Idag mår jag fruktansvärt dåligt! Inatt sov jag kass. Ångest över alkoholintaget som varit under lång period! Sista tiden har varit värst! Sagt och gjort så många dumma saker!

Denna tråd kommer jag ha lite som en dagbok! Första dagen på min resa, börjar idag.

Läst otroligt mycket i andras trådar och fattar mod!

Mia-Pia

Jag har bestämt mig! Jag vill se vad livet har att erbjuda! Behöver bygga upp mig igen! Men även om jag är bestämd så kommer det luriga tankar hela tiden även om det går bättre och bättre!

Min sambo dricker ofta för mycket och är i nu läget inte sugen på att sluta. Men han stöttar ändå mig.
När han dricker vill jag dra mig undan, för visst känns det!

Kramar till er!!

Jag har fallit så många gånger och det känns lite som att jag var tvungen att göra det för att förhoppningsvis lyckas denna gång!

jas75

Bra att du tänker på dig själv. Gör det du måste för att vara stark i dig själv, välj din egen väg. Den kanske är krokig & ibland kantad av svårigheter men allt efter som tiden går blir den rakare & kantas av glädje & ny insikter som kommer stärka dig i ditt innersta att fatta rätt beslut för dig. Jag tror på dig ?

Mia-Pia

Helgen har passerat! Nu känns det som om sex av sju dagar känns bra!
Lördagen var tuff! Timma för timma och A fri öl :) var lösningen!

Tänker återigen för långt fram, hur ska semestern bli? Hur ska midsommar bli?
Kanske A fritt vin för omväxling?

Hur son helst går det bättre och bättre!! En himmelsk tröst är det!

Heja alla där ute!!!

Toker

Jag har läst många trådar under min vecka jag har huserat här sedan jag bestämde mig att helt lägga ned alkoholintag. Många verkar konsumera alkoholfri öl och vin som ersättning, det triggar inte igång ett större sug efter "riktig" vin eller öl?

Jag läste i rabarbers tråd att hon rekommenderade "Ginger Beer" så jag köpte två för att prova, men har inte vågat öppna och smaka. Jag är rädd för att det ska bli ett större sug än det jag lyckats kväsa denna vecka.

Bra kämpat iallafall...jag vet hur jobbigt det är! Och jag har bara klarat 7dagar....

Nu ska jag ut och grilla (utan en öl i handen)

Mia-Pia

Sju dagar är jätte bra!! Heja dig!
Tror att det är olika hur man känner inför A fritt. Jag har druckit en A fri öl på 0,0% alltså nada alkohol! Det triggar inte mig konstigt nog! Men efter en sådan öl så behövs det inga fler, det ger ju ingen effekt :) men jag gillar smaken!

Är du tveksam ska du välja något annat!
Du känner dig själv bäst!

rabarber

Då kan man ju även säga en månad! Hurra för dig! Att det känns bra sex dagar av sju är ju toppen! Du är fantastiskt duktig! Kämpa på!

Toker! Ginger Beer smakar inte öl. Det är en ljus dryck med en härlig wasabi-sting till. Det är tydligen den nya hippa drycken (jag visste inte ens om att jag var hipster ;). Den coolaste ska vara Jamaica Ginger Beer. Man kan göra själv också har jag läst. I princip ingefära, nejlikor, lime, sockerlag. Jag tycker den ger en bra vuxensmak, fräsch, lite stark, inte söt.

Jag dricker också a-fri öl, men jag var ju ingen öl-fantast till att börja med, så därför är eventuell koppling till "riktig" öl inget problem för mig. Det känns roligare än ramlösa när det är middag.

Mia-Pia

Ja idag är det en månad :) Jippi!
Idag mår jag bra! Känner mig piggare!
Förut hade jag vid detta laget tänkt att nu ska här drickas vin för att äntligen har en månad gått!!
Så känner jag inte denna gång, tack vare många olika saker men en framgångs faktor är detta forum och alla ni som har gett av er tid att kommentera!!
Det värmer så mycket <3

Hej Mia-Pia,

Läste din tråd i helgen och vill bara skicka en liten hälsning till dig. Du kämpar på så himla bra! Jag har gått samma väg, dvs. försökt ställa in mig på att det där med alkohol och jag inte är någon bra kombo. Inga illusioner om att kunna dricka "normalt" igen, vad det nu är för något. Livet blir liksom enklare om jag inte bjuder in alkoholen hela tiden.

...och så stort grattis till den första vita månaden också! :-) Heja dig!

jas75

Till din vita månad ? Det är a fritt bubbel i flaskan, bara så du vet ?

Toker

Jag har druckit a-fritt tidigare men innan jag tog detta beslut, men jag får prova se om det triggar fram sug.

Rabarber! Jag provade "ölen" eller snarare läsken, Jamaican Style Ginger Beer från Netto för en tia. Helt okej, rolig sting som du skrev.

Mia-Pia

Det känns bra! Vill nu bara framåt och vill ha tre månader i ryggen för att sedan ha ett helt år!
Men en dag i taget är mottot :)
Igår kom ett sug som var starkt! På en måndag?? Kopplade i hop det med stress och lite trötthet! Det är ju liksom inte bara att vila med tre barn!
Ha en bra dag alla därute!!

jas75

Men en del dagar spec när de var yngre hade jag go lust att ge bort dem! ?
Peppar dig till tre månader & sen ett år. Nu kör vi ?

Mia-Pia

Så gott och inga bi effekter! Tog en a fri öl 0,0% i går eftermiddag! Det komiska är att det räcker med en!!

Känner att psyket är starkare och jag är gladare igen!
Tankarna på vin och starköl minskar!
Vet inom mig att aldrig kunna ta det första glaset!

Ha en fin dag alla där ute!

rabarber

Härligt att höra att du känner dig stark och glad!

Och visst är det bra med a-fritt? Jag åt middag med en gammal vän igår. Vi hamnade på en vinbar (?!) och jag drack a-fri öl. De tyckte nog att jag hamnat lite fel ;)

Mia-Pia

Det hjälper verkligen, precis som att ta en dag i taget hjälper. Det börjar gå lättare nu. Har lite distans och 33 nyktra dagar att luta mig emot.
Känner mig piggare och mentalt starkare!
Vågar stå på mig!
Dock får jag nu lite ont i magen när andra runt mig dricker. Ser tröttheten i deras ögon, tänker vad djävligt det är för dom om morgonen, dålig tolerans nivå skit!

Konstigt att jag funderar på just det!
Kan nästan inte fatta att jag får må så här bra!
Är livrädd att trilla dit!!!!