Då var jag här igen, full ångest, skam och självförakt. Som jag önskar att jag fick bli fri från den förbannade känslan. Att slippa må dåligt när man ser sig själv i spegeln.
Jag är nu mera smygalkis.. Dricker aldrig bland folk då jag för några år sedan gick ut med mina alkoholproblem för nära och kära.
Har aldrig misssköt mitt arbete eller så, har ett rent och snyggt hem och en familj som jag älskar och bryr mig om. Som sagt, en fin fasad att upprätthålla...
Jag har alltid haft ett dåligt förhållande till alkohol. Min far dog pga sitt missbruk så jag har väl antagligen ärvt den genen.
Jag dricker inte varje dag,, har inte något sug efter det heller. Brukar gå två veckor mellan mina tvådagars fyllor. Då har jag ofta börjat på morgonen och drukigt i två dagar. Ett jämnt rus så att ingen ska märka att jag är full. Har en konstig förmåga att koppla på någon form av kontroll när jag blir onyckter. Låter motsägelsefullt jag vet. Efter fyllan får jag avsmak och lovar mig själv att nu ska det aldrig hända igen. Jag vill ju vara nykter och närvarande.
Litar inte på mig själv längre, hur många gånger har jag inte lovet mig själv?!? Gång på gång händer det igen.
Jag vill inte lära mig dricka med måtta ,, det vet jag att jag inte kan. Börjar jag dricka så kan jag inte sluta. Jag vill stå emot när impulsen kommer. Den kommer från ingenstans , helt oförutsägbar.
Jag vill ju inte dricka , hatar allt det för med sig.
Tänker att jag kan få stöd här. Inser att jag är maktlös själv.
Något osammanhängande text men skönt att få kapitulerar och skriva av sig.
Ta hand om där ute.
Kram

Helle

Tack Ler för din omtanke, blir varm i hjärtat. Mitt lilla glad charmtroll har fått somna mot sin mammas trygga bröst i kväll ... Lugna mjukna andetag. Det är hon visserligen van vid, dricker ju som sagt inte varje dag,, har ju mina perioder på två, tre dagar då jag drar mig undan å är sjukt full, få har hon sin far som är tryggheten ... Min flicka älskar sin mor,, vill verkligen vara ett föredöme !
I morgon ska hela familjen äta en god frukost, bacon och ägg, caféet kommer smaka , ingen bakfylla. Bara glädje .

Helle

Tack Ler för din omtanke, blir varm i hjärtat. Mitt lilla glad charmtroll har fått somna mot sin mammas trygga bröst i kväll ... Lugna mjukna andetag. Det är hon visserligen van vid, dricker ju som sagt inte varje dag,, har ju mina perioder på två, tre dagar då jag drar mig undan å är sjukt full, få har hon sin far som är tryggheten ... Min flicka älskar sin mor,, vill verkligen vara ett föredöme !
I morgon ska hela familjen äta en god frukost, bacon och ägg, caféet kommer smaka , ingen bakfylla. Bara glädje .

anonym17136

Härligt Helle .. Vad glad jag blir .. Nu fortsätter vi så här ..
Ha en riktig härlig söndag .. så hörs vi snart ..
Kramar Ler

Sundare

önskar dig en fin start på en ny vecka. Läst din tråd och vill bara skicka en varm hälsning till dig.
Kram!

Helle

Nu har jag sökt läkarhjälp ,, klarar inte det på egen hand.
Även tagit kontakt med en vän som är nykter alkoholist. För att få stöd även där.
Klarar inte leva med mig själv om det fortsätter så här.

Mimmla

Vad kommer du att få för hjälp?
Det är ett stort och viktigt steg du tagit, var stolt över dig själv!
Jag har också kontakt med en fd kollega som genomgått behandling och i dag jobbar som alkoholterapeut. Jag tror att ju fler man berättar för, desto mindre skrämmande och stigmatiserande känns det...
Kram och lycka till!

Hej
Ditt kloka beslut glädjer mig! Du har en spännande tid framför dig. OCH var tyck om dig själv!
Ser fram emot dina inlägg här på forumet.
vänligen
Ikaros

Elias

Klokt beslut, Helle!
När man känner att man nått vägs ände på egen hand finns inget annat att göra. Starkt gjort!
Kämpa på!!!

Helle

Har lagt alla kort på bordet för min sambo. Så skönt att få det gjort. Han har lovat att stötta mig till 100%
Nu börjar min resa. Det kommer att vara jobbigt men jag längtar så desperat efter att få må bra.
På tisdag har jag ett inbokat läkarbesök så får vi se vad de kan erbjuda mig för hjälp.
Jag är så tyngd av skuld och ångest , men nu är det dax att börja arbeta på min självbild.
Tack för allt stöd jag får av er.

anonym17136

Ville bara titta in och säga ett snabbt Hej ...är på jobbet ..
Så skönt för dig att berätta för din sambo ..
det var först då vändningen kom för mig när jag fick hjälp och stöttning av familj och kollegor på jobbet.
Det kommer att bli bra .. och du vet att jag är med dig på din resa ..
Hörs snart .. Kramar Ler

Helle

Har mått ganska bra senaste dagarna. Är verkligen en tyngd som lyfts från mina axlar.
Nervös inför läkarbesöket i morgon. Har hen någon skyldighet att rapportera till socialnämnden när hon får reda på att jag har barn?

Jag har inte hört talas om att läkaren måste ingripa och anmäla till socialen, om inte en stor vanvård är uppenbar. Tror att alla tycker det är bra att man söker hjälp mot sitt beroende. Ett stort lycka till från mig. Det blir bra med hjälp och du är stark som vill förändra ditt liv till det bättre för dig och familjen...Stor Kram...

anonym17136

God morgon Helle ..
Har inte heller hört ngt om att det ska finnas ngn skyldighet att rapportera till socialnämnden ..så det behöver du nog inte oroa dig,
håller med miss lyckad om att de säkert är positiva till att du söker hjälp ..
Ok, stort lycka till nu .. tycker att du är jätteduktig och modig som tar det här steget mot ett bättre och vitare liv utan beroende och A ..
Berätta gärna hur det går ..
Stor Alla Hjärtans Kram till dig ..

anonym17136

Helle .. hoppas att det gick bra för dig idag på läkarbesöket
och att du vart väl omhändertagen ..
hoppas på att höra ifrån dig snart igen .. kram Ler

Helle

Go kväll och tack så hjärtligt för stöd och att ni bryr er. Det värmer så otroligt mycket .
Läkarbesöket gick bra. Jag var verkligen nervös, hade bestämt mig för att inte försköna min historia utan vara fullständigt ärlig.
Läkaren var empatisk och verkade insatt i alkoholproblematik.
Till att börja med så fick jag remiss till en alkoholterapeut. Därefter utvärdering om vi ska följa upp med någon form av medicinering .
Känns så skönt att jag bad om hjälp.
Tror att jag delvis druckit mycket på skammen och lögnerna senaste tiden.
Nu börjar mitt vita (h)ärliga liv.

Kram alla kämpar där ute...

anonym17136

Ville bara titta in och säga god morgon lite snabbt .. är på väg till jobbet ..
Såå glad jag blev att höra ifrån dig .. och att det gick bra på läkarbesöket besöket ..trots att det var nervöst och obekvämt ..
har själv varit med om det så jag vet hur jobbigt det är ..
Helle .. är stolt över dig att du vågade ta steget och söka hjälp .. det kommer att bli bra !!
Ja nu kör vi vidare på resan. ..på det nya (h)ärliga livet ..
Kramar Ler

Mimmla

är det så att all hälso- och sjukvårdspersonal har skyldighet att göra en orosanmälan, men det är olika hur noga de är med detta. Det är ju tråkigt om detta hindrar människor från att söka vård. :-(

Helle

Två veckor utan alkohol.. Känns hur skönt som helst. Den här gången känns det helt annorlunda, vågar tro på att jag kan fixa det. Visst har jag stundtals känt sug, skillnaden är att jag lyckats slå undan tankarna.
Nu ser jag fram emot en aktiv v med skidåkning i fjällen. Ska bli härligt med familjemys,, nyktert och närvarande.

Kram på er

anonym17136

Härligt Helle att höra av dig .. verkar som om det är skidsemester på gång ..
Absolut Bästa semestern .. om du frågar mig :-))
De tre s:en ... Sol , Skid o Snö ..
Har 3 veckor kvar tills det är dags för mig ..
Har aldrig varit typen som kan ligga still på sol semester ..
det ska alltid hända ngt .. på gott o ont ..
Tack igen för pepp hos Elias ... du vet att jag alltid finns där för dig ..
Kramar Ler