Hej där,
Så bra jobbat med nyktra dagar. Jag började med 3 nyktra månader - nu är jag inne på år 3. Finns inte en enda dag jag ångrat mitt val att vara nykter livet ut. Det är så mycket livs-krångel som rätar ut sig. Så mycket tid finns plötsligt för att leva ett bra liv. Du kommer att se.
Det viktigaste för mig var att släppa bilden av dem skojiga och gränslösa jag. Jag fick lämna henne bakom mig. Jag har såklart fortfarande roligt men jag dansar inte till klockan 04 och vet du- jag är helt fine med det. Ta en dag i taget så går det fint! kram 🥰

@Se klart Tack för stöd!

Jag är lika gränslös nykter som berusad. Det finns som jag skrev ovan, och som jag nog kommer upprepa några gånger till, egentligen bara en orsak till att jag dricker: Känslan inombords som uppstår. Det blir roligare, helt enkelt. Framför allt blir andra människor roligare... :-D Tror jag får se över min vänskapskrets. :-D

Det som jag lite grand känt av redan, och som du poängterar, är det där med tiden. Jag tror du har helt rätt där! Energi och tid - jag har massor av den varan nu. Detta vill jag inte bli av med igen.

Tror för övrigt att du är minst lika skojig idag som då. Å vem ids dansa till klockan fyra. Då har jag annat för mig. :-D

PS. Jösses va det är viktigt för människor att posera med vin, drinkar och öl på FB... Särskilt när temperaturen börjar gå upp utomhus. Avdelningen "upptäcker man gör när det inte är viktigt för en själv längre"... :-D DS.

Kram!

/Pelle

Du har alldeles rätt i att det blir ”roligare” eller till och med roligare. Men dessvärre bara en kort stund och dessvärre kräver hjärnan- som du vet- allt mer för att det ska bli det ena eller det andra roligt. I mitt fall var 9 av 10 tillfällen jag drack snarare ett sätt att känna mig ”normal/avslappnad”.
Men jag tror på att se nån sorts sanning i vitögat. Det är sant att vi behöver avstå vissa roligheter, för att såna som vi ”cant handle the fun”. Jag skrev lite om det i @annabells tråd idag. Man måste inte älska varenda nykter dag även om man har väldigt mycket att vinna på att fokusera på fördelarna - åtminstone hela första året.
Men om man som jag, du och många fler här- vågar se och vara i insikten om det jag försöker beskriva ovan. Då finns alla förutsättningar att ha underbart roligt, spännande och bra liv. Men det vet du redan. Kram 😍

Ännu en ny vecka! Inte en droppe alkohol sedan sist. Å full av energi. :-D
Tror jag valde helt rätt tid på året att strypa alkoholkranen nu när ljuset kommer tillbaka.

@Se klart: Det där med att "avstå roligheter" är en tanke jag ganska snart gjorde mig kvitt. Jag försöker istället fokusera på "vunna roligheter" som ett resultat av nykterhet. Eller kanske ännu mer "Jag befinner mig i ett normalläge då jag inte dricker" snarare än att sätta etiketen "Nykterhet" på den. Som om det vore så himla speciellt att vara det. Är du med på hur jag tänker?

Gjorda lärdomar så här långt annars: Min avsky inför alkohol har tilltagit. Tyvärr även för de som dricker. Jag är väldigt obekväm med detta å får jobba vidare med det.

Kram!

/Pelle

Jag är med på det nya normalläget- helt klart 😊 Mina aversioner mot alkohol går lite i vågor men grundinställningen är att det är något som inte angår mig. Som uppstoppade… möss? Eller något annat som inte finns i min intresse-sfär.
Nu dricks det nuförtiden inte så mycket kring mig- eller; jag håller mig längre bort från dessa sammanhang. Allra oftast känns det som ”jag har inte tid” med drickande. Det är för många andra saker jag vill göra. Alkohol tillhör en del av livet som jag lämnat bakom mig. En prick vid horisonten. Fäster blicken här, nu och framåt ☀️

@Pelleplutt Håller med om att fokusera på härligheterna med att vara nykter. Det positiva med att vara nykter övervinner lätt det positiva med att dricka, iof finns det inget positivt för mig med att dricka längre. Alltså ett normalläge med att vara nykter. Det som är himla speciellt den första tiden är att normalläget varit att man inte varit nykter på framför allt helger men även för mig på senare tid även varje kväll. Normalläget var att dricka varje dag och vara bakis varje dag. Men så småningom när nykterhet blivit normaliserat för mig så är det mitt normalläge. Tycker mig själv befinna mig där just nu💕🌷

@vår2022 Alltså vi människor är sådana vanedjur att det är snudd på skrämmande. :-D Det måste bo en enorm trygghet i att göra som man tidigare gjort.

Nåväl. Helgen spenderades i aktiviteternas tecken - igen! Å det är så skönt att kunna sparka igång lördagen redan vid 07:00 pigg och fräsch.

Min "huvudvärk" är fortfarande de kommande sociala aktiviteterna. Inte för att det är så svårt att hålla sig nykter utan att jag finner dem jobbiga och tråkiga. Tror jag alltså.... :-D Har ju inte testat dem spik nykter i vuxen ålder.

Tror jag ska se dem som ett socialt safari. Se vad folk faktiskt säger och gör på allvar istället för att vara avtrubbad och bara se och höra "det jag vill" och det kropp och knopp förmår att snappa upp.

Ha en fantastisk vecka!

Kram

/Pelle

@Pelleplutt Att se det som ett experiment, att vara nykter på en social tillställning, kan vara spännande att utforska. Du får berätta sen efter en tillställning hur du upplevde det. Ha det gott!🌷💕

@Pelleplutt Hej 👋 Jag är ny här och nu på min resa också. 7 dagar utan någon alkohol och hade en rejäl prövning i helgen med släktmiddag i fredags och min pappas minnesstund med efterföljande sittning i lördags.
I normala fall hade jag bedövat mig med runt 2 flaskor vin.
Men - bestämde mig dag för dag och med precis den tanken - att se det som nån form av social studie.
Blev ett enormt uppvaknande faktiskt. Att se hur mina släktingar blev mer och mer påverkade. Framför våra barn, vissa är iofs stora men ändå!
Jag var så stolt när jag berättade för mina döttrar innan att jag skulle köra, nästan såg hur de slappnade av.

Jag ska försöka fortsätta med just den nyfikenheten ”undra hur jag kommer reagera nu, hur kommer det att kännas” och att också observera omgivningen.

Lycka till ✨🌸

@Utmaning2022 (och lite @vår2022 så klart!) Åh vad glad jag blir att höra din berättelse om de sju första dagarna! Har inte tänkt den tanken, "Undra hur jag kommer reagera nu, hur kommer det att kännas?". Det var en pigg idé! Å jag som är så nyfiken. Det vill jag veta.

En av många anledningar till mitt drickande har varit att bedöva mig från intryck. Jag har under mitt liv tagit in allt som händer runt omkring mig, helt osorterat. Men något har hänt under de senaste åren som jag inte märkt av. Jag är inte alls lika känslig längre. Så när jag slutade för drygt två månader sedan så var det inte alls lika stressande längre, i vardagen. Så nu ska jag gå in med din nyfikenhet. Å blir det för jobbigt kan man alltid gå på toa, har jag lärt mig. Ta en djupt andetag.

Lycka till du med! Å skriv ofta här! Bra för både dig själv å andra!

/Pelle

@Pelleplutt kul om jag kunde inspirera till nyfikenhet 🥰
Jag är också högsensitiv och känner och tar in allt, för mycket för mitt eget bästa och som du skriver - osorterat.
Det här blev nog ett sätt för mig att liksom sätta mig i en helikopter och inta ett mer observerande synsätt. Så användbart i många situationer!!

Fullkomligen älskar det här forumet 😍
Har knappt tid att jobba nu för tiden 😂😂

Ha en fin dag 🙌

@Utmaning2022 Ja, detta är en bra plats att vara på. Skönt med ett klassiskt forum där man få vara ifred och anonym.

Stämmer, det där. Att anta en mer observant roll är givande. Det har jag börjat göra på så många olika, andra plan också. Låter andra pladdra på istället för att själv ta för stor plats. Det har jag gjort när så det räcker. Skönt att bara yttra sig när man har något genomtänkt att framföra.

Kom för övrigt på mig själv igår med att tänka "Det här går ju som en dans, va enkelt det är". Insåg snabbt att min hjärna börjat lura mig... Skönt att jag kom på den direkt! Hann dock att njuta lite av att detta är den längsta nyktra perioden jag haft på trettio år, och den känslan ska jag njuta av. Men det har baske mig inte varit någon promenad i parken. Men det är lätt att glömma de mentala ansträngningar som behövts...

Kram!

/Pelle

Halloj, så kul att det går bra. Jag är också en sån som har noll sortering av intryck, (andras) känslor, fantasier om varenda människa jag ser etc.
Jag vet inte om det var ett skäl för mig att dricka- jag har ofta tänkt att det främst varit stress och att ”räcka till” som triggade mitt drickande.
Eller att stressa ner, snarare.
Jag har dels varit hjälpt av att under några år medicinerat med SSRI (inte pga depression utan hög oro för ett av mina barn under en lång period) Den har jag nu trappat ner, men ligger kvar på en väldigt låg dos och det hjälper mig.
Men framförallt var det alkoholen som triggade stress, ångest, oro. Det tog mig lång tid att fatta. Att mycket tankar, förhandlingar, ångest- kom just från alkoholens inverkan på kropp och psyke.
Så jag tror och hoppas att du kommer att fortsätta att uppleva fördelarna.
Och de fortsätter att komma. Livet blir inte det minsta statiskt- tvärtom utvecklande, kring allt från jobb till nya och bättre relationer. Det är fint och stort! 🤗

"Men framförallt var det alkoholen som triggade stress, ångest, oro. Det tog mig lång tid att fatta. Att mycket tankar, förhandlingar, ångest- kom just från alkoholens inverkan på kropp och psyke"

Detta känner jag igen så mycket! Man tänker att "Åh va gott att hänga av sig stressen med några kalla". Visst. Den kvällen ja. Nästa dag är alla tankar tillbaka med full kraft, liksom ångest etc. Den där biten har verkligen nästan helt tystnat i skallen. Å jag tänker att mitt lugn (jag är en yvig person som påverkar många runt omkring mig) smittar av sig på andra. Bra tankar. Tack!!

/Pelle

Oj. Idag är det dag 365- Ett år. Det ni!

Å vilket år det varit. Jag har fått mig liv tillbaka. Eller vänta. Jag har fått ett liv! Ett alkoholfritt liv. Ett friare liv.

Att sluta dricka är mitt livs största och viktigaste beslut näst efter att skaffa barn. Nu ska jag fortsätta njuta <3

/Pelle