Tänk att man låter det gå så långt. Tänk att man låter allting bara falla.
Jag hade ju gått minnesotaprogrammet 2007. Gick på aa möten även om jag aldrig riktigt fastnade. Gick dit och kände någonstans att de här människorna är på en annan nivå. Jag är inte som dom. Jag är ju en vanlig kille. Visst lite minnesluckor och elakheter mot de jag älskar här och där men vad fan de här är ju vrak.

Jag slutade gå på möten. Jag klarade ju att vara nykter. Det roliga var att även om jag var nykter så började mina gamla tankebanor kort efter att jag körde mitt eget race. Och det var jag fram tills midsommar 2010. Då tänkte jag äh vad fan. Några folköl kan ju inte skada. Det kommer inte bli som förr. Det blev det inte heller, till en början. Men efter ett tag så började gränserna att flyttas. Folköl blev starköl, 6 öl blev 10. Det blev shots och minnesluckor. Det blev allvarliga diskusioner med min fästmö. Jag lovade att ta det lugnt så många ggr. Och misslyckades ofta. Men ändå , alkoholist var jag inte. Det tyckte jag själv och många andra. Nej nej. Lite problem bara.
Jag hade vita månader. Varannan vatten. Dricka långsamt. Äta mycket innan. Och jag ska säga det att ibland "lyckades" jag. Ibland spårade jag inte ur. Men hela jag var till stora delar någon annan än den jag känner.
Nu har jag barn . En liten tjej. I förra veckan spårade det ur fullständigt. Vill inte gå in på detaljer av respekt för min familj och ingen har kommit till fysisk skada. Men det jag gjorde mot min älskade fästmö är bortom alla gränser. Jag bröt ihop. Hon bröt ihop. Nu var det dags. Och inte egentligen för min fästmös eller dotters slull även om de självklart är de viktigaste i mitt liv utan för min. Nu är det nog. En dag i taget ska jag klara det. Och jag vet att jag är så totalt jävla maktlös. Hela mitt mönster måste brytas. Det gäller inte bara när jag är full/bakis utan hela tiden. Så jag ger mig. Hands up. Är helt hjälplös. Ge mig kraft!

Bra att du hittat hit. Det är stärkande att både läsa och skriva på forumet. Du verkar ha provat att förändra drickandet på olika vis, men med samma resultat, precis som dom flesta av oss. Tills man inser att a-problemen inte försvinner. Hämta kraft och kunskap härifrån och lycka till...

Startanew

Ja det finns nu bara en väg. En enda dag i taget.

Startanew

Vill även tillägga att jag sedan ca 1,5 år lider av oerhört jobbiga tvångstankar. Dessa har jag bla försökt bota med alkohol. Ni kan ju gissa reslutatet. Det är en ganska jämn ångest tävling mellan ocdn och att vakna upp efter kaoset förra torsdagen. Herregud vilken grej att vara människa. Icke lätt

Startanew

Den medför en rätt stor del ångest. Den går ju hand i hand med sill och NUBBE. Men om vi ska vara helt ärliga: är nubbe vetkligen gott? Behöver vi verkligen öl till det grillade köttet? Behöver vi en minneslucka för att "fira". Mitt svar blir nej. Som det känns nu. Det e ju några dar kvar och jag tar en dag i taget. Överlämnar mig

Svartvit

Det är inte gott och absolut inte värt det. Minnesluckor, bakis och ångest? Att göra bort sig? Kräkas upp den goda maten man ätit? Varför väljer vi det framför en kväll med välmående och som vi dessutom minns dagen efter? Varför skulle vi välja att behöva må dåligt minst hela helgen? Förmodligen ännu längre pga psykiska orsaker. JAG kommer ha en nykter och TREVLIG midsommar och helg, jag hoppas du och alla andra på forumet också kommer välja det alkoholfria alternativet! Glad midsommar på dig redan nu :) kram

Startanew

Ja det är så jag vill ha det. Att få höra "ska du verkligen ta en öl till" och inte veta sitt stopp. Det är över.
Jag hörde på nått AA möte nån som hade begravt en spritflaska. Det kan vara nått för mig tror jag.
Trevlig midsommar till dig med. Och alla andra såklart

Startanew

Jag har kommit fram till en rad åtgärder för mitt välmående/nykterhet. Förutom att jag är toalt maktlös och inte klarar det själv såklart.
1. Tid hos psykolog inbokad nästa vecka.
2. Regelbundna besök på AA. Lite svårt som pappaledig men minst 1 gång per vecka , helst 2
3. Öka dosen av träning. Tränar ca 2-3 ggr per vecka. Vill upp i 4-5. Blir som ett nyttigt beroende.
4. Köpa AAs stora bok för att sätta mig in i stegen som jag finner något krångliga. Iaf vissa av dem.
5. Tagit bort mitt facebook och instagram konto för att slippa se allas alkoholrelaterade inlägg/bilder.

Sen vill jag någon gång skaffa mig en sponsor men man kan ju inte göra allt på en gång

jas75

Bra att du insett att du måste göra det för din skull, det blir lättare då. Andra kan tjata sig blå det hjälper inte om man inte själv inser att jag måste vill kan sluta med alko. Nykter midsommar önskar jag dig ?☺

Startanew

Ja det kommer inte bli en droppe. Men sill, grillat och jordgubbar blir det ! Glad och nykter midsommar till dig med

Startanew

Inte ett dugg sugen ens på att bli full. Vad händer? En underbar jävla känsla asså

Startanew

Att ha den bästa midsommaraftonen kanske någonsinn och det utan alkohol. Har mött något som jag väljer att kalla gud. En kraft som sprider energi i min kropp. En energi som ger mig hopp och glädje. En glädje som jag tänker besegra alkoholen med. Dag för dag

Startanew

Vilken är den "bästa" AA gruppen i Sthlm?

Startanew

Saken i veckan. Känner mig stark! 10 dar nu. Inget sug än men det kommer. Jag ska ta hand om mig själv och min lilla dotter och min gravida fästmö ska få all energi jag har över. Herregud. Att man lagt ner så mycket tid på att fundera och testa olika sätt att dricka lagom. Tänk om det var samma med kaffe tex. "Om jag dricker kaffe med mjölk så får jag mindre koffein. Bara en halv kopp. Kanske gevallia ist. Ta en skopa mindre. Varför dricker inte du kaffe!'? En kopp kan väl inte skada" . Och så visste man att var tredje gång man drack kaffe tappade man kontrollen och drack tills man blev helt galen av koffeinet .
Ny vecka nya möjligheter. Ska jobba mkt med att förlåta mig själv och att gilla mig själv. Ha det bra därute

Startanew

Har verkligen vant mig att njuta av det nyktra livet redan. Imorgon ska jag träffa min psykolog. Blir bra att rensa ur sig lite skit. Träningen går som en dans. Jag tror att jag befinner mig i mitt livs bästa fysiska form just nu. Och det hjälper så jävla mkt. Min underbara dotter utvecklas varje dag. Livet leker. Det trodde jag inte jag skulle kunna skriva så pass snabbt. Nu gäller det att jobba på

Startanew

11 dagar e grymt! Bra jobbat!
Med andras kraft får man själv kraft. Att ta en dag i taget och bara se till att klara den efter bästa förmåga! Det finns alltid ljusglimtar ibland täcks de av mörka moln dock. Ger dig kraft och lycka! Detta klarar vi

Startanew

Drickandet har jag iaf inte kunnat tänka så mkt på de senaste dagarna.
Började min fredag hos optikern för att jag tyckte min syn var lite konstig. Efter tester skickades jag direkt till ögonakuten. Efter ett snabbt besök där blev jag skickad till neurologen på Huddinge Sjh. En helt overkligt lång väntan med röntgen och blodprov och övernattning.
De såg inget på röntgen men har svullna synnerver så efter snart två nätter hemma måste jag dit igen imorgon. Mitt gamla jag hade förmodligen gett mig rätten att supa ner mig igår men den nya jag ville inte. Det hade förmodligen ökat min ångest. Nu vill jag bara veta vad felet är och hoppas det inte är allvarligt. Vad det än är så kommer jag inte trösta mig med alkohol. Så känner jag nu iaf men en dag i taget.

Startanew

Allvarligt verkar det vara efter alla tester. Snart 3 veckor utan A

Startanew

Idag har jag haft 20 dagar utan den där alkoholen. Just idag känner jag mig inte alltför stark. Kom på mig själv med att googla på "dricka måttligt". Jag kan ju inte det. Jo kanske 1 gång av 3. Varför ens orka. Vissa personer klarar det jag är inte en av dem. Jag är förlorad. Har inte kommit iväg på mer än 1 AA möte. Vet inte vad som hindrar mig eller jo har haft otroligt mkt annat. Tur att detta forum finns där man kan skriva av sig lite. Det är en sorts terapi att bara skriva.
Idag ska jag gå och bada med min underbara lilla dotter. Hon är så full av liv och glädje och även om hon irriterar mig ibland med sina tester av tålamodet så är hon ett stort jävla ljus i mitt liv!