Efter år av katastroffyllor. Och nu en längre tid av psykisk ohälsa med mycket ångest tänkte jag ge mig på denna boll igen. Varit medlem här förut. Orkat som max hålla upp i tre veckor. Hör väl till dom som inte har sug i veckan men till helgen kan det bli dygn av ihärdigt supande som tar lång att repa sig ifrån.
Och nu med ständig ångest i princip ett halvår vill jag ge det ett riktigt försök igen. Till en början en månad. Behöver verkligen stabilisera mitt psyke och vet att efter en tid utan a blir livet ofta mycket ljusare.
Nu kör vi
Vad bra att du tar tag i drickandet. Som du säger så mår man mycket bättre mentalt utan alkohol, det är vi många som kan skriva under på. Och det går att sluta, att välja bort det som är dåligt för oss. Kör på, jag hejar på dig!
Körde en två dygns-fylla tor, fre. Drack inget igår. Men det kemiska ångesten är påtaglig idag.
Tog mig till gymmet. Hjälpte litegrann. Och tack för pepp!
La mig med ångest igår. Vaknat kl 04 och kan ej somna om. Känns som hjärnan går på högvarv, hjärtklappning. Men ändå fått några timmars sömn. Så fixar att jobba idag.
Ångesten börjar lätta lite, äntligen.
Första helgen närmar sig. Peppad på en vit helg. Hoppas jag kan hålla det. Sambon är ju lika glad i a som jag. Trots att det inte blir lika många dåliga konsekvenser där som hos mig.
Sagt att det är lugnt att han dricker om han vill.
Han sa dock att han ville ta det lugnt med mig.
Börjar känna lite effekter av nykter o klarare skalle. Sover lite bättre.
Fredag. Sambo ska drkcka öl till på spåret. Tidigare vita perioder har jag tyckt det är avskyvärt att vara nykter själv. Känns annorlunda nu. Slippa ha nån annans "ansvar" på mig. Jag fokar bara på mig själv i detta. O vill inte att nån ska ha tråkigt för min skull.
Ser fram emot en ej bakis lördag.
@Tropa jag ska också testa sitta nykter bredvid folk som dricker för första gången imorgon, ska försöka tänka att det är bra för mig och strunta i vad dom pågår med
Vaknat en lördag utan bakfylla och ångest. Vilken känsla!
Lite störigt att inte kunna sova mer än 6 timmar bara.
Men trir kroppen fortfarande är i något sorts stressläge..
@Tropa Så härligt att läsa! Man mår ju helt klart bättre utan alkohol, mer tillfreds. Tänk vad kroppen tackar dig! Önskar dig en fin söndag och en nykter sådan, jag kommer att köra på det!
@prinsessa den är nykter o skön. Varit en sväng till gymmet. Imorgon blir det kul att på EVIGHETER komma ej sliten till jobbet en måndag.
Fy. Brukar alltid känns mig som sju svåra år måndagar.
Folk kommer undra vad som hänt. Haha
Dag 10 nykter. Vilken skillnad att ej komma till jobbet som ett vrak en måndag.
Har mer energi, sover bättre, ångesten är betydligt bättre.
Till helgen ska vi på barnkalas. Lite sjukt att känna sig triggad att dricka alkohol där. Men brukar komma undan lite varstans. Men blir bil dit så inga frestelser förstör.
@Tropa Välkommen hit! Klokt att du slagit följe med @Anoto. Man behöver någon att växeldra med. När man själv är svag är den andre stark och vice versa. Själv hänger jag under ”Det vidare livet” till vardags och där har jag flera forumvänner som jag har följts åt med i över 3 år nu. Den 9/2 firade jag min 3:e nyktra årsdag och det är bannemej en viktigare dag än min födelsedag numer.
@Tropa
Ilskan och irritationen igår, skäms över det beteendet.. och vet att det enda som hjälper är A. Fortfarande lite smått irriterad idag, men ändå glad på jobbet.
Ikväll kommer jag vara ensam i 5 timmar, helt ensam, det är mina värsta stunder, hatar att vara ensam, och är väldigt missnöjd med vårt boende också så vill helst inte vara där. Så lätt att stanna till på något av de typ 4 systembolag jag i princip passerar på vägen hem från jobbet, för att ha en lugn och skön kväll med några glas.
Det är som att det kliar i kroppen, kan inte riktigt fokusera känns det som.
Några tips på hur jag få det lite lugnare i hjärnan?
Dag 14.
Det rullar på nu..
Känner mig fräsch o pigg.
Lite ovant med känslan att sambo vill dricka a till helgen och jag avstår.
Plus, imorgon ska vi på en liten tillställning där jag vet det finns a.
Men kommer ta bil som försäkring.
Dag 15.
Sambon tog några öl i soffan igår.
Jag drack vatten.
Återigen sovit underbart. Ångestnivån har gått från närmare max för två veckor sen till kanske 10%.
Effekten av att inte dricka a på ångest är brutal. Vilket gift alkohol är för hjärnan alltså.
Dag 16.
Var på tillställning igår. Tog bilen. Gick bra!
Sambon tog lite alkohol. Men jag blir mer lättad av att han dricker lite än att avstå och "få tråkigt", pga mig.
Snart ny vecka!
Dag 17.
Pigg måndag på jobbet. Skönt!!
Glad och orkar prata mer med kollegor. Tycker t o m att det är givande mot dagens slut. Då jag annars brukar vara fruktansvärt trött.
@Tropa Härligt 🤗 Bra att du fokuserar på alla fördelar med nykterheten! Det är bannemej konstigt att man fick något vettigt gjort på jobbet back the days. Måndagen var ju helt bortkastad.
@Anoto
Påt igen. Finns här o kan bolla.
Jag har en resa till Frankrike bokad i slutet på mars. Tänkt lite att jag vilm hålla upp tills dess.
Innan har jag gett upp när jag kommit på att jag ej kommer kunna hålla mig en resa. Tänker annorlunda nu. Ger inte upp av tanken. Tänker det är bättre att vara nykter hemma tills det bär av. I framtiden kanske man inte behöver fylla på resa. När hjärnan inte är lika fokuserad på alko
@Tropa Ett bra sätt är att gripa sig an sådana utmaningar med nyfikenhet. ”Hmm, nu ska vi se hur det blir att resa nykter” 🤔 Se det som ett tillfälle att samla på dig nyktra erfarenheter. Samla på dessa som om du skulle plocka smultron och sakta trä dem på ett grässtrå. Andaktsfullt ett smultron i taget. Efter ett tag blir helheten så fin att man inte vill sabba den. Till 80 procent handlar den nyktra resan om att skapa nya nyktra vanor. Och öva, öva, öva på dessa.
När vi dricker är det endast alkoholen som kan ge oss kickar av välbehag. När vi slutar dricka tar det några veckor upp till några månader innan vi får kickar av livet istället. En vacker vy, trevligt sällskap, god mat osv. Allt detta ger oss kickar av välbehag efter ett tag 🥰
Blev "bara" tre vita veckor.
Blev ca 10 öl i fredags. Inget dumt hände väl egentligen. Mer än minnesluckor.
Nu ska jag ge mig på 3-4 veckor igen.
Har en smula kemisk ångest idag fortfarande. Ska dra till gymmet o svettas bort en del förhoppningsvis.
Dag 8. Sambon drack några öl(8 st). Framför tvn igår.
Jag gick i la mig kl 22. Utan a klarar jag verkligen inte av att vara uppe sent. Blir ju annars pigg av a. Kan vara uppe o hålla igång till 04 utan problem.
Hur som. Skönt att vakna obakis!!
@Tropa Bravo! Helt rätt taktik att fokusera på fördelarna med nykterheten. I början kändes helgerna aplånga. Vaknar tidigare som nykter dessutom. Helt plötsligt var jag morgonpigg och kvällstrött.
Det är bra att sysselsätta sig alla vakna timmar man plötsligt fått till skänks. Utöva en hobby tex. Och när man sysselsatt sig hela helgen längtar man nästan lite efter jobbet. Söndagsångesten inför jobbmåndag är som bortblåst!
Efter år av katastroffyllor…
Efter år av katastroffyllor. Och nu en längre tid av psykisk ohälsa med mycket ångest tänkte jag ge mig på denna boll igen. Varit medlem här förut. Orkat som max hålla upp i tre veckor. Hör väl till dom som inte har sug i veckan men till helgen kan det bli dygn av ihärdigt supande som tar lång att repa sig ifrån.
Och nu med ständig ångest i princip ett halvår vill jag ge det ett riktigt försök igen. Till en början en månad. Behöver verkligen stabilisera mitt psyke och vet att efter en tid utan a blir livet ofta mycket ljusare.
Nu kör vi
Vad bra att du tar tag i…
Vad bra att du tar tag i drickandet. Som du säger så mår man mycket bättre mentalt utan alkohol, det är vi många som kan skriva under på. Och det går att sluta, att välja bort det som är dåligt för oss. Kör på, jag hejar på dig!
Körde en två dygns-fylla tor…
Körde en två dygns-fylla tor, fre. Drack inget igår. Men det kemiska ångesten är påtaglig idag.
Tog mig till gymmet. Hjälpte litegrann. Och tack för pepp!
@Tropa Vi kan köra en nykter…
@Tropa Vi kan köra en nykter söndag tillsammans!?
@prinsessa hur gick det för…
@prinsessa hur gick det för dig?
La mig med ångest igår…
La mig med ångest igår. Vaknat kl 04 och kan ej somna om. Känns som hjärnan går på högvarv, hjärtklappning. Men ändå fått några timmars sömn. Så fixar att jobba idag.
Ångesten börjar lätta lite, äntligen.
Klarat jobbdagen med nöd o…
Klarat jobbdagen med nöd o näppe. Ny dag imorgon.
Sovit bättre. Mindre ångest.
Sovit bättre. Mindre ångest.
Börjat lyssna på alkispodden…
Börjat lyssna på alkispodden. Mycket igenkänning.
Första helgen närmar sig…
Första helgen närmar sig. Peppad på en vit helg. Hoppas jag kan hålla det. Sambon är ju lika glad i a som jag. Trots att det inte blir lika många dåliga konsekvenser där som hos mig.
Sagt att det är lugnt att han dricker om han vill.
Han sa dock att han ville ta det lugnt med mig.
Börjar känna lite effekter av nykter o klarare skalle. Sover lite bättre.
Fredag. Sambo ska drkcka öl…
Fredag. Sambo ska drkcka öl till på spåret. Tidigare vita perioder har jag tyckt det är avskyvärt att vara nykter själv. Känns annorlunda nu. Slippa ha nån annans "ansvar" på mig. Jag fokar bara på mig själv i detta. O vill inte att nån ska ha tråkigt för min skull.
Ser fram emot en ej bakis lördag.
@Tropa jag ska också testa…
@Tropa jag ska också testa sitta nykter bredvid folk som dricker för första gången imorgon, ska försöka tänka att det är bra för mig och strunta i vad dom pågår med
@boatgirl hejjar på dig! Jag…
@boatgirl hejjar på dig!
Jag vaknade jättetidigt idag. Men utan bakfylla och ångest.
Så skönt!!
Vaknat en lördag utan…
Vaknat en lördag utan bakfylla och ångest. Vilken känsla!
Lite störigt att inte kunna sova mer än 6 timmar bara.
Men trir kroppen fortfarande är i något sorts stressläge..
8 dagar nykter…
8 dagar nykter. Hjärnkontoret känns lättare och klarare. Sover bättre. Mindre ångest.
@Tropa Så härligt att läsa!…
@Tropa Så härligt att läsa! Man mår ju helt klart bättre utan alkohol, mer tillfreds. Tänk vad kroppen tackar dig! Önskar dig en fin söndag och en nykter sådan, jag kommer att köra på det!
@prinsessa den är nykter o…
@prinsessa den är nykter o skön. Varit en sväng till gymmet. Imorgon blir det kul att på EVIGHETER komma ej sliten till jobbet en måndag.
Fy. Brukar alltid känns mig som sju svåra år måndagar.
Folk kommer undra vad som hänt. Haha
@prinsessa önskar dig…
@prinsessa önskar dig såklart en jättefin söndag med!
@Tropa Härligt! Då blir…
@Tropa Härligt! Då blir måndagarna så mycket bättre!
Dag 10 nykter. Vilken…
Dag 10 nykter. Vilken skillnad att ej komma till jobbet som ett vrak en måndag.
Har mer energi, sover bättre, ångesten är betydligt bättre.
Till helgen ska vi på barnkalas. Lite sjukt att känna sig triggad att dricka alkohol där. Men brukar komma undan lite varstans. Men blir bil dit så inga frestelser förstör.
Dag 11 nykter. Ser ljusare…
Dag 11 nykter.
Ser ljusare på tillvaron än på länge. Hjärnan börjar på nåt sätt producera lite lyckaämnen så säg.
@Tropa Bra jobbat! Låter…
@Tropa
Bra jobbat! Låter fantastiskt! Riktigt så känner inte jag idag tyvärr, längtar tills dess.
@Anoto tack! Hur länge har…
@Anoto tack!
Hur länge har du varit nykter? (om du har det)
Dag 12. Sovit som en gud…
Dag 12. Sovit som en gud.
Från att innan sovit 4-5 h pet natt.
@Tropa Välkommen hit! Klokt…
@Tropa Välkommen hit! Klokt att du slagit följe med @Anoto. Man behöver någon att växeldra med. När man själv är svag är den andre stark och vice versa. Själv hänger jag under ”Det vidare livet” till vardags och där har jag flera forumvänner som jag har följts åt med i över 3 år nu. Den 9/2 firade jag min 3:e nyktra årsdag och det är bannemej en viktigare dag än min födelsedag numer.
Kram 🐘
@Tropa Inne på dag 9 idag…
@Tropa
Inne på dag 9 idag... kämpigt just nu
@Anoto bra jobbat!! Vad är…
@Anoto bra jobbat!!
Vad är kämpigt mer specifikt?
@Andrahalvlek exakt. Ger…
@Andrahalvlek exakt. Ger mycket att pratas vid med andra mer personligt.
Och jäklar. Tre år. Grattis!
@Tropa Ilskan och…
@Tropa
Ilskan och irritationen igår, skäms över det beteendet.. och vet att det enda som hjälper är A. Fortfarande lite smått irriterad idag, men ändå glad på jobbet.
Ikväll kommer jag vara ensam i 5 timmar, helt ensam, det är mina värsta stunder, hatar att vara ensam, och är väldigt missnöjd med vårt boende också så vill helst inte vara där. Så lätt att stanna till på något av de typ 4 systembolag jag i princip passerar på vägen hem från jobbet, för att ha en lugn och skön kväll med några glas.
Det är som att det kliar i kroppen, kan inte riktigt fokusera känns det som.
Några tips på hur jag få det lite lugnare i hjärnan?
@Anoto lyssnat på…
@Anoto lyssnat på alkispodden?
Jag gör varje dag
Dag 14. Det rullar på nu…
Dag 14.
Det rullar på nu..
Känner mig fräsch o pigg.
Lite ovant med känslan att sambo vill dricka a till helgen och jag avstår.
Plus, imorgon ska vi på en liten tillställning där jag vet det finns a.
Men kommer ta bil som försäkring.
@Tropa Bra jobbat! :D
@Tropa
Bra jobbat! :D
@Anoto tack!! :)) Hur går…
@Anoto tack!! :))
Hur går det för dig?
Dag 15. Sambon tog några öl…
Dag 15.
Sambon tog några öl i soffan igår.
Jag drack vatten.
Återigen sovit underbart. Ångestnivån har gått från närmare max för två veckor sen till kanske 10%.
Effekten av att inte dricka a på ångest är brutal. Vilket gift alkohol är för hjärnan alltså.
Dag 16. Var på tillställning…
Dag 16.
Var på tillställning igår. Tog bilen. Gick bra!
Sambon tog lite alkohol. Men jag blir mer lättad av att han dricker lite än att avstå och "få tråkigt", pga mig.
Snart ny vecka!
Heja dig! Bra jobbat och du…
Heja dig! Bra jobbat och du går från klarhet till klarhet, fint! ☀️🤗
@Se klart tack:))
@Se klart tack:))
Dag 17. Pigg måndag på…
Dag 17.
Pigg måndag på jobbet. Skönt!!
Glad och orkar prata mer med kollegor. Tycker t o m att det är givande mot dagens slut. Då jag annars brukar vara fruktansvärt trött.
Dag 19. Klarare i huvudet…
Dag 19.
Klarare i huvudet. Gladare.
@Tropa Härligt 🤗 Bra att du…
@Tropa Härligt 🤗 Bra att du fokuserar på alla fördelar med nykterheten! Det är bannemej konstigt att man fick något vettigt gjort på jobbet back the days. Måndagen var ju helt bortkastad.
Kram 🐘
@Tropa Tja, inte toppen…
@Tropa
Tja, inte toppen direkt: lyckades 9 dagar, sedan gick det inte, men försöker verkligen hålla nere nivån.. :(
@Andrahalvlek Exakt!! 😅
@Andrahalvlek
Exakt!! 😅
@Anoto Påt igen. Finns här o…
@Anoto
Påt igen. Finns här o kan bolla.
Jag har en resa till Frankrike bokad i slutet på mars. Tänkt lite att jag vilm hålla upp tills dess.
Innan har jag gett upp när jag kommit på att jag ej kommer kunna hålla mig en resa. Tänker annorlunda nu. Ger inte upp av tanken. Tänker det är bättre att vara nykter hemma tills det bär av. I framtiden kanske man inte behöver fylla på resa. När hjärnan inte är lika fokuserad på alko
@Tropa Ett bra sätt är att…
@Tropa Ett bra sätt är att gripa sig an sådana utmaningar med nyfikenhet. ”Hmm, nu ska vi se hur det blir att resa nykter” 🤔 Se det som ett tillfälle att samla på dig nyktra erfarenheter. Samla på dessa som om du skulle plocka smultron och sakta trä dem på ett grässtrå. Andaktsfullt ett smultron i taget. Efter ett tag blir helheten så fin att man inte vill sabba den. Till 80 procent handlar den nyktra resan om att skapa nya nyktra vanor. Och öva, öva, öva på dessa.
När vi dricker är det endast alkoholen som kan ge oss kickar av välbehag. När vi slutar dricka tar det några veckor upp till några månader innan vi får kickar av livet istället. En vacker vy, trevligt sällskap, god mat osv. Allt detta ger oss kickar av välbehag efter ett tag 🥰
Kram 🐘
Blev "bara" tre vita veckor…
Blev "bara" tre vita veckor.
Blev ca 10 öl i fredags. Inget dumt hände väl egentligen. Mer än minnesluckor.
Nu ska jag ge mig på 3-4 veckor igen.
Har en smula kemisk ångest idag fortfarande. Ska dra till gymmet o svettas bort en del förhoppningsvis.
Snart haft en vit vecka igen…
Snart haft en vit vecka igen.
Så vad säger vi.
Dag 6.
Mår bra!
Ser fram emot en vit helg.
Dag 7. Sover bra. Ångest…
Dag 7.
Sover bra. Ångest mindre
Dag 8. Sambon drack några öl…
Dag 8. Sambon drack några öl(8 st). Framför tvn igår.
Jag gick i la mig kl 22. Utan a klarar jag verkligen inte av att vara uppe sent. Blir ju annars pigg av a. Kan vara uppe o hålla igång till 04 utan problem.
Hur som. Skönt att vakna obakis!!
Dag 9. Massa aktiviteter…
Dag 9.
Massa aktiviteter gjorda som annars hade fått vänta pga bakis, ångest osv.
Mycket skön o nykter helg!!
Dag 10. Skön ej sliten…
Dag 10.
Skön ej sliten måndag på jobbet!!
@Tropa Bravo! Helt rätt…
@Tropa Bravo! Helt rätt taktik att fokusera på fördelarna med nykterheten. I början kändes helgerna aplånga. Vaknar tidigare som nykter dessutom. Helt plötsligt var jag morgonpigg och kvällstrött.
Det är bra att sysselsätta sig alla vakna timmar man plötsligt fått till skänks. Utöva en hobby tex. Och när man sysselsatt sig hela helgen längtar man nästan lite efter jobbet. Söndagsångesten inför jobbmåndag är som bortblåst!
Kram 🐘
@Andrahalvlek 💪💪:))
@Andrahalvlek 💪💪:))
Dag 12. Sovit som en gud.
Dag 12.
Sovit som en gud.
Dag 13. Solen skiner. Bra…
Dag 13.
Solen skiner. Bra dag.
Dina inlägg är on point!…
Dina inlägg är on point! Härligt 💪🏻✅
@Tropa Tog tag i det igen,…
@Tropa
Tog tag i det igen, nu på dag 8!
Solen skiner inte och jag har fortfarande ångest, men det kommer bli bättre!