Det är vad en kvinna klarar utan skador. Därför beslutade jag mig för att detta skulle bli mitt mål.
Jag dricker en flaska varannan dag. Oftast inte dagen efter jag druckit en flaska. Jaha, det blev ändå varannan dag. Så hur kan man klara av att minska. Har försökt att dricka en halv flaska. Det fungerar inte, det blir ändå en hel. Alltså dricka en hel två dagar i veckan är enda sättet. Det fungerar inte heller därför att jag dricker ändå en hel flaska varannan dag.

Rakel1

Jag vet att jag är på väg dit eftersom det ökar hela tiden. Så vad tycker ni jag jag skall göra. Sluta helt? Det finns vissa stunder som jag känner en stor sorg över att att förlora alkoholen. Andra stunder borde jag helt enkelt låta bli. Det finns en massa orsaker till att dricka och det har jag givetvis men nu är det alldeles för många sådana stunder. Alkoholen har blivit ett problem i sig själv. När jag slutande röka förlorade jag en kär gammal vän, men denna vännen är ännu svårare att förlora.

Rakel1

Imorgon kommer jag att lida av ångest och självanklagelser över att jag inte klarat mitt uppsatta mål. Vad skall man gör gör att klara målet. Detta mål har jag överskridit hur många gånger som som helst. Kan inte ens räkna längre.

Orka

Den enda som har svar på dina frågor är du själv. Du problematiserar kring ditt drickande, hur mkt och på vilket sätt. Är det kanske svar nog.
Du dricker av en anledning och det är den du behöver hitta och titta närmare på.
Jag dricker för att stå ut en stund, få lindring. För att jag förlorat fotfästet.
Jag vet vilka steg jag måste ta och att A inte är min lösning, så nu låter jag bli att dricka.
Varför dricker du?
Kram, för det kan man behöva:)
Orka

Jag Försökte dra ner många, många gånger. Köpte halvflaskor för att begränsa, drack då två... Eller tre ibland. Svårt att begränsa drickandet när man väl börjat, för det ligger ju i alkoholens natur att grumla omdömet. Det är högst naturligt att du inte når ditt mål.
Jag tycker att du i alla fall ska ta en vit period. Inte en tidsbegränsad.. Det är så lätt att se månadsslutet som en signal till drickande. En dag i taget. Drick a-fritt istället - det funkade för mig. Till sist så har det gått lång tid utan alkohol och måendet blir bättre. Jag är inte helt vit. Alkoholen och jag har fortfarande ett lite komplicerat förhållande, men jag har kommit ur det beroende jag var i.
Och det blir bättre, börja samla nyktra dagar, sök hjälp eller försök själv. Det är så mycket bättre när man inte sitter fast.
Töm hemmet på alkohol till att börja med.

rabarber

Jag kan känna igen mig i ditt resonemang för jag har gjort motsvarande. Men efter många turer har jag kommit fram till att jag inte klarar av att bara dricka lite någon gång ibland. Det blir snabbt tillbaka på ruta 1. Som jag skrev i min egen tråd, det är som när jag slutade röka och tyckte att jag kunde börja feströka efter ett tag. Jag var snabbt uppe i ett paket om dagen igen. Så fungerar jag även med vinet. Så nu är mitt mål att vara helt vin-fri. Jag är bara inne på dag 2 än så länge!! Men jag har inte varit vit en enda dag på 10 år, så för mig är detta jättestort. Och förstås tufft och svårt. Men det gäller att hitta motivationen inombords. Det är först då det är möjligt. Det tog mig som sagt flera år att komma hit. För andra går det betydligt snabbare, så tappa inte modet för att jag var så "långsam" ;)

Jag hoppas du hittar din väg! Det viktiga är att du har börjat fundera på ditt drickande och vill göra något åt det! Det är ett stort steg i sig! Fortsätt skriva här och få stöd från alla fina människor. Det hjälper mig enormt!

Klok.kvinna

Det finns så många olika sätt att ta sig an sitt eget problem.
Jag själv har druckit minst en flaska om dagen i sådär 7-8 år.
Ändå klarat jobb, hög träningsdos osv, helt obegripligt egentligen.
Vid nyår bestämde jag mig att det var nog. Att det var slutslaskat med vin jämt och ständigt.
Jag tänkte mig en vit månad till att börja med och la upp strategin utifrån hur jag könner mig själv.
Jag köpte hem massor av juicer, smoothies, läsk osv.
Jag drack allt annat, massor, hrla kvällarna.
Jag sa till mig själv att allt är bättre än alkohol, jag åt och drack precis allt jag ville. Snacks, godis osv.
Och det gick bra, jag var förvånad över hur svagt själva alkosuget var.
Visst jag har haft några bakslag men i stort har det gått bra.
Jag har också testat alkoholfritt och det finns många goda alternativ.
För mig blir det dock lite för mycket lika vanligt vin och jag känner att jag inte riktigt bryter min vana.
Nu har det gått tre månader och jag är inte helt vit men dricker ytterst måttligt (totalt sett) kan lätt ta ETT glas och sen inget mer men faller också ibland igenom och dricker en flaska.
Lycka till !

Maharion

Du säger att du vill dricka lagom men inte kan det, du säger att du själv har ett problem som du önskar ta dig ann, men finner det svårt. Du uppfattar dig själv som att du är på väg att dricka mer och mer. Du undrar om du ska sluta helt eller vad du ska göra?

Jag tror att det alltid finns skäl bakom att en dricker, något behov, en vana eller en eller flera känslor som får oss att vilja ta det där glaset och sen ett till. Ibland är det livet i allmänhet som jävlas med en eller så är livet ovanligt roligt. Tyvärr är det ibland helt enkelt bara ett beroende som vi har utvecklat som får oss att känna att vi vill dricka. När vi mår bra och vi inte befinner oss i en ovanlig situation och vi ändå finner alla möjliga skäl till att vi vill dricka, så tror jag att det nog är så att vi har utvecklat ett beroende. Jag tror inte att det är med större bekymmer för de som inte har utvecklat ett beroende att avstå utan att få sorg i hjärtat. Jag tillhör inte den kategorien och jag dömer inte mig själv eller andra för det, men jag har insett att jag med sorg i hjärtat tyvärr måste avstå att bli onykter, för jag klarar inte längre att bara ta ett glas i vissa situationer utan att ta ett till, tills jag druckit ur flaskan. Men jag har hopp och förtröstan om att jag kan dricka ansvarsfullt en dag. Men just nu efter 50 dagar så längtar jag faktiskt inte så värst mycket att bli onykter längre.

Du har dina skäl, dina känslor, dina vannor som får dig att dricka mer än vad du själv önskar. Tror att du är klok som funderar igenom dem och hittar din väg till ett sunt förhållande till din kära vän. Din fråga om du måste avstå helt, det vet jag inte. För en del är det så, för andra inte. Det behöver du finna själv. Kanske börja med en stunds soberhet för att sen fundera på hur du kan finna en väg och balans som passar dig?

Lycka till och välkommen hit.

Rakel1

Eftersom jag dricker varannan dag beslutade jag att ta en nykter dag denna varannan dag. Hur gick det? Det gick inte. Tänkte att en nykter period är det jag behöver och jag skall ta en dag isänder "idag dricker jag inte" men så gick det som det gick. Jag är så oerhört trött på mig själv!!! Som sagt det finns mängder med orsaker till att dricka och dem har jag hittat. Shit!!!! Vet inte hur jag skall få slut på detta. Känner att min liv inte har någon mening men om jag lyckades sluta kanske jag hade hittat den?

Orka

I morgon blir en vit dag. En dag i taget. Små viktiga steg som bara du kan fatta beslut om.
Hylla varje framgång!
För dina misstag ger dig ingen glädje.
Välj din glädje:)
Styrka till dig!
Orka

Orka

Kaffet piggar upp på riktigt och ögonen är klara och fria från skam!
Vi behöver inte se bakåt bara framåt.
Heja Rakel! Idag är också din dag?

Rakel1

Ni har väldigt bra tips som jag försökt följa. Mitt liv är dock så fruktansvärt jobbigt att jag behöver vinet för att orka fortsätta att leva. Jag vet att man inte har några ursäkter till att att dricka men vad gör man när man inte orkar med livet utan an att ta till alkohol i dessa jobbiga situationer. Förändra livet. Det går inte. Jag har mitt liv som jag måste fortsätta. Jag kan inte fly härifrån även om jag skulle vilja..

Du beskriver att du har det jobbigt och att du känner dig fast. Vinet är ett sätt att döva. Samtidigt skriver du här och jag tänker att du också gärna vill någonting annat. Tidigare har du skrivit om olika mål du har prövat och att du söker efter ett sätt att förändra som fungerar för dig. Du längtar efter att få kontroll och du tänker att du skulle få chansen att hitta nya meningsfulla vägar om du förändrade dina vanor. Vad bra att du har hittat hit igen och att du skriver. Du kämpar vidare, det är starkt! Fortsätt gärna skriv! Många säger att skrivandet i sig har hjälpt dem och här kan du även få stöd från andra. Ofta får man fler svar om man skriver ofta själv.

Om du känner att du behöver mer hjälp så kan du hitta det på https://alkoholhjalpen.se/karta eller om du behöver Nu så kan du läsa under https://alkoholhjalpen.se/akut

Karin
Alkoholhjälpen

Rakel1

Tror att jag skulle behöva hjälp av denna men jag är så rädd för biverkningarna som är väldigt många. Har någon av er erfarenhet av denna??

Rakel1

Många av er hare gjort uppehåll från 1 dag till massor av dagar. Hur har ni gjort för att klara detta? Hur har ni resonerat?

Rakel1

...hjälper inte mig. Samtalsterapi i kommunens regi. Har aldrig prövat AA men jag tycker inte jag är där än men är på väg dit.

jas75

Du säger om aa att du inte är där än! Men dina alkoholvanor säger nått annat. Kanske skulle det vara värt ett försök!? Om du verkligen vill förändra din konsumtion av a längst in i ditt innersta kanske det är värt ett försök :) Har inte din kommun en beroendeenheten med provtagning? Förlåt om jag verkar hård men vill bara hjälpa. Styrkekramar