Efter 10 års förhållande (nu med två barn) så har mitt drickande (eller framförallt att inte sluta dricka) ställt till det ordentligt.
Gillar att ta några öl då och då på hemmaplan, det är inte där problemet ligger tror jag även om jag nu inser att jag har smusslat med det också.
Största problemet är i sammanhang där jag inte riktigt känner mig bekväm, då finns det inget slut på drickandet tills drickat är slut och allt svartnar.
Har många gånger försatt mig i jobbiga situationer med en såklart besviken sambo, utan några allvarliga konsekvenser.
Till slut fick det allvarliga konsekvenser när jag i ett sådant sammanhang kvicknade till mitt i natten i någon annans säng, fick såklart panik och flydde. Inget "allvarligt" han hända men nog illa på alla plan ändå.
Ångesten låg tung en tid (för lång tid) innan jag orkade berätta att jag gjort bort mig totalt. Dessutom är största delen av kvällen helt svart...
Min sambo blev såklart väldigt ledsen, arg och besviken. Hon bokade tid för familjerådgivning där hon även förklarade att jag hade alkoholproblem.
Första sittningen är avklarad och förutom att jag då såklart fick ta mitt ansvar för det som hänt så handlade samtalet om alkohol.

Var helt oförstående. Alkoholist? Jag? Tanken va helt absurd.

Samtalet har dock sjunkit in, har grubblat en hel del på mina alkoholvanor, läst igenom mycket i det här forumet och... Det stämmer, jag har problem.

Då familjen är allt jag har (än så länge), hur går man vidare? Det som har hänt kan jag inget annat än ta ansvar för, men hur går man vidare framåt?

Lasse82

Har lyckats med liknande saker också, mer än en gång tyvärr så jag är väl insatt i ångesten du känner.

Själva händelsen i sig tror ja nog att tiden kommer att läcka de svåra är ju att inte upprepa sig och har man alkohol problem så har man ju en tendens till upprepning. Själv så vart jag/är jag väldigt skeptisk numera att åka på arrangemang som kan leda till dom värsta skandalerna men själva problemet i sig att man dricker för mycket är inget ja heller lyckats stävja. Enklaste kan ibland vara sluta helt. Har ju dragit ner på antal tillfällen mycket men problemet är ju kvar.

Hur vill du gå vidare? Sluta helt? Försöka med måttlighet? Men oftast har man ju redan provat det.

Lycka till/Ulf

grindsanoj

Har tidigare lovat både mig själv och sambo att jag ska dricka mindre, inte dricka sprit osv. Tyvärr så spricker det ganska fort. Därför är jag inne på att sluta helt, undvika alkohol helt och hållet då jag bevisligen inte kan hantera det.
Skulle vilja sluta helt, undvika situationerna där jag vet att det är problem. Säga nej till arrangemang oftare.
Har förutom den familjerådgivning vi går på bestämt mig för att även fortsätta med enskilda samtal angående mina egna problem...

Grindsanoj. Inte för att jag vet, men det låter ju som om det borde var snällast mot både dig själv och din omgivning om du tog en rejäl time out från spriten. Använd energin till något roligare än att tjata med den. Du kan!
/D.

grindsanoj

Ja, har tagit beslutet att sluta dricka helt. Tänkte att kanske man kunde ta några glas hemma och i valda tillfällen, men jag känner mig själv och kommer ha svårt att värdera tillfälle och mängd alkohol.
Nu tre veckor inne helt utan alkohol och har tackat nej till två "evenemang" där jag vet att jag skulle haft problem.
Känner mig stark i beslutet och känner dessutom att hela situationen gjort att jag har vänt fokus mot familjen och lägger all energi där.