Hej! Jag brukar inte skriva på forum men gör ett undantag p g a att jag vill ha synpunker/råd.
Har helt klart problem med alkohol. Gillar känslan av berusning, avslappning så får jag litet av den känslan gör det att jag vill ha mer av den dvs dricker mer. En liter vin på en kväll eller en liten flaska vodka utan att min familj märker något och då har ändå en familjemedlem varit storkonsument en gång i tiden. Ibland 3-5 ggr/vecka. Avstår från bilkörning dagen därpå och även träning därför att det inte funkar någondera. Det står mellan detta, känslan av skön berusning/avslappning och lugn i nuet och en bättre tid på en halvmil (idag 45 min). Men känslan i nuet överträffar alltid framtiden. Det är två motstående saker, alltid imorgon, nästa måndag, men nuet vinner alltid. Vi två ii familjen delar på en flaska vin på fredag och på lördag och familjemedlemmen som varit i klammeri med rättvisan p g a alkohol är nöjd med det men har dåligt samvete för att denne/a lärt mig tycka om alkohol. Jag tycker problemet är mitt och kan inte belasta partnern med detta med tanke på dennes/as redan dåliga samvete.
Jag funderar på om detta mitt problem att göra med att att göra något som är onyttigt/fel bottnar i att jag var generellt väldigt hårt kontrollerad som barn. Ta något att äta utanför måltiderna var förbjudet, kylskåpet, skafferiet var förbjudna områden. Köpte jag något ”olämpligt” blev det avdrag på veckopengen en-två veckor. Godis var inte okej men passerade filtret, men ja jag smög ju med detta och godis det gömmer jag fortfarande och äter i smyg. Berättar inte om jag går på Mac Donalds = onyttig mat. Fick jag en chokladask i present fick jag inte äta av den utan måste vänta och först vid halvårsbesöket fråga tandläkaren ifall jag fick lov att äta. En bit efter maten var ok, inte mer var svaret. Men som pensionär borde jag väl ha lärt mig att jag bestämmer själv om godis och liknande ”förbjudna” onyttiga saker. Och konsekvenserna av detta. Snacka om barnuppfostran som missat målet.
Träning, hård så jag blir riktigt trött, ger ju ungefär samma känsla i kroppen som alkohol, men varje dag klarar inte min snart 70-åriga kropp av det. Men litet snabbare än 90 min/mil skulle jag vilja vara. Med tanke på att jag inte vill blanda in min partner p g a dennes/as tidigare problem och dåligt samvete utan lösa detta själv kan jag inte söka hjälp utanför hemmet. Så jag undrar finns terapi över nätet då jag behöver utreda varför, frigöra mig från mönster och tänka annorlunda.

Du är ovan att skriva på forum samtidigt vill du ha lite råd och tips. Klokt av dig att börja skriva och läsa här. Alkoholen ger dig lugn på kort sikt samtidigt tar den mer än den ger och du vill få en förändring på livstilen. Du är en aktiv, hälsosam person och alkoholen passar inte in på de sätt den är i ditt liv. Du har en tanke om terapi på nätet, det är det många som är hjälpta av: http://web.internetpsykiatri.se/

Hoppas du också hittar något hjälpsamt här på forumet, ibland tar det tid innan man får svar och man kan behöva skriva flera gånger.
Du är igång i detta nu!

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen

ceasar

Har lyckats skippa alkohol i smyg i 5 dagar nu. En framgång. Har t o m varit på systemet och köpt 2 flaskor vin utan att köpa något extra. Nu är det fredag/ lördag och då är 2 glas vin/kväll ok. Sen 5 nya "vita" dagar hoppas jag att jag ska kunna hålla.
Kontot MILOWA går ej att komma in på, det skickas inget nytt lösenord till min e-mail, så jag fick ta mitt första konto Ceasar.

Bra jobbat! Hör av dig om du hittar någon dunderkur mot detta beteende. Jag är nämligen lite likadan och kämpar med smygandet som i sig ger en kick. Efter att ha blivit påkommen så är det i sig svårt att fortsätta, så nu får jag ju sluta. Har lite samma förhållande till mat och onyttigheter som du. Det var lite tabu hemma under min uppväxt och det är väl ff så att jag inte är den som skyltar med onyttigheter i matlådan. Det var dock inte lika hårda restriktioner som du hade. Jag vill dock inte heller för mig själv stå för detta frosseri varken vad gäller onyttigheter el alkohol. Ja, som sagt, jag har inte egentligen några goda råd att dela med mig av. Dock så mår jag fantastiskt bra utan alkohol, så det är helt klart värt att sluta. Kan dock rekommendera att även lägga ner helgdrickandet en period i alla fall för att det bidrar till att hålla intresset för alkohol uppe och för att mm får lite hälsovinster av det och bryter ovanor. Lycka till nu!