Idag mår jag fruktansvärt dåligt! Inatt sov jag kass. Ångest över alkoholintaget som varit under lång period! Sista tiden har varit värst! Sagt och gjort så många dumma saker!

Denna tråd kommer jag ha lite som en dagbok! Första dagen på min resa, börjar idag.

Läst otroligt mycket i andras trådar och fattar mod!

mattiasheja

Jag har egentligen aldrig försökt sluta förut. Jag höll uppe i somras i nästan två månader. Men kände egentligen inte att jag hade ett verkligt problem förrän nu. Men när man sitter där på kvällen och ångesten kommer över en... då är de så svart att låta bli. Och ångesten kommer varje kväll. Tänker jag på sommaren så får jag också panik. Livet känns så meningslöst ibland.
Jag hoppas det finns andra inloggade på kvällarna, då kanske man kan få lite pepp.

Mia-Pia

Äntligen börjar ångesten från förra lördagen att släppa! Känns bra att ha snart sex dagar vita i ryggen!
Denna fredag känns ändå lugnt! Jag laddar med A-fritt denna helg!!

Mattiasheja, jag har nog slutat tusen gånger men börjat igen! Samma visa varje gång!! Men för varje slut och början har jag ändå lärt mig saker som kommer att göra att jag tillslut ska lyckas!
Lyckas vara helt utan alkohol!
Kan verkligen förstå känslan inför sommaren! Men fokus tror jag måste vara här och nu! Med tiden kommer det gå lättare och lättare!

mattiasheja

Tack, ja fokus är på den här dagen så klart. Lite lättare nu när det är ljust på kvällen, då kan man gå ut och springa och förhoppningsvis bli så trött att man klarar sig.

Mia-Pia

Hade den bästa Valborg på år!!
Den var lugn, mysig, brasa, gott kaffe!
Pratade med andra människor som även de var nyktra!!
Vaknade i morse stolt och trygg!
Det är så här jag vill må!
Jag kommer aldrig sträva efter måttlighet! Vet med mig sedan ett tag att ett glas blir alltid fler glas! Fler glas leder till sorglighet, ångest, saker som händer som jag ångrar!
Tack åter igen för varje dag som går utan alkohol.
En dag i taget, ibland en timma i taget, aldrig första glaset och vila!!

rabarber

Starkt jobbat! Vad härligt att kunna fira Valborg med en kaffekopp! Storhelger är ju extra svåra, men vilken kraft och motivation man känner efter man har klarat sig förbi "hindret" ! Skönt med det i ryggen!

Fortsatt lycka till på din resa!

Mia-Pia

För att ni skriver och kommenterar!!
Jag blir så glad!! :) :)

Jag är stolt! Men känner mig samtidigt så skör!! Hjärnan är inte att leka med...
Den vill hela tiden lura mig!
"Du kan ta ett glas" "Nu har du varit duktig, kanske i hemlighet, det är ju ändå sol, hur ska du slappna av annars? Det är ju lite synd om dig, det går nog? Var det så farligt osv osv !
Fan!
Men inte denna gång!! Å det tack vare att jag provat sååå många gånger!! Och fallit som en gråsten i vatten!!!

Mia-Pia

Igår kom suget! Starkt och liksom svepande över mig! Ett glas rött, kunde känna smaken i munnen.. Jag tog en springtur och suget försvann!
Undrar om jag ska springa varje gång ett sug kommer??? Vore bra, är det ens hållbart??
Tankarna på hur gör jag om jag ska ut någon gång? Eller resa utomlands?
Finns det alkoholfri öl utomlands? Kanske dum fråga!
Kanske tokiga tankar men de finns där!
Återigen för mycket tankar på framtiden!
Ha en fin dag alla där ute!!

Mia-Pia

Alltid känslig för stress! Lever oftast fullt ut, är sällan nöjd utan letar efter mer! Arbetar hårt och målmedvetet!
Alkohol har fått mig att trubba av, vara i nuet, slippa ansvar = korkat!!
Slippa känna hela tiden, vill fly!

Har förstått att hjärnan fått virus och är kidnappad!

Enda vägen ut är att känna, att vara utan!
Hitta andra saker som ger avslappning!

Duktiga flickan skäms! Vill berätta för omgivningen men klarar det inte...
Det är en fara i att inte betätta!
För då har jag en bakväg ut!
Min man vet dock och stöttar mig fullt ut!

mattiasheja

Om din man vet och stöttar, så har du en väldigt bra chans tror jag. Kan du komma till honom när suget blir stort? Tänker att det kan vara lättare att avstå om tex båda tar en promenad. Eller något.

Dina tankar om dig stämmer ganska bra med hur jag var. Druckit för att slippa könna, vara med, planera. För mig funkar det att sambon dricker för övrigt, men han har en sund konsumtion.

Mia-Pia

Ljuvliga sol! Vaknade i morse pigg och glad! Nykter och vaksam!
Vill verkligen inte dricka!! Tankarna kommer en stund på vin! Håller jag ut mellan kl.16-20 så är det lugnt!
Värst är det fredag och lördag.
Känner en stolthet!
Vill vara så här!
Att ta sig ett glas som alltid blir fler som alltid blir för många= ångest på natten och rädsla att köra bil dagen efter! Ångra mig, gräla, undra om barnen märker osv..
Nej, det är inte värt det!!

Bara för att "njuta" i någon timma,

Thomas 52

Det hoppas jag verkligen att du gjorde eller att du gör :)

Du barnen märker har jag märkt

Thomas 52

Att gör det är en hjälp även för mig. Kan du så kan jag.
Attans svårt när hjärnan styr en mot glaset.
Nu är klockan snart åtta :)

Thomas 52

Så kanske han kan låta bli glaset så här i början. Jag vet att det är svårt om det finns något hemma och jag ser någon annan dricka.
"Bara ett glas för sällskaps skull".
Jag menar inte att han skall bli nykterist utan bara hjälpa dig den första tiden.

Mia-Pia

Jag tycker att alkoholfri öl fungerar fint när jag ska vara sällskaplig!
Den ölen är faktiskt god och då får jag smaken iallafall.
Jag kan av erfarenhet aldrig ta första glaset alkohol det blir alltid fler...

Håll ut där Thomas 52!
Precis som du skriver kan jag kan du!

Thomas 52

Min svåra tid är från 9 till 12 på förmiddagen för jag måste ju få ut ruset innan familjen samlas. Det lyckas oftast!!!
Imorgon har jag bestämt mig för en tur till brädgården. Bil=bra=nykter.

Jag har testat alkoholfri öl och det funkar inte för mig utan väcker bara sug efter riktig vara.

Bra gjort idag :)