@cacaa Har du varit med någon incident, eller hur kommer det sig att du måste göra prover? Kanske klokt av avvakta med provet, om du känner att du kan försöka göra nån ändring fram tills du ändå måste göra det? Har du testat att köpa alkoholfri öl? Jag har börjat ta en Pepsi max på kvällen, bara för att ha nåt. I helgen ska jag nog köpa alkoholfri öl eller nån flaska alkoholfritt vi bara för att se om jag hittar nåt som smakar ok.
Jag blir sällan just full, handlar mer om att bara dricka och har svårt att inte sluta förrän jag ska lägga mig. Tänker att det kan vara lite som att sluta snusa; då har jag använt mig av papper med lite peppar i för att ändå få liknande känsla.

Lättnad. Läste i läkarens nya anteckningar; handledaren instämmer om att en orosanmälan ännu inte är aktuell "då patienten är tillmötesgående, ångerfull och motiverad till förändring."
Nu gäller det bara att jag kan härda ut dessa veckor.

Vad skönt för dig!
Det är för att det nästan alltid är standard att de tar alla prover när man söker för stress mm.. då tar de prover för att utesluta andra sjukdomar.
Jag kommer avvakta för jag mår bättre nu.
Jag brukar dricka cola ZERO 👍🏻 Är faktiskt inte sugen på öl lika mycket sen jag förstod att det blir en dum vana.

@cacaa
Ja, känns så otroligt skönt. Fick panik över att måsta erkänna för maken att jag nämnt att han dricker ungefär som jag. Så himla dumt att nämna det...

Så om jag förstår det rätt så är du orolig att de då anmäler det till Transportstyrelsen?
Min läkare nämnde det också, men jag var tydlig med att jag mest bara dricker på helgen. Visst, jag underdrev mängd och hur ofta. Har blivit många vardagkvällar också när man ska upp och jobba tidigt. Men då har det bara blivit nåt glas och jag har lagt mig jättetidigt för att kunna sova på den lilla mängden.

@litenanna Hej, jag har varit nykter i över två år nu, men förstår hur du resonerar. Dock låter det helt galet nu när jag läser det med nyktra ögon. 🥺 Jag var likadan själv när alkoholen hade kontrollen över min hjärna. Det är så alkoholen gör med en tyvärr. Du borde ta och fundera på hur bra det är för dina minderåriga barn att du dricker alldeles för mycket. Det finns en anledning till att läkaren vill göra en anmälan. Försök att ta dig ur ditt beroende i stället för att ljuga och mörka för läkaren.

Detta är skrivet i all välmening, både för dig själv, och dina barns skull.

@Torn
Tack! Jag förstår absolut. Det är ju inte heller bara tanken på en orosanmälan som gör att jag vill göra en förändring, men jag hade aldrig tänkt att det skulle kunna hända. Vi tar verkligen hand om våra barn, och blir jag nån gång full så är det kanske på fest, då såklart utan barnen.
Jag sökte hjälp för att ta reda på varför jag gått ner så mycket i vikt, och trots att jag vet att jag dricker mycket mer än vad som är rimligt så trodde jag aldrig att det skulle bli en fråga för sjukvården.
Att jag ljugit om mängden är helt enkelt för att jag kände mig så påkommen. Jag har ändå erkänt en mängd som är för mycket, och kommer att göra allt läkaren ber om.
Jag känner ingen abstinens utan alkohol, men mentalt känns det svårt att avstå vissa tillfällen.
Har en jättestor fest som jag sett fram emot, och nu känns det inte alls kul. Lite fear of missing out gissar jag. Är ganska introvert vanligtvis men har varit arbetsledare för ett projekt som nu avslutats, och det känns ärligt talat skittrist att måsta vara nykter när vi ska tacka av varandra, pga kommande blodprov.

Det stämmer, har läst om flera som de anmäler bara de har över gränsvärdet vid 1 provtillfälle och körkortet kan återkallas, och man blir ålagd att vara under observation i 6 mån, lämna prover kontinuerligt för att få tillbaka det.

Förstår att många med problem, helg som vardag inte vågar be om hjälp för läkaren har anmälningsplikt, men många anmäler ej men man vet ju inte vem som gör det eller ej. Självklart finns det dem som inte skall ha ett körkort men tycker samtidigt att de kunde haft som en regel att man kommer tillbaka precis som du nu får göra och ta ett prov till för att visa att man kan låta bli att dricka, att man inte är ”fast” innan en återkallelse görs..

Jag mår som sagt bättre och skall inte göra någon kontroll längre men i och med detta så har jag ju också reflekterat över ”ovanan”.
Förstår dig ang festen.

@cacaa Precis, många ska ju såklart inte ha körkort. Det finns ju också såklart förhöjda värden och väldigt höga värden, något som borde kunna skilja på hur mycket man druckit och om det t ex i mitt fall stämmer överens med att jag framförallt dricker på helgen.
Idag är det fredag och jag startar dagen på gott humör. Vet att inställningen förmodligen kommer att ändras ikväll, men jag ska försöka hitta ett gott alkoholfritt vin att testa.
Till vissa saker har vinet alltid funnits där; ex när jag lagar fredags och lördagsmiddagen, eller tar ett varmt bad. Så jag tänkte försöka lura knoppen genom att ha nåt som ändå gör att det känns någorlunda som vanligt.
Har du familj Cacaa?

@cacaa Blev en bra dag. Maken skulle på fest ikväll och afterski imorgon, så han bad mig handla lite vin och cider åt honom. Han drack lite till middagen innan han for, men jag "nöjde mig" med det alkoholfria vinet jag köpt. Som att dricka saft utan socker, smaksatt som vin 😂

Märker din familj av din överkonsumtion?

Vad bra av dig att avstå😊
Nej det kan jag inte påstå, de har ju oftast lagt sig om jag tar någon öl framför tvn.
Är ju inte riktigt säker på att det är överkonsumtion heller å andra sidan då 9 standardglas är okej, men det klart det kan ha blivit fler under någon helg eller så.

@cacaa Tack 😊
Du säger att du kanske ändå är inom normalkonsumtion; vad får dig att vara orolig över dina värden?

Min man vet det såklart också då även han dricker för mycket, eller framförallt för ofta. Jag dricker dock mer än honom, och är dessutom kvinna och underviktig, så han är jag inte lika bekymrad över.

Ja men ibland är det ju inte det, om jag tagit två st varje kväll och på helgen så blir det ju över, vad de räknar som ”ok” 🤷‍♀️😊
Så tror det inte skulle vara helt ok värden om jag tittar, för så har det varit ett tag nu, ena veckan kanske ok, andra inte mm,och har inte haft något helt stopp på en längre period, och då har de ju kanske inte normaliserats, det är bara vad jag tror men jag kan ju inte veta😊

Ja men ibland är det ju inte det, om jag tagit två st varje kväll och på helgen så blir det ju över, vad de räknar som ”ok” 🤷‍♀️😊
Så tror det inte skulle vara helt ok värden om jag tittar, för så har det varit ett tag nu, ena veckan kanske ok, andra inte mm,och har inte haft något helt stopp på en längre period, och då har de ju kanske inte normaliserats, det är bara vad jag tror men jag kan ju inte veta😊

@litenanna känns väldigt konstigt att göra en orosanmälan grundat på ett värde...högst osannolikt. Försök att inte oroa dig..väldigt svårt att tänka mig att det skulle bli en sådan konsekvens! Vårde är till för att stötta pat, inte att rycka undan mattan för vårdsökande. Det tycker jag du ska säga till den läk nästa ngn du ska dit. Du söker av fri vilja och förtjänas att mötas av respekt och omtanke!

@annbe20 Tack snälla för dina stöttande ord!
När läkaren nämnde det fick jag såklart panik. "Det är inte ett hot, utan vår skyldighet." Men det kändes mer som ett hot, speciellt efter att ha googlat loss. Känns som att orosanmälan oftast gör när personer har ett påtagligt missbruk, som går ut över familj och arbete. Jag dricker mig inte full inför barnen, bara nån gång på fest. Kör inte påverkad, sköter jobbet, ser till att barnen har det de behöver.
Något jag märkt denna nyktra helg är dock så mycket mer ork jag haft för dom, och att jag i min rastlöshet också gjort mer överlag.
Läkaren är ung, så jag gissar på grundlig. Om nu peth-värdet sjunkit tillräckligt vid nästa tillfälle så hoppas jag att bara kunna få gå vidare, med bättre vanor. Inte att måste fortsätta ta prover eller så, bara för att blidka läkaren och inte få en orosanmälan.