Hej forum, tänkte att jag kanske lyckas bättre om jag bokför mina framgångar här (och eventuella motgångar). Har insett att jag haft ett problematiskt förhållande till alkohol flera år

Liten stor

Tack neo, grattis till 8 dagar!!! Skönt att höra. Från måndag tänker jag starta, ingen ide att försöka med alla aktiviteter just nu närmsta dagarna sen ska jag undvika att boka in aktiviteter som kan bli svåra för att underlätta. Kram

Liten stor

Imorgon börjar 21 dagar. Känner mig osäker på om jag kommer greja det. Försöker ta denna dag med ingen eller mkt lågt intag. Rensat kalendern framöver på potentiella fällor förutom en aktivitet som kommer bli en utmaning om ett par veckor.

träningstanten52

Börja med det i morgon och kör på med tre fyra aktiviteter per vecka, tuffa konditonspass och du kommer märka att lusten att dricka försvinner. Bättre än mediciner tror jag. Lycka till

Liten stor

Träningstanten, jag tog faktiskt en joggingtur i morse. Ska verkligen testa med ditt tips om träning. Tror det kan vara min grej. Blir ju dubbelt positivt också att få igång kroppen. Tack.

Kaptain of my soul

Träning kommer bli ett verktyg för mig också. Springa en runda osv... Lusten att dricka avtar betydligt då.

Liten stor

Drog i mig lite för många drinkar igår. Lite som en sista kväll. Onödigt. Idag börjar jag samla vita dagar i rad. Känns bra. Lite orolig för humöret närmsta veckan men fokus på närmaste 15 timmarna nu.

Liten stor

Täta inlägg men vill komma ihåg hur denna vecka känts så jag inte på fredag tänker "var ju lugnt det här, kan nog unna mig lite i helgen". Stel i kroppen, nacken. Rastlös, svårt att hålla koncentration längre tid. Längtar till ikväll så jag notera dag 1 klar.

Anders 48

Jag passar på att gratta lite i förskott! Bra gjort! För eg så ÄR det ju redan nu din första dag, om du inte kommer att dricka något. Det tror jag inte att du kommer att göra. Så grattis!?

Liten stor

Inte så långt kvar av dagen och kommer absolut klara det så dag ett bokförd. Sjukligt trött och kommer lägga mig tidigt. Hettar konstigt i huden och känns allmänt icke bra i kroppen samt typ klump i halsen men antar att det är ngn form av abstinens. Nu ska skiten ur systemet.

Liten stor

Då kör vi igång dag 2. När jag tänker efter blir jag osäker på om jag någonsin haft över två vita veckor i rad. Ser fram emot hur det kommer vara efter 21 dagar. Fullt schema idag, träning planerad imorgon.

Heddali

Önskar dig många dagar framåt utan ah och att du orkar rida ut vågorna tills det blir lugnt. Jag är inne på min dag 3 och inte en jordbävning ska få mig att sträcka ut handen.Basta!

Liten stor

Tack för stöd Heddali, grattis till dag 3!!! Hakar du på 21 i rad? Du kommer ju alltid ligga en före så jag tar rygg på dig.

Heddali

Jag har ju efter misslyckat minskningsförsök bestämt att avstå året ut, sen förnya beslutet. Det är 115 dgr men om vi sällskapar framåt så ser vi hur lång stigen blir!

Liten stor

Konstig ångest:/kryp i kroppen men många bra stunder idag. Känns som riktiga endorfiner letat sig fram då och då och har haft förvånansvärt bra humör och tålamod. (Jämfört med några veckor sedan när humörsvängningar var mkt värre). Känslan av att vilja snabbspola fram några veckor kommer ibland och det är sjukt vad lång en dag kan kännas när alla konturer är skarpa. Gillar att jag tagit tag i det här och idag tror jag på mig själv.

Liten stor

...känns det som man vaknar bakis fast man inte rört något med alkohol på flera dagar? Börjar kanske bli sjuk? Eller bara sjukligt trött. Veckan känns så lång... Jobba och träna idag.

Liten stor

- supertrött mentalt. Känns som det är segt att tänka
- konstig känsla i kroppen, inte ont men skumt
- blev ingen träning. Men det blev vit dag.

Liten stor

...tack, känner redan små doser då och då av nytt slags välmående så längtar till jag kommer upp över 10 dagar. En liten fundering: jag känner mig rätt säker på att jag kommer fixa 21 dagar nu men sen har jag inte tänkt längre. OM man skulle dricka öl en kväll efter längre uppehåll, blir det lika jobbigt att komma tillbaka till nya 21 dagar? Nu kanske jag hänger på heddali året ut men måste erkänna att mitt drömscenario vore att kunna njuta av dryck i sociala sammanhang och ej så ofta. Men ska skynda långsamt nu. Idag blir en bra och vit dag.

Heddali

Jag har inte hållit upp 21 dgr men försökt under året att ha uppehåll vid ett par tillfällen och bara nått ca 10-14 dgr. Har sen gett efter och druckit, första gångerna behärskat, haft dagar emellan och det har inledningsvis känts bra och skönt. Efter nån vecka är jag sen helt tillbaka i gamla vanor, det var bara som ett gummiband som sträcktes ut för att sen dra tillbaka till grundläget. Jag är nu på dag 5, och jag ska inte säga att det är lätt, tänker väldigt mycket på ah, på mitt liv med och hur livet ska te sig utan. Baserat på mitt egna år med minskningsförsök och allt jag läst på forumet så verkar ett kortare uppehåll ha ringa effekt på gamla ovanor tyvärr. Om det långa uppehållet ändå blir för svårt så kan man ju tänka att varje minskning ändå är bra och på rätt väg. Blir så glad om mitt försök kan inspirera dig på något sätt och det stärker mig också, känner mig som en duktig storasyster som ska föregå med gott exempel ?! Så ännu en frisk och vacker dag att dela motivation och framgång i hälsans tecken ?!

Liten stor

Det hjälper verkligen!!! Bra input, ska vara extra försiktig OM jag provar ett enstaka tillfälle efter 21 dagar. Men det beslutet får bli då och inte nu. Soliga uteserveringar såg trevliga ut idag men känns ändå ok idag. Har mkt mer energi att ta tag i saker på jobbet nu. Märker också att barnen är lugnare, hemskt vad man märker hur de känner av ens sinnesstämningar. Känner mig rastlös/harmonisk i en konstig kombo. Dag 4 snart slut.