Behöver verkligen hjälp!

Saken är den att jag druckit rejält senaste tiden, nästan dygnet runt. Jag vill nu sluta med det jäkla beteendet men har fått väldigt taskiga abstinensbesvär. Jag skakar som ett asplöv, svettas, kräks och har diarré. Har inte lyckats varken få i mig eller behålla mycket mat sedan fyra dagar, det är därför jag inser att detta måste få ett slut omedelbart. Drack mina sista sex folköl igår, tidigare dagar har det gått nästan en dunk vin per dygn.

Det står på 1177 att man ska söka sjukvård vid så här allvarliga abstinensbesvär. Saken är den att det vill jag undvika, vill inte att mitt jobb och mina anhöriga (som jag bor med och som jag mirakulöst lyckats dölja detta för) får reda på vad jag gjort.

Min fråga är alltså: Vad kan jag själv göra för att minska symtomen? Är min hälsa i fara?

Anders 48

Spontant så tycker jag absolut att du skall söka hjälp vid svår abstinens! Det kan bli farligt, beroende på hur länge och mycket du har druckit. Arbetsgivare har inte någon möjlighet att se varför du kontaktat en beroendemottagning. Du kan dessutom spärra dessa journaler så att andra vårdinstanser inte kan se. Vad gäller dina anhöriga så kanske de förstår mer än du anar?! Det handlar om att DU skall få en chans att må bättre. Kanske då värt att ta det jobbiga med dina anhöriga? ! Att sluta tvärt själv kan vara väldigt riskabelt. Några lyckas att själv "trappa ner" under en vecka/10 dar. Detta kräver dock en oerhörd disciplin från din sida för att verkligen minska din konsumtion för varje dag.

Har fått hjälp ett par ggr på beroendeakuten, och jag har blivit oerhört väl mottagen. Där fick jag lugnande medel för att få ro i kroppen, kunna sova och så småningom äta. Jag håller på dig och tycker att du skall ta steget att gå till en beroendemottagning.

Bumbi

...för svaret.

Blir man inlagd om man söker vård? Då skulle mina anhöriga så klart få reda på vad det handlar om. Jag vill verkligen inte det.

Anders 48

Det är lite olika. Jag själv har varit inlagd 2 ggr, 3-4 dagar. Då hade jag druckit stora mängder under 1-2 veckor. (typ 3 liter vin varje dag o kryddat med en del insomningstabletter). Andra varianter är att man får ett schema med lugnande benzopiller o medel för att sova som man tar utan att bli inlagd.

Jag själv har "turen" att bo i Stockholm, där beroendeakuten är öppen dygnet runt. Det bör väl även i andra städer finnas liknande möjligheter? ! Jag kände både skam och skuld när jag behövde hjälp. Detta var dock bara mina egna känslor, personalen på avdelningen var bara rakt igenom proffsiga och empatiska. Jag har även, en gång, trappat ner själv med hjälp av Sobril som jag fått av allmänläkare. Detta funkade bra för mig, men inget jag vill rekommendera. Man bör nog i första hand kontakta en beroendemottagning.

Jag hoppas att du tar steget. Det är obehagligt och motståndet kan vara oerhört, men de kan faktiskt hjälpa! Dock har jag full förståelse för dina våndor vad gäller arbete och närstående. I ett längre perspektiv så vill de båda säkert att du skall må bra, oavsett vägen dit för din del. Om du väljer att inte ta hjälp så stålsätt dig. De närmaste dagarna kommer att vara, antagligen, för jävliga. Men det BLIR BÄTTRE! Kämpa på!!!

Anders 48

En inläggning sker i samråd med dig! Du tvingas inte till det. Personalen kan föreslå och rekommendera det - men du bestämmer. De gånger jag har varit inlagd har jag bara kapitulerat och varit "glad" att det blivit så.

Lena72

Jag ville inte bli inlagd utan fick lugnande tabletter så jag har inte känt något alls av skakningar mm
Jo när jag försökte själv. De har tystnadsplikt på beroende akuter. De sa till mej att det kan bli riktigt farligt att bara sluta själv.
Tabletterna gör en "torr utan alkohol" minskning. Annars borde man trappa ner.... Men det är ju det vi oftast inte klarar.
Sök hjälp! De sa också att dag 3-7 är farligast, varför vet jag inte.....

Varför är du så orolig för att dina nära får reda på det? Det kommer kännas bra om de får reda på det då kan de hjälpa. De tre första dagarna efter är värst och efter ca en vecka är alkoholen ur kroppen. Jag skulle dock gå och lämna leverprover. Kontakt aa det är en stor hjälp.

Krumeluren

Alkoholabstinens kan vara ett livshotande tillstånd! Det är inget att leka med.

Taget från 1177:
När du slutar dricka kan du känna av abstinenssymtom. Du kan bli orolig, skakig, illamående, svettig och få svårt att sova. Abstinensbesvär brukar gå över på någon vecka.

Om du har svårt att klara av abstinensbesvären kan du få hjälp. Det finns lugnande läkemedel som innehåller så kallade bensodiazepiner. De kan mildra besvären och förebygga allvarlig abstinens. Om du behöver mediciner får du träffa en läkare eller sjuksköterska. De kan hjälpa dig under den tid abstinensen pågår.

Om du har druckit stora mängder under lång tid kan abstinensbesvären bli allvarligare. Du kan få kramper och bli medvetslls. Kramperna kan förebyggas med bensodiazepiner. Sannolikt klarar du att sköta tabletterna hemma om du verkligen vill det.
Stor kram & lycka till!!

Välkommen till forum! Du undrar vad du kan göra själv för att lindra de allvarliga abstinenssymtom som du upplever. Du har fått många bra svar redan. Jag kan bara hålla med om att det vore bra om du sökte hjälp, det är plågsamt att ha obehandlad abstinens, och det kan faktiskt vara farligt. Det finns jättebra hjälp att få i vården, ditt lidande kan lindras avsevärt. Om du vill läsa vår information om abstinens och om att söka hjälp för det kan du gå till fliken "fakta" och klicka på "akut stöd" (https://alkoholhjalpen.se/akut). Du har ju redan läst på 1177, och vet då säkert att du kan söka efter en mottagning att gå till där.

Du fick också generös information från andra användare om hur det varit för dem när de sökt hjälp. Hoppas att det hjälpt dig att skriva här!

Skriv gärna här igen och berätta hur du mår nu, och vad du valde att göra.

Karin,
Alkoholhjälpen