Förra måndagen var jag på väg att springa hemifrån till jobbet med andan i halsen, stressad, kallsvettig och med hjärtklappning. Jag insåg när jag var på väg ut genom dörren hur dåligt jag mådde och beslutade mig för att stanna hemma.
Det är inte första gången jag har arbetat mig till gränsen av utmattning. Det är heller inte första gången jag har själmedicinerat min stress och depression med alkohol. Det är heller inte första gången jag försöker åstadkomma en livsstilsförändring. Frågan är om det är sista gången?
Under veckan som har gått så har jag försökt att undvika alltför mycket arbete och endast till de timmar som jag på pappret ska arbeta. Jag har försökt att göra saker som jag en gång tyckte var roliga att göra, t ex läsa en bok, laga mat. Jag har försökt att sova och jag har försökt att inte dricka alkohol. Måndag, tisdag och onsdag gick bra. Torsdag, fredag och lördag gick dåligt. Så nu sitter jag här igen, med mina sorgliga och vemodiga tankar och försöker hitta styrkan att inte dricka vin ikväll igen.
Jag tror inte att jag klarar det här ensam. Jag vet dock inte vad jag ska göra? Jag är inte typen som trivs med att sitta i ring och berätta för andra om mina problem eller lyssna på deras. Jag har varit patient på Riddargatan 1 men jag slutade när jag insåg att det endast var ytterligare ett möte jag sprang till med andan i halsen. Jag kände det som att jag sprang dit för att inte svika terapeuten som väntade på mig och inte för min egen skull.
Jag har nu blivit medlem i det här forumet. Det vore roligt att dela mina ansträngningar med andra, men om det inte blir så hoppas jag att det ska bli en hjälp för mig själv att skriva ett par rader varje dag, eller i vart fall ett par dagar i veckan.

anonym15741

Tack Vilja!
Då flyttar jag till "förändra dricka" så att jag är på "rätt" ställe ?

Krumeluren

Hej Kajsa
Jag känner igen det du skriver. Jag var också en mycket tillmötesgående patient som sa det som jag trodde terapeuten ville höra. Jag tror att denna gången är jag mer fokuserad och mer ärlig mot mig själv. Forumet har hjälpt mig massor, ffa att se igenom min egen förnekelse. Efter några dagar av alkoholfrihet så brukar mina tankar leda in mig i fördärvet igen.. Inte var det väl så farligt...? Dricker jag egentligen mer än andra..? Etc etc... Här påminns jag om hur det verkligen var.
För mig finns det bara allt eller inget, alltså inget i det här fallet. Nu gäller det att hitta verktyg att fortsätta på den här banan. Det finns inget alternativ för mig. Ska träffa terapeuten (för 1:sta gången) nästa vecka. Hoppas att jag kan vara mer ärlig om hur jag känner för att jag ska få den hjälp som jag behöver. Idag är det 5 veckor utan alkohol. Så skönt!
Kram!

Jrewing

Känner så väl igen mig själv i din beskrivning. Är företagare och jobbar mycket. .stressar och igår kväll tog jag mig 2 stora wiskey. .o sen ringde telefonen och jag fick försöka lösa en massa jobb över telefon vilket bara blev halv bra och idag ligger jag med världens huvudvärk och en fruktansvärd ångest. Förut drack jag en whiskey om dagen för att koppla av men bröt detta mönster för ngn månad sen och har därefter bara druckit på helgen...tills igår..

elefanter9498

Jag har under många år självmedicinerat med vin och öl. De senaste åren har varit så tuffa privat och även på jobbet. För ca tre år sedan gick jag på rådgivningscentrum där jag bor men jag kom aldrig t punkten att jag skulle sluta helt och hållet. Jag ville ha kvar det mysiga men det blir aldrig mysigt för det har gått för långt helt enkelt. Jag befinner mig inte riktigt där i känslan men förnuftet vet. Nu är mitt liv mycket lättare så vad som tynger nu är alkoholen. Den ger mig så mycket ångest och den gör mig tjock. Jag vill verkligen klara detta.

Det var ett tag sen du skickade ditt inlägg men jag vill ändå nu passa på att hälsa dig välkommen hit!

Det låter som om det varit ett klokt beslut för dig att registrera dig här i forumet och utifrån det du beskriver i ditt meddelande tänker jag att du kommer ha god användning av att vara här och själv skriva/ta del av andras berättelser.

Alkohol är ju lurigt på så sätt att det i stunden kan ge positiva effekter såsom avslappning och ökad glädje, medan det på längre sikt snarare försämrar måendet på olika sätt. Det är lätt att få just ångest av att dricka mycket och du är långt ifrån ensam om den upplevelsen.

Skulle du känna att du behöver ytterligare hjälp utöver forumet kan jag tipsa dig om att kontakta http://alkohollinjen.se/, där kan du få rådgivning anonymt om hur du kan få vidare stöd för dina svårigheter kopplade till alkohol.

Allt gott,
Miriam Alkoholhjälpen