Sluta när den andre inte vill

Jag funderar på om någon stött på samma problem som jag. Jag har länge och i olika omgångar tänkt på att sluta, eller åtminstone dra ner väsentligt på min alkoholkonsumtion. Jag har ett problematiskt förhållande till alkohol och det för med sig så mycket negativt att mitt liv kraftigt försämras av det. Därför vill jag sluta dricka, eller åtminstone ta en lång paus.

Men min partner är inte intresserad av att sluta. Han har enligt mig också ett problematiskt förhållande till alkohol, men han verkar inte medveten om det själv. Eller också förnekar han det för sig själv. De gånger jag föreslagit eller bara pratat om att jag vill sluta dricka blir han nästan arg och säger att ”då försvinner ju allt roligt vi har”, eller något i den stilen.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att inte förstöra vårt förhållande. Jag har bestämt mig för att göra en paus, låta kroppen vila från alkoholen och se om jag kan må lite bättre både fysiskt och psykiskt, men jag är rädd att han ska bli arg och besviken ifall jag säger att jag inte vill dricka kring jul eller på nyår, t ex.

Någon som har något tips eller varit med om något liknande?

Profile picture for user Majen

Åh vad jobbigt när du har bestämt dig! Jag kan känna igen mig i din partner. Jag insåg nyligen att alkohol har blivit lika med allt roligt för mig. Insåg också att det alltid varit så för mig, jag har inte orkat med stora sociala sammankomster utan alkohol.

Jag har tänkt tanken att jag aldrig skulle kunna vara ihop med någon som inte dricker. När jag dejtade valde jag bort nykterister. För mig har drickandet eskalerat senaste tiden och nu har jag bestämt mig för att vara utan ett tag och sen försöka vara mer måttlig om det går. Nu har jag tänkt mycket på hur jag var innan, jag har tyckt att folk som inte dricker är tråkiga.

Min nuvarande partner är som tur är ingen stordrickare utan den som bromsat mig (jag skärper till mig när jag är med honom och han vet inte hur mycket jag dricker annars). Han reagerade inte nämnvärt när jag sa att jag tänkte ha en vit månad. Mitt gamla jag skulle däremot ha reagerat om han sa samma sak till mig och tyckt att han är tråkig.

Jag är helt ny på detta (bestämde mig för 4 dagar sen) så ingen expert men tänker att din partner tyvärr själv måste inse för att förstå.

Profile picture for user Nania

@Majen Grattis till ditt beslut och till fyra dagar💪🏆

Jag tror du har helt rätt, när jag vänder på det och funderar på hur jag själv skulle reagerat om min partner sa att han ville sluta/ta paus (innan jag själv kom på tanken att göra en paus i drickandet), så hade jag kanske reagerat på liknande sätt? (Som det är nu, när jag har bestämt mig, skulle jag förstås bara känna lättnad!)

Det kan kännas väldigt tråkigt att sitta och dricka om den andre avstår. Det kan till och med kännas som om den andre dömer en för att man väljer att dricka. Speciellt om man dessutom vet att man kanske dricker (lite) för mycket, (lite) för ofta. Men det är skillnad på att säga ”jag tar en vit månad” och att säga ”jag ska bli nykterist/sluta för alltid”. Jag önskar att min partner ska stötta mig och kanske även göra mig sällskap när jag vill göra en paus, precis som jag önskar att jag själv skulle kunna göra detsamma om det var tvärtom.

För min del handlar det både om min egen hälsa och om mina barns välbefinnande. Jag vill ju vara en god förebild för dem. Jag vill också kunna ställa upp när de behöver mig, inte alltid vara berusad när jag eventuellt skulle behöva ut och köra bil på kvällen t ex, och behöva hitta på undanflykter för att slippa.

Jag har klarat en vecka nu🙂

Profile picture for user miss lyckad

Grattis till tid Nania💫🍀💫Det är bara vi själva som kan göra förändringar, din partner får göra sina val. Helt klart bättre för barnen, att i alla fall en är nykter på kvällen. Jag och exmannen hade lite liknande situation som ni. Vårt drickande förvärrades med tiden, precis som för de flesta. Du har jättebra insikter, se fördelar och nackdelar. Lycka till💫🍃

@miss lyckad Tack!🙏🏻 Det känns väldigt bra, men det var tufft i helgen som gick. Det märktes tydligt att maken var ”sur” när jag inte gjorde honom sällskap vare sig fredag eller lördag (fredag kväll hade jag visserligen giltigt förfall eftersom jag skulle jobba på lördag morgon, men i vanliga fall hade jag mycket väl kunnat dricka på fredagen ändå, så det blev lite genomskinligt!). Det blev lite dålig stämning och det kändes lite stelt och konstigt i lördags kväll, när vi satt i soffan en stund och lyssnade på musik. Suckar och miner gjorde klart att det inte uppskattades att jag inte deltog i drickandet. Det förtar tyvärr lite av glädjen och stoltheten jag känner över att ha lyckats avstå från att dricka trots att jag är sugen☹️

Profile picture for user Se klart

Hej och välkommen! Låt ingen ta ifrån dig stoltheten över att hålla dig nykter. Om jag ska vara väldigt dramatisk så kan det vara ett beslut som handlar om liv och död- men här och nu: att skapa ett liv man är stolt över, precis som du skriver!
Vi hejar på. 💕

@Se klart Tack för stöttning!🙏🏻 Ja, jag är faktiskt stolt, trots allt. Även om jag så att säga inte har någon att glädjas tillsammans med. Fast indirekt så har jag ändå det eftersom jag rakryggat och utan att behöva skämmas kan se min 17-åriga dotter i ögonen om kvällen när vi säger godnatt. Inte behöva oroa mig för om jag luktar sprit eller för om hon på annat sätt märker att jag är onykter (vilket hon gör). En sån oerhörd triumf! Kanske låter det fånigt, men det är obeskrivligt skönt. Det är den bästa belöningen jag kan få! Det var den känslan jag höll fast vid idag när jag kände suget komma.

Allt eftersom eftermiddagen led mot sitt slut och arbetsdagen var tillända, växte sig suget starkare och jag tänkte ”nu har jag ju hållit upp en vecka, det borde firas”🙄😏

Men eftersom jag så gärna vill fira en vit jul och därtill ett vitt nyår, så tvingade jag mig själv att föreställa mig dotterns besvikna ansikte, tvingade mig att tänka på hur besviken jag skulle bli på mig själv om jag nu kastade bort en veckas hårt arbete. Det lyckades idag. Hoppas jag lyckas imorgon också🍀⚔️

Profile picture for user Se klart

Godmorgon, ett litet tips i välmening; ”hoppas” inte så mycket utan bestäm- dag för dag- att idag dricker jag inte! Då slipper man lägg till en osäker framtid i sitt liv och kan vara här och nu; nykter. Ha en fin dag!

@Se klart Ja, helt rätt! Det är nog lite fegt och trevande att säga att man hoppas att man ska lyckas😔. Kanske är det ett naturligt försvar på förhand mot ett eventuellt misslyckande? Om man säger att man har bestämt sig, känns nederlaget så mycket värre ifall man faktiskt skulle misslyckas, tänker jag. Men friskt vågat, hälften vunnet! Jag bestämmer att jag ska lyckas också idag, dag åtta💪😤

Låter jättebra. Väldigt viktigt att veta att det är vår egen kraft och vilja som krävs när man vill förändra något.💫Ord som hoppas, önskar, är lite vagare än , jag ska, jag kommer att klara det! Bra jobbat. 🤗🤗

Jag har klarat en dag till! Kan inte minnas när jag senast var nykter så länge. Troligen inte sedan min senaste graviditet för fem år sedan😳 Maken är också nykter ikväll, det är såklart lättare för mig då… Men likväl en seger.

Profile picture for user Ase

@Nania bra jobbat!
Jag har det lite liknande som du med en make som fortsätter att dricka. Han tror nog fortfarande att det är en fas att jag inte dricker fast jag har förklarat att jag tappat kontrolen och inte vill mer.
Det blir lättare och lättare för varje dag som går. Kämpa på en dag i taget.
Kram

@Ase Tack för stöd! Jag har faktiskt inte vågat berätta för maken att jag tänker ta en längre paus, lite rädd för hur han ska reagera med tanke på hur det blivit tidigare gånger, speciellt med storhelger runt hörnet. Men jag inser att det bara är en tidsfråga innan min nykterhet kommer att bli ifrågasatt här hemma. Jag försöker samla på mig argument som ska väga tillräckligt tungt i min favör, som till exempel hälsofaktorn och barnens önskan om att jag ska låta bli att dricka. Jag är ändå rädd att han ska ta det som att jag prioriterar bort honom och vår relation framför barnen, eftersom vi då inte kan ha något ”kul” enligt honom. Förhoppningsvis har jag fel och målar fan på väggen😥

Profile picture for user Varafrisk

@Nania Har läst i din tråd. Har själv skrivit här på forumet under nästan två år men inte lyckats bli nykter. Det är skämmigt! Hade nästan två månader nykter med hjälp av antabus men fick avsluta behandlingen pga att min lever blev påverkad.

Om du orkar och kan så stå på dig…vill du vara nykter…så var det! Oavsett om du har barn, man/sambo så handlar det om ditt liv! din hälsa!

Så…heja heja dig…du är så strong💪🏻❤️

Profile picture for user Sattva

@Nania. Hej och välkommen!
Vad bra att du står på dig! Jag har också en 17-årig dotter, och hon o hennes bror var två stora motivatorer att bibehålla nykterheten. Nu när jag varit helvit i snart ett år, studsar jag till av att läsa "Men jag inser att det bara är en tidsfråga innan min nykterhet kommer att bli ifrågasatt här hemma." . Om ett år kommer du instinktivt känna hur konstigt det känns att behöva känna så! Hur skevt det i grunden är att någon skulle ifrågasätta varför man inte vill dricka. Det måste man ju få bestämma själv. Stå på dig så kommer det kännas självklart. Det du gör är att investera i dig själv. Superbra jobbat!!💪🌷🍃

@Varafrisk Hej och tack för dina ord! Inget skämmigt alls tycker jag, i så fall kan jag också räkna mig till dem som ska skämmas med tanke på hur många gånger jag försökt sluta, eller åtminstone dra ner, utan att klara det! Tvärtom strongt att erkänna när man inte lyckas, tycker jag! Men man är ofta väldigt snabb att döma sig själv.

Jag håller egentligen helt med: det handlar om min hälsa, då borde jag få bestämma! Varför blir det då så svårt att stå emot andras påtryckningar trots att det handlar om något så viktigt?🤨😕

@Sattva Tack för stöd! Jag hoppas att jag en dag kommer att få känna och uppleva precis det du skriver! Jag ser fram emot den frihet det innebär att inte längre vara i alkoholens klor. Ännu känner jag sug och tvivel, men tror och hoppas att det kommer blekna med tiden, i takt med att jag ser fördelarna med att vara nykter! Om jag har tur kan jag få maken med på tåget😉

Ja, det känns verkligen fruktansvärt att man gång efter annan kunnat välja ett glas till framför att tänka på hur barnen känner inombords. Så själviskt😔

Min motivation till att sluta dricka hade många orsaker. Framförallt barnen. Kunde inte köra dom för sent på kvällen, eller tidigt på morgonen, för att jag drack, eller var bakfull. Barnen både vuxna och yngre var ledsna och arga för att både jag och pappan drack mer och mer. Dom mådde dåligt av att inte veta om vi skulle vara nyktra eller fulla på kvällarna. Jag hade vinmage( kroppen hinner bara filtrera alkoholen genom organen, och när man fyller på nytt, så hinner kroppen inte ta hand om övrig kost, och fett bildas runt organ och ölmagen uppstår, mitt hår och hud var risigt, högt blodtryck, missfärgade tänder, svullnader i ansiktet ( alkohol-plufsighet) känselbortfall i fingrar, minnet sviktade, pengar( drack upp ca 2400:- i månaden den sista tiden. Det blir Närmre 30 000 om året!😳Jag skämdes för att lämna vinkartonger på återvinningen och panta säckvis med ölburkar. Jag höll på att bli en fyllekäring. Vi jobbade och var aldrig sjukskrivna, men bakom den fina fasaden, med fint hus och bilar, fanns alkohol- monstret, som höll på att förstöra vår familj. Många av våra vänner tyckte inte att det var så farligt, att jag överdrev. Men när barnen säger, smsar, skriver brev, att snälla mamma sluta drick! Jag älskar dig❤️Gång på gång, så överdriver dom inte. Att sluta dricka är det bästa jag har gjort! Ett längre alkoholstopp är också mycket bra, så kan man värdera sitt liv senare och se hur man fortsätter. Mitt liv har blivit helt annorlunda, helt fantastiskt för det mesta faktiskt ❤️

Tillägg: Min exman slutade också dricka ett tag, närmre ett år, men återgick sen i gamla vanor, vilket har eskalerat. Jag flyttade ifrån honom, för att jag inte orkade se hans drickande, ville inte att tonåringarna skulle ha mer fylla, under sin uppväxt. Drickandet ökar ju, man går över gränser, och våra hjärnor som är beroende kräver större mängder för att bli påverkade. Men som tur är går det att förändra sitt liv. ❤️

Profile picture for user Toidi Flog

@Nania Håller tummarna för dig,

Jag kan bara understryka vad många redan skrivit; Bestäm för dig själv om nykterhet en dag/stund i taget.

Kan bara beklaga den oro du beskriver i tråden angående påtryckningar från din man och andra. Ingen skall behöva motivera sitt val att ej dricka för stunden eller för alltid. Det är ditt val.

Har själv inte druckit en en droppe alkohol sedan i oktober. Är inte första gången jag har en vit period, men detta är den längsta sedan 17 års ålder för 33 års sedan och genom att ta en dag i taget har jag som mål att ha en vit jul och nyår , som föredöme för mina barn. Kan låta "nyfrälst", men det är en häftig känsla att göra det aktiva valet att skippa fredagsölen med den obligatoriska whiskeyn. Skall erkänna att suget/förväntan efter en arbetsvecka att koppla av med alkohol är det som varit mest påtagligt, men känslan att vara nykter och vetskapen om att jag ej längre är marinerad av alkohol under helgen besegrar suget för närvarande.

När jag vid sociala tillställningar såsom julbord nu, behövt försvara att jag inte ens dricker glögg för närvarande och jag ej orkar ta diskussionen om motivet när jag ifrågasätts, så har jag bara svarat; - Jag har inte slutat dricka alkohol, jag har bara inte börjat sedan sist jag drack. Detta är något du kan säga till din man också för att avdramatisera ditt val. Detta är också kopplat till mottot att ta en dag i taget; "Igår drack jag inte, idag har jag bestämt för att inte dricka, vad som händer imorgon - tar jag beslut om imorgon.

Lycka till Nania, du är inspirerande i din kamp!

@miss lyckad Mycket igenkänning i det du säger! Hemskt att tänka på hur man hållit på att gömma undan gamla vinkartonger som hopar dig ute i garaget, försökt smyga med att man dricker nästan varje kväll genom att använda en mörk kaffekopp för att det inte ska synas vad man dricker…

En gång drack vi på tok för mycket kvällen innan vi skulle köra på semester, så vi kom inte iväg förrän sent på eftermiddagen när vi planerat åka på morgonen. Vi fick bluffa inför familjen att mannen fått ryggskott och inte kunde sitta😖😳 Barnen blev besvikna och en hel dag gick till spillo i ångestens och ångerns tecken. Och så fortsätter man att göra om liknande saker gång på gång!🙄😒

Jag känner redan efter en dryg veckas nykterhet hur kroppen tackar mig, det syns i ansiktet direkt och märks på sömnen! En morot för att fortsätta💪💃🏻🥕

@Toidi Flog Tack! Wow, grattis till dina nyktra månader! Det är ju toppen! Jag hoppas att du fortsätter att känna dig stark under de kommande storhelgerna. Själv bävar jag lite inför de tillfällen då man traditionellt förväntas ta ett glas, eller kanske flera😱 Men ju fler röster jag får ta del av här på forumet, desto starkare blir jag i min egen vilja och övertygelse. Jag håller med dig; det är en frihet att slippa ta det där glaset, slippa ångesten efteråt och att kunna somna med gott samvete. Det är väldigt rörande att förstå att så många har valt att sluta med eller ta en paus från alkoholen för sina barns skull! Det ger extra inspiration🙏🏻🌻

Profile picture for user Kennie

Hej, härligt att du börjar märka av fördelar med att vara nykter! Håller med det ni skriver om hur skönt det är att vara nykter inför barnen, både för att det ger dem ett lugnare liv och att man kan vara en nykter förebild. Angående din man, att han kanske känner sig bortpioriterad av att du inte vill ha kul genom att dricka med honom, så kan man ju vända på det och tänka att han skulle kunna prioritera dig genom att hitta på något tillsammans som inte går ut på att dricka.
Låt honom inte övertala dig att det skulle vara något sorts svek att du inte dricker , för det är det verkligen inte. Snarare är det han som sviker genom att inte stötta dig. Det är en sak att vara beroende, det kan vara svårt att tackla, men att dra ned någon som försöker hålla sig nykter, det är ett beteende som bara är själviskt. Du är superstark och beundransvärd som tagit tag i detta ändå!!!

Profile picture for user Toidi Flog

@Nania Tack för lyckönskningen, som du förstår är inte min största utmaning att att ha en vit period. Utan som för så många andra att dricka måttligt utan att känna ett sug att dricka ännu mer under kvällen.

Så i dagsläget är valet lätt och jag föredrar valet att vara helt vit, istället för att brottas med alkoholsuget och partykänslan som bubblar igång vid alkoholintag.

Jag förstår att du bävar inför stundande högtid som innehåller flera tillfällen då vi traditionellt förväntas ta ett glas, eller kanske flera. Men prova att antingen hänvisa till att du kör bil (Kanske den enda gången vi inte blir ifrågasatta i dom flesta sällskap när vi inte dricker) eller var rak med att du inspireras av människor som avstår alkohol med hänsyn till barnen i deras omgivning och denna jul vill du utmana dig själv och testa själv att ha en vit jul. Vilken högtid passar bättre än jul, som är barnens högtid🌻

@miss lyckad Så tråkigt att det ledde till att du fick flytta, men otroligt starkt av dig att ta det steget!💪 Hoppas att det har betytt att din ex-man också förstått allvaret i situationen. Så starkt av dig att sätta barnen i första rummet (egentligen är ju det självklart, men många gånger gör vi i praktiken inte det, som vi så väl vet😟).

Precis som du skriver så är det väldigt lätt att det blir en ond cirkel; man förlorar kontrollen och man tappar vad som är en rimlig konsumtion ur sikte. Förrädiskt när man har hållit upp så länge som ni hade gjort, för då är det kanske extra lätt att invaggas i en falsk trygghet om att man klarar att ”dricka vanligt”? Sen hamnar man i samma fälla igen☹️

Ja, exmannen är väldigt a-beroende, men kan även ta skärm-beroende, när han tar uppehåll från alkohol. Så han tycker att ”jag har inget problem med att ta någon vit vecka ibland” Han har nog svårare med insikter om sina beroenden. Nu har han även en partner som är djupt nere i a-träsket. Då verkar han ju ha mindre a-problem, som ändå har jobb, hus, vänner och familjerelationer kvar. Ja för oss blev det separation, men för andra har det blivit att båda slutat dricka. Det är näst intill omöjligt att försöka dricka sparsamt när hjärnan blivit beroende. Beroendet ligger och lurar, och slår till när man minst anar. Och då gäller det att ha verktygen i beredskap.. Med tiden försvinner suget helt för många. Istället blir alkohol något som man tycker förstör och förgör både för barn, familjer, och anhöriga. Tankarna och insikterna förändras och utvecklas för varje dag som man är nykter. Jättekul att du Nania upptäcker fördelar med nykterheten. Exmannen blev snyggare och mer vältränad när han inte drack. Fräschare helt enkelt. Tyvärr återgår man till en ofräschare person, och förstör sin kropp, när man börjar dricka igen. ☹️

@Toidi Flog Tack för tipsen! Helt sjukt egentligen att man ska behöva försvara ett fullt rimligt och ansvarsfullt beteende! Men så är det med nästan all förändring - det kommer motstånd initialt, som ett brev på posten.

För min man handlar det nog om att han inte ser (vill/väljer att se?) alkoholens negativa effekter, eller åtminstone fortfarande tycker att fördelarna överväger. Och då förstår han ju inte varför jag väljer att låta bli, han fattar inte att jag mår dåligt, får stark ångest och mycket skuldkänslor inför mig själv och barnen när jag lovat att inte dricka men sen bryter mina löften. Jag får jobba på att förklara hur jag känner, så kommer kanske förståelsen och stödet så småningom?🍀

Håller helt med om att den största utmaningen är att stoppa efter första glaset, där spelar beroendehjärnan oss ett spratt! Lättare då att helt avstå (även om det också är svårt)!

@Kennie Tack för pepp! Ja, det finns faktiskt bara fördelar med att vara nykter, det inser jag mer och mer. Det är precis som att man ser saker i ett annat ljus när alkoholångorna successivt skingras. När man dricker är hjärnan så fixerad vid att få sitt nästa rus att man luras att prioritera helt fel, man ursäktar oursäktligt beteende och intalar sig att man minsann förtjänar ett glas när man jobbat en hel dag, ”ingen ska komma och bestämma att jag inte får dricka mitt i veckan”, osv.

Jag tänker att min man fortfarande är inne i ångorna och inte kan se förbi nästa tillfälle att få ett rus, då pratar man inte samma språk och det blir svårt att mötas. Man vill liksom inte att någon eller något ska komma och störa en i beroendet (och sätta fingret på precis hur förkastligt det är och hur dålig man är för att man ändå väljer att fortsätta).

Men jag har fått många bra tips här på hur jag kan lägga fram det när det väl blir dags för en konfrontation. För den stunden kommer oundvikligen, kanske blir det nu till helgen? Och då behöver jag vara rustad till tänderna så att jag inte ger med mig för någon ”husefrids” skull!⚔️

Profile picture for user vår2022

@Nania jag har läst din tråd och tycker du kämpar på otroligt bra! Slitigare också då din man inte hakar på och kommer med kommentarer typ att ”då försvinner alt det roliga vi har”. Känner igen det från tankar jag och min man hade, vi ”myste” med vin vid alla tillfällen som eskalerat och sista åren har vi ”myst” varje dag med ca 1-2 flaskor var per dag. Jag började smyga, gömma och ta återställare på morgonen. Min man kan sluta dricka, men inte jag. Han blir inte heller bakis. Jag får ångest och oro, fylld av skam och skuld, inte han. Jag har ångest när jag vaknar och stillar med vin. Vi klarar av jobb och sköter oss. Min självkänsla och självförtroende är i botten och skammen tung, inför barn, inför jobb och inför mig själv. Har både minnesluckor, ramlat och fyllegråtit. Dricker vin och mår bättre efter första glaset men efter sjätte i helvetet igen…en ond cirkel.

Så hur tänkte vi egentligen om att det roliga vi har försvinner om vi inte dricker? Hur roligt var det egentligen?

Jag fick nog och sade till min man att jag går under om vi inte slutar, att jag inte klarar av att dricka alkohol, att jag är alkoholist. Berättade hur jag smyger, gömmer och tar återställare, min hemlighet. Att de flesta bråk och ångestattacker beror på alkohol, vill vi ha det så? Vet hur mycket han vill ta vin till maten eller efter en jobbig dag men att vi överkonsumerar. Han gick med på att hålla upp ett tag och inte köpa vin, men vill kunna ta 3,5 öl. Ok för mig, triggas inte av öl.

Idag har det gått 46 dagar sedan beslutet och det är bland det bästa beslut jag tagit i mitt liv! Självkänsla, självförtroendet, ångest, skuld, oro och skam poppar inte ständigt upp och inte alls påtagliga. Tänker klarare, ser fräschare ut och skrattar lättare. Min man då? Han mår också bättre på alla sätt och vis. Vi har mycket bättre samtal, sansade och stöttande. Bråkar inte, och vi får båda sova då jag inte håller oss vakna med fylleångest. Idag är jag så övertygad och målinriktad på att bli nykterist för vill aldrig mer hamna i helvetet, och jag känner mig stolt över det. Min man hakar på😀. Har berättat för mina vuxna barn och det peppar mig och är glada över det.

Hoppas din man kan förstå hur viktigt detta är för dig, och att man kan ha roligt även utan alkohol.

Kämpa på!💕

@vår2022 Så bra beskrivet! Vad är det egentligen som är roligt med att dricka när det slutar i ångest och bråk? Jag vet inte hur många gånger jag och min man bråkat i fyllan och ändå ska det ta så lång tid att komma fram till att lösningen är att sluta dricka?🙄😒 Så starkt är alltså beroendet att man blundar för sånt som att äktenskapet håller på att gå åt fanders, hälsan är på fallrepet och barnen säger åt en att stoppa.

Ångesten som rider en på småtimmarna efter att man druckit är nästan det som var värst. Man vaknar och kan inte sova, gruvar sig, mår illa, skäms inför sig själv och barnen. Och ändå fortsätter man att utsätta sig själv för samma sak dag efter dag.

Wow, 46 dagar! Heja dig!💪🌹

@Nania Min msn stoppade tillsammans med mig, men han vill inte sluta helt. Jag har klargjort att jag aldrig kommer dricka mer o han stöttar det. Föt min skull dricker han inte när jag är med. Det var en jobbig period i somras innan vi hittade en lösning, men nu funkar det. Han saknar kanske innerst inne att dricka vin ihop. Han tycker fortfarande det är "mysigt", men han har förstått hur dåligt jag mådde av det.
Försök vara tydlig så tror jag din man förstår!🧚‍♀️🌟🌷

Profile picture for user Sisyfos

Jag har inte haft samma problem som du eftersom min sambo ville att jag skulle sluta dricka (jag drack i smyg). Att börja dricka för att hålla din man på gott humör är ingen bra idé. Du kanske kan hämta styrka hos din 17-åring. Jag utgår ifrån att hen har tyckt att det är jobbigt när ni druckit (även om hen inte sagt något). Nu menar jag inte att ni ska skapa en allians mot mannen, men där kanske du kan få lite positivt pepp. Där och här!
Du har tagit ett så bra beslut och jag rekommenderar verkligen en riktigt lång helt nykter period. Du verkar beslutsam och har allt att vinna.

@Nania Ja, tror att det är näst intill omöjligt att klara av nykterhet om båda inte är med på tåget, på något sätt. Relationen kan nog lätt ta skada om man inte vill stötta varandra och att man vill köra ”eget” race. Relationen kan lätt stagnera och man går åt olika håll. Ett äktenskap handlar om att ta hand om varandra i nöd och i lust.

Jag var i nöd och på något sätt var min man tvungen att välja på mig eller sitt vin. Jag skulle aldrig klarat av att bli nykter om det funnits vin hemma och att han pimplat på det. Kan till och med ibland bli lite irriterad på att han på helgen dricker flera 3,5 öl, tyckte det var som vatten tidigare, men det var vår deal och jag vill inte ha. Mer irriterad på att han drar i sig alkohol och att 5 öl blir i alkoholmängd en flaska vin. Tycker dock att han dricker mindre han med och det han får i sig blir ändå måttlig drickande.

Hoppas du får en fin fredag och stå på dig gällande dina behov💪❤️

Jag känner mig väldigt glad tacksam för alla kloka ord och all uppmuntran jag fått! Tack till er alla💚 Tänk vilken kunskapsbank vi har här på forumet, så många erfarenheter och så mycket visdom!⭐️

Jag funderar mycket på det faktum att det som drivit mig att dricka mer och mer är just det jag behöver vara nykter och stark för och hur paradoxalt det är. När man är mitt uppe i livet med alla bekymmer och svårigheter det kan innebära, allt ansvar man måste axla, får man för sig att man bara vill fly från allt och vänder sig då till alkoholen (eller andra rusmedel). Man vill bli fri, vara ifred i sin bubbla. Men det är verkligen det sista man behöver! Att lägga sten på börda genom att skapa ett missbruk/beroende med sitt oansvariga drickande.

Det mina tre tonåringar (med alla sina egna bekymmer!) och min fyraåring behöver är en mamma som tar ansvar och är närvarande. Inte en mamma som flyr in i sin egen alkoholvärld😟

Maken köpte hem glögg och rödvinsbox igår. Det känns just nu ok att han dricker (åtminstone om det är ”lagom”), jag klarar att stå emot än så länge, men jag oroar mig för hur det blir när jag säger nej för andra helgen i rad😱 Jag ska tänka på alla goda argument jag fått tips om här!🍀💪

Jag tror det går bra. Din man borde kanske också tänka på barnen? Jag förstår att det är svårt, helst om man brukar vara den som är den starka i förhållandet.. Du.💕..Men tänk på att det är du som gör rätt. Alkoholen har gjort våra hjärnor beroende. Då blir det som du skriver, att man går över gränser, som man aldrig trodde man skulle passera. Jag tittade på anhörigsidorna en hel del, och gör fortfarande. För att förstå hur jobbigt barnen har det. Dom kan inte välja nu, men dom kan välja att träffa föräldrar eller ej som vuxna, beror på hur man hanterar deras uppväxt och sina egna bekymmer. Jag tycker du är en fin mamma som verkligen tar ditt alkohol- problem på allvar nu. Tips inför helgen: Gör något kul med ungarna.. Köp hem lite gott, eller åk ut på utflykt. Varm kram Miss Lyckad. 💕

@miss lyckad En bra ”wake up call” att gå in där och läsa! Bra att tänka på ifall man vacklar när man känner suget och tänker: ”Äsch, nu har jag ju varit nykter i över en vecka, då kan man väl få lyxa till det med lite glögg och vin på en fredag?” Det verkar så förrädiskt normalt och rimligt!

Men jag VET att så fort jag släpper ner garden så är det kört, jag VET att jag inte klarar att dricka med måtta och jag VET att jag kommer ångra mig och skämmas efteråt!

Tack för dina snälla ord!💕 Ikväll blir det bara saftglögg för mig🧃Och bra tips att faktiskt hitta på nåt med ungarna!

Jag somnade nykter 22.30! Kunde vara pigg och utvilad på morgonen, njuta av tjejernas iver att gå ut i snön, njuta av mitt kaffe! Obeskrivligt skönt.

Igår kväll frågade maken om inte jag skulle ha vin. Jag bara svarade: ”Nej, jag tror jag hoppar ikväll”, han reagerade inte nämnvärt😃 Sen hade vi en mysig kväll ändå⭐️👌

Håll i nu💕.Det är bra att distrahera sig med en promenad, eller film. Jag såg även dokumentärer om missbruk Det är ju samma sak egentligen med alla missbruk..Även matberoende, spelberoende mm. Googla eller sök på missbruk, alkohol eller beroende. Finns på Svt play också. Jag såg en gammal film från SVT där en mamma drack och hennes son for illa..Den filmen var både sorglig, men gav även mig styrka att förändra och tänka nyktert. Tänk framtid. Varm kram i kylan..🤗

God morgon Nania🍃Har helgen varit bra? Jag hoppas du har haft det lugnt och fint med familjen. Ifall det blir gupp på vägen, så var med här på Forumet ändå, då behöver man också stöd. Kram🍃🌺

@miss lyckad Hej och tusen tack för ditt stöd och din omtanke! Jag har haft en riktigt bra helg! Kan inte minnas när jag sist mådde såhär bra, både fysiskt och psykiskt. Det är en sån obeskrivligt skön känsla att gå och lägga sig nykter. Inatt sov jag som en sten ändå till kl fyra, och kunde sen lugnt somna om och sova till kl åtta, något jag inte gjort på jag minns inte hur länge! Jag är förstås van vid att vakna åtskilliga gånger under natten, snustorr och med smak av gammal fylla i munnen, med ångest och ånger😰

Maken drack vin både i fredags och igår, men inte så mycket som det skulle blivit om jag också druckit. Det låter nästan hemskt att säga det, men imorse märktes det så tydligt vem av oss som pimplat en massa vin, jag kände att jag typ aldrig vill känna den ”dagen-efter” känslan igen!!

Min kropp tackar mig, det syns och märks så tydligt på morgonen, hjärtat dunkar inte som en hammare, huvudet känns inte som en tung klump med marinerat innehåll, ansiktet är inte svullet med påsar under ögonen!

Man frågar sig: varför har jag inte kommit på det här tidigare🙄

Just så kände jag också-varför kom jag inte på det tidigare... Men så skönt att ha gjort det nu! Jag njuter lite varje helgmorgon av att inte vara bakis. Så många dagar man kämpat sig igenom tidigare, vilken lättnad att slippa det!

Bra jobbat! Jag är glad för din skull, men även barnens. 💕..Nu kör vi framåt.Så bra att du känner dig glad. För varje nykter dag såg jag vinster. Mina barn började märka att nu var det på allvar, jag ville verkligen bli den mamman dom älskar hela tiden. Varm kram💕🎉

@Kennie Eller hur! Plötsligt är man ”fri” på helgen liksom! Så himla skönt att slippa fundera på när man ska dricka nästa gång, hur tidigt kan jag börja, hur mycket ska det bli ikväll, ska jag kunna dölja det för barnen osv. Man slipper allt det där🤠

Och precis som du säger, man slipper bakis-mornar. Man behöver inte vänta till sen eftermiddag innan man känner sig ”ok” igen. Och då är det på det igen. Resten är bara en transportsträcka, man är liksom inte riktigt vaken och närvarande.

@miss lyckad Tack, det känns toppen. Som att man vaknat ur en dvala! När dimman lättar, ser man detta som det självklara valet. Barnen ska aldrig behöva känna sig oroliga för ifall jag kommer dricka idag? Och jag slipper oroa mig för att göra eller säga nåt pinsamt eller dumt inför/till dem.

Hoppas allt är väl med dig!🍀💕

@Nania Fint med en sådan bra helg för dig. Det är en gåva för barnen med nykter förälder. Minns själv som barn att det inte var roligt med fulla vuxna, de blev konstiga och det blev ofta bråk. Det är skönt att få det svart på vitt som du fick imorse när du såg skillnaden på att vakna nykter mot att vakna bakis. Frågar mig själv precis som du, varför har man inte blivit nykter tidigare, med allt det positiva det medför? Men, bättre sent än aldrig😀.
Kramar💕

Ja, och dessutom bonusen att man vilar sig på helgen istället för att sitta uppe sent och ge kroppen en massa gift att bryta ned. Grundenergin är tillbaks för mig nu, jag orkar och vill göra mycket mer.

Allt är fint med mig, trots vinterslaskväder. 😅Var precis och skjutsade yngsta dottern till tåget. Hon var 19 år när jag slutade dricka. Nu 25 år. Dom yngsta bodde hemma när jag och deras pappa drack mer och oftare. Vi hade utåt sett allt bra, med resor, hus och bilar. Men innanför dom fina fönstrena, så dracks det på helgkvällarna, ofta långt in på natten. Alkoholberoendet blir ju värre och värre som allt missbruk, det stoppar inte, om man själv inget gör åt det. Sen dracks det även vissa vardagskvällar också. Minns sista semestern jag drack. Började räkna dagarna när semestern började gå mot sitt slut. Jag hade druckit ca 19 dagar varit nykter 6! Fruktansvärt. Klart att vissa kvällar blev det mindre, men oftast mer..😳..Tänkte för mig själv att detta är sjukt. Slutade sedan på min födelsedag i november. I början tänkte jag ta ett uppehåll på någon månad. Kände ganska snart att det var mycket enklare att inte dricka alls, än att försöka dricka mindre, svagare, ej ensam osv. Jag har aldrig ångrat mig! Tvärtom, jag undrar fortfarande varför jag inte slutade innan. Men allt har sin tid. Nu är jag fri, men tar aldrig första klunken, då är jag säker. Nu när du är i början Nania, kommer du att märka massor av positiva grejor som händer med dig..Jag är glad för din och familjens skull. Kram🍃🌺

Nu har jag varit nykter i 14 dagar och det börjar kännas mer och mer ”normalt”. Den första veckan kändes det som ett undantagstillstånd, bara ett litet gästspel, allt skulle nog snart återgå till det gamla vanliga befarade jag. Jag var inställd på att jag skulle bli ifrågasatt och att jag skulle kännas mig tvingad att dricka för att hålla mig på god fot med maken. Konfrontationen med honom har ännu inte kommit, så jag ropar inte hej riktigt än. Visst har han märkt att jag inte dricker och jag vet att han kommer ta upp det så småningom, om inte förr så när vi får lite julledigt.

Men ju mer jag läser här, desto mer övertygad blir jag om att det faktiskt är mitt eget val, min kropp och mitt liv! Om han inte har samma upplevelse som jag av att inte behärska alkoholen, så kan han omöjligt förstå hur jag har det. För flera år sedan kände jag inte heller att jag hade ”problem” med alkohol, då skulle jag aldrig gått med på att sluta dricka heller. Och det är väl där han är fortfarande antar jag. Det är på senare år som jag börjat se alkoholens riktiga baksida, ångesten, att bli full fast man lovat sig själv att man inte ska bli det, skammen och de eviga misslyckandena, bråken och de förlorade dagarna, barnens besvikelse osv. Ja, alla som skriver och läser här vet ju…

Min flickor som är 17, 15, 13 och 4 år är värda så mycket mer än en supande morsa som skyller på att hon är trött efter jobbet och måste få unna sig nåt, som alltid har ett vinglas i handen eller på bordet intill sig. Usch, man kan bara tänka sig hur åsidosatt man skulle känna sig som barn när alkoholen går före en själv😔

Men som det nu är ser jag fram emot en vit och lugn jul. Tack till er alla som hjälpt mig fram till dag 14😃💃🏻💕🌹

Profile picture for user TappadIgen

@Nania Jag hade en del vänner som i början kunde nämna saker som att "det har väl inte varit så farligt" och "Du behöver väl inte bestämma dig för att sluta utan du kan väl bar dra ner", men det gick ganska snabbt över för dem. Jag tycker det är dumt att du ska känna dig tvingad att dricka på grund av någon annan. Det är ju du som vet vad som är bäst för dig själv och det får väl din omgivning lita på, tänker jag.

Härligt att du ser fram emot en vit jul! Det är ju härligt om det kommer någon snö också, men det är sekundärt.

Profile picture for user Kebne1

Heja dig! Jag undviker folk överhuvudtaget nu den första känsliga tiden! Lite drastiskt men jag är så rädd om min nykterhet! Min man har hakat på ”sluta-dricka-vin-resan”. Och det hjälper mig så mycket. Jag känner så igen mig med det där med vinglaset överallt! Fy fasen vad skönt att slippa! Och du, tänk vad vi luktat vinångor. Det saknar jag inte heller! Heja oss🙏🏼❤️❄️

@Kebne1 Jamen, eller hur! Vem trodde vi att vi lurade när vi tänkte att ”det märks nog inte att jag druckit några glas, jag är väl precis som vanligt”🙄😏 För någon som är nykter är det ju uppenbart, men på nåt sätt förvrängs verkligheten när man själv dricker och man tänker att det är annorlunda just för en själv, så korkat.

Jag önskar verkligen att min man också skulle haka på, men det tror jag dessvärre inte han kommer göra i första taget. Om jag lyckas hålla i min nykterhet kommer han kanske successivt dricka allt mindre, eftersom det är tråkigare att dricka ensam, men det kan nog ta lite tid. Återstår att se!🔮🔮

@Torn Tack för att du tror på mig!🙏🏻Det hjälper nämligen verkligen mig att tro på mig själv också! Man har ju liksom föresatt sig att sluta, eller ”dra ner” så många gånger innan, misslyckats och fått börja om igen. Men den här gången känns det annorlunda!💪

@TappadIgen Det gäller nog, som du säger, att stå på sig, inte vika ner sig, falla för de påtryckningar som kommer. Ibland kan det rentav handla om att den som tjatar på en själv har problem som den inte så gärna vill bli påmind om?

Jag ska kämpa och tänker inte ge upp i första taget🤠

@Nania du jobbar på av bra och det är så skönt att ha handen ledig då den inte ständigt har ett grepp runt vinglaset.
Att komma till insikt om sina alkoholvanor och beroende är befriande. Man kan sänka garden och erkänna för sig själv att det inte funkar med alkohol, det blir bara värre. Man kan på riktigt ta tag i sitt ”bagage” och skapa nya stigar att vandra på. Ett nytt liv, med nya vanor och lugn.

Ha det gott💕

Nu är jag på min 17:e nyktra dag, känns bra. Men nu står jag snart inför en fredag och en helg igen, då ökar min oro för att det ska komma påtryckningar om att jag ska dricka, eller kanske snarare oförståelse inför varför jag inte gör det. Maken har druckit vin (om än inte i så stora mängder, 3-4 glas) varje kväll hittills den här veckan. Imorgon efter jobbet kommer han föreslå att vi ska åka till systemet och handla. Då gäller det för mig att i första läget hitta rätt sak att säga angående huruvida jag tänker dricka, så att det inte blir bråk, och i andra läget att motstå frestelsen att dricka vin när han gör det.

Men jag har bestämt att det ska gå!😤

För jag känner verkligen hur min kropp tackar mig! Sömnen är det mest markanta, har inte sovit såhär bra på åratal, vaknar inte tio gånger per natt svettig och rastlös med ångest. Min hy är slätare, jag känner mig mindre svullen i ansiktet. Jag är trött på kvällarna, men det är en helt annan trötthet än den alkohol-inducerade dåsigheten. Jag är egentligen morgonmänniska, har varit sedan barnsben och det jag känner nu är min vanliga dygnsrytm som börjar komma tillbaka och det känns så skönt! Jag vaknar och känner mig utvilad, som om det vore första gången någonsin och med ett lugn och en tillförsikt. För varje dag som går stärks jag i min tro på att jag kan klara detta. Att äntligen få vara stolt över sig själv är en motivation i sig!

@Nania Oj, i mina öron är 3-4 glas vin varje kväll jättemycket!
Jag tror du skulle må bra av att vara helt ärlig, du vill inte dricka. Varken denna helg eller nästa eller nästa. Snart kommer jul o nyår, lika bra att ta den konfrontation du förväntar dig redan nu o få det överstökat? Han kan ju inte gärna tvinga dig att dricka!
Du klarar detta!!

Profile picture for user Ase

@Nania jag vet hur svårt det kan vara men du behöver nog tala med din man.
Min man bråkade inte men kunde säga att jag var tråkig eller göra sig rolig över att jag inte drack.
Jag tog ett allvarligt prat med honom om att jag hade tappat kontrollen över alkoholen och att jag inte kan dricka mer.
Efter det blev det bättre och nu är det mer jag som bråkar med honom när han dricker 😊.
Jag har ingen lust att umgås med honom när han dricker för jag tycker han är tråkig då.
Du kämpar på så bra och då ska du inte behöva förklara dig för din man också.
Det är ditt liv och din kropp, du bestämmer!
Kram

@Nania Tänker på att det måste vara jobbigt att vara orolig för att det ska bli bråk med din man för att du inte vill dricka och att han ska utöva påtryckningar på dig. Det är inte rätt och ska inte vara så. Han får inte utöva makt på det sättet mot dig, inte mot någon. Vem är han att bestämma över dig och din vilja. Du är stark, du dricker inte för att du inte vill. Du berättar hur bra du mår när du inte dricker och att du kan finnas till för dina barn på ett helt annat sätt. Barnen vill inte heller att du ska dricka. Jag säger som @Sattva du behöver ta den konfrontationen med din man och bryta dig loss från hans grepp om dig. Han verkar vara beroende med den mängd han dricker och vill dra med dig i träsket. Stå på dig!
Kram❤️

Ja, stå på dig. Du håller på att bli av med ett beroende som lätt kunde fortsatt eskalera. Din sambo är kvar i beroendet och är rädd för vad din nykterhet säger om honom. Att få nykterheten att framstå som något dåligt är kanske hans sätt att rättfärdiga sitt drickande. Men det finns inga goda argument för att vara alkoholist. Däremot många för att välja din väg och ta tag i beroendet. Det är verkligen inte du som orsakar problem i er relation och familj just nu... Stå på dig och läs igenom din egen tråd om du behöver motivation!

Var inte rädd❤️Det är du som gör något superbra för dig själv nu. Jag blir jätteglad över ditt inlägg om positiva saker som alkoholstoppet innebär. Med tiden så blir barnen tryggare om att du inte dricker också. Du kommer att känna dig tryggare och starkare dag för dag. Det är du som gör rätt, som inte dricker..Styrkekram, och mycket bra jobbat💕

Hej och tusen tack alla snälla som skrivit till mig, det känns nästan overkligt att man kan få sånt stöd!❤️

Nu är det söndag kväll, det har varit en bra helg. Döm om min förvåning när det inte nämndes något om Systemet eller alkohol på vare sig fredag eller lördag! 😵

Maken drack förvisso ett glas vin på fredag kväll, men inget på lördag och det kom inte heller på tal. Kanske, kanske har han förstått att jag gör ett allvarligt menat uppehåll just nu? Kanske inser han att det vore bra även för honom att dricka mindre?Precis som Sattva skriver - 3-4 glas per kväll ÄR inte att dricka lite. Det är bara när man är mitt uppe i det som det verkar så😧

Jag borde kanske ha tagit upp ämnet till diskussion med honom, så som de flesta här har föreslagit. Egentligen håller jag helt med er, men jag gjorde det inte, fastän jag rustat mig till tänderna med hjälp av er här på forumet. Jag fegade ur den här helgen, var mest lättad över att det inte blev ”bråk”. Och väldigt lättad över att helgen åtminstone delvis gick i nykterhetens tecken, ja, helt för min egen del.

Imorgon är det således tre veckor sedan mitt alkoholstopp och jag känner mig väldigt stolt och glad över det!

Och än en gång tack allihop!🙏🏻🤎🤎🤎 (lite pepparkakshjärtan så här i juletider!)
Nu fortsätter vi framåt alla vi som kämpar!💪💪⚔️

Profile picture for user kvinna 38

Grattis till tre nyktra veckor!

Min situation var lite annorlunda än din då det var min man som krävde att jag skulle bli nykter. Det är ca 1,5 år sedan jag slutade. Hade ett litet återfall i somras men annars har det gått väldigt bra och hyfsat lätt. Jag bad min man ta bort all alkohol hemma, vilket hjälpt mycket. Det var när vi var i sommarhuset där det ff fanns alkohol som jag trillade dit. Hur som, han dricker väldigt lite nu med. Aldrig hemma utan bara på middag/fest. Han tycker att det är väldigt skönt att inte dricka och mår bra av det. Han var ju aldrig någon stor-drickare men ändå. Med det sagt så kanske din man upplever fördelarna med att vara nykter - utan att du behöver påpeka det. Det är ju inte så roligt att dricka själv. Det var ju ett väldigt gott tecken att han inte drack så mycket i helgen tänker jag.

Det är starkt av dig att stå emot!!

@Nania Åh så härligt att helgen varit bra! Jag förstår att du inte ville väcka den björn som sover, när det nu löste sig så fint ändå. Jag vet inte om det är så för er, men med min exmake kändes det ibland som jag verkligen bara höll andan när allt fungerade väl o flöt på. Då njöt jag av lugnet, istället för att se det som en bra chans att prata om något viktigt.

Ju längre tid du är nykter, ju starkare kommer du bli! Bra jobbat!!!!😍🌷🍃🌼💪💪💪

Wow, det kanske var jätteklokt att inte ta den här saken till diskussion nu när han drog ner självmant i helgen. Egentligen är det ju heller inte så mycket att diskutera just nu. Du gör ett sunt val som är bra för dig. Det blir ju bara fånigt om du skulle behöva försvara det för att han tycker att du är tråkig. Om diskussionen kommer upp så kan du ju fråga om det finns en enda anledning för DIG att dricka. Det borde vara lite svårt att svara på det. Han får jobba lite själv med sina känslor om det.de är ju du inte ansvarig för. Men som sagt, han kanske ser och lär. Det vore ju toppen.

@Nania Grattis till tre veckor🤩. Härligt att höra om helgen! Du är så bestämd och beslutsam att inte dricka och förmodligen märks och känns det utan att du behöver säga något😎💪. Du har power! Ta upp saken när det behövs, du är stark och vet vad du vill.

Kämpa på som du gör! Kram❤️

Så skönt att läsa om din/er fina helg..🤗✨✨. Allt har sin tid, och som någon skrev, man blir starkare ju längre man är nykter. Hela kroppen brukar förändras på många, som slutar dricka alkohol. Till slankare, och stoltare hållning. Det är som att man förvandlar skammen och skulden till bättre självkänsla, och styrka..😁.Det kanske inte blir så för alla, men för många. Kram🤗💫

Profile picture for user Snö.

@Nania Vad härligt att höra att det går bra för dig. Jag är lite i samma sist som dig och vi har hamnat i ett läge där i stort sett alla gemensamma aktiviteter som jag och maken har innefattar alkohol. Han vet inte heller om vilken resa jag planerat att göra och att jag ska bli nykter. Själv tror jag att det finns en risk att detta kommer att bli spiken i kistan för vårt äktenskap för jag har svårt att se hur jag ska kunna fixa att vara nykter när där är så mycket alkohol kring vår relation och alla våra aktiviteter och alla våra vänskapsrelationer. Känns som om jag behöver bryta med "hela mitt liv" och ändra det i sin helhet. Men när jag läser din tråd så känns det ju betryggande att du inte blir ifrågasatt ens. Hoppas att jag också hamnar där!

@kvinna 38 Tack! Så skönt att du tyckte det var såpass lätt ändå - jag tycker också det är lättare än väntat att avstå, men eftersom min man gärna dricker så blir jag påmind om det hela tiden, annars hade jag nog tänkt mindre på alkohol än jag gör. Det blir på något sätt mindre självklart att låta bli när man ser vinboxen stå där som världens naturligaste inredningsdetalj…😵‍💫

@Snö. Åh, det låter jobbigt! Jag förstår hur du känner. Lite så har det varit i mitt äktenskap också - våra gemensamma aktiviteter har nästan alltid involverat alkohol, det ingår i mångt och mycket i hur vi umgås med varandra. En sorts gemensam verklighetsflykt tror jag, som något som bundit oss samman, trots att det samtidigt varit orsaken till nästan alla bråk vi haft🙄😟

Hoppas att det inte är så illa som du tror och befarar med er relation, utan att den ska klara att du gör en förändring! Kanske kommer det till och med bli början på något bra?🍀🍀

Tack alla för era hejarop!! Jag vill verkligen fortsätta vara stark nu när jag går på semester efter idag! Inser att kommande helger är späckade med prövningar!

Men tänk vilka hjältar vi är för varandra och oss själva!💪💪🌷🌷🌷

Tack alla för era hejarop!! Jag vill verkligen fortsätta vara stark nu när jag går på semester efter idag! Inser att kommande helger är späckade med prövningar!

Men tänk vilka hjältar vi är för varandra och oss själva!💪💪🌷🌷🌷

@Nania Ja nu sätts vi verkligen på prov och det gäller att ha en bra plan att hålla sig till. Strategier för fallgropar och rätt mindset. Min är ”jag dricker inte alkohol” och ”jag mår så mycket bättre utan alkohol och jag ska vara snäll mot mig själv och min hjärna/kropp”. Här hemma finns som tur är ingen alkohol och när vi ska vara borta tar jag med mig alkoholfri öl.

Nu kämpar vi på!💪💕

Härligt att höra om helgen! Tror också att det är bra att inte dra igång en diskussion om det inte blir nödvändigt. Kör på nu i helgerna! Själv tänker jag se till att vi har roliga lekar med barnen på nyår, skönt att inte hela kvällen blir att sitta vid middagsbordet.

Ja, Kennie en av de stora fördelarna med nykterheten är ju att man inte är trött och däst. Det finns så mycket annat som ger bättre kickar - lekar med barn t.ex. Vi har ju druckit till middagen på landet t.ex. inga mängder men ett par glas vin. Efter ett par glas är det ingen vuxen som orkar dra igång nåt kul, nån lek, kubb (möjligtvis), eller en fisketur (och det kanske är tur). Det kan jag ångra idag när jag ser tillbaka på det. Varför skaffa sig en så dålig vana?

God fortsättning alla!
För min del har julen varit helnykter såhär långt. Lockelsen att ”bara ta ett litet glas” är såklart större när det är helg och semester och lite feststämning. Jag har hållit emot genom att påminna mig själv om hur dåligt man mår nästa dag (fysiskt och psykiskt) och hur man alltid känner efteråt att det INTE var värt det! Dessutom är det ju skadligt för kroppen och för alla ens relationer. Imorgon har jag varit nykter i fyra veckor💪

Hoppas allt är bra med alla er andra!🍀🌷

Vad glad jag blir att höra att det går bra för dig! Jag tycker också att det är en stor motivation att tänka på hur skönt det är att slippa bakfylla och ångest. Jag tror också att det är viktigt att påminna sig om varför man slutat, det är lätt att börja lura sig själv att det inte var så farligt... Det där tillfället att ta tag i livet och bli nykter kommer inte alltid lika lätt, så det gäller att köra på och hålla fast i sitt beslut tror jag. Njut av nykterheten och unna dig andra goda saker istället!