@TeTanten Jag relaterar till känslan av "lätt". Jag har sedan jag slutade dricka haft enstaka sug - men byggde tidigt upp strategier för att hantera det. Både självhjälpsprogrammet och genom vissa poddavsnitt. Kanske det hjälpt mig att nå hit där jag är idag? 1 år och 10 månader på AH där jag initialt var hade måttlig som plan - och höll den utan återfall eller karatefyllor fram till i juli -24 när jag bara gled över i nykterhet. Kuriosa: om jag minns rätt så drack jag 26 glas mellan slutet av feb och 5/7 (men 5/7 är min 💯 nykterhetsdag) vilket motsvarar 0,21 glas/dag eller 6,5 glas i månaden. Då tyckte jag det lät lite - idag tycker jag det låter mycket 😂.

Tiden går ⏳ och sinnet förändras. Ha en fin dag 🩵

@Carisie håller på med programmet o lyssnar på poddar samt följer massa nya på insta som gjort en resa. Känns som
Bra hjälpmedel att vidmakthålla sitt beslut om nykterhet?!

@Jempa123 Ja jag tror det! Att förbereda sig mentalt för sug och bygga upp strategier men samtidigt bygga framtiden för och med sig själv. Jag brukar tänka att den enda människan jag måste stå ut med i resten av mitt liv är jag. Alltså måste jag fatta beslut som gör att jag möter min blick i spegeln med stolthet och glädje. De små sakerna i livet bygger det stora hela och Rom byggdes inte på en dag 🙏🏼 . Tänk hållbarhet och vad som fungerar för dig 🩵

Hej @Jempa123! Såg att jag skrev i din tråd för ca 1 år sedan, välkommen tillbaka! Jag kan känna igen hur jag kände angående det du skrivit om livet som en transportsträcka. Att alkohol varit en flykt från tristess/missnöje. Och som nykter i många år nu så stämmer det väl med din fundering på om det är drickandet som skapar tristessen och missnöjet, det var det! Jag orkade heller inte bry mig om mig själv eller njuta av något som inte innehöll alkohol. Och precis som du skriver, tog alkoholen över mitt liv, då för över 4 år sedan. Slutklämmen du skriver, antingen får jag sluta dricka för gott eller sluta leva, var också mina tankar precis innan jag slutade dricka, jag orkade inte mer!

Jag trodde inte riktigt på de som gått före mig om hur bra livet kunde bli utan alkohol, men jag hade hoppet om det och det var sant! Idag har jag massor av livslust, känner glädje, njuter, tar hand om mig själv, är pigg och fräsch, starkare i kroppen, planer på kort och lång sikt, mer öppen och social, tar för mig mer och är omtyckt, är mer närvarande och tillgänglig, stabil och balanserad, kan hantera motgångar bättre, trivs bättre på jobbet, bättre relation med maken och barnen och massor av annat positiv. Livet är gott! Saknar inte alkohol för fem öre! Tvärtom är det skönt att slippa!

Starkt jobbat av dig med snart en vecka! Fortsätt så! Du kommer att få se att det jag säger är sant😁. Så en dag i taget, ett steg i taget, håll i och håll ut! Kram❤️

@vår2022 tack för ditt fina svar!! Just nu ge allt dock väldigt lätt. Känns bra, känner ro i mitt beslut i stort sett hela tiden. Kan komma nån liten tanke här och där men går snabbt över. Försöker njuta av det och inte oroa mig o gå och tänka ”snart blir det hemskt” 😅😅

Dag 6 till ända. Tänk att imorgon blir det en vecka! Helt galet!

Känner mig både nöjd och trygg i mitt beslut. Försöker att inte oroa mig för att jag ska må sämre, får ta det när det kommer helt enkelt.

Känner redan så mycket mer energi än förra veckan. Orkar göra mer och vill göra mer. Är så härligt. Var o bowlade med familjen och kunde vara närvarande i det och tycka det va kul. Va på restaurang sen och det va givet att beställa alkoholfritt.

Inget av detta hade hänt för en vecka sen. Känner viss skuld över att jag har varit en icke närvarande och sopig mamma med dåligt humör de senaste åren. Men kan bra ändra det som är framåt. Men jag vet ju verkligen nu hur jag vill vara och dit är jag på väg ❤️

Dag 7. Tänk att det snart gått en vecka. Idag började jag jobba efter två veckors ledighet. Hade svårt o somna igår och somnade inte före 24, tidigare hade jag haft panik nu bara kunde jag tänka att ”jaja det kommer bli bra” var pigg idag trots allt och hade inte den förlamande tröttheten när jag körde hem som jag brukar. Sen blev det tufft vid 17-tiden då blev jag sugen för första gången på flera dagar på att dricka vin. Jag gjorde som jag läst nånstans, tänkte ”det är max 30 min” och så sa jag det högt rakt ut. Gick sen o tränade sen var det bra med det. Lite lite oro för hur saker ska bli på semestrar osv men skjuter upp de tankarna. Det är ju långt fram. Lyssnar på poddar så fort jag kan och alla, verkligen säger att allt blir bättte när man blir nykter. Visst att saker ändå kan vara tråkiga och jobbiga men det va värre när de drack. Det håller jag fast i. Ska lägga mig tidigt och läsa lite här på forumet och beta av nåt kapitel i programmet. Tack alla som kommenterar och som svarar mig. Betyder så mkt.

@Jempa123 Stort grattis till en rejäl milstolpe, riktigt bra jobbat! Vi fortsätter ta en dag i taget, kommande prövningar kommer du hitta strategier att förbereda dig med, det viktigaste är du igång med nu, att ha ett alkoholstopp tillsvidare. Unna dig något du tycker om för att fira din framgång tycker jag! :-)