrig. Då kommer suget som ett brev.,.

Kramar

35Patron

Hej Eukalia!
Ja visst är detta forum fantastiskt.
Jag har varit borta från forumet ett par år, trodde jag var klar och hade koll på läget, det hade jag nog till en början. A smög sig på sakta men säkert.
Tror jag läste i din tråd att du jagar? Nu jagar inte jag men är ute mycket på långa strapatser och stora utmaningar, efter sådana tillfällen tycker jag mig ha märkt att belönings systemet vill ha lite extra. Lika dan är det om det varit hög anspänning på jobbet så hoppar spöket? fram när jag sitter i bilen på vägen hem, säger att nu har du gjort dig förtjänt av ett gäng öl, eller den här veckan har varit för jäklia jobbig .... osv, (förknippat med stress?)
Min analys så här långt.
Har du hittat någon bra metod för att bryta mönstret?
En nykter fredag. Bara lördag och söndag kvar?
Hörs?

35Patron

Tack Leverjag!
Laddar stenhårt?
Ingen A i dag fredag? Spöket? har inte hälsat på i kväll.
Väskan är packad utan A??
Hörs?

35Patron

Konferensen blev alkoholfri för min del inte en droppe A?
Inga spöken??
Men sömnen var inget vidare hoppas den blir bättre i natt.
Stolt så klart men känner mig tom och rastlös.

Eulalia

Ja jag jagar o jag håller helt med dig. När man kommer hem är man jäääkligt sugen på en öl. Jag har slutat med det, men tycker fortfarande att det inte är så kul. Men nu är jaktsäsongen slut för ett tag, så jag slipper fundera på det.
Jag kan inte säga exakt hur jag gjort. Motivationen har nog mest legat i hur mycket dumt jag gjorde när jag drack. Hur skönt det är att slippa ångesten. Jag tycker dessutom att jag sover som en prinsessa nu. Tror jag försöker fokusera på det positiva med nykterheten.
Jag ser till att ha nåt att syssla med, eftersom jag är en rastlös typ. Envis är jag oxå.
Skriver igen när jag kommer på mer. ?kram

35Patron

Håller helt med dig Eulalia!
Bara en sån sak som när jag suttit och tittat på en film på helgen och hinkat A
och det är stört omöjligt att komma i håg hur den slutade.
Petitess kan tyckas men jag tycker det är slöseri, med tid hälsa och för den delen pengar.
Fördelarna är sååå många så vi lägger ned A intaget ?
Nu är det sovdags?
Hörs.

35Patron

Nu är det första gången på länge jag hängt framför tevin en hel kväll utan att känna stress.
Endast vatten har druckits och jag känner ingen oro i kroppen
Det vanliga för min del är ett hårt tränings pass så gott som varje dag och där efter ett par 3.4.5kanske 6 välförtjänta iskalla öl.
Idiotiskt? ja men så har det varit länge:-( trött på mitt beteende?
Tror att innerst inne har jag intalat mig att jag som håller i gång kan unna mig dessa öl. Det sliter kan jag villigt erkänna.
Känns bra efter en soffpotatis kväll,
Hoppas på bättring.
?

Eulalia

Jag har i princip varit nykter nu sen 28 dec. Vad blir det? 59 dagar? Nåt sånt iaf. Inte förrän nu sista veckorna som jag verkligen känt den där harmonin med att inte dricka. Svårt att förklara, för det låter så jäkla tråkigt, men jag är liksom nöjd!

Vet du, det är bra att vara soffpotatis ibland. :-) Kram

35Patron

Du är stark Eulalia.
60 dagar i dag vad jag kan förstå.
jag ser fram emot Harmonin i tillvaron.
Vad beträffande soffpotatisen så är det ganska skön att bara få vara, sitta och ta det lugnt.
I dag ska det bli ett långt pass med motion.
skriver mer senare:-)
Ha det bra;-)

35Patron

Ett träningspass utan belöning!
lyckades bryta min vana, inga pilsner efter träningen i dag.
MEN det var ett spöke framme tidigare i dag,. Spöket sa att nu ser du hur lätt det är att inte dricka A, så till helgen kan du unna dig lite/ några bärs. För det är inga problem för dig att slut eller göra ett uppehåll när spm helst.
Var nästan beredd att hålla med, men nej tack.

Upplever en trötthet och seg på morgonen. ( inte som bakfylla förstås)
Någon mer som upplever trött het tråtts att man håller sig nykter.?
Kanske är för tidigt att känna någon form av positiv energi det har ju bara gått knappt 2 veckor.
Hörs?