Hej!

Jag ville komma hit för att jag sen i somras finner mig dricka lite vin var och varannan kväll när barnen somnat - vardag eller helg spelar ingen riktig roll. Jag vet dock inte riktigt Varför det blivit så - har jobbat jättemycket med mig själv och mitt liv genom åren och är även intresserad av hälsa. Har nog tänkt att lite vin inte skadar så länge det är måttligt - men dels har jag läst fakta ny och dels gillar jag inte känslan av att vara beroende av någonting öht. Det känns dessutom som att jag gör det av ren slentrian - men också då det känns gött och mysigt! Kanske var det i somras jag märkte det först - men då hade jag faktiskt ångest över semestern (påfrestningen att aldrig få vara ensam i så många veckor). Jag har också kommit ur en utmattning och mår allmänt psykiskt bättre, stressar mindre osv. Samtidigt tror jag att jag allt som oftast är mer eller mindre konstant överbelastad mentalt - bara att det inte spiller över. Mot kvällen orkar jag liksom inte mer utan vinet är nog ett sätt att förstärka känslan av avslappning/stänga av. Jag är liksom både uttråkad men också för trött att göra något av ”mina” projekt den sista tiden av kvällen när barnen somnat. Har varit i småbarnsbubblan länge nu då vi har långt mellan barnen. Får dåligt samvete över allt konstant tror jag. Ja, livet i ett nötskal. Jag vill inte sluta dricka helt men vill kunna njuta det mycket mer sällan, typ en max två ggr veckan och inte typ varannan dag! Även om det bara handlar om ett-två glas vin, så känns det för ofta. Kan sommaren ha triggat ett kemiskt och beteendemässigt beroende vill jag isf bryta det nu. Någon som känner igen sig?

Hej @Myself och varmt välkommen till alkoholhjälpen!

Du har hittat hit och startat en tråd då du märkt att alkoholen börjat ta en plats den inte tidigare haft i ditt liv. Du ringar in att den på kort sikt kan ”hjälpa dig” att stressa av samtidigt som det på längre sikt har fler andra negativa konsekvenser. Du vill framför allt minska antalet dagar du dricker från att det som nu blivit lite på slentrian var och varannan dag, om jag förstod dig rätt. Du är en person som bryr dig om hälsan och som är van att jobba med dig själv.

Ibland kan det ta lite tid innan en tråd får fart och då är det bra att skriva flera gånger, hoppas du får fler svar och att du hittar mycket här inne som blir hjälpsamt!

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen

Hej @Myself. Hur har det gått för dig? Ser att det är ett tag sedan du skrev, är du på samma status eller har något ändrat sig? Jag känner igen mig mycket i det du skriver, och söker nu hjälp att komma ur mitt beteende.