Haft och har perioder då jag ursäktar mitt drickande. T.ex. ”Idag var jag duktig så jag förtjänar att dricka vin.”. Mest när jag känner mig ensam och ledsen. En liter vin slinker lätt ner. Mår jag bättre? Nej.

Jag vill inte vara såhär, men mår så dåligt. Saker jag inte har kontroll över tär på mig, medan saker jag har kontroll över och borde göra läggs åt sidan. Tar inte tag i det.

Vill inte vara såhär. Jag vill ta tag i och klara av livet. Alkohol är en tillflykt.

Kan någon ge tips på hur man ska tänka i dessa stunder? Ber bara om tips. Tror mitt tankesätt förstör mig. Hur tänker ni? Vad hjälper er? Tacksam för tips och råd.

Tidigt i min nykterhet fick jag rådet att ta en dag i taget. Att varje morgon, innan jag gick upp ur sängen, ta ett beslut om att just idag ska jag inte dricka oavsett vad som än händer.
På så sätt lades dagar till dagar som blev till veckor...månader...år...

Sen såg jag till att tömma min välfyllda ryggsäck jag samlat på mig genom åren genom att prata, prata, prata om allt som tyngde mig. Släppte ut trollen i ljuset...

Välkommen hit !

@OsäkerSjäl Man hittar alltid skäl till att dricka, antingen har man varit duktig eller så är det synd om en, för att det är måndag eller för att det är lillördag: onsdag.
Jag brukar tänka på morgonens kaffe som smakar så gott när man inte är bakis, och tanken att vakna upp pigg, man ångrar aldrig en nykter dag, tänker på min lever som tackar mig för att jag är nykter, tänker på pengarna jag sparar genom att inte dricka.