Hej på er,

Det var ett bra tag sedan jag skrev här. Ibland känns det som om mina inlägg känns ointressanta och "urvattnade". Kanske inte så stort allmänintresse.

Nåväl, jag har idag varit nykter i exakt en månad, eller 31 dagar. Det har inte varit svårt över huvud taget och det beror nog på att den senaste "dryckesomgången" blev så dramatisk med båda cykelolycka, ca 4 dygns drickande och min fru som fick nog och gav sig iväg. Jag har inte ens tänkt tanken på att dricka. Så oerhört traumatiska och obehagliga bilder dyker upp vad gäller allt som har med alkohol att göra.

Dessvärre vet jag att dessa tankar kommer "blekna" med tiden men jag är samtidigt tacksam att jag fått en månads "vila". Jag vet också att jag blir lite, lite starkare för varje dag som går. Måtte det hålla denna gång.............

Första mötet med terapeuten gick bra. Det var som att öppna en kran. Jag bara pratade och pratade men jag upplevde ändå att hon lyssnade, gjorde en del noteringar och också några kloka inlägg. Det är ju inte endast alkoholen som är vårt problem i äktenskapet utan också andra, små som stora, ting. Jag har mitt andra möte inbokat nästa vecka och sedan får vi se vad det leder till.

När det gäller mitt äktenskap går det sakta framåt. Jag inser att min fru inte har någon tillit till mig men ändå kan jag se att för varje dag som går förbättras relationen något, om än med myrsteg. Vi har tom varit iväg på en "minisemester" under två dygn. Det var absolut bättre än vad jag kunde räkna med för några veckor sedan.

Jag är glad och tacksam över att jag fått en "sista?" chans att ta tag i mitt liv. Även om jag har blivit lite till åren vill jag försöka göra något av den tid som ligger framför mig.

Sköt nu om er och var rädda om er/Hoppfulle Kalle

@Hoppfulle Kalle Så fint att du tog tag i både alkoholen och ditt äktenskap. Jag tycker det låter som du skulle kunna lösa en hel del problem eftersom du tar hjälp. Det tror jag är det viktigaste, att inse när man behöver hjälp och ta emot den.
Många här upplever också att när alkoholen försvinner poppar undertryckta problem upp, men man får också chansen att ta itu med dom. Läs och skriv mycket här, det hjälper oss att hålla oss nyktra! Bra egenterapi att skriva och här blir du också påmind om varför du slutade dricka.❤️🙏🏻❤️

Hej på er,
Det var nästan ett halvår sedan jag skrev här och det har varit ömsom vin, ömsom vatten. Den alldeles övervägande delen har det gått bra men två händelser gjorde att jag inte kunde stå emot A. För det första var min fru tvingad att operera sig akut. Jobbigt...........

Operationen gick bra men det är en ganska lång konvalescens och uppföljning var sjätte månad. I förhållande till detta har nog mina problem varit skitsaker men jag fick bla problem med en tand i början på december. Nu har jag gått fem gånger till tandläkaren och de har äntligen kommit fram till att tanden ska rotfyllas. Problemet är bara att förra onsdagen upptäcktes en ytterligare spricka i tanden och nu är det inte säkert att den går att rotfyllas, Kanske jag måste dra ut tanden men det vet jag inte förrän det gått någon månad. I alla fall är det jobbigt med ständig tandvärk. Allt tillsammans gjorde att jag mådde skit och travade in på bolaget på autopilot. Handlade ett antal flaskor vin, någon öl och en liten vodka. Allting fick jag i mig på ca tre och ett halvt dygn, Tandvärken slapp jag i alla fall när jag drack mellan onsdag kväll förra veckan tom lördag eftermiddag men det var en klen tröst. Så förbaskat onödigt när jag kommit så långt. Det verkar inte som jag kan ta motgångar längre. Jag stressar dessutom upp mig upp för småsaker och har svårt att hålla balansen i livet.
Jag har längtat efter att ha skrivit här på forumet men tydligen blivit alldeles för självsäker och lat. Tycker att jag ska klara detta på egen hand. Så nu är det, i stort sett, på ruta ett igen. Frun på besök i stan och vet nog inte riktigt hur mycket det blev att dricka
Vi pratar i alla fall med varandra. I övrigt inge skandaler förutom den där otäcka ångesten som jag hatar så innerligt.
Sköt om er och jag är tacksam för all feedback jag kan få.
Hoppfulle Kalle

@Hoppfulle Kalle Det du beskriver låter för mig som en beskrivning av alkoholens följder.
"Det verkar inte som jag kan ta motgångar längre. Jag stressar dessutom upp mig upp för småsaker och har svårt att hålla balansen i livet."
Så kände jag med. man ÄR helt enkelt obalanserad och mer lättstressad. Detta tar tid att vända.
"Förutom den där otäcka ångesten som jag hatar så innerligt."
Ja, där är det förmodligen också alkohol som är boven. Alkohol skapar stress, ångest, oro.
Man lär sig att döva alla problem med alkohol. Helst på en gång så att man slipper känna eller ta itu med det.
Men som du säkert vet, det gör det bara värre... problemen finns ju kvar, men du får sämre och sämre kunnighet och /eller ork när det gäller att lösa dem. Ibland kanske de inte ens går att lösa, men man får tackla dem ändå.
Om jag var dig skulle jag återgå till nykterhet och samtidigt försöka bygga upp goda vanor, jobba med dig själv och stärk dig själv både psykiskt och fysiskt.
Med tiden kan du klara att vara utan alkohol, och ändå må bra! Och gör du inte det kanske du ska prova någon terapi eller liknande där du kan få hjälp.
Allt är bättre än den där ångesten från helvetet... :)

@Amanda L . Tack för ditt insiktsfulla och kloka svar. Jag har nog aldrig varit en speciellt "stark" person psykiskt utan fått kämpa i motvind. Jag har under många år haft ansvarsfulla positioner men det har också kostat på. Egentligen aldrig druckit när jag arbetat men desto mer när jag varit ledig. Inte minst för att "döva" kommande jobbiga situationer. Det har aldrig varit någon bra lösning och de gånger jag har låtit bli att dricka har jag känt mig starkare.
Trots att jag inte är någon ungdom längre har jag alltid tränat fysiskt med någorlunda regelbundenhet och förmodligen är motionen det som "räddat" mitt liv.

Just nu sitter jag här och tittar ut på det becksvarta mörkret med en väldigt hög puls och mår extremt dåligt. Jag vet att jag måste få sömn men det är lättare sagt än gjort. Inte ens insomningspiller hjälper i det här läget. Jag har inte druckit något sedan i lördagskväll men numera tar det ca en vecka innan jag är "på benen" igen. Idag har jag i alla fall klämt i mig ett par mackor och ett par glas mjölk. Jag förstår inte varför jag gör så här mot mig själv (och andra). De senaste åren har det inte kommit något som helst gott ur alkoholen. Den har bara medfört elände och åter elände.
Jag har nu tömt huset på varenda droppe alkohol (tvyärr det mesta via att dricka upp det) men det hjälper i alla fall att jag inte har något alternativ. Tack för att ni finns och alla råd, kommentarer och tips är otroligt välkomna.
Trevlig kväll önskar Hoppfulle Kalle. Ps. Får man fråga dig Amanda hur länge du lyckats avhålla dig från A??

Ännu en dag till ända. Snart har tre dygn passerat sedan jag senast drack. Idag har jag fått i mig tre potatisar och en smörgås. Jag fick verkligen trycka i mig "maten" men jag vet att jag måste. Lyckades också ta mig ut på en ca 3 km promenad. Helt svettig efteråt. Imorgon kommer min fru åter hem efter diverse besök. Hoppas att hon inte tycker att jag ser för sliten ut.....
Den här gången vill jag bara se framåt. Jag orkar inte älta historiken om och om igen. Jag tror vi båda är ytterligt trötta på det. Nu vill jag enbart se framåt och nu är det alkoholkalendern som gäller och en dag i taget. Jag har en del förebilder på forumet och det är många som har visat vägen. Ibland känns det som om jag inte orkar fortsätta men jag har så många saker att vara tacksam över egentligen. Jag måste sluta tycka synd om mig själv och också försöka arbeta på självkänslan som är i botten. Självförtroendet är också nära noll. Att det ska vara så svårt att leva ett "bättre liv".
Idag har jag förstått att en stor del av min hjärna är kroniskt sjuk. Enda sättet att hålla den i schack är att inte dricka. Nu har jag bevisat det så många gånger.....
Tack för att ni orkar läsa mina "tirader". Jag är så tacksam för forumet även om aktiviteten ibland är låg men det lättar att sätta ord på tankarna.
Hälsningar/Hoppfulle Kalle

@Hoppfulle Kalle Jag kan tipsa om appen Nomo som håller räkningen på dagarna åt dig. I början skrev jag 1, 2, 3 osv på min väggkalender, efter en tid räknade jag månader och senare halvår och år. En enda dag i taget. Kämpa på nu!

Kram 🐘

@Andrahalvlek Tack snälla andra halvlek för pep och ditt tips. Ska kolla upp detta imorgon. Törs inte tänka i termer av att vara nykter i åratal men jag vet ju att för varje dag jag lägger bakom mig så kommer det en vacker dag att bli till år. Jag kan faktiskt inte önska mig något som är i viktigare för mig än livslång nykterhet. Inte ens för alla pengar i världen. Det är inte värt det. Jag har mått så otroligt mycket bättre när jag haft längre uppehåll. Jag är dödstrött på att vara kronisk periodare. Det är nästan ännu värre än att dricka dagligen. Man hinner liksom återhämta sig en hel del. åtminstone fysiskt, men smällen blir desto större när flaskan åker fram igen. Min kropp och knopp har nu fått nog. Jag är tacksam för att få fortsätta skriva här och jag ska kämpa på alla sätt jag kan. Nu måste jag alldeles straxt gå och lägga mig. Det har inte blivit många timmars sömn de sista tre-fyra dygnen. Allt gott och kram/Hoppfulle Kalle

@Hoppfulle Kalle Välkommen tillbaka till forumet! Har läst din tråd och känner igen det där med att vara periodare. Haft långa (enligt mig) perioder med nykterhet och sedan tagit återfall. Upplever att återhämtningen, den psykiska delen, blir tyngre och tyngre. Skammen och hur värdelös man känner sig är enorm. Om du inte läst boken Skål tamejfan så gör det. Just nu lyssnar jag på den återigen. Också Tänka klart av Annie Grace och Beroendepersonligheten av Craig Nakken kan rekommenderas. Nu 😴

@Hoppfulle Kalle Jadå. Om 20 dagar fyller jag ett år som nykter.
(Efter många års försök att dra ner, dricka måttligt etc).
Men då jag vaknade upp med ångest och minnesluckor för snart ett år sedan kände jag att det var nog. Och aldrig ångrat det.
Livet blir så mycket bättre, jag är mindre stressad, jag har kul och kan se fram emot saker. Även självkänslan, som även här varit låg, känns bättre. Jag har ju klarat mig ur ett beroende…
Så kämpa på Kalle, du har mycket att vinna och lite att förlora..❤️🤗

@Ny dag tack snälla ny dag för dina boktips. De ska inhandlas snarast. Tack för ditt välkomnade tillbaka till forumet också.
@Amanda L snart 20 dagar som alkoholfri. Det låter underbart. Ett jättegrattis. Vad härligt att du mår så mycket bättre efter så lång nykterhet. Jag får ta rygg på er bägge om ni inte har något emot det förstås. Jag är så tacksam för alla kommentarer jag kan få. Fortsätt snälla ni.....
Vaknade för vilken i ordningen som helst. Usch vad jag hatar ensamma och mörka nätter. Senare idag kommer min fru och jag är orolig för väglaget. Nu ska jag försöka få mig någon vilotimme till om det låter sig göras . Jag håller er uppdaterad vart efter om det finns något intresse. Kram från Hoppfulle Kalle.

@Hoppfulle Kalle Vi tar rygg på varandra! Jag behöver all hjälp jag kan få och du med… Böckerna finns också på Storytel de brukar ha prövotid gratis så ladda ner en app och lyssna direkt. Vi får hjälpas åt här vi som fortfarande lider och sedan hoppas på fortsatt stöd från de som gått före. Kram till dig och idag sätter vi ytterligare en ✅ i kalendern!

@Ny dag God Morgon Ny dag. Det låter som en utmärkt ide. From idag tar vi varandras ryggar och låter ingen eller inget stoppa oss. Idag på eftermiddagen kommer min fru tillbaks från en kortare resa. Skakig och nervös är jag men nu ska jag ut och skotta lite snö för det har kommit en del. Kram/Hoppfulle Kalle
PS. Ska absolut ladda ner böckerna. Ser fram emot att ha något vettigt att läsa. Tack återigen för tipset.

God Kväll på er forumvänner.
Igår kväll beställde jag de två böckerna på nätet som Ny dag tipsade om. Valde att beställa fysiska böcker. De kan vara bra att ha kvar och gå tillbaka till och läsa tänkvärda avsnitt om och om igen. Får nog inte böckerna förrän om ca 6-7 dagar.
En ständigt molande tandvärk tillsammans med fortfarande någon form av abstinens är ingen bra kombination. Abstinensen har främst yttrat sig som hög hjärtfrekvens, kraftig ångest och olust. Till detta förstås en rejäl portion av skuld och skam.
Jag har inte tid hos tandläkaren förrän tisdag nästa vecka så det är bara att bita ihop. Ska då göra en rensning av tre rotkanaler för att lite senare göra en rotfyllning. Inga roliga grejer det heller........(och inte billigt)
Nu, senaste två till tre timmarna, har pulsen dämpat sig en aning så jag önskar mig, åtminstone, några timmars sömn. Har också beställt B-komplex vitaminer och magnesium för att försöka hjälpa min stackars kropp att sparka igång igen. Jag orkar inte gå igenom en sådan här pärs igen. Man brukar ju säga att man ska nå sin botten. Den är ju olika djup beroende på person men om inte jag nått botten efter senaste fylleslaget så vet jag inte hur en ännu djupare botten skulle se ut.
Mitt periodiska drickande har nått vägs ände. Jag upplever egentligen ingen som helst njutning med det längre. Från första klunken är det bara en evig kamp med att se till att få i sig så mycket som möjligt. Vad är detta för typ av liv??
Så tacksam för att ni finns där ute och ibland orkar kommentera. Det ger mig styrka och kraft att fortsätta.
Ha nu en fin avslutning på kvällen/Hoppfulle Kalle

@Hoppfulle Kalle Hej! Jag har också boken Tänka klart med Annie Grace och det är bra att kunna läsa om vissa bitar lite extra. Tandvärk är inte roligt och inte heller att gå till tandläkaren, men det är så värt för att slippa värken. Jag åt också b-vitamin första tiden vilket det kan bli brist på. Det jag hört här är att det ska vara b-vitamin med tiamin i, köpte b-jäst som finns på Ica. Hoppas du har nått vägs ände med ditt drickande, för det är bara ett destruktivt liv när det gått för långt. Jag var så less och helt slut av mitt drickande, allt kretsade kring att få i mig mitt vin. Vakna bakis och denna ständiga ångest, skuld och skam. Jag nådde min vägs ände för över två år sedan och har varit nykter sedan dess. Ångesten och skammen som alkoholen orsakade försvann och det var en sådan befrielse. Livet har blivit värdefullt och jag är så tacksam för att vakna nykter varje dag. Ge nykterheten tid för det tar lite tid för hjärnan att återhämta sig och komma i balans igen. Då kan man börja må bra igen och fundera på vad man ska fylla sitt liv med istället för alkohol. Ser noll värde i att dricka alkohol, jag har fyllt mitt liv med så mycket annat som är tusen gånger värdefullare.

Kämpa på nu, det är så värt!🌺

@vår2022 Hej vår2022. Tack för klokt och insiktsfullt inlägg. Jag blir så oerhört inspirerad när jag läser vad du skriver, dvs att det finns ett annat liv att leva annat än i alkoholens fula grepp. Sedan måste jag också tillstå att jag blir lite "avundsjuk". Med det menar jag att jag hade också velat känna så och att det harmoniska tillståndet som du arbetat dig fram till känns så "onåbart" just nu för mig. Kommer jag att orka?? Duger jag till det?? Kanske är jag ett av de där hopplösa fallen??
Gudarna ska veta att viljan finns. Är nu inne på min sjätte nyktra dag men mår fortfarande uselt. Just nu försöker jag ta timme för timme. Även jag har vid några tillfällen haft längre vitare perioder och egentligen aldrig mått bättre så vad är det jag, rent intellektuellt, inte förstår.....
Nåväl, nu ser jag fram emot att få läsa böckerna jag beställt, följa er alla på forumet och hoppas ni har överseende med en som kämpat i många år, oftast i motvind.
Ha nu en jättefin helg/Hoppfulle Kalle

@Hoppfulle Kalle Du är på god väg! Håll ut, det bli bättre… Genom att inte ta första glaset så slipper du må så här igen! Ska bli spännande när du fått böckerna, de öppnar upp för många aha gällande vad alkoholen faktiskt gör med oss när vi dricker. Jag läser dem om och om igen. Jag vill nu pränt a in nyktra fakta. Fortsätt skriv här så stötta r vi varandra. Önskar dig en fin fredag och du, man ångrar aldrig en nykter dag! Kram