Det är nu snart ett år sedan jag skrev mitt första inlägg på forumet. Det har inte gått helt rakt men jag kämpar på och mitt mål är idag nykterhet. Jag har under sommaren druckit lite mer (en BiB i veckan) än vad som är hälsosamt, men även haft en helt nykter period i höst. Jag sökte hjälp på beroendemottagningen för 3 veckor sedan, för jag behöver hjälp. Jag behöver hjälp som medberoende och för mitt eget bruk. Jag går på samtal och har fått Naltrexon. Efter att ha fått fylla i massor med blanketter med frågor om hur, när, mängd alkohol osv osv, har läkare bedömt att jag har gått från riskbruk till missbruk på den lägre skalan. Vi hade ett bra samtal även om det var jobbigt att höra att jag har ett kemiskt beroende. Jag ska helst avstå alkohol resten av mitt liv för att inte bli helt beroende. Jag har inte orkat prata med min familj om detta, inte än. Just nu håller jag på och funderar på hur jag ska hantera och acceptera att jag måste vara nykter resten av mitt liv. Jag dricker inte nu, för jag väljer att inte riskera så mycket vore ju fint att kunna säga. Men fan, det känns inte så just nu. Jag behöver få sörja lite ett tag, innan jag kan acceptera. Visst kan jag ta ett glas nu när jag tar Naltrexon och stanna där, men det är ingen lösning på sikt.

Ni som följt min förra tråd "Min vändpunkt ska bli något bra" kanske minns att jag hade rätt tufft med mina gamla missbrukande föräldrar. De hänger med än och dricker väldigt mycket fortfarande. Jag försöker begränsa min tid hos dem, för att orka ta hand om mig själv. Jag mår väldigt dåligt av att se den misär de lever i och deras förfall. Jag behöver ta hand om mig själv och rädda mig själv nu. Min egen livlina är jag själv. Det är jobbigt att ha sorgen över föräldrarna samtidigt som jag ska kämpa med mitt eget.

Nu ser jag fram mot lediga dagar med maken och ett höstlov med mina barnbarn. Men först önskar jag mig en god natts sömn.

linn

och ta hand om dig själv, man behöver få tänka på sig själv oxå!

Ha en skön ledighet!

RaniLee

Igår läste jag i flera trådar i flera timmar, för att jag behövde känna att det är VI och inte bara jag som kämpar. Jag hade köpt en Pepsi Max till mig och en mörk choklad 70% med chili, som mitt fredagsmys. Vi kom till landet igår och landet är så förknippat med vin. Redan vid 15-tiden brukade jag hälla upp mitt första glas, nästa vid förberedelsen av middagen, nästa vid matlagningen, ett till vid matlagningen och ett till middagen. Sen var en flaskan slut, om jag köpt en flaska . När jag är hemma handlar jag nästan alltid en flaska, men till landet brukar det blir en BiB, och då tog det inte slut vid middagen. Så då blev det oftast ett till och ett till..... Så här har jag hållit på år ut och år in, ända sedan min son dog för 14,5 år sedan. Nästan varje helg 2-3 flaskor vin eller en BiB. Visst har jag haft mina vita veckor, månader och år (1,5 år, 12 veckor, 6 veckor, 4 veckor, och nu 3 veckor -3 tillfällen) men jag har druckit för mycket och på ett ohälsosamt sätt. Ibland för att det är så himla mysigt, trevligt, festligt men ofta, ofta för att döva ångesten, oron, paniken som rider mig. Jag kan klara mig ganska bra när det är balans i mitt liv, men vem liv har balans? Jag behöver edskap för att kunna hantera topparna och dalarna. Jag är påväg att förändra mitt liv och nu vet jag inte riktigt hur det kommer att bli, men det ska bli bättre. Det måste blir bättre. Jag är i full gång med att söka nytt arbete, då mitt nuvarande är för stressigt och spretigt. Jag träffar inte föräldrarna mer än nödvändigt och det ska bli ännu mindre. Jag har en hundrastare till hundarna pågång, så jag kommer inte behöva träffa föräldrarna (de har haft hundarna dagtid i 6 år och är erfarna fd hundägare) och inte vara beroende av dem.

Igår var min man full och det störde mig jättemycket, verkligt mycket. Han var larvig, tjatig, irriterande, retade hundarna så jag kände mig tvunget att bryta på ett (försökte iaf) vänligt sätt. Vi har talat om hur jobbigt det är när en av oss är full och den andra nykter. Vi tycker båda att det är asjobbigt. Eftersom jag inte dricker nu påminde jag honom förra söndagen, efter en jobbig lördag kväll. Han fattade och erkände att han varit lite för full. Jag bad honom att vara varsam med mig när han dricker och han lovade. Han var inte taskig eller stinglig igår bara jävla jobbig. Jag fattar att jag varit likadan och att han varit så länge, men när båda är berusade är vi lika puckade. Det är när en är nykter det är jobbigt och nu är det jag. Jag skrev i mitt förra inlägg att jag har av läkaren klassats som beroende på den lägre skalan (tidgare riskbruk) och jag ser nu i mina nykra ögon att min man har ett beroende även han. Jag ska vara snäll mot honom men har måste låta mig vara ifred. Det är mitt krav. Väljer han att dricka när jag kämpar för nykterhet måste han låta mig vara ifred. Inte komma och fyllekrama och pussa mig, inte nu. Jag pallar inte det. Jag får förklara idag för honom att jag har det jobbigt. Maken har sagt att han vill dricka på helgerna men det blir i veckorna också. Jag ser att han smyger in starköl som han hoppas att jag ska tro att det är folköl. Jag säger inget, orkar inte. Hans val, hans liv, bara han låter mig vara ifred när han dricker.

Mitt mål är nu att skaffa ett nytt arbete, leva ett nyktert liv, sköta om min hälsa. Idag ska jag gå en riktig långpromenad med hundarna och andas in den rena krispiga kalla norrlandsluften. Att vara på landet är en så stor hälsovinst för mig och jag älskar att vara här. Det finns heller inget systembolag här och det är långt till stan. Kanske ska jag stanna här ;)
Kram till alla er som kämpar!

RaniLee

Ibland kommer jag till insikt när jag skriver och nyss var det i en annans tråd. Det är dags för mig att erkänna mig maktlös inför alkoholen och be till högre makt om hjälp. Jag ber änglarna och hela universum om hjälp i min nykterhet. Meditationen hjälper mig att känna samhörigheten med moder jord och universum, det ger mig ro. Bönen ger mig sinnesro och jag behöver den så innerligt mycket. Idag ska jag Yoga, meditera, vara ute, andas och krama några träd. Jag ska krama maken idag när han är nykter, bäst att passa på. Eftersom jag är medberoende har jag koll på honom (han har 4 öl kvar och vi ska vara på landet i flera dagar till) och hur mycket han dricker. Helt sjukt, jag vet. Det är svårt att tillfriskna från två beroenden samtidigt, babysteps....

Mimmla

RaniLee. Visst är det skitjobbigt när man själv kämpar med nykterheten också är den andre full och tämligen oförmögen att läsa ens signaler. Samtidigt kan jag känna mig stärkt i mitt beslut när jag ser hur dumdryg man blir utav alkoholen. Självklart blir man ju likadan själv...det är ju bara att inse.
En lång hundpromenad är ett härligt sätt att börja dagen på, sen in i värmen och äta frukost under en filt. :-)
Ha en riktigt skön dag!
Kram

RaniLee

Jag var ute och gick med hundarna i den kalla luften igår. Solen sken och jag hade ingen ångest, ingen alls. Den har plötsligt släppt sitt grepp om mig och det känns jättebra just nu. Jag vet att det kan vara annorlunda imorgon, men just nu är det bra. Jag är nu inne i en läsperiod och tro mig, jag kan marathonläsa. Helst en hel bokserie i sträck. Jag är likadan när det gäller film. Att kunna köpa en efterlängtad DVD box och parkera i soffan och se avsnitt efter avsnitt. Numera med en kopp te och något gott att äta.

Klockan är 04:23 och det är vintertid. Jag släckte lampan vid 23 igår och vaknade redan 01:30, sen har jag sovit och vaknat om vartannat tills jag gav upp för en halvtimme sen. Sömnen är mitt största problem just nu. Att inte få sova en hel natt utan enbart 3-4 timmar sliter på mig. Jag vill var pigg och utvilan nu när jag inte druckit. Jag mår som jag skrev väldigt bra här på landet, men det ger också tid för tankar. Jag vill inte tänka för mycket, det mår jag inte så bra av, därav mitt läsande. Det ger mig andrum och en frist från mitt eget liv. Det finns så mycket jag skulle vilja göra annorlunda idag, men det går ju inte att ändra i dåtid. Jag måste blicka framåt och ta ansvar för min framtid. Mitt största orosmoment är stressen på mitt arbete. Den kan verkligen få mig ur balans och då är steget till en fylla inte stor. Funderar på hur jag ska klara av att hantera stressen. Hur håller jag den ifrån mig? Hmm...

Mysigt Mimmla, frukost under en filt :) Kanske något för mig idag med en film eller min bok. Hundarna de betyder så oerhört mycket för mig. De dömer inte eller lägger skuld. Bara kravlös äkta kärlek och härliga stunder med lek och gosande.

Kram!

RaniLee

Jag sover så dåligt och för lite. Måndag morgon och jag är trött. Nu när jag inte har druckit vill jag vara pigg och orka mer, men det kanske kommer? Får ni sova? Jag har svalt i rummet, varvar ner på kvällen, somnar men vaknar många ggr på natten och ofta tidigt på morgonen. Sover i bästa fall 4-5 timmar, någon gång 6. Jag har mätit min sömn och ofta är djupsömnen 1,5 tim och ca 2,5 tim lätt sömn per natt. Brist på sömn gör mig sårbar och risken för återfall är större vid stress.

Igår var en bra dag med a fritt i huset för både maken och mig, så skönt. Jag vet inte hur han tänker kring a nu men jag vet att han funderar. I fredags var han berusad och minnesluckorna var lite pinsamma för honom i lördags. Jag försökte vara ärlig utan att vara anklagande, bara säga som det var att han glömt pga berusning. Livet är inte alltid så enkelt och vi gör så gott vi kan just nu. Jag väljer att vara nykter nu, så får maken göra sina egna val. Jag hoppas bara att han förstår att i längden håller det inte om han väljer a. Det kommer inte att gå om inte jag tar samma väg...

RaniLee

För ett år sedan hade jag en helt vit period på 12 veckor och ett jätteproblem med magen. Jag blev så dålig att jag fick åka in akut och blev kvar med dropp i tre dygn (inflamerade tarmfickor, feber och jätteont). Nu är jag rädd för att hamna i samma situation. Jag försöker dricka kaffe, mycket vatten och äta bra (typ mycket vitkål och undvika nötter) mat. Har även lite grejer som ska hjälpa tarmen från apoteket. MEN ändå är det bara under de perioder jag dricker vin som magen fungerar, SUCK.

Är det fler som har samma problem? Tar gärna emot tips, för jag vill inte bli så sjuk igen (tarmen kunde ha spruckit =bukhinneinflamation) och få så ont. Vill heller inte behöva dricka vin för att få mitt inre maskineri att fungera.

Det finns ett milt laxerande pulver, movicol. Som intas i ett glas vatten 1/dag eller tre ggr i veckan. Fråga på Apoteket eller hos din läkare. Skulle oxå tro att hälsokosten har en del att erbjuda.

Tack för din kommentar. Det är förståeligt att du inte vill hamna i magproblem på det sättet igen, låter väldigt obehagligt. Vill bara säga att jag tycker att du kolla av med sjukvården och se vad de säger, så att du tar väl hand om dig redan från början. Prata med din VC eller kolla på/ring till vårdguiden http://www.1177.se/ för vidare rådgivning!

Varma hälsningar,
Miriam Alkoholhjälpen

RaniLee

Jag ska kolla med apotek/hälsokosten och min läkare om Movicol kan vara bra.
Kram
Raija

RaniLee

Jag tar kontakt med min läkare och hör vad hen säger. Det är väldigt obehagligt och inget jag vill uppleva igen.

Välkommen tillbaka! Jag har saknat att läsa dina rader.. Fint att du tagit hjälp och gör dina egna val till en bättre framtid. Du har ju flera exempel här på forumet om att det går att förändra dålig livsstil till ett godare och mer hälsosamt liv. Du har ju själv haft långa uppehåll från A. Tror att du nu gör helt rätt med att unna dig godsaker, yoga eller annan träning/meditation, och klarspråk men ändå förståelse mellan dig och maken. Ju mer vi känner oss själva och jobbar för vårat eget välmående desto bättre liv får vi. Jag har haft problem med magen , åt probiotika ca 1 år, magen har fungerat sen dess. Tabletterna beställde jag på nätet, lite billigare än hälsokostaffär. Ha en fin kväll Kram <3