En dag i taget
Jag vet att jag dricker för mycket och har gjort det de senaste 6-8 åren. Början var social med middagar o skumpa och slutet högst asocialt med gömda flaskor i garderoben.
Och nu har jag gjort DET. Varit berusad bortom all kontroll inför min man och mina barn. Kan inte tänka på det utan skam och hjärtklappning. Det var fruktansvärt även om jag har stora minnesluckor från situationen.
Så från och med nu är jag medlem här och behöver allt stöd jag kan få för att fixa detta.
Jag har allt: fin familj, hygglig lön, trevligt boende, goda vänner. Medicinerar mot depression och nedstämdheten är behandlad med detta. Och ändå dricker jag. Hur dum kan man vara? Hur dum är jag?
Skam skuld djupt självförakt. Och igår efter en vecka då jag lovat att avhålla mig alkoholen så drack jag igen. I smyg förstås....
Hur dum kan man vara?!
Intellektet räknar ut att minus alkohol är det mesta i mitt liv bra men dumheten verkar vara det styrande.
Eller är det alkoholen som styr? Sug, begär, längtan efter...tomhet? Jag har svårt att få ihop detta men vet en sak: nu gäller en dag i taget.
Fråga till er: är stödet ni upplever härigenom i dettaforum tillräckligt för att sluta dricka/hålla sig nykter?
Jag är alkoholist, jag behöver bli en nykter sådan. Jag vill nå den dag då jag kan säga: nej tack, jag dricker aldrig alkohol.
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
Hej!
Ja en dag i taget, det är en mycket bra början:-) för var dag och snart kanske vecka/veckor så kommer en gnutta stolthet tillbaks till kroppen. Iallafall för mig. Ångesten kommer och gå över allt alkoholen har ställt till med men jag försöker tänka på det positiva jag nu känner utan vin....orken som kommer och ett klart huvud. Och alla år av hjärtklappning vill jag inte tillbaka till men inte är det lätt. Särskilt inte om man som jag har människor i absoluta närheten (sambo) som dricker en hel del.
Jag har heller inget val än att sluta då läkaren avrådigt mig eftersom mina levervärden är oroväckande höga och jag redan varit på akuten 3 ggr sen början av året. Allt alkoholrelaterat. Och jag är bara några år över 40....
Hoppas du känner du kan få stöd här för att bli nykter. Personligen tycker. Jag att det bara varit så skönt att gå in och skriva av mig även om få kommenterar, samt att läsa andras trådar och framförallt känna att man ÄR inte ensam....
Lycka till & välkommen:-)
Tack Ghost72!
Som svar på Hej! av Spöketimig
Så glad o lättad jag blir över att bli besvarad, känns som att jag "får vara med", tack ditt svar betyder oerhört mycket.
Blir bekymrad att läsa om din hälsa o levervärdena - räcker din läkares ord som stöd att avstå?
Jag undviker läkare o hälsokontroller så mkt jag kan, omges av läkare i mitt jobb o uppsöker dem aldrig för egen del. Rädd för svar antar jag.
Ja, jag är lite äldre än dig om du är född 72. Jag är fyra år äldre o har satt som mål att vara i god form, själsligt o självbildsmässigt när jag firar min 50 årsdag. Har promenerat ett par km i solen nu. Känns vackert ute, min bästa årstid väntar runt hörnet. Allt har potential att bli bra, bli bättre. Men jag har just startat och osäkert o skört känns det. Så en dag i taget blir det nya livet motto. Tack för att du släppte in mig!
Solen ger kraft
Jo jag blev så fruktansvärt rädd av läkarens ord. Att ligga där på akuten och bara erkänna att ja, jag dricker på tok för mycket...det var som en bubbla som släppte! Så hade jag semester, slarvade lite och vips var jag på akuten igen när jag kom hem med vansinna smärtor från levern bl.a....
Så nu är det stopp. Men visst lockar det med ett glas men jag vet att de blir två och tre och gärna fyra & fem...och TACK & lov börjar jag nu kunna känna fördelen av att inte dricka. Ska bara börja känna efter vem den nyktra "jag" är...lite skrämmande men också spännande:-)
Solen ger oss kraft så fler soliga dagar åt oss nu.
En dag i taget-) ha de gott!
Gott att vakna
...utan huvudvärk och paniken från igår: var det nån som märkte nåt? Gjorde jag nåt dumt? Hur mycket drack jag? Den ångesten än skammens ångest.
Skäms nu varje dag över händelsen då jag var bortom kontakt för mina barn o min livskamrat. Har efter det lovat dem att söka hjälp och sluta dricka. Klarade en vecka men så föll jag i förrgårkväll igen.... Har druckit i smyg, druckit mycket. Har utvecklat en hög tolerans och har inte längre något stopp. Och ensam klarar jag det inte. Börjar nu med att söka hjälp här, det är mycket hjälpsamt att läsa allas trådar. Jag vet att ensam klarar jag det inte och kommer att behöva mycket stöd. Familjens stöd har jag men dem har jag bedragit o ljugit för så ofta att jag inte vill lasta dem nu.
Så jag kommer skriva av mig här. Dagligen då jag behöver det.
Just nu tacksam över känslan i huvudet - ingen huvudvärk och ingen ångest.
Nu tar jag dag två utan alkohol. Alltid en början...En dag i taget.
Hej och välkommen
Så bra du hittat hit, jag har använt detta forum varje dag. Läst och fått så mycket stöd i att läsa och skriva.
Skönt att ha ett ställe där man kan vara helt ärlig och få dela denna striden.
Så kram och styrka till dig/L
Tack!!
Som svar på Hej och välkommen av Levande
Tack att du välkomnar mig med i striden!
Ja, det är skönt att kunna vara 100% ärlig, inte försköna eller förljuga något utan äntligen lägga ner skölden o erkänna hur det r.
Tycker jag haft en bra dag. Denna min dag 2. Varit mycket aktiv hemma o fått en hel del uppskjutna saker gjorda. Och jag städar, fejar och tvättar - en slags bokstavlig omstart. Snudd på överaktiv men det är väl också en fas. Nu finns Inga gömslen kvar, inga hemliga nödutgångar i flaskformat utan nu är det öppenhet som gäller!
Det skönaste är att slippa rädslan för upptäckt.
Tack igen för ditt välkomnande och din kram - kram tillbaka Du Levande!
Måndagmorgon
Nu möter jag arbetsveckans första dag utan baktungt huvud, känns som en bra start.
Måndagkvällar har alltid varit utmanande för mig, varför är svårt att säga, det har bara varit så - en kväll av rastlöshet o sökande efter tröst att stilla sinnet, Så ikväll är jag inställd på en svacka - även om man inte ska ta ut oro i förväg. Men här finns nu ingen a tillgänglig och några nya garderobsflaskor ska INTE införskaffas!
Tänker att jag behöver sysselsätta mig med något, kanske ska jag baka något och göra familjen glad - på så sätt blir ju också jag glad.
Nu ska jag starta dag 3.
Bra att du förbereder dig,
Bra att du förbereder dig, lättare att slåss med spöket när man är beredd på strid.
Så njut av en måndag med klart huvud och kaka låter toppen
Kram och styrka/L
En bra känsla!
Ja visst är det en skön känsla AlmaAmanda att vakna upp och må bra! Det här är min första måndag-morgon jag gör det på länge. Jag har också insett att om man sysselsätter sig så får man bort lite tankar och sug på A. Har själv satt mig ner i veckan och skrivit ner vad jag skulle vilja göra mer för mig själv - baka, lära mig nya recept, plantera blommor, motionera mer. Och känns som en bra lista för mig.
Hoppas du får en skön dag!
Levande - tack!
Som svar på Bra att du förbereder dig, av Levande
Jag sitter på jobbet o känner hur hjärnan klarar av arbetet med större skärpa o kraft. Att det faktiskt går bra att sjunka ner i arbetsuppgifterna och bara vara.
Tänker glädja mig över detta idag!
Kram o tack för delad styrka!!
Livets listor
Som svar på En bra känsla! av linn
Så är det Linn. Listor är bra! Det ska jag se till att göra!
Familjen var så nöjd med min energi igår som betydde färskt bröd och goda måltider. Känner att det ger mig mycket att ge andra omsorg. Deras förtjusning blir min.
Hur länge har du hållit upp? Vad är svårast?
Skön dag till dig oxå!
Bara i början av resan
Jag har varit utan i 8 dagar och börjar må bättre och känner för tillfället inget sug. Klarade mig tom igenom helgen, som jag trodde skulle vara skittuff. Men vet att det kommer dagar som kommer att vara jättejobbiga, men ska då försöka tänka på hur bra jag mår nu, hur bra jag mådde lördags och söndags när jag klev upp och var på bra humör och hade så mycket energi. Men vet att detta bara är början. Men har verkligen varit väldigt bra för mig att gå med i detta forum, att både läsa och skriva och få råd och tips av andra som vet vilken situation man befinner sig i. Och nu känner jag orken att försöka ge lite tillbaka oxå, stötta och peppa andra.
Bra jobbat!
Jag måste hålla mig sysselsatt, det hjälper. Sedan väntar jag ut suget när det kommer, försöker andas djupt o tänka på mina mål och mina drömmar om ett liv som inte styrs av alkohol o smusslande. Skönt att du har stöd av man o barn-kämpa på o kram från en som just klarat 13 dagar.
Alla resor måste ju börja någonstans
Som svar på Bara i början av resan av linn
Så dina 8 dagar är ju ett jättebra steg på vägen!
Själv nöjd att säga att jag avklarat dag 3!
Sov gott!
Tack Livsstark
Som svar på Bra jobbat! av Livsstark
Nu vill jag också bli livskraftig. Jag har normalt hög energi o en enorm arbetskapacitet. Med A blir jag noll och inget. Tänk hur mycket tid de senaste åren som bara gått förlorade in i omedvetenhetens dimma. Tänk allt jag kunnat göra istället. Bidraga, laga, lappa, skapa - göra! Nej inte smussla gömma o gå rädd för upptäckt. Vill verkligen inte det, vill verkligen klara detta denna gång. Försökte för två år sedan men är mer redo nu. Tack för stöttning och att slippa gå ensam i striden.
Önskar dig en skön natt!
Sug
Jo det kom idag, suget.
När jag landade hemma efter arbetsdagen fick jag ett begär efter ett glas. Situationsbundet - jobba, hem, koppla av/bort snabbast möjligt.
Men jag tog en promenad istället. Pratade långa samtal med de övriga familjemedlemmarna. Skrev ett långt mail i ett ämne som engagerar mig. Läst här på forumet o postat lite kommentarer. Så nu ser jag fram emot imorgon och dag 4.
Mitt mål är att en dag kunna säga: "nej tack, jag dricker inte, slutade med det för några år sedan efter att ha känt att det inte är bra för mig." Men tills dess gäller det bara att ta en dag i taget!
Säger godmorgon
...till dag 4.
Sover djupt o så fantastiskt gott utan a. Mer motigt att gå upp då sömnen känns så ljuvlig. Tänker det är kroppen som börjar sin återhämtning. Och jag som druckit a för att kunna sova,,,,så dumt, så dumt!
Njuter också denna min fjärde morgon av en trött men klar skalle! Ingen skam, inte rädsla, ingen ånger/ångest över vad jag inte minns att jag har gjort.
känner en slags...tacksamhet?
Återkommer!
Men vad bra det låter. Kämpa
Men vad bra det låter. Kämpa på!
Solapan!
Ja, jag ska kämpa! Vet att det kommer många svåra dagar och att allt hänger på de val jag själv gör. Det är en klar o rätt tung insikt men jag måste se sanningen i vitögat och axla att det är exakt så - mitt val. Tack till detta Forum! Ensam är jag inte denna gång, ni finns här allesammans med liknande kamp och resa. Tack att få följas åt??
God morgon!
En av mina största vinster nu är att vakna på morgonen och känna sig pigg och se framemot dagen.
Ha en härlig dag!
Godmorgon
Så härligt att läsa att du mår så bra och klarade måndagen så bra.
Så bra kämpat/ kram och styrka så går vi vidare och tar en dag till
Linn!
Som svar på God morgon! av linn
Ja, vilken gåva det är!
Cyklade till jobbet och där ute mötte mig en fantastisk ljus senvintermorgon. Kände att jag NJÖT! Inte en samtidig kamp i huvudet av ångest, rädsla och illamående. Utan: jag cyklade, iakttog min omgivning - och log!
En härlig dag till oss nu som gjort ett val i ny riktning!
Levande!
Tack för stöd och så skönt att vi är några nu att följas åt.
Min man märker min nya energi och ser på mig förundrad och glad. Vill ge honom och mig själv detta nu.
Viss oro finns för de prövningar som kommer att möta mig men jag har lovat mig själv att vara aktiv här på forumet - aktiv och ärlig mot er och framförallt mot mig själv. Inser ju att denna euforiska glädje är en fas i tillnyktringen - men väljer att njuta så länge denna känsla är MIN!
Och mottot lyder: en dag i taget!
Ja njut!
Jag tycker verkligen du ska njuta av denna känsla! Jag känner lite detsamma. Att jag kan. Att det faktiskt går..och det går bra! Måendet, sömnen och framförallt avsaknaden av bakruset & ångesten är fantastiskt. Är faktiskt gladare än vad jag trodde jag skulle va och vet du vad jag tycker? Jo att vi tar och surfar på den här vågen i detta nu!
Nu kör vi mot morgondagen och yttligare en nykter sådan:-)
Tack Ghost72
Som svar på Ja njut! av Spöketimig
Vilka bra slutord på denna tisdag.
Varit social ikväll men en vän som fyllde glas på glas med vitt vin. Själv...åt jag lakrits! Läste nån som väljer en smak som passar illa ihop med vin. Doften från vännens glas o saltlakritsen i min mun var såna kontraster.
Ja, låt oss surfa på den goda vågen. Jag har upptäckt en riktigt glad skit som bor i mig och nu tittar fram när alkoholen är borta. Har skrattat och t o m busat (!!!!) på jobbet idag, känner mig närmare 25 än 50 när sinnet får vingar av att ångesten, ångern, skammen och rädslan för upptäckt är borta.?
Ja, vi gör det! Vi ger oss själva och varandra ännu en vit dag imorgon! Skönt att ha sällskap av dig i detta, tacksam!
God morgon till dag 5
Sovit som en klubbad säl igen. Intensiva drömmar men inte obehagliga.
En vit dag i taget, nu tar jag min femte dag. En utbildningsdag väntar, skönt att slippa att samtidigt grubbla över varför jag drack så mycket. Nu kan jag bara lyssna o lära utan störande brus i skallen.
Fin dag till oss alla som kämpar här i detta nu! <3
Godmorgon!
Hupp Hupp! Nu tar vi en dag till!
Kram!
Godmorgon Linn<3
Ja det gör vi! Tack att du är med!
Kram!
Härligt
Så härligt när man ser att man faktiskt är en fantastisk människa, bortom ruset.
Önskar dig en bra dag och njut av dit nya jag/ kram och en dag till
Härligt
Så himla härligt att läsa din tråd, du sprudlar av energi och det gör så gott i hjärtat att det går bra för dig...... Nu kör vi vidare på det nya goda livet vettja! Kram på dig!
Not till mig själv
Risksituation: komma hem från jobbet, upp i varv o fortsatt mycket som väntar att bli gjort när jag kommer hem. Dessutom behövt bli förbannad under arbetsdagen pga lagstiftningar som kolliderar och ansvarsförskjutning som drabbar tredje part som jag företräder.
Sug!
Tanke: jag är så dj-a trött! Varför funkar inte samhället? Jag vill inte behöva bli så arg hela tiden! Ge mig nu bara lite lugn och det fort!
Reptilhjärnan skriker alkohol! (Intressant hur högt den skriker!)
MEN: Jag vill kunna räkna fler vita dagar än 5. Avstår men undrar lite nu; vad ska jag göra här och nu?! Hur stilla den där ängsliga, lite ledsna o rastlösa oron som far runt i bröstet?
åhhh
Vad jag känner igen och känner med dej!!
Tröstekram från ledsen Flinga
Tröst till dig Flinga och mig själv
Som svar på åhhh av Flinga
Läste din tråd Flinga! Ta mod och ring! Varje gång du beskriver hur du mår o känner dig lär du dig mer om dig själv.
Har du kanske en obehandlad depression lider du lite i onödan då hjälp finns att få. Det finns hopp Flinga! Tro mig!
Jag har själv nu tagit beslutet att gå o lägga mig. Vissa dagar får gärna sluta tidigare än andra. De trista med mycket dumhet o innestängd ilska. Njuter nu istället min sköna säng och ska se en film på min lap. Sen får det lov att vara bra för idag,
Jag är så äckligt effektiv o är s k "duktig", jag har redan utfört med råge vad de flesta runt mig gör på hela veckan. Hmmm. Lär mig också mycket om mig själv i denna tråd. Dosera är nog något jag behöver öva på i många livsområden, inte bara alkoholen. Jag överdoserar arbete, ambition o förväntningar om hur saker "borde vara". Blir därmed trött, uppgiven o besviken.
Läste om HALT på en tråd igår och tänker idag på A - anger! Japp, mycket ilska är det.
Nu ska jag sluta här för idag, önskar alla en skön kväll o ser fram emot att ta del av fler delade resor imorgon!
Godmorgon
Har sovit 10 Tim, djupt trots livliga drömmar. Mycket aktivitet i sinne o kropp.
Har en lång dag framför mig samt ett socialt event ikväll där vinet kommer vara upphällt till alla, faktiskt inte så orolig för det, ser ingen anledning att dricka där. För mig är utmaningen kvällarna där jag kan dra mig undan i smyg o dricka mig till ett tillstånd av inre tomhet/tystnad/icke-vara. Låter sjukt men jag har nu bestämt mig för att säga som det är. A är en asocial dryck för mig. Till skillnad mot alla dagar med intensiv kontakt med människor med olika behov av mig o min kompetens har det blivit ett slags skön motvikt. Intensitet som byts mot tomhet.
Hmm. Detta är en helt ny tanke som kommit fram tack vare dessa 5 dagars nykterhet.
Det är intressant att ånyo lära känna sig själv. Jag har genomgått många sjukgymnastbehandlingar och gått i egenterapi i några omgångar genom livet, är så less på mig själv o detta att jag (lite skämtsamt men dock) sagt "näe, inte en ena jävla sjukgymnast eller terapeut mer i mitt liv"!!
Det går att lära känna sig själv på nytt hela tiden - så länge man är ärlig och sann. Min första fas är lite av en rannsakan. Att öva förlåt är ett annat kapitel och det får jag ta när jag är mogen.
Ett steg i taget. Detta mitt steg heter DAG 6.
Ha en bra dag alla ni där ute. Tack till Alkoholhjälpen o alla medlemmar i detta Forum. Kan inte med ord beskriva vad detta stöd betyder!
??
Hej
Hej och godmorgon - ju mer jag läser av din tråd desto mer känner jag igen mig - man ska vara så jäkla effektiv och klara allt med ett leende på läpparna.Jag vart också väldig sugen på A igår kväll - men har lärt mig att bästa sättet är att ta en dusch eller helt enkelt krypa ner i sängen med barnen och se en film. Är väldig trött och att sova hjälper mycket, så när man ligger där i sängen innan man somnar så tänker jag - ha jag klarade en dag till!
Ha en bra dag!
Ha - vi klarade det!
Som svar på Hej av linn
Ja, det gjorde vi!
Vilken dag är du på?
Jag är i kast att ge mig själv dag 6.
Skönt att känna igen sig i andra, känns mindre ensamt eller hur?
Not till mig själv
Kom inte hem hungrig!
Idag var jag mätt o nöjd o hade alls inget sug trots trötthet efter en lång arbetsdag. Mkt tänkvärt....
Frtitilas
Tack för heja-rop!
Hur går det för dig själv?
Visst lär man sig mycket om sig själv på denna resa?
Slut för idag Tack för idag
Så var den sjätte dagen till ända och jag mår riktigt ok! Glad för varje dag jag klarat av. Idag var jag på ett socialt event där vinboxarna stod på rad, blev inte ens sugen!
Jag längtade dock mest till veckans nya njutning: den egna sängen! Är det fler än jag som känner/känt sig trötta i början av sitt alkoholstopp? Är det någon fas? Är nämligen så ofantligt trött och har svårt att alls kliva upp på morgonen. På jobbet går det bra, har nu fullt fokus då bakruset inte stjäl uppmärksamhet och energi. Men sen! Liksom sonkar ihop om ni förstår uttrycket. Att förändras tar ju energi, hör det ihop med det eller att kroppen vill vila?
Skulle vara intressant att höra andras erfarenhet och upplevelser! Så dela gärna med er den som vill!
Också idag vill jag tacka detta Forum o Alkoholhjälpen - för detta är verkligen en oerhörd hjälp! Tack alla ni!
Och nu nästa steg: vill även tacka mig själv för att jag imorgon klarar min första vecka av denna nya och så viktiga resa!
Nu sover vi gott!
Godmorgon
Så bra du jobbar Fritilas!
Ja, terapi är ju en resa som kräver sin särskilda uppmärksamhet. Bra att du gör alkoholstopp nu! Jag har personligen alltså gått i egenterapi o handledning så det räcker o blir över, men är det första gången för dig så vet jag vilken viktig resa du gör nu - parallellt med den andra lika viktiga vita resan.
Samhället är bokstavligt översköljt av alkohol! När barnen var små slogs jag av hur knasigt det var att på barnkalas bjöds vuxna ofta kvar att dricka "lite vin" medan kalaset pågick. Normen är att dricka a och inte tvärtom. Hur o när blev det så?
Valet är alltid mitt men att utsättas så ständigt för a ger mig en särskild utmaning. Jag har ett klart svar som också är helt sant: nej tack, jag äter medicin.
Jag har ju druckit trots detta men jag misstänker att det är kombinationen medicin + alkohol som gett mig dessa "snedtändningar" i hjärnan. hitills har jag blundat för det men bilden av hur en alkoholskadad hjärna ser ut är ändå som fastbränd på insidan av ögonlocken. Ni som inte sett detta - googla så får ni se. Det ger en aha-upplevelse (även om jag alltså valt att blinda för den) Först döpte jag denna min tråd till "Hur dum får man vara?" för det är verkligen den fråga jag ställt oftast till mig själv de senaste 2-3 åren då a blivit sånt problem.
Så en dag i taget! En viktig och värdefull vit dag i taget.
Låt oss ge oss det nu!
Så härlig att det går bra
Underbart att du låter så stark och just en dag i taget är viktigt.
Tröttheten för mig börjar ge sig, men slocknar som ett barn på kvällen och sover hela natten efter år av dålig sömn.
Kram och nu tar vi denna helgen
Vecka 1
Så var de första sju dagarna ett konstaterat första steg. Känner mig nöjd och har ringat in riskfaktor Nr 1: komma hem trött, hungrig, törstig o lite upprörd från arbetet. Har ett tufft jobb med fullkomligt inkompetent ledning.
Strategier: äta regelbundet, dricka mycket vatten. Sedan jobba med acceptans av vad jag inte kan förändra. Jag kan mitt jobb o är bra på det vilket jag aldrig kommer få erkännande för uppifrån. Det är så kulturen är på arbetet. Samtidigt är jag inte ett tillräckligt besvärligt element så man åtgärdar det med chefbefordran (?) vilket jag skulle vara totalt ointresserad av. Alltså en rätt vanlig arbetsplats och att jag dricker löser ju knappt detta. Byta jobb vill jag av olika anledning inte göra just nu.
Därmed får jag fokusera på det jag kan förändra och arbeta med att släppa allt annat.
Denna vecka har jag ett mål till - återuppta min träning i mindfulness. Varit på bra spår där - trodde jag...men med bakrus i huvudet så vet jag ju nu inte om det egentligen gav så mycket som jag tyckte.
Tror på ett steg och en sak i taget. Noterar visst ökat sötsug men inget alarmerande. Apelsinerna är ju söta o fantastiskt goda just nu så det blir 1-2 såna per dag.
Så nu tar jag steg två: vita dagar med mindfulnessträning.
Önskar er alla en fin skön lördag, skön återhämtning o att ni kan ge er tid att göra något ni uppskattar. Min tanke är att göra detta idag!
PS Levande!
Tack att du följer mig o tack för svar om trötthet! DS
Grattis till en vecka
Du kloka människa så bra du tänker och tror du kommer bli så besvärlig när du är klar att du måste tacka nej till chefsjobb ?
För ju fler dagar det går så växer en ny människa fram vilket jag tycker är härligt, vet inte om jobbet gillar det men jag älskar det.
Så ha en härlig lördag, kram och bra jobbat
Tack
För en vit lördag fylld av sånt arbete som kallas "fritid". Varit härligt effektiv o fått mycket gjort. Samt varit på middag där värdparet blev lite förvånade över vårt alkoholstopp men sedan kom bubbelvattnet fram o så var det bra med det. Inte särskilt komplicerat...ändå kommer tankar på a nu o då, en inre överläggning i huvudet, så skönt det skulle vara att få dricka o känns den där känslan av hur allt bara släpper..,men så ruskar jag på mig och säger STOPP! Jag är en aning upp i varv just nu, det inser jag men det får vara så ett tag. Det viktiga är att få ett avstånd mellan nu och alla dagar med a. Att varva ner, hitta en ny jämvikt o en bättre balans får komma med tiden. En sak i taget och en dag i taget.,,
Sov gott nu alla ni/vi som följs åt här.
Söndag
Och jag vaknar utan den där rädslan över vad som hände igår då medvetenheten slocknade. Så skönt o sån lättnad att slippa stå till svars inför mig själv o maken.
Maken följer o stöttar mig, tar själv nu en vit period som han vill ska bli lång. Så det är ju ett mkt bra stöd som ni förstår! Han gillar också att dricka men har den där spärren som jag saknar.
Idag har vi också fullt upp med saker att fixa o göra. Livet erbjuder mer jobb än vila men just nu känns det stöttande att vara fullt sysselsatt. Tänker på hur jag faktiskt och ofta varit upptagen i huvudet på tanken om hur jag skaffar alkohol o hur det kommer bli nästa gång jag dricker. Jag är helt medveten om att jag uppfyller flera av kriterierna för att vara beroende. Vara alkoholist. En sanning jag nyktert måste möta och se rätt in vitögat. Ingen vacker sanning men det är så det är. Ibland rusar tankarna framåt o säger till mig att jag nog kan återgå till ert måttligt drickande sen. Men då bromsar jag mig själv o återgår till målsättningen: en dag i taget. Vara här o nu och just bara ta en dag i taget för så kommer jag framåt. Nu säger jag hej till dag 9.
Ha det bra alla hjältar på resan!
Kvalite
Visst är det befriande att slippa oroa sig för gårdagen, att kunna vakna alert och vara medveten. Fint att du har mannen vid din sida. Ja ibland får man stå på bromsen och stanna upp och tänka efter. Grattis till din 9:e dag =) Kram
Starkt jobbat!
Alma Amanda, har läst hela din tråd o tycker du är stark o duktig! Skönt att maken oxå är vit nu.
Själv föll jag i helgen o sitter här med ångest, hjärtklappning o dåligt samvete. På't igen..
Ärlighet varar längst
Även om jag skäms...
Igår var jag mycket aktiv, stökade o fixade med huset. Plötsligt konfronterades jag med en glömd gömd flaska. Och jag tog en stadig klunk. Som ett automatiserad reflex.
Spärren var borta på ett ögonblick. Så: Var det värt det? Nej, självklart inte. Alkoholen steg mig omedelbart åt huvudet o jag sa inget till familjen men var livrädd att de skulle märka något.
Är grymt besviken på mig själv o chockad över den fysiska effekten av spriten. Tycker min röst förändrades o kontrollerade mina rörelser som jag kände med ens blev yviga. En stadig klunk o jag har svettats hela natten, haft ånger/ångest som heter duga, sovit stötvis. Skäms skäms skäms!
Så nu får jag börja om. Klarade 8 dagar i sträck. Nu tar jag en dag i taget. På nytt. Suck!
Känner mig så dum o är så besviken på mig själv. Fan ta mig!
Kram
Är ett krig med spöke och ovanor, men inte börjar du om utan fortsätter på din väg.
Tror att det är bra ibland att bli påmind om hur skör ens nykterhet är, du lärde dig massor av klunken.
Det viktigaste var att du vill vara nykter, behåll den känslan.
Kramar och styrka till dig önskar dig en fin måndag lite klokare och starkare
Jag har nu läst din tråd och
Jag har nu läst din tråd och känner igen mig såå mycket! Vi har kanske inte helt samma problem i drickandet men delvis. Detta är min första dag på denna sida och bara att känna igen sig i någon annan, som har liknande problem, det får mig verkligen att känna mig mindre ensam. Jag är så glad att du delar med dig av ditt liv och din resa mot ett nyktert liv, jag hoppas på att få följa dig hela vägen och att jag också lyckas! Kram
Bra jobbat!
Din tråd ger motivation och bra insikter om saker som triggar. Tack för att du är öppen och delar!
Tack Svartvit
Som svar på Jag har nu läst din tråd och av Svartvit
Jag är glad att du vill följa mig för vi behöver hjälpas åt på den här resan. Är inte särskilt stursk idag...alla vi här på Forumet är olika lika, lika olika och same same but different. En nåd att slippa kämpa ensam.
En annan dag än just denna dag hoppas jag kunna inspirera dig o ge dig o mig själv styrka...
Kram så länge
Annakanna
Som svar på Bra jobbat! av Annakanna
Jag är uppriktigt glad om min tråd kan ge dig insikter. Idag är jag dock allt annat än glad att vara jag...det är verkligen inte annat än EN DAG I TAGET som gäller.? Och efter fall får man resa sig igen, borsta av knäna, sluta lipa och ta ett beslut: vad vill jag? Vad är viktigt? Vad är så viktigt att jag är beredd att stå ut med en hel del obehag för att nå dit?!
Ja, öppen o ärlig är det enda val jag har här, annars är inte forumet en möjlig väg för stöd.
Tack själv Annakanna, är så glad att få följa din resa! Tillsammans är det enda möjliga!
Det är just det som är en del
Som svar på Annakanna av Sundare
Det är just det som är en del av insikten och inspirationen - att se så många starka människor resa sig upp och ge på´t igen bara! Vi vet ju alla att det inte är lätt och många av har inte kommit så långt som du (skruvar på mig dag 1 för närvarande). Håller med, tillsammans går det vägen till sist!
En klunk insikt
...och en kalldusch av ånger och skam. Tack Levande. Ja, jag fortsätter med en dag i taget. Inget annat är ett alternativ, vill vara nykter och närvarande. Som person är jag lite "allt eller inget", harvar inte direkt på med gråskalan. Livet är fantastiskt o förjävligt, sällan något däremellan. Är känslointensiv. Recividerande depression sedan nästan 30 år tillbaka även om jag fick diagnosen nyligen. Ofta klarar jag det bra, men ibland inte alls. Och a är en fruktansvärt dålig lösning men i det omedelbara är det hjälpsamt o trösterikt. Varför skulle jag/vi annars dricka?! En förrädisk drog är alkoholen. En drog jag inte hanterar. Tack för att du hejar på Levande! ??
Annakanna
Som svar på Det är just det som är en del av Annakanna
Ok på't igen. Nu tar vi oss en vit dag fylld med känslor, närvaro o göranden. Som livet är.
Önskar dig en fin dag!
En dag i taget
En
Dag
I
Taget.
Förändring kommer inte över en natt och även om viljan finns hänger gamla beteenden o spöken kvar ett tag. Ett bra tag. Jag var kanske naiv att tro att en vecka nykterhet var ett visst skydd. Behöver så mycket mer skydd än så. Så nu samlar jag vita dagar igen. Tack för stöd o förståelse också när jag själv inte begriper..
Att halka
En vecka nykterhet ÄR ett bra skydd, men det kommer såna där tillfällen. Jag tycker inte att det är nåt konstigt alls att du tog en klunk. Gamla vanor och beteenden måste bort och de är svåra att förändra. Om du är det minsta lik mig kan det komma värre tillfällen när du i princip "planerar" drickandet. Ånger och skam känns inte så positivt. Det är jäkligt onödigt att vi försatt oss i den här situationen, men nu tar vi oss ur det och då kan ånger och skam vara lite svåra att ha med sig. Att halka av vägen är förståeligt, när man kommer upp är man lite klokare, lite säkrare och på väg framåt igen.
Du grejar detta!
Självklander
På väg till jobbet grunnade jag över detta med självklander. Att slå sig i skallen med sitt eget självförakt. Kände att det är föga hjälpsamt utan snarare en väg att ta till flaskan - för inte är man väl värd nåt bättre?!
Så det var intressant att läsa ditt svar Sisyfos! Tack för det.
Nu har jag skämts o ångrat mig handlingsförlamad alltså hjälper det mig inte vidare till mitt mål. Så: Lägger ner kriget mot mig själv, ska vara snäll mot mig själv idag istället o sträcka på mig en smula o utvärdera vilket som för mig till förändring - att samtidigt förakta mig själv eller att försöka förlåta mig själv.
Tack till er alla som ger mig sånt stöd o tack till Alkoholhjälpen för detta forum!??
Tack själv!
Vill passa på att tacka dig AlmaAmanda och alla ni andra som gör forumet till den dynamiska, inspirerande och generösa plattform som många har så stort stöd av.
Tack, det är ni som gör det!
Li-Lo
Alkoholhjälpen
Nu kom du på nåt, AlmaAmanda.
Att självklander är ytterst kontraproduktivt. Grattis till den insikten och, som nån redan varit inne på, nu fortsätter du bara - börjar inte om. Tycker du gör det strålande, resonerar strålande, ger mig tusan på att du är strålande i verkliga livet också. :) ;)
Tack LenaNyman!
Som svar på Nu kom du på nåt, AlmaAmanda. av LenaNyman
Jag har faktiskt sträckt på mig så jag är en dm längre idag än igår.
Strålar gör jag väl inte direkt men har känt att glädjen är på väg tillbaka. Min vita vecka var en glad vecka, tvärtemot vad jag trott. Jag skrattade mer, log ofta och kände för var dag en slags inre glädje.
Nu fortsätter jag o känner också i detta nu mig faktiskt rätt så glad!
Tack ni som trott på mig också då jag själv tvivlat. Betyder MASSOR!
Generositet
Och mellanmänsklig kärlek. Detta ger mig hopp!
Li-Lo o ni andra på Alkoholhjälpen - visst är det häftigt att få känna kraften som finns i detta Forum! Jag tror på gruppbehandling men att samma härliga dynamik också är möjlig på en nätsida är en mycket positiv upptäckt!
Generositet, klokskap, delade erfarenheter och att få heja på varandra. Att få ge och att: FÅ!
Känner mig tacksam över möjligheten att vara medlem här!
Tillgång o efterfrågan
Efter att jag hittade den där glömda flaskan har det varit som förgjort. Varför jag inte bara tömde den handlar väl om...självbedrägeri? Jag kan inte ha a hemma! Då faller jag. Var stressad uppskruvad förbannad o less igår efter arbetet. Så jag drack ur det som var kvar. Och nu mår jag hemskt förstås.
Känner mig så dum!
Så vad är det jag lärt mig då? Jo att som beroende kan jag inte ha A hemma, den styrkan har jag inte. Att tacka nej vid middagar klarar jag. Att ta vatten när andra tar ett extra glas vin likaså. Har även låtit bli att gå till systemet vilket varit en vanlig omväg hem tidigare.
Försöker se vad jag klarat o inte bara hata mig själv för att jag misslyckas men lätt är det inte. Men jag har nu lovat mig o er att vara ärlig så då får jag stå här med skammen över vad jag gjort.
Jag har druckit så gott som veckans alla dagar under lång tid. Allt från 1-2 glas vin till fler snapsar än jag vill veta. Småhuttat i smyg tills jag lagt mig o sovit en hackig orolig sömn. Detta är mitt beroende som jag nu vill komma fri. Jag vet att jag är alkoholist. Ordnat liv på alla de sätt men alkoholismen är min sjukdom.
Idag är flaskan tömd o jag tar en vit onsdag. Känns som om jag svikit både mig själv o er som hejar på och stöttar mig. O familjen inte minst...känns hemskt. Så: Jag börjar på nytt o återgår till mitt motto: en dag i taget.
Alltså, jag vill inte...
... låta flåshurtig, men jag tycker verkligen att du går från klarhet till klarhet. Nu har du förstått att det funkar mycket bättre om du inte har alkohol hemma.
Det är den lättaste saken i världen att slå på sig själv när man tycker man misslyckats och svikit, men du? Jag tycker du segrat. Du har vunnit ytterligare en insikt.
Nu är det bara till att sträcka på sig, AlmaAmanda, ge dig själv kredd för att du är ärlig och lättlärd och så kan du väl tänka lite extra på Bambi på hal is. Är Bambi misslyckad när Bambi halkar på det hala underlaget?
Orosfri onsdag önskar jag dig nu.
Kram på dig
Har du funderat på att sjukskriva dig och ta en tid och ta hand om Almaamanda.
Låta dig själv vara i centrum en tid och släppa alla som behöver något utom dig själv och familjen.
Tror du liksom jag själv bränner ljuset i bägge ändarna och ger allt för att ta sedan ta slut.
Att slåss mot alkohol är våran livs strid och är många sanningar vi måste se och att den vi ljuger mest för är oss själva.
Så kramar och ta hand om dig för det är du värd ?
När jag läser om dig är det
När jag läser om dig är det som att läsa om mig själv! Familj, äter medicin mot nedstämdhet! Mycket energi! Målinriktad på arbetet!
Tror mycket av mina problem ligger i att när jag går in i ngt på jobbet är det för 100 procent! Helt slut på energi när jag kommer hem! Då tar jag gärna alkohol för att döva!
Har börjat med ljudböcker och spikmatta vilket hjälper mig att koppla av!
Igår tog jag en halvtimmes promenad med ljudbok i öronen och riktigt sög in ny energi! Det hjälpte mådde mkt bra när jag kom hem! Inget sug efter ngt lungnande!
Försöker hitta min väg till ett sundare liv! Vi kan , vi duger och vi är bra! Kram
Alkohol hemma
Jag fösökte ett tag, att låta rester av mitt barskåp stå kvar, det gick inte. Jag ställde ner det i källaren och inte ens det hjälpte då det inte var så långt eller svårt att gå ner dit. Det är så lätt att trilla dit igen det händer de bästa, och du är en av de bästa.
Du är insiktsfull, klok och förstår att ta ditt beroende på allvar. Upp på sadeln igen, för du har ett mål att när du fyller 50, att du mår bra och du är kvitt ditt beroende, att du har en familj som är stolt över att du då är en hel människa som kan se och uppskatta deras kärlek och ge den tillbaka nykter. Det är inte lätt och det tar tid att lära sig rida och att tygla hästen, ja.. det gör ont att ramla ur sadeln, men upp igen. En dag i taget och snart är du mästare på detta.
Styrkekram.
Jag kan inte ha alkohol hemma
Jag kan inte ha alkohol hemma 9 av 10 ggr. O har jag det så finns det en baktanke... Inte mkt bättre men ändå ärlig ?.
Du fortsätter kämpa o det är viktigast! Heja heja!
Saknar ord
...och det är inte vanligt för mig...
Tack TACK!!! För ert stöd o snabba återkoppling. Kan inte med ord beskriva vad detta betyder, jag lyssnar o lär av er mina hjältar o systrar (?) i denna strid.
Har sjukanmält mig från lunch så nu ska jag sova! Behöver lite egen läketid. Spikmattan fram ur skåpet. Se - jag lyssnar på er. Jag tror på er - tack att ni tror på mig.
Kram till alla som vill ha en!
Hemma idag
Sovit gott o som en stock trots att jag sov flera timmar igår em. Vi har nog fått något virus o det kommer jag utnyttja o stanna hemma, vi är två i familjen som drabbats nu. Inte den som ger mig i första taget...
Balans är ett ord jag funderar över. Stress ett annat. Känner igen så mycket av vad ni lyft fram här i era kommentarer.
Vill tacka för påminnelsen om målet med min 50 årsdag. Har några år på mig att nå milstolpen nykter o med större balans än idag. Hållbarhet är ju ett begrepp vi använder om mycket - kanske det skulle appliceras på det egna livet - att leva ett liv som går att leva hållbart över tid.
Ledord är bra - om man följer dem... Jag behöver nog göra mig en lång lista av livets ledord då livet är så omfångsrikt men balans o nykterhet ska definitivt upp på listan!
Hörs lite senare. Nu ska sömntutan vila vidare
Börja om från början eller fortsätta med de vita dagarna?
Jag har kommit på mig själv med att grubbla över om jag "måste börja från noll" eller om jag kan säga att jag fortsätter efter mitt återfall. En bagatell kan tyckas men tydligen viktig för mig eftersom jag fastnat i tanken. Och detta är så typiskt mig. Att förlora mig i tankar o grubblerier som egentligen inte är av så stor vikt. Jag vill vara så förbannat duktig! Endast som högpresterande blir jag sedd, inbillar jag mig. För samtidigt är också det nys eftersom det inte spelar nån roll hur väl jag ex utför mitt arbete - vi har en ledning som endast klappar varandra på ryggen och inte ens ser oss övriga, vi som utför arbetet som de tar kredd för. Och hemma behöver jag inte heller vara så duktig som jag är. Familjen tycker det är lika ok att komma hem till ett stökigt hem som till ett ostädat.
Så i denna fråga bör jag nog säga att jag fortsätter då det känns bättre. Jag samlar vita dagar och har hittills fått ihop 9 på snart 2 veckor. Jag väljer att vara ärlig här och erkänner att det inte blev fler än så. Fyndet av den där flaskan satte stopp på den goda starten. Men nu fortsätter jag. Känns bättre att tänka så och därför väljer jag nu denna tanke. Hej, jag har snart varit medlem här i 12 dagar nu. Varit helt nykter i 9 och övriga tre dagar jag "småhuttat" men dragit ner väsentligt på mängden mot tidigare. På tre veckor har jag haft två tillfällen då jag absolut druckit för mycket, för en månad sedan var samma siffra flera ggr/vecka, kanske t o m alla dagar. Jag fortsätter att samla vita dagar nu, denna helg ska jag ge mig 3 dagar till. Jag gillar vitt, blir lugn av den färgen, sover helst i vita lakan, klär mig nästan bara i helvitt under sommarhalvåret, favoritporslinet är vitt. Vitt är en bra färg och vita dagar är de bästa. Det tar tid att förändras. Hmm. TId är intressant, tid är inte bara något som försvinner. Det kommer hela tiden mer tid, mer o mer o mer. Så tid har jag.
Varm kram till den som vill ha en! Vill ha en själv så jag håller om mig själv lite varsamt nu en stund. hörs senare!
Kram till dig
Tycker du skall räkna de vita dagarna och vara stolt för dem.
För att misslyckas är att lära, gör om gör rätt och gå vidare.
Att lära sig att svaghet bygger styrka om man lär sig av sina misstag.
Igår i bilen lärde jag mig att aldrig underskatta min fiende, ta ett aktivt val att vara nykter en dag till.
Så håll huvudet högt och var stolt över dig själv, kramar och styrka till dig
snubblar
Det är så lätt att stirra sig blind på det man gjorde som man inte skulle göra, dvs dricka. Men som du skriver, hur såg det ut innan jämfört med nu?! Jag är likadan men när jag tittar på min statistik o ser 15 vita dagar, 2 medvetna drickdagar då jag drack 2 glas vin som jag bestämt innan o två go-banas dagar så är det kanske inte bäst men väldigt mkt bättre än tidigare!!! Vi får försöka stötta varandra här inne med att se det positiva i de framsteg vi gör o inte döma oss själva för snubbel o trubbel. Om det vore så lätt att sluta/få kontroll över alk hade vi inte behövt denna sida. Alk är förrädiskt som ger ett begär som i svåra stunder är såååå svår att bemästra. Snedsteg hör till tillfrisknandet, ta lärdom av dem o gå vidare. Det fixar du!!
Levande & Zinga
Tack för ert stöd! Idag har suget gjort sig påmint o jag har högt sagt - Nej, a är inget för mig!
Har lagat mat hela dagen så här doftar förföriskt ska ni veta! Försöker fokusera på nuet o inte grubbla över misstag, snedsteg, snubbel o trubbel. Gått hyfsat...
Forumet här har blivit min bästa vän just nu, tack till er alla som befolkar forumet!
Vaknat glad
...och självnöjd...
Tack till mig själv för gårdagens nykterhet. Idag ska jag ge mig en vit dag till. Mår så mycket bättre direkt nu efter nån dags alkoholfrihet så kroppen har börjat komma i bättre balans.
Ångesten som jag slagits o dragits med så länge har för idag också flytt sin kos.
Önskar en fin lördag till er med-hjältar här på forumet.
Tänk vad bra du är!
Du är en fantastisk människa som tar dig samman igen, fortsätter din resa. Du mår bättre, njut, var stolt för det är inte lätt, du gör en monsterprövning som du har bestämt dig för att vinna över. Du kommer vinna för du bestämt dig för det. Vi har ett bra uttryck på jobbet, "Assa" vilket är en förkortning att ge sig själv en rejäl klapp på axeln eller liknande gest, en segergest som gör att ditt känslominne sätter din vinst på kontot i din kropp. Det är egentligen en förkortning för associera ditt beteende med positiva känslor, det hjälper oss att minnas det vi gör rätt.
Så Assa nu! Du gör rätt och du tar en dag i taget i rätt riktning!
Kram!
Skönt att höra att du har en
Skönt att höra att du har en bra dag o att ångesten haft det goda omdömet att dra ?. Själv drack jag igår, planerat, 3 "enheter". Mannen o jag pratade om hur det känns att vakna pigg på morgnar nu, att man verkligen har helgen till att vila upp sig! Hoppas resten av dagen fortsätter på samma spår för dig!
Skönt att höra att du har en
Skönt att höra att du har en bra dag o att ångesten haft det goda omdömet att dra ?. Själv drack jag igår, planerat, 3 "enheter". Mannen o jag pratade om hur det känns att vakna pigg på morgnar nu, att man verkligen har helgen till att vila upp sig! Hoppas resten av dagen fortsätter på samma spår för dig!
Blev dubbelt.
Som svar på Skönt att höra att du har en av Zinga
Var så bra skrivet att jag la in det 2 ggr...????
Maharion o Zinga
M: tack tack för stöd o tro. Ska försöka sträcka på mig. Assa!
Z: ??ja, ditt inlägg tål repris(er)
Kram!???
Sov gott!
Lika glad o tacksam som när jag vaknade. Nykter o närvarande. Imorgon ska jag fortsätta med ännu mer praktiskt arbete - tycker det är ett bra sätt att sysselsätta sig o samtidigt känna mening. På jobbet använder jag mest huvudet så på fritiden behöver mina händer o min kropp få jobba!
Önskar alla en god natt nu!
Godmorgon
Hoppas du haft en skön natts sömn och härligt att du mår bra.
Praktiskt arbete och få kroppen att göra saker, är riktigt bra medicin?
Önskar dig en härlig söndag, kram och styrka
Tack Levande!
Ha det bra på jobbet, jag jobbar vidare här med allt som kallas "fritid". Kram!
Godmorgon!
Om man/jag går in i denna känsla som nu uppfyller kropp o själ efter ett par nyktra dagar och god nattsömn förstår man/jag inte hur man/jag kan/kunnat göra något annat val.
Det är inte helt lätt att förstå sig på sig själv, eller vad säger ni?
Tänker på vad Levande skrev i sin tråd: lugnet har blivit hennes nya drog. Hörde en annan som sa att andning/djupandning r hans nya beroende.
Beteenden går ju inte bara att tas bort, de måste ersättas av något annat.
Just nu jobbar jag hårt med mina händer o kropp börjat annars skulle gått o varit småborta o bedövat frånvarande. Det kommer jag ju inte orka jämt så andning o medveten återhämtning är nästa steg att grunna över. Denna vecka inte haft ro till mindfulnessträningen dom jag tänkte återuppta. Få se om det finkar bättre denna vecka.
Men en dag i taget - en nykter o närvarande dag.
En vit söndag till mig och er! Kram!
Beteendet
Att förstå sig på sig själv är verkligen inte lätt. Inte ens när man inte dricker. Jag kan ju räkna till 10,5 mån nu. Såg att du hade problem med räknandet. Mina 10,5 mån har ju heller inte varit helt vita och inte heller fria från rejäla dikeskörningar, så jag hade samma problem som du där i början med hur jag skulle räkna. Känner nu att jag visst snart kan skriva 1 år, för det var ändå den 9 maj jag bestämde mig. Skitsamma, känner jag nu, men då var ju själva räknandet viktigt och jag var lite avundsjuk på folk som kunde skriva dagar.
Beteendet blir än svårare att förstå när det kopplas till alkoholen. Såhär i efterhand kan jag inte riktigt förstå hur jag hamnade där... Eller jo, jag kan absolut förstå. Dricker a-fritt nu istället när beteendet tar över. Det är klart att det skulle vara bättre att kunna kontrollera beteendet, men det är en enkel väg ut känner jag. De här månaderna har varit väldigt spännande och man lär sig väldigt mycket om sig själv. Tycker att du verkar ha kommit så långt på den här tiden. Ha en bra söndag!
Ett riktigt Sisyfosarbete
Som svar på Beteendet av Sisyfos
...när man kommit upp ramlar man ner och så börjar man om tills man är uppe för att ramla ner...i eftermiddag kom ett sånt sug över mig. Det intressanta var att även min man sa att han var sugen. Men här hemma finns nu inget så det gick inte att falla tillbaka vilket kändes skönt. Så nu ska jag somna och har då haft en helt vit helg där jag hunnit massor som jag aldrig skulle klarat med alkohol i kroppen. Tackar mig själv för bra beslut denna helg. Och tackat Sisyfos för hjälpsam o uppmuntrande kommentar - det betyder så mycket!! Nu fortsätter vi med en dag i taget! Sov gott nu ni andra hjältar här!
Sug!
Nu kom det som en knuten näve i solar plexus.
Sug!
Hem o stoppa händerna i en bröddeg nu eller nåt. Usch sånt sug!
Åh nybakat bröd
Visst är det konstigt att det flyger på när man minst anar det. Men funderat på om det är så att alla våra känslor bär till alkohol så tillslut blir det för mycket. Mitt hopp är att det går att lära om, få fokus på något nytt och variation så jag inte blir beroende av något annat.
Om man tränar hjärnan att glad betyder glass och inte vin så borde man slippa dessa attacker.
Denna tanten klurar för mycket just nu☺
Kram på dig och hoppas det luktar nybakat
Kollektiv matlagning
...blev det med hela familjen. Kommer på hur viktigt det är att faktiskt inte vara törstig. Bälgar i mig 1-2 liter bubbelvatten per dag, tycker det är så gott! Äter i princip aldrig kakor o godis men har nu fått sug efter lakrits, blir 1-2 nävar sådär varannan dag. Saltsugen.
Så äta vettigt o regelbundet är en bra strategi nu som alltid. Jag är hopplöst dålig på "mellis", hoppar över raster till förmån för jobb...
Kram till LN o alla andra som vill ha o behöver en. Nu mot bubbelvattnet!
Godmorgon
Så var det vit tisdag. Klarade måndagen. Måndagkväll är för mig värsta utmaningen. Det blir något slags rastlöst tomrum efter helg o återgång till arbete. En dag då det är lätt att falla.
Nu är det däremot tisdag o en välfylld arbetsdag. Ha en bra dag ni hjältar härpå forumet som också kämpar o strider
Hejhej vita onsdag
Oj vad tungt jag sover utan alkohol i kroppen! Förut drack jag a för "jag måste ju få sova" o i själva verket sover jag bättre utan. Oj vad man lurar sig själv, alla dessa dåliga ursäkter till att man (jag!) "måste få dricka! "
Däremot skuttar jag väl inte direkt upp ur sängen, nej idag blir det seeegt att ta sig upp. Nu möter vi en ny onsdag - i mitt fall en vit sådan. Önskar detsamma till er! Önskar mig mindre plötsligt sug o spökande tankar o om de kommer önskar jag kraft o energi att möta dagen kokt!??
Visst är det härligt att bli
Visst är det härligt att bli en sömntuta?Ha en bra dag kram på dig
Sömn
Undrar om en sömnbehov ökar när en slutar dricka? Känner mig så trött, det räcker inte med 6h längre, behöver 7-8h timmar för att vakna någolunda utsövd. Är det lika för dig?
Sömnbehov så skönt
Jag behöver sova mer. Eller mer att jag känner mitt behov av god sömn. Jag upplever verkligen skillnaden om jag inte sover bra. I början av nykterheten var jag trött. Tror kroppen behöver ta igen mycket förlorad vila och läkande energi. Senare behövde jag mindre sömn men den var av god kvalité. Upplever att jag är i kontakt med min kropp igen. Med alkohol var jag inte i kontakt med den. Jag körde över mig själv totalt och blev sliten och urholkad.
Njut av att sova och behöva sova. Följ med dig själv! ??
Sömn
Tänk hur mycket i livet som handlar om enkla saker. Mat o dryck, vila o sömn, tak över huvudet.
Vi har det ju onekligen mycket bra här med ren luft, friskt vatten direkt ur kranen, få av oss behöver svälta även om många behöver vända på slantarna.
Om vi nu tar behovet SÖMN så har det då verkligen ökat sedan jag inte dricker som innan. O jag njuter kan jag lova, njuter som en sovande Sessa utan ärt, men har så eländigt svårt att kliva upp på morgonen. Behöver vara på jobbet nån gång efter 7, det är ljust igen på morgonen men det hjälper ändå inte. Trötter trötter. Men denna njutning att lägga sig om kvällen - fantastiskt! Och jag behöver många sovtimmar Maharion, inatt blev det knapp 7 o det blev för lite. 8-9, ja helst!!
LeverJag, Levande, Maharion o jag - finns det fler sämntutor där ute?
Återhämtning, läkning, kontakt med sig själv, reparation...skälen är ju många möjliga till att det nu är så här!
Sömn
Innan jag skaffade hund gick ja o la mig mellan 12 o 1 o steg upp 14:00. Nu går ja o lägger mig 9 hah o e uppe 9, så ja ja behöver mycket sömn, tar visserligen 2-3 timmar innan jag somnar men. Känns bra o vara uppe i hyfsad tid iallafall. O tiden när hunden somnat o ja kan sätta på en godnattskiva o gå o lägga mig e helt underbar. Inte druckit denna veckan, även om ja e sugen på o gå förbi bolaget nu för o döda denna tristessen, det finns alltid så många anledningar o dricka, men nej har inte råd o ska fan hålla mig nykter iallafall till på Fredag. Funderar på o bjuda förbi en gammal barndomsvän ja träffade förra veckan, får se om de blir på kaffe eller bärs.
Ny medlem - dags att ta tag i mitt problem
Jag blev medlem här igår efter dag 2 av att inte ha druckit något vin. Jag uppskattar denna websida något enormt och det känns skönt att kunna läsa om andras dilemman.
Jag har både en pappa och en faster som druckit för mycket genom åren. Min faster dog utav det och jag vill inte sluta där! Jag är utlands Svenska och har bott här sedan 1994. Kom hit som 19 åring och hade inte tänkt att stanna längre än ett år...MEN, jag mötte min man och vi gifte oss och har nu 2 underbara barn. Genom åren har vi haft våra problem, och mycket av dom har nog uppstått för att jag känt stor hemlängtan till Sverige. Har då försökt döva dom här känslorna med alkohol - vilket vi alla vet inte är någon bra ide. Dom senaste åren (till och från) har det blivit 1-2 flaskor vin per kväll kanske 4 kvällar i veckan, och detta är inte ett liv jag vill leva. Vårt intima liv är knappt där för att jag varit såpass full att jag somnat eller inte är alls intresserad. En annan sak som gör det svårt att sluta är att när jag väl inte dricker, så gör min man det i stället för att han är bitter hur jag var kvällen innan och så snurrar det på! Jag är så himla trött på att leva så här. Jag ska nu sätta igång med mera träning, mindfulness och yoga, och tänker när suget är som värst använda mig utav dom här övningarna.
Idag är det dag 3 utan alkohol och jag hoppas att det kommer att gå bra utan för mycket oro i kroppen.
Torsdag
Huvudvärk sedan snart 2 dygn tillbaka - trots vita dagar!
Andreas - snälla du, ta ett riktigt gott kaffe med din gamle polare, det är bästa vägen för dig just nu - lovar!
Outdoorsygirl - vet en hel del om livet som utlandssvensk o att du har en alldeles särskild utmaning. Låt oss följas åt för denna resa är så mycket bättre när man slipper göra den ensam.
Återkommer när huvudvärken from Hell lättat något. Är detta också nån fas eller spänningar i nacken?! Ont som f-n gör det!
Kram o vi hörs sen hjältar!