Jag är 36 år, har barn, man hus, bra jobb - utåt sett hur bra som helst. Men jag dricker för mycket och för ofta. Jag är berusad några dagar varje vecka. Minnesluckor, gör bort mig, sover hela söndagen och missar allt roligt med mina barn. De märker ju. Men ingen säger nåt.
Jag dricker för att dämpa ångest, för att dämpa sanningen i mig, att jag egentligen vill skilja mig, för att glömma svåra händelser, för att bli mer avslappnad i sociala sammanhang. Min närmsta vän är alkoholist och så djupt sjuk att hon inte vill sluta dricka. Hon blir nästan arg när jag försöker sluta. Hon vill nog inte sjunka ensam.
Men nu har jag fått nog! Jag vill vara en frisk och sund mamma, en god förebild åt mina barn.
Jag vill träna, äta sunt, läsa böcker, promenera i naturen, lära mina barn om livet.

Snälla hjälp! Hur lyckas jag att förbli nykter?

Lena72

Ta en dag i taget?! Vet knappt själv. Din text hade jag kunnat skriva. Vi är så lika o står båda vid ett vägval! Kram o kämpa!

Magnus33

Du har just gjort ett första bra steg i att hålla dig nykter igenom att starta en tråd här :) det finns fantastiskt många fina stöttande kämpande människor här.

Jag känner igen mig väldigt mycket i din beskrivning. Jag har druckit för mycket, tills jag tuppar av i princip varje ledig dag under större delen av mitt liv är idag 33 år gammal och har trots allt kvar fru barn och jobb men känner också att det måste till en förändring. Jag har insett att jag inte klarar det helt på egen hand så jag gick på mitt första AA möte för 2 veckor sedan och har lyckats hålla mig nykter sedan dess. Kan det kanske vara något?

Jag var väldigt skeptiskt till AA tills jag inte orkade mer och tvingade mig iväg på ett första möte! Det var det bäst jag har gjort är fantastiskt att kunna få stöd och prata om allt med andra människor i samma situation.

Fortsätt skriv här jag upplever att det hjälper mig iaf att komma ihåg varför jag inte vill dricka.

Önskar dig all lycka i din resa mot välmående! Det är inte lätt men det går ☀️

Känns lite tröstande att man inte är ensam i det här. Idag är min dag 1. Jag tänker att om jag kan hålla 21 dagar så har väl kroppen kommit en bra bit undan abstinens? 3 veckor ska jag klara, bara så hjärnan blir klar igen. Känner mig mosig och deppig.

RaniLee

Handla hem dricka som Ramlösa, läsk, snacks, popcorn som du kan ta till när du blir sugen. Drick mycket vatten och ät, så du inte är hungrig och sov. Det hjälper dig den första tiden om du får abstinens. Du kanske ska ta en paus från din vän som inte vill att du ska sluta dricka. Välj att leva i en alkoholfri miljö tills du känner att du klarar det. Var beredd på att din hjärna kommer att försöka lura dig att dricka. Försök att vara ute mycker, gå, gå gå det hjälper kroppen att stressa av.
Du har redan tagit första steget genom att komma hit. Ta en dag i taget och läs andras trådar. Där kan du få stöd och kraft.
Styrkekram till dig!

...har redan försökt! "Bara ett glas vin, bara den här gången".
Jag dricker en kopp te, "Kvällsro". Hoppas komma ner i varv.
Tack för bra tips!

träningstanten52

Om du inser att barnen och ditt liv är det viktigaste och att du faktiskt vill skiljas. Och skriv nollor i loggan medan du funderar på hur länge du behöver vara nykter för att tänka och må bra!
Sköt om dig själv och skäm bort dig med Ramlösa och fortsätt att skriva även när det går dåligt. Ha en nykter vecka och väl mött!

mattiasheja

Kvinnor och män verkar så olika. Kvinnor dricker för att de vill skiljas. Män dricker för att vi är livrädda för skilsmässa och ensamhet. Eller?

Boxtjejen

Hej!
Jag är på dag 2 och kämpar som ett ****! Jag har en underbar sambo som jag varit tsm med i fem år och som jag älskar över allt annat! Trots det väljer jag vinet iaf 5 dagar i veckan ?
Har fått höra av sambon häromdagen att jag troligtvis framkallat ett beroense. Jag visste att det var sant men kom som en kniv i hjärtat...
Man vill bara spy på sig själv! Hur kan man va så jävla dum att förstöra något så fint???

Leverjag

Men först nykter och stabil. Barnen behöver en vettig mamma. Jag behöver en vettig livsstil för att leva och därmed kunna ge ngt till dem och andra. Hålla i längden...

Det är inte lätt men bra att du inser att det går åt fel håll. Kan lova dig en sak, att om du fortsätter blir det bara värre och beroendet svårare. Jag kan också lova att du kommer att må superbra efter ett tag nykter och komma på att du nästan glömt hur det var. :-)

Att börja lite på sig själv igen. Att komma ihåg, att fatta beslut, att slippa skämmas, att slippa ångesten och stressen som alkoholen orsakar, att bli piggare och mer närvarande, det är skönt!

Du behöver bestämma dig och verkligen ge det en chans ett tag. Hjärnan är kidnappad och du behöver hitta strategier att stå emot. Det går. Att se till att vara otörstig och mätt är viktigt. Andas lugnt och gå promenader. Sysselsätt dig så tankar upptas av annat, träna så endorfiner frigörs.

Du gör ett klokt val. Lycka till!

Jag var nykter måndag-torsdag och det var underbart! Så skulle jag bara drick lite vin och det slutade med att jag inte minns nåt. Samma igår, lördag. Skulle bara dricka lite vin till middagen men drack tills jag somnade. Idag har jag haft helvetisk ångest och var tvungen att dämpa den med några klunkar vin.(som min man gömt i källaren. Hjälp, han kommer ju upptäcka att den är öppen!)
Jag vill inte vara såhär mer! Jag kan hålla några dagar men så "glömmer" jag hur äckligt jag mår av det! Känner mig psykiskt sjuk av alkoholen.
Hur gör ni andra som lyckas hålla er nyktra?
Jag vill så gärna sluta helt för barnens skull. För min skull.

Leverjag

Terapi, antabus och andra dämpande mediciner kanske kan hjälpa dig. Kontakta beroendemottagning eller be VC om hjälp.

Läs här också. Finns många bra tips här.

Kram

Fick veta att depression kan vara en bieffekt av antabus så det vågar jag inte. Men nu måste jag ha hjälp :( Kan man gå i terapi mot alkoholberoende?! Det vill jag!
Ska kolla upp!
Tack!

jas75

Varje kommun har en beroendeenhete där man får hjälp & stöd :) I min kommun får man 5 samtal gratis. Sedan eftersom det oftast behövs fler än 5 samtal. Får man råd hur man ska gå vidare

På jobbet, har ångest och andas tungt, vill bara vara ifred. Känner mig deprimerad. Nu vill jag ur det här alkoholhelvetet!! Idag är dag 1 utan alkohol.
Känns som att alla ser, hur trött och plufsig jag är i ansiktet, annars för smal. Jag vill krypa ihop i ett hörn och att jobbet lämnar mig i fred. :(

mattiasheja

Jag förstår hur du känner JoYo. Jag ramlade ner igår igen. Jag hade tankar på att gå på ett AA möte i söndags förmiddag, men eftersom lördagen var så bra kändes det inte nödvändigt. Vad tror du om det? Att prata öppet om det, höra andras strategier, få en mentor?

Jag är så stressad nuförtiden, att jag inte vet när jag ska hinna trycka in AA möten. Det här vardagshjulet spinner så fort, tre barn, jobb, hus...blä. Känns så övermäktigt. Antagligen därför jag dämpat med vin. Eller antagligen pga vinet jag är så trött. Jag behöver egentid och återhämtning. Tror ibland att jag haft det lättare om jag skiljer mig.
Usch så pessimistisk jag blivit.
Nu SKA jag vända på det här! Ett steg i taget mot mina värderingar!
Skönt att få ventilera här.

Idag är det dag 3 utan alkohol (dagen är inte slut än...)
Jag känner mig piggare och starkare! Fick upp tankar om att köpa en bra bok, lust att träna och är allmänt mer glad.
Vi ska ut och äta idag. Jag bestämde restaurang; en som inte serverar alkohol!
Så blir det inga tvivel och dryckesval! Har pratat med min man om mina problem och bristande känslor för honom. Han tog det bra. Vi tar det som det är och ser hur det blir.
Idag känns det bra.
Jag är såå sugen på vin. Därför loggade jag in här och blev så påmind om varför jag inte vill dricka!! Tack!

Idag är det dag 4. Inga svettningar på natten! Bara nån enstaka konstig dröm. Såå sugen på vin eftersom solen skiner och det är grillväder. Jag tänker istället på hur glad jag var imorse när jag vaknade. Pigg och utan krämpor! Utan ångest.
Dag 4 - känns som 4 veckor!! :o

SkåneTösen

Jag känner igen det där med att det känns som flera veckor gått när det är ett par dagar. Har ofta tänkt "nu var det ett tag sedan så jag kan gott unna mig" och sedan när jag kollat var det 3-4 dagar sedan. Alkoholen spelar mig riktiga spratt med min tidsuppfattning. Motstå suget tänk vad skönt att vakna imorgon utan ångest.