@Hoppfulle Kalle Det kändes väldigt avlägset för mig också att vara månader framåt i början, men alla måste vi börja på dag 1. Så här i backspegeln kan jag se att varje dag var viktig, även om det kan kännas långsamt och trögt i början. Det mesta som man ska lära sig tar tid för det ska också hinna sätta sig i hjärnan. Det tar tid att tex lära sig att cykla, simma, nytt språk, nytt jobb mm. Går det för fort blir det nog inte så bra och förankrat. Jag visualiserade min tid framåt, tex i mitt fall på att jag skulle möta våren pigg, fräsch och nykter. Se alla färger klart och urskilja nyanser, känna alla vårens dofter och lyssna till vårfåglarna vackra sånger. Såg mig sitta och njuta av en kopp kaffe vilandes i en skön stol ute med en varm filt och en bra bok. Det gav sköna känslor och glädje. För varje dag som gick kom jag närmare våren, jag blev allt mer återhämtad och balanserad och tiden kändes inte så lång. Så nykterhetsprocessen behöver ta sin tid för att det ska bli stabilt och långsiktigt hållbart. I processen behöver man också lära känna sig själv på djupet, få kontakt med sig själv och eventuella skav. Ta reda på vem man är och vilka behov man har. Varför det urartar med alkohol och varför man dricker, vad som ligger bakom. Var nyfiken på nykterhetsprocessen och gör det till en upptäcktsresa. Det är en spännande resa och vips har det gått massor av tid. Det är din tid nu!

Ha en fin kväll och kämpa på! Det blir bättre!💕

@Ny dag God Morgon och tack för ditt inlägg. Klart vi stöttar varandra. Viktigast av allt. Jag kommer också att återkomma med input när jag börjat läsa böckerna. Ha en jättefin dag.
@vår2022 God Morgon. Ditt inlägg igår var en riktig "ögonöppnare" för mig. Jag har läst det om och om igen och börjat ana vad som varit mitt kardinalfel alla gånger jag försökt att förbli nykter. Det har börjat med obeskrivligt djup ångest, skuld och skam. Jag har sedan haft som enda mål i huvudet att det aldrig ska hända igen. Ältat historiken om och om igen. När jag påbörjat ett rejält försök till långvarig nykterhet har jag snarast "straffat" mig själv på alla möjliga sätt. Jag har försökt kompensera allt och alla för mina grodor. Slitit och jobbat på alla sätt för att försöka kompensera. Att det skulle ligga något positivt framför mig som hade med det nya nyktra livet har jag aldrig riktigt reflekterat över. Jag har aldrig någonsin satt mig själv i första rummet utan försökt tänkt på mina närmaste i alla situationer och funnits för dem i vått och torrt. Att i längden klara en livslång nykterhet med mitt "sätt" blir nog omöjligt. Till slut orkar man inte vända in och ut på sig och anstränga sig i alla lägen utan man kommer till en dag då krafterna tar slut och flaskan åker fram på autopilot. Jag antar att det är det som kallas för att vara nykter med "vita knogar".
Jag gillade vad du skrev om hur du ville möta våren, höra fåglarnas sång etc. Allt sådant njöt jag av en gång i tiden men med åren har livet kommit att handla om dricka för att döva och slippa känna efter (är en känslig person som dessutom lider av dåligt självförtroende och självkänsla) och däremellan "slita hund" för att kompensera. Jag hör ju nu hur tokigt det låter.......
Det är ju ett tag till våren men jag ska försöka anamma ditt synsätt och faktiskt försöka se att det också finns en massa positiva saker med att vara nykter. Tack igen för värdefull input och ha en fin helg.
Hoppfulle Kalle

@Hoppfulle Kalle Kan känna igen mig i det att försöka kompensera. Det blir ohållbart och man tar tag i det på helt fel sätt. När man gör på detta sätt så fortsätter ju bara ångesten, skammen och skulden i det oändliga. Det finns ju liksom inget slut, förlåtelse eller försoning i det. Inte konstigt att flaska åker fram för att man ska få någon slags paus eller försvinna bort från det. Man orkar helt enkelt inte.

Det bästa vi kan göra för oss själva och våra närmaste är att man mår bra i sig själv. Det gör både en själv och de närmaste glada och trygga. Tänk omvänt, om dina närmaste mår bra då mår man själv bra, mår de dåligt mår man själv dåligt. Man påverkar och berör varandra. Det finns nästan inget jobbigare än någon som vältrar sig i skam och skuld. Det blir på ett sätt väldigt egocentrisk, offerkofta och självdestruktivitet i det. Alla gör fel ibland, man kan be om ursäkt för det och med handling visa att man tagit till sig och gör bättre nästa gång. Jag tycker att det är en befrielse att be om ursäkt när jag gör fel eller orätt, det visar den andre att jag bryr mig och tar mitt ansvar för mina handlingar. Sedan kan man bli ett ashole när man druckit alkohol och det enda sättet är att sluta dricka och visa i handling att man tar ansvar för sig själv och sitt beteende. Fortsätter man gång på gång att svika sig själv och andra så försvinner också tilliten. Man tror inte längre på alla ursäkter. Man måste visa i handling att man menar allvar och att man tar ansvar.

Det var det jag gjorde, tog ansvar för mina handlingar. Det stärkte mig enormt. Min självkänsla och mitt självförtroende ökade när jag tog ansvar för mig själv. Ångesten, skammen och skulden släpper. Det är det som sker varje dag i nykterhetsprocessen och det är därför det inte kan gå för fort. Det tar tid att bygga upp tilliten och goda relationer med de närmaste, de måste också hänga med och förstå vad som är på gång och händer. För mig blev det en slags kick att få göra denna förändring för mig själv och andra. Och man blir förlåten, vi vill gärna förlåta varandra om vi visar på en hållbar förändring. Det som också är a och o är att ha tillit till den egna förmågan och tro på sig själv att man kan göra denna förändring, bli nykter och att lära känna sig själv på djupet. Jag har bland annat gått på samtal hos psykolog för att bolla mina tankar och känslor och fått hjälp till att hitta mig själv och mina skav. Vad de härstamma ifrån och hur jag ska lära mig att hantera detta.

Ja, jag går igång, för det är en så himla spännande upptäcktsresa man kan göra om man nyfiket undersöker den. Vad har jag för värderingar om livet, hur vill jag att mitt liv ska se ut och vad vill jag att det ska innehålla. Allt är möjligt om man tar chansen!❤️

@vår2022 God Morgon. Jag hade tänkt svara dig redan igår men kände att jag behövde tid för reflektion. Först vill jag tacka dig för att du så frikostigt delar med dig av dina erfarenheter på din resa. Det känns lite som jag sitter på skolbänken igen och bara suger i mig ny kunskap. Jag har förvisso studerat mycket i mitt liv men ämnet "att bli nykter" är jag helt novis i.
Det du nämner om offerkoftan stämmer nog väldigt bra in på mig. Jag ber om ursäkt till allt och alla, visar tydligt hur dåligt jag mår och har, mer eller mindre, nära till gråten. Blir sentimental och djupt ångerfull. Detta pågår under ett par veckor och sedan glider beteendet succesivt tillbaka till ruta 1 utan att jag skänker det någon större tanke. Jag har nog inte insett hur påfrestande detta beteende måste vara för min närmaste omgivning. Jag är förmodligen alldeles för mycket inne i min egen bubbla.
Det där med att verkligen arbeta för sin nykterhet har jag nog aldrig riktigt tänkt på. Jag har mer kört med taktiken att "stoppa huvudet i sanden". Jag vill verkligen göra en totalförändring. Samtidigt målar jag upp hur jobbigt det är och om det verkligen är någon idé. Du ger mig inspiration till att det verkligen går. Nu måste jag bara tygla mitt dåliga tålamod för det är verkligen en källa till mycket ont.
Så långt som att förlåta sig själv har jag inte kommit till än men jag inser att det är en nödvändighet för att gå vidare. Igår var det, i alla fall, en vecka sedan jag drack senast och jag mår fortfarande fysiskt illa av att bara tänka på alkohol. Jag håller mig till mina andra favoritdrycker, vatten och mjölk.
Jag är lite allmänt låg idag men är nu trött på mörkret och vintern. Längtar till vårens solstrålar värmer ansiktet och man slipper frysa. Fram till dess ska jag aktivt arbeta för att uppnå livslång nykterhet. Jag inser att det kommer att ta tid och kraft men jag är villig till allt.
Återigen tack för din värdefulla erfarenhet som du delar. Jag skulle gärna vilja skicka ett "cyberhjärta" som hälsning men vet tyvärr inte hur man gör (i alla fall inte på min laptop) eftersom min tekniska kunskap inte är på högsta nivå.
Ha nu en skön söndag önskar Hoppfulle Kalle

@Hoppfulle Kalle Det var även för mig att sätta mig på skolbänken igen och lektioner i ”att bli nykter”. Det jag lärt mig är att man måste praktisera nykterheten. Som när man gick på högstadiet och fick vara ute på praktik i arbetslivet. Har även läst på, kollat filmer och skaffat kunskap och fakta om hur hjärnan påverkas av alkoholberoende. Den kunskapen har gjort att jag fått en djupare insikt i vilket helvete och elände ett beroende är och varför det blir så och hur kidnappad hjärnan blir av alkohol. Att pannloben, vår vd, där konsekvenstänkandet och riskbedömningar sitter, blivit totalt överkörd och förlamad av känslohjärnan där suget och alkoholberoendet bosatt sig. Det har blivit dominant och triggas hela tiden till att dricka alkohol, det är så starkt och svårt att sätta sig emot. Man dricker fast man alltid inte vill, det är svårt att stoppa. Det finns ingen ordning och reda längre när det inte finns någon vd som styr vårt rationella beteende, det har skett anarki och en totalt inkompetent irrationell envåldshärskare har tagit över ledningen av oss. Det enda som finna att göra är att ta tillbaka makten till vår vd, som är en god ledare, genom att sluta dricka. Då kommer den onde envåldshärskaren att dra sig tillbaka och ge upp. Det enda som kommer att väcka denne och ta tillbaka makten igen är om man börjar dricka igen.

Har man hamnat i ett alkoholberoende så måste man träna sig i nyktra vanor. Ersätta de dåliga alkoholvanorna med nya och bra vanor. Jag träna regelbundet tex löpning, styrketräning och promenerar mycket i skogen, har även hundar så de får hänga med😁. Pysslar med olika kreativa saker till hemmet, planera och renoverar i rum, organiserar i skåp och lådor, lagar nya maträtter, ser på serier, läser böcker, odlar i min trädgård mm. Det ena ger det andra. Sen som jag berättat om tidigare så har det hjälpt mig att visualisera hur jag vill att mitt liv ska se ut. Att gå mot den riktning som stämmer med mina värderingar i livet, på olika livsplan.

Mitt tålamod har blivit så mycket bättre som nykter. När man får balans igen blir man mer soft och chill😎. Tack för cyberhjärtat, på dator kan man skriva en <3 som formar ett ❤️ i 90 grader😁. Vi hjälpas åt så kommer det att gå bra!

Ha en fin söndag!🌞

@vår2022 Hej igen. Det där med pannloben och känslohjärnan var totala nyheter för mig men det förklarar ju också mitt fullständigt irrationella beteende när det kommer till alkohol.
Jag har en hög utbildning, haft många ansvarsfulla positioner och även om jag inte alltid trivts med så mycket ansvar har jag känt att jag haft kontroll över arbetslivet och mina uppgifter. Stundtals har jag haft väldigt många bollar i luften och numera räcker det med en boll i taget.......
När jag under de sista åren har druckit alkohol så är det, mer eller mindre, precis som du beskrivit. Jag har inget att sätta emot och ibland dricker jag fast jag egentligen inte vill. Det är som min hjärna fjärrstyrs av en annan person och det är riktigt obehagligt. Det har gått så långt att när jag väl, dumt nog, tagit första glaset är mitt enda syfte att fylla på tills jag däckar. Har jag väl börjat brukar det fortgå allt mellan 2-4 dagar. Under denna period har jag noll konsekvenstänk och ingen riskbedömning över huvud taget. Jag är normalt en relativt försiktig person men blir lite som Dr Jekyll and Mr Hyde. Det är otäckt på riktigt........Vad som helst skulle i praktiken kunna hända. Jag är bara glad att jag har någon spärr som gör att jag åtminstone aldrig skulle köra bil när jag druckit (alltid något)
Min räddning, rent fysiskt, är nog att jag dricker periodvis och däremellan lever jag relativt sunt både vad gäller mat och motion. Det är ju också det som gör det så frustrerande att jag bygger upp någonting under en längre tid, både psykiskt och fysiskt, som jag sedan raserar på bara några dagar. Dessutom utan att få ut någonting av det utom eländes elände.
Jag blir inspirerad av allt du företar dig. Jag var från barnsben och upp till 20-årsåldern väldigt engagerad inom musiken och spelar bla piano. Jag var mycket på sjön, gillade att fiska, studera fåglar etc.
Idag kvarstår i bästa fall bokläsning och någon form av motion när jag inte dricker. Det blir väldig andefattigt till slut. Jag vill inte ha det så längre.
En liten, liten gnista kan jag känna och jag ska försöka låta den brinna men framför allt låta det ta sin tid.
God Natt och tack igen för dina inlägg. <3 Hoppfulle Kalle

@Hoppfulle Kalle Livet kan bli så mycket roligare utan alkohol, men som vår2022 skriver så är det en process som tar tid. Det betyder inte att man behöver vara på vänt hela tiden, tvärtom tycker jag att det varit intressant att lära känna mig själv, fundera över livet, vad som gör att jag mår bra eller inte. Snart har det gått ett år och det händer fortfarande saker.
Jag kan numera vakna med förväntan inför dagen, så som jag sällan gjort tidigare.
Ditt äventyr har bara börjat och det kan bli hur spännande som helst! Även om det kommer att gå upp och ner så går det alltid framåt på något sätt. ❤️🙏🏻

@Amanda L Hej Amanda och tack för din kommentar. Vad härligt att höra att du snart "fyller" ett år och att du upplever så mycket positivt med nykterheten. Månne också jag komma dit så småningom.

Idag är det dag 12 och jag känner fortfarande bara ett stort äckel inför A och samtidigt en stor rädsla att jag ska lockas in i skiten igen. I tisdags eftermiddag var jag hos tandläkaren. Jag har bråkat med en tand sedan jul och det börjar gå mig på nerverna. Tanken är att tanden ska rotfyllas men samtidigt finns det en spricka i den och därför är det fortfarande inte avgjort om rotfyllningen kan fullföljas eller om jag måste ta det drastiska beslutet att dra ur den. I vilket fall som helst är det tärande att gå med tandvärk till och från. I tisdags var det rensning av tandrotkanaler och jag var där ca 80 minuter. Det verkar inte som bedövningen tog riktigt så förutom bedövningssalva fick jag två rejäla vanliga bedövningar. Till slut var hela vänstra ansiktshalvan bedövad och jag hade ingen känsel. För att göra en lång historia kort så slog det mig att en så harmlös sak som tandläkarbedövningar triggar mitt drickande. När jag rekapitulerade mina tidigare besök kunde jag konstatera att jag vid samtliga dessa tillfällen gått via bolaget och inhandlat "trösteflaskor". Idiotiskt beteende men uppenbarligen styrt av mitt omedvetna. I vilket fall som helst blev det raka vägen hem i förrgår, lite soppa och sedan bums i säng.
Idag fick jag boken hemskickad som jag beställde, dvs Tänka Klart av Annie Grace. Glad som ett barn på julafton kastade jag mig över boken men insåg rätt snabbt att jag måste besinna mig. Vill helst läsa hela boken på en gång men inser att detta är en bok som ska läsas med omsorg. Verkligen försöka ta in vad som står på varje sida så det har inte blivit mer än en liten introduktion. Skönt i alla fall med all hjälp man kan få.
Jag skriver ju under rubriken "förändra ditt drickande". I mitt fall står det dock tämligen klart att denna förändring innebär att helt avstå från A. Jag klarar inget annat. Att försöka lära mig dricka kontrollerat är uteslutet. Känns i alla fall skönt att inte behöva kompromissa med det.
Livet lunkar på och det är grått och trist. Tär lite på det mentala. Dock ska jag ut på en resa om två och en halv vecka och blir borta ca 3 veckor. Kommer ändå att följa er alla på forumet och förhoppningsvis också själv komma med inlägg.
Ha nu en skön kväll allihopa/Hoppfulle Kalle

Dag 16 och inte en tanke på alkohol. Jag läser boken Tänka Klart av Annie Grace och jag försöker verkligen att läsa långsamt och eftertänksamt. Det är mycket tänkvärt som jag läst och begrundat hittills. Jag tycker mig redan ana en något annorlunda approach till nykterheten än AA.

Annie Grace har en sådan positiv energi och vägrar att slå ner på sig fysiskt eller psykiskt. Jag kan naturligtvis ha fel men de erfarenheter jag haft av AA är att många som kommer dit känns mer "uppgivna" och har kanske ett litet annat tänkesätt.

I vilket fall som helst är både AA och sådana människor som Annie Grace oerhört inspirerande och jag ser fram emot resten av boken och ett fortsatt nyktert leverne. Tänk att det ska ta så många år att börja tänka i rätta banor.......
Ha nu en trevlig vecka/Hoppfulle Kalle

@Hoppfulle Kalle Annie Grace och Craig Beck är mina husgudar. Den senare har skrivit många böcker och hans prat på youtube är tankeväckande. Jag delar deras uppfattning att det är JAG och ingen annan som måste vilja förändras - och sen är bara JAG som kan göra förändringen. Men vårt undermedvetna är en stark kraft, så det krävs mycket repetioner.

Kram 🐘

@Hoppfulle Kalle Hej! Vad roligt att du tycker boken är givande och inspirerande. Det är tur att vi lär oss så länge vi lever och det är aldrig försent😁. Med kunskap om hur hjärnan påverkas av beroende så får man ett vidgat perspektiv och förståelse för beroendets mekanismer, alkoholdjävulen, och hur det tar över oss, fast man inte vill. Jag fick många aha-upplevelser och det gav både motivation och styrka till att sluta dricka helt och hållet.

Ha det gott!💕

Hej på er och tack till andra halvlek och vår2022 för värdefulla inlägg och kommentarer. Det har varit lite rörigt på den privata fronten ett antal dagar nu. Detta i kombination med att jag inte riktigt vet hur jag ska handskas med det nya formatet som alkoholhjälpen nu har gör att jag inte varit inne och kommenterat på några dagar.

På alkoholfronten är det lugnt. Jag har nu tre veckors nykterhet imorgon och har inte en tanke på att ta ett glas. Denna Annie Grace har givit mig helt nya infallsvinklar. Jag har tidigare läst massor av böcker rörande alkohol men då har det ofta varit personliga berättelser och inte ur ett vetenskapligt perspektiv. Jag har också läst delar av den "stora boken" som AA ger ut men inget har givit mig så mycket behållning som Tänka Klart. Igår läste jag kapitlet om "att definiera beroende". Där var bla en kurva som visar hur man från början upplever stark eufori när man dricker men hur sedan denna eufori stadigt minskar över tid ju längre tid man använt drogen alkohol. Enda anledningen till att man till slut väljer att börja dricka igen är för att man mår så dåligt av all alkohol man bälgat i sig så alkoholen blir ett måste för att uppleva någon form av normaltillstånd. Precis så är det för mig. Även om jag inte är purung längre så känner jag för första gången att jag mentalt har ställt in mig på att aldrig mer dricka. Det är en befriande känsla och inger faktiskt ett visst lugn. Det är liksom inte förhandlingsbart längre. Sådana känslor har jag tidigare förträngt och bara "räknat vita dagar"......
Jag har nu ca 70 sidor kvar på Annie Grace bok men kommer definitivt att ha boken inom räckhåll och känner jag mig minsta sugen på ett glas åker boken fram.
Ha nu en väldigt skön helg alla kämpande forumvänner/Hoppfulle Kalle

@Hoppfulle Kalle
Ja, det är nog många gånger det som gör skillnad; vilken grundinställning man har till alkohol och drickande. Nu när du känner den befrielsen, så behöver du inte kämpa så mycket längre. Du bara glider in i nykterheten.
Trevlig Helg!!

@Hoppfulle Kalle Annie Grace och Craig Beck tillhör mina husgudar. Beck har många bra inlägg på youtube. Boken Tänka klart läste jag nog tre gånger i sträck. Den är skriven så att man får just repetera. Det är ett av mina tre motton: Nöta, nöta, nöta nyktra fakta.

De två andra är: Aldrig glömma. Aldrig ta första glaset. Jag har precis inlett mitt femte år som nykter 🤩

Kram 🐘

@Hoppfulle Kalle Vad skönt att det går fortsatt bra på alkoholfronten trots att det varit lite rörigt på den privata fronten. Att få en bra stabilitet i nykterheten ger bättre förutsättningar till att kunna hantera saker som trasslar och skaver i livet. Som nykter kunde jag bättre få kontakt med mig själv, få självkännedom om hur jag fungerar och jobba på det som inte fungerade så bra eller som jag önskade. Mina perspektiv vidgades och jag kunde lättare sätta mig in i hur det kunde kännas hos min medpart. Släppa på min gard, mitt självförsvar och framförallt på bättre sätt kunna förmedla det jag tänkte och kände. Jag och maken kunde närma oss varandra och börja prata så mycket bättre om våra olika behov och vårt gemensamma liv. Man blir så självupptagen i sitt egna när man dricker och jag skapade mina egna tankar om hur min man tänkte och kände utan att fråga honom.

Så härligt att du för fösta gången känner ett sådant lugn och befriande känsla av att aldrig mer dricka, att det skett en mental förändring och inställning i dina tankar om det. Precis som du räknade jag bara vita dagar och jag räknade ”ner” dagarna tills jag skulle få dricka igen vid korta uppehåll. Nu räknar jag ”upp” dagarna från när jag slutade dricka, nu har jag min app som räknar åt mig och som jag kollar på ibland för riktningen sitter där den ska. Men framförallt ser jag det som en livsstilsförändring om hur jag vill leva mitt liv och i vilken riktning jag vill gå emot. Ett nytt förhållningssätt till mitt liv och vilka värden som är viktiga för mig att gå emot och ha i mitt liv.

Jag tror att du håller på att genomskåda ”bluffen” med alkohol och vad det kan egentligen kan tillföra i ditt liv. Mest skit. Den kognitiva dissonansen som Annie pratar om, kluvet tänkande, den inre konflikten med att ha två motsträviga tankar samtidig. Tex att kunna tänka på konsekvenserna av att dricka och om vad som orsakar det samtidigt. Då mattas viljestyrkan av. När man fullständigt förändrar sitt mentala medvetna och omedvetna perspektiv på alkohol, skönjer man sanningen om sitt drickande. Då krävs ingen viljekraft till att avstå och det blir en fröjd att inte dricka😁. Det var det som hände mig och det är så häftigt! Poletten bara trillar ned.

Fortsätt och läs och hjärntvätta dig med fakta om alkoholens påverkan på hjärnan. Då vill man inte längre utsätta sig själv detta gift och dess självdestruktiva konsekvenser.

Ha en fin lördag!❤️

Tack den lilla människan, andrahalvlek, ny dag och vår 2022 för era kommentarer. De är guld värda och jag suger i mig som ett läskpapper.
Dag 24 imorgon och fortfarande 0 sug. Så skönt. Visst har jag, liksom de flesta andra, bekymmer att oroa mig för och lite allmänna krämpor. Men de är lättare att möta problemen nykter och inte med någon slags "grundångest" där man redan mår dåligt när man vaknar på morgonen. Jag känner att jag växer, om än med väldigt små steg, för varje dag som går. Jag bara hoppas att det håller i sig.
Jag har nog berättat att jag inte är någon teknikfreak. Alkoholhjälpen är väldigt värdefull för mig och säkert för många andra men jag har inte lyckats komma underfund med den nya uppdateringen. Förut när jag tryckte på "forum" och sedan "förändra sitt drickande" fick jag per automatik upp alla de senaste trådarna. Nu kommer det bara upp något inlägg angående uppdatering och resten av trådarna är gamla. Jag har alltså ingen möjlighet att se vad ni andra har skrivit på senaste tiden......Hjälp.....
Ha nu en fin avslutning på denna dag önskar Hoppfulle Kalle

@Hoppfulle Kalle Du kan under fliken ”forum” gå till ”senaste kommentarerna”. Då kan du se allas senaste kommentarer. Man kan iofs inte se under vilken forumdel folk skriver direkt, då får man klicka på tråden och kolla. Vet inte riktigt om det var det du efterfrågade.

Bra jobbat! Fortsätt så och god natt!😁

@Hoppfulle Kalle Om din målsättning är 0 alkohol så tycker jag att du ska meddela admin att du vill få din tråd flyttar till ”Vara alkoholfri”. Där hittar du många likasinnade.

Kram 🐘