Hej,

Jag har läst här lite då och då för inspiration då jag har insett att jag dricker för mycket. Det är inga absurda mängder, men jag känner hur toleransen har byggts upp lite samt så har jag gått upp i vikt och lider av en hel del ångest. Ångest som nog delvis kommer från alkoholen, eller åtminstone avsevärt försämras av den. Med mindre alkohol har man ju även mer tid över till träning och får automatiskt bättre sömn = mindre ångest.

En vit månad borde ju vara lätt, men jag inser att jag nog kommer att ha ett visst sug då jag för tillfället befinner mig på ett utlandsuppdrag och har ett väldigt hektiskt arbetsschema. Detta har gjort att jag knappt har haft tid/ork att dricka på vardagarna, men när helgen väl kommer är öl den stora räddningen. Istället borde jag använda helgerna till att träna och vila upp mig från mina stressiga veckor och för detta tänkte jag att forumet kan vara ett bra stöd!

Tack :)

Li-Lo

Hej & välkommen!

Fint att få besök från vida världen. Det är förmågan att dela, ge och ta emot som gör detta forum så berikande oavsett destination. Det är ett par dagar sedan du startade tråden och det kan ta tid att få lite fart på en ny tråd. Hur som det låter som att du jobbar för att få medvind, kloka tankar om återhämtning. Samtidigt så fint att be om stöd, vi behöver inte göra allt själva.

Ser fram emot att höra hur det går för dig och hoppas att andra användare hittar dig här.

Varma hälsningar
Li-Lo
Alkoholhjälpen

@vuminibaco En vit månad är inte så enkelt som det låter, speciellt inte om man som du skriver är i ett annat land, där jag antar tillgänglighet på alkohol kanske är större än i Sverige. Där jag bor tex kan man köpa alkohol, överallt 24/7.
Men samtidigt som det är svårt så är det värt det, och kanske bara inte en månad utan tre månader. För mig kom dom stora belöningarna först efter två månader, men så hade jag också druckit väldigt mycket udner en lång tid.
Den ständiga alkoholångesten försvan dock ganska fort, och det var grymt skönt. Så gör det, skapa en plan, bestäm dig och fyll livet med saker du vill göra istället för att dricka. Lycka till, du fixar det här

@Matti77

Nej det är nog inte det faktiskt. Bara gått två dagar och ser redan fram emot fredagens öl (trots att det ju inte ska blir några!). För mig är tillgängligheten i sig inte nödvändigtvis "bättre", däremot är det en tillåtande miljö att dricka i och jag är dessutom ganska uttråkad och stressad vilket bidrar till att man lätt drar sig till alkoholen.

Ser fram emot att snabbt bli av med alkoholångesten, den har varit med en del de senaste månaderna...

Tack för svaret och kul att du mår bättre!

@vuminibaco Hej och välkommen hit! Jag har lidit av ångest, skuld och skam pga mitt drickande som eskalerade och till slut drack jag vin varje dag. Jag har varit nykter i snart 5 månader och det är en jätteskillnad på hur jag mår nu. Ångest, skuld och skam förvärras oerhört mycket pga alkohol och det blev verkligen tydligt när jag slutat dricka. Som nykter kan jag få tag på mina riktiga känslor och bearbeta dem. Våga vara kvar i känslor utan att döva med alkohol och bli av med känslor som inte är verkliga. Alkoholen förvred massor av mina känslor. Och som du säger nu får träning och andra aktiviteter plats vilket ger måbra hormoner.

Ett tips är att gå med i alkoholprogrammet här på forumet, det ger bra hjälp och stöd i att sätta upp mål och strategier för att undvika alkohol. Att skriva här om allt är också givande, att utbyta tankar och funderingar med andra. Vissa sätter upp mål med att förändra sitt drickande på något sätt eller dricka måttlig, andra vill sluta för gott, som jag.

Ha det gott!🌷💕

@vår2022

Hej - tack! Vilken bedrift, grattis och bra jobbat!

Ja, det är mest ångesten jag vill bli av med just nu. Jag tror den iaf till stor del beror på alkoholen.

Jag ska spana in programmet, men känner redan att det är givande att skriva lite här. Det gör det lättare att hålla motivationen uppe och det ska bli roligt att dokumentera vad som händer.

Ha det gott du med :)