Hej,

Jag har i omgångar lurkat runt här och haft något gammalt konto men nu är det dags på riktigt :)

Efter många år av drickande och allt mer frekvent och ökande intag så måste det nu bli en mycket kraftig förändring -eller- totalt stopp på alkohol om det så krävs. För jag anser att botten är nådd som det är nu.

Mitt liv med alkohol har nog alltid varit "lite för mycket", redan i yngre år, speciellt när det var fest. Inte så att jag då drack vid andra tillfällen än när det var fest med glada gänget. Så har det fortsatt och inte varit ett problem utan nog som många har det.
Karriären har gått bra, trots avsaknad av högskoleexamen så har jag tack vare hög motivation och arbete lyckats och visst kanske halkat på ett eller par "bananskal" som skjutsat på karriären. Det är ingen super-duper karriär men har haft flera centrala & relativt bra inflytande på ett av Sveriges största industribolag.

Träffade kärleken, gifte mig och fick en son samtidigt som villa köptes och totalrenoverades av oss själva, detta inom loppet av ca 1,5 år. Detta var inget bra för kärlekslivet och vi båda var väldigt ambitiösa i våra yrken samt att familjen/huset skulle vara tipp-topp. Kanske tittade lite mer i glaset då men ändå inte så att jag såg det som ett problem (och inte ens idag ser jag att det då var ett problem). Dock tyckte frun att jag vissa gånger drack för mycket men det var då oftast i samband med fest. Aldrig drickande i smyg. Vi odlade aldrig en djupare kärlek utan ambitionerna tog över vilket ledde till skilsmässa efter ca 4 år.
Min analys av skilsmässan är att det inte var primärt alkoholen som låg bakom men finns troligen ett uns av det då exet var ganska asocial och emot fester och då blev konsekvensen ibland att jag drack lite mer för att göra henne irriterad. Så visst hade alkoholen en del i skilsmässan. Jag är ganska social och gillar umgänge.
Såväl, skildes och vi har en bra relation, sonen bott varannan vecka i alla år.

De efterföljande ca 6 åren levde jag blandat som singel och i förhållande (aldrig sambo). Alkoholvanorna var ungefär de samma, kanske lite vin på helgen men aldrig eller mycket sällan på vardagarna.

Träffade sen (för ca 10 år sedan) min riktiga kärlek <3 , ni vet den man skulle träffat från början :)
Hon är verkligen den underbaraste människan jag vet.
Vi har sedan dess varit särbo i samma stad, hon har sina barn och jag har min son. Alla barn är idag vuxna men min son bor fortfarande hos mig (numera heltid).
Vi har tillsammans ett skönt liv som särbos med både tid tillsammans och tid var för sig. Inga strider om tråkiga vardagssysslor eller ekonomiska diskussioner utan vi hjälper varandra när man vill och behöver.
Alkoholvanorna i förhållandet har varit relativt sunda även om hon några gånger har tyckt att "behöver du denna öl nu?" när vi har varit på semester.

Dom senaste åren har jag, trots det bra liv jag har, börjat dricka allt mer.
Kanske att intaget började öka som mest vid pandemin då jag/vi jobbade hemifrån 100% och fortsatt i rask takt till idag.

Jag inser nu på riktigt att jag måste göra något åt mina alkoholvanor!!

Håller på att lyssna på boken "Skål, ta mig fan!" av Torbjörn Åberg. Tycker den är bra och många delar är väldigt beskrivande på mig.

I måndags 3/7 tog jag första steget och sa till mig på morgon "Idag är det en nykter dag!" [check]
Tisdag samma sak "Idag är det en nykter dag!" [check]
Idag Onsdag igen "Idag är det en nykter dag!" [snart check] ;)

Min inställning/motivation är att fortsätta i samma anda.

Trots att det var ett bra tag sedan jag hade 3 nyktra dagar på raken så känns det inte så jobbigt just nu.
Det känns i kroppen och huvudet att det "stramar åt" dvs att pluffset släpper och det är en skön känsla.
Enda nackdelen är att jag var och köpte en snusdosa efter att inte ha snusat på nästan 1 år. Men jag tänkte att det får vara ok om det gör att det blir enklare, som ett slags substitut. Ska tilläggas att jag inte hade så svårt att sluta med snuset efter +30 år så har inte för avsikt att fortsätta. Oavsett så är det bättre med snus än alkohol.

Har inte korrekturläst ovan utan det blev som det kom ur huvudet, så kanske blev konstigt formulerat ;)

"Imorgon blir det en nykter dag!"

@Nystart2023 Vilken fin presentation av dig och hur du hamnat här. Bra strategi att lova en dag i taget att det blir en nykter dag. Själv har jag en lite dubbel strategi som är både ”en dag i taget” och ”aldrig mer”. Lite oklart, men jag har iallafall fått ihop 75 dagar på raken nu så det funkar bra för mig. Om jag får komma med ett råd såhär utan att du bett om det så är det att kolla upp det där med att snusande skulle underlätta att sluta med alkohol. Jag kan ha fel men jag har för mig att det är tvärtom. Men det är såklart helt upp till dig hur du gör med detta! Jag ser fram emot att följa din resa och hoppas du fortsätter skriva.

@Källarmannen Tack, det är min målsättning :)

@Loppan Tack, jo så kan det vara. Jag vet från skolans föredrag om droger att rökning definitivt var en ingångsport till andra droger, kan inte minnas att dom nämnde snusning. Det SKA inte bli permanent och känner jag att det triggar behovet av A så är det stopp ;)

@Nystart2023 Hej och välkommen tillbaka kanske man ska säga😁 Låter som du har bestämt dig och är motiverad för en förändring på riktigt denna gång. Skönt att du får känna på god effekt redan och det blir bara bättre ju längre tid du är nykter. Jag nådde också min personliga botten för drygt 1 år och 8 månader sedan och har varit nykter sedan dess. Mitt nya liv och min nya livsstil som jag trivs oerhört bra med. En rekommendation är att ha ett längre uppehåll för att få återhämtning och balans i hjärnan och en alkoholrensad kropp. En dag i taget är en bra strategi. Bra jobbat!💪💕

Just nu kör jag efter "en dag i taget" och känner på detta.
Jag har ännu inte bestämt om det blir "för alltid" eller om det blir något enstaka tillfälle där "idag väljer jag att ta ett glas vin med hjärtat", givetvis med efterkommande dag nyktert. Det kommer oavsett inte ske på ett tag.
Om sådant tillfälle visar sig att inte funka då är det tvärnit.

Mitt största problem har utan tvekan varit ensamdrickandet.
När jag sitter ensam hemma och särbon är hos sig då har det varit fritt fram. Det är numera ALDRIG ok att dricka alkohol ensam som jag gjort alldeles för mycket, typ varje dag. INTE OK! - det är det slut med!
När hjärtat ska komma och vi inte ska dricka något tillsammans så har jag ofta druckit en del innan, INTE OK! - det är det slut med!

Om det är AW med jobbet så var det länge sedan jag drack något, till stor del att det är bekvämt att ta bilen och slippa kollektivt.

Jag söker inte heller andra drickar-kompisar för att kunna gå på krogen och därmed en ursäkt för drickandet.

En annan grej som motiverar mig med att inte dricka är att gå ner i vikt och motionera mer. Dels att de extra kalorierna med drickat försvinner och att träningen förhoppningsvis gör att fokus hamnar på rätt ställe.

@Nystart2023 Träning har blivit min nya drog och kilon har rasat. Det handlar om att få in nya goda vanor och rutiner som ersätter de dåliga. Tex en löptur istället för ett glas vin. Det går även hand i hand med bättre matvanor. Jag köpte även en träningsklocka som motiverat mig till att följa min utveckling och träna regelbundet.

Ha det gott!💕

Då var snart 4 dagar i nykterhet genomfört!

I morse var det lite tungt i huvudet, kan delvis vara beroende på att jag var uppe VÄLDIGT tidigt igår och ganska mycket på jobbet. Sover ändå ganska bra. Brukar lyssna på ett par kapitel av "Skål! Ta mig fan".
Gårdagens avsnitt var om 12-stegs programmet och hur viktigt det var att gå på sådana. Jag läste lite om det idag och kan väl inte säga att jag blev såld på det. Gillade inte ursprungstanken med "Gud", vet att de skriver att det inte i Sverige har den religiösa kopplingen som det har i USA. Jag är inte alls religiös utan mer åt Ateist-hållet...eller jag bryr mig inte. Sen visst, kyrkan fyller en funktion för många och det är bra. Det kändes dock inte helt rätt i magen.

Går ni/gillar ni 12-stegs programmet?

Som trogen sponsor av ett lokalt gym, så tog jag mig dit idag :)
Det var ca 7 månader sen sist så hög tid. Körde ganska lugnt för vikten är alldeles för hög och konditionen för dålig. Så 30 min tjockiscykel och 30 min promenad på bandet blev det. Skönt var det.

Imorgon är jag ledig, skönt! Sen är det jobb mån-tis innan semestern börjar :)

Ha en underbar kväll

Hej @nystart. Har också problem med 12 stegs programmet pågrundav samma anledning. Har gått på en del möten de få nyktra perioder jag haft. Då har jag prioriterat det som är bra med att träffa folk, fika, koncentrera sig och lyssna på andra samt att slå ihjäl tid som jag annars skulle vara onykter på. I vintras kom jag ut från institution och försökte vara nykter, när det började bli svajigt fick jag en impuls att kontakta en sponsor för att göra stegarbete. Att gud ingick på något sätt visste jag om men ville ge det en chans. Efter steg 1, 2, 3 var jag tvungen att avbryta för att det religiösa tog över, det gick helt enkelt inte. Men sen kom jag i kontakt med en person som var väldigt engagerad i sällskapet Länkarna. Han tog med mig på några möten som påminner mkt om AA men mer informellt och mer disskusioner istället för monologer. Och inget gudsfokus vilket passar mig bättre. Eftersom jag hamnade i återfall så blev det inte så många möten, men ska återuppta dem när jag blir nykter igen. Bra jobbat av dig förresten, alkoholism är som alla vet proggressivt, blir bara värre och värre. Alltid.

"Idag är det en nykter dag!" ....och ledig dag med sol ...hur bra som helst.

Vaknade tidigt men kunde somna om vilket var skönt. Men också så skönt att gå upp utan alla baksidor med fylla. Sätta sig vid datorn och ta en kopp kaffe....eller flera koppar. Märker ett ökat behov av kaffe + att det nog smakar bättre.

Blir nog relativt lugn dag och ska försöka hitta en tid för en supertvätt av elbilen dvs en lite mer genomkörare. Kostar inte mycket mer än en automattvätt och det blir så mycket bättre. Skönt att få det fixat av någon annan och att den är ren o fin innan söndag då vi ska åka 30 mil ToR till lite släktkalas.

Ska även förbereda sommarbilen inför en stor bilträff imorgon. Denna lämnar jag dock aldrig bort på tvätt utan gör det grundligt själv. Så hela dagen imorgon blir det bilträff med cruising på kvällen. Ska bli väldigt kul och vädret visar solsken :)

Kommer nog ägna dagen åt lite underhåll av hemma IT också, vid sidan av bilar/motorer så är IT ett stort intresse. Har även förmånen att jobba med det också.

Önskar er alla en solig och nykter fredag!

@vår2022 Tack, det känns riktig bra. Ja det var faktiskt extra skönt med träning även om det inte var så tungt. Men viktigt att ta det lagom lugnt då kroppen inte är värst bra skick. Kanske blir det ett besök idag också -eller- om det blir en långpromenad istället.

@Palm Skönt att du delar uppfattningen. Nu ska det dock tilläggas att jag inte har deltagit på sådana möten så jag vet bara vad jag har läst. Kommer avvakta lite med AA-möten men kanske ta ett tillfälle med öppet sinne under semestern att bara för att känna stämningen.

Det låter som du har det kämpigt men ge inte upp - du klarar det! Inte för att jag hade värst hög A abstinens igår men visst kände man djävulen på axeln när jag åkte till gymmet. "Ska vi inte åka till bolaget istället och ha mysigt hemma?" - "NEJ, det ska vi inte bestämde JAG, jag ska träna och svettas bort dig och efter ska JAG ha mysigt SJÄLV". Så blev det, träningen fick bort djävulen och hade en skön kväll hemma utan A. Så ja, det är bra att ha saker som ersätter tillfället att dricka A. Träning är nog bra för mig för efter orkar man inte tänka på A samt att med endorfinerna i kroppen ökar behovet att vara hälsomässig....A är inte hälsomässigt!

Häng med på den nyktra resan!

@Nystart2023 Vilken härlig energi du har inför denna dag! Grattis till dina dagar! Håller med om att morgonkaffet smakar bättre nuförtiden. Här på forumet finns tom en tråd som heter Kaffestugan där några tittar in när de njuter av sitt morgonkaffe. 😀 Jag har ingen erfarenhet av de 12 stegen. Jag har gjort programmet här på sidan och det passade mig perfekt. Härligt att du satsar på att komma igång med träning! Det är min ambition också, har tyvärr haft ett uppehåll pga skada men smyger igång löpträning lite försiktigt.
Ha en härlig ledig nykter dag i solen! ☀️

Då är snart 5 nyktra dagar till ända.
Ledig idag och tog en 10 km promenad medan dom tvättade bilen insida och utsida.
10 km var nog i längsta laget tyckte mina fötter efteråt, inga större problem under tiden. Tog en bra stund innan dom hade lugnat ner sig.
Fixat i ordning smågrejer på sommarbilen inför bilträffen imorgon.

Det är ju fredag och måste erkänna att det kändes konstigt att inte dricka A och visst hade det varit gott.
Icke sa nicke, köpte några alkoholfria öl och Tonic Zero som komplement till den sedvanliga Cola Zero. Mest för lite fredags-feeling utan ruset.
Smakade väldigt gott.

Hur gör ni med alkoholfria drycker?
Blir ni triggade av sådana drycker som normalt förknippas med alkohol?
T.ex. alkoholfritt bubbel, öl, tonic,..
Sådant bubbel tycker jag faktiskt är riktigt gott för att vara utan alkohol. Annat vin kan jag vara utan, om det inte är i maten.

Vad motiverar mig att vara nykter? (utan någon direkt ordning)

- Vara klar och skärpt i huvudet när jag vaknar
- Jag vill sova bra, känna mig utvilad på morgonen och även sova tills klockan ringer
- Jag vill slippa ångesten att "varför drack jag igår"
- Vill inte att min omgivning ska fundera på om jag har druckit
- Jag vill nå bättre hälsa (viktnedgång, kolesterol,.. på sikt slippa blodtrycksmedicin)
- Jag vill slippa svettas som en gris på natten och på morgonen
- Inte lägga så mycket pengar på alkohol

Sammanställde hur mycket pengar jag har betalat Systembolaget under 2023....my god :O

Juni 2023 5.574,50 kr
Maj 2023 5.655,00 kr
April 2023 5.520,70 kr
Mars 2023 2.909,40 kr
Februari 2023 5.549,00 kr
Januari 2023 5.859,60 kr

Totalt första halvåret 31.068,20 kr eller 172,60 kr/dag
Det finns roligare saker att lägga pengarna på.

Imorgon blir det den 6:e nyktra dagen

Så roligt att läsa om din resa. Fortsätt gärna uppdatera om hur det går. Har själv inga alkoholproblem men lever tillsammans med en sambo som dricker ofta, just nu nästan dagligen. Går ofta in och läser i dom här trådarna för att få mer förståelse för hur det är och få lite hopp om att det kan bli bättre, det får jag verkligen efter att ha läst vad du skriver.

Ska beställa boken du skrivit om :)

Så roligt att läsa om din resa. Fortsätt gärna uppdatera om hur det går. Har själv inga alkoholproblem men lever tillsammans med en sambo som dricker ofta, just nu nästan dagligen. Går ofta in och läser i dom här trådarna för att få mer förståelse för hur det är och få lite hopp om att det kan bli bättre, det får jag verkligen efter att ha läst vad du skriver.

Ska beställa boken du skrivit om :)

@Nystart2023 Grattis till den sjätte dagen!🥳. Jag brukar dricka en alkoholfri öl till maten och tycker det smakar gott. Det räcker med en. Alkoholfritt vin har jag inte köpt, men däremot alkoholfritt bubbel från mataffären, som jag också tycker smakar gott och känns lite festligt att dricka. Inget av detta triggar mig och jag dricker inga mängder. Bubbelvatten från min sodastream, dricker jag mycket av, ibland med lite fun light i och is samt något bär om jag har hemma. Det är det allra godaste😁.

Hoppas du får en fin dag på din bilträff idag🌞🌺