Då var jag här igen, full ångest, skam och självförakt. Som jag önskar att jag fick bli fri från den förbannade känslan. Att slippa må dåligt när man ser sig själv i spegeln.
Jag är nu mera smygalkis.. Dricker aldrig bland folk då jag för några år sedan gick ut med mina alkoholproblem för nära och kära.
Har aldrig misssköt mitt arbete eller så, har ett rent och snyggt hem och en familj som jag älskar och bryr mig om. Som sagt, en fin fasad att upprätthålla...
Jag har alltid haft ett dåligt förhållande till alkohol. Min far dog pga sitt missbruk så jag har väl antagligen ärvt den genen.
Jag dricker inte varje dag,, har inte något sug efter det heller. Brukar gå två veckor mellan mina tvådagars fyllor. Då har jag ofta börjat på morgonen och drukigt i två dagar. Ett jämnt rus så att ingen ska märka att jag är full. Har en konstig förmåga att koppla på någon form av kontroll när jag blir onyckter. Låter motsägelsefullt jag vet. Efter fyllan får jag avsmak och lovar mig själv att nu ska det aldrig hända igen. Jag vill ju vara nykter och närvarande.
Litar inte på mig själv längre, hur många gånger har jag inte lovet mig själv?!? Gång på gång händer det igen.
Jag vill inte lära mig dricka med måtta ,, det vet jag att jag inte kan. Börjar jag dricka så kan jag inte sluta. Jag vill stå emot när impulsen kommer. Den kommer från ingenstans , helt oförutsägbar.
Jag vill ju inte dricka , hatar allt det för med sig.
Tänker att jag kan få stöd här. Inser att jag är maktlös själv.
Något osammanhängande text men skönt att få kapitulerar och skriva av sig.
Ta hand om där ute.
Kram

Elias

Två veckor, grattis!
Du utstrålar en härlig gnista och livsglädje. Smittsamt!
Njut av den vita snön och lika vita veckan på alla plan i fjällen!

Visst känns det skönt när man sagt sanningen! Och vad bra att du har en make som stöd. Av vad jag läser anar jag en mer målmedveten Helle och som också börjar tycka om sig själv. Ha en riktigt fin ledighet.
Vänligen
Ikaros

Helle

Tack alla fina som ger mig stöd. Ni anar inte vad det värmer i kropp och själ.
Känner mig så tacksam som får vakna nykter ännu en vacker dag.
Kram

anonym17136

Härligt Helle .. då har din sambo två prinsessor nu ..
en liten och en stor ... såå glad för din / eran skull ..
Hörs snart .. Kram Ler

anonym17136

Tack Helle .. vad gullig du är ..jag mår riktigt bra ..
Det var som om jag fick en Kick av händelsen i lördags ..känner sån glädje över livet ..
så tacksam över att jag klarade av det ..
glad att jag slängde ut ett nödrop här .. det var Maran som räddade mig ( tack igen Maran )
och såklart min egen vilja .. utan den så hade det inte gått ..
ett riktigt uppvaknande .. fast jag visste det .. så går det aldrig att slappna av ..
måste ständigt vara på min vakt ..
Hoppas att det går bra för dig med stödet från din vän ... som nu är nykter alkoholist som du hade kontaktat .. ?
Skönt att ha ngn att prata med .. själv har jag fått stöd av min närmaste kollega .. hon har erfarenhet från " den andra sidan "
då hennes man druckit under alla år .. ngt som hon har berättat nu när jag berättat öppet om mina bekymmer för henne
.. Så nu hjälper vi o stöttar varandra .. Underbart stöd ..
Ok .. Helle nu fortsätter vi på resan .. mot det H ( ärliga ) Livet .. Kramar Ler

Helle

Vad skönt att höra att du mår bra, det glädjer mig.
Just nu flyter det mesta på för min del, suget fladdrar förbi ibland men försvinner ganska fort. Känner inte att det är så svårt att avstå. Vet ju dock att jag styrs av plötsliga impulser , de är då jag måste hitta verktyg som får mig på andra tankar.

Har satt upp tydliga mål under våren. Vill hitta formen och få tillbaka kondisen.. Startar med små delmål. Känner att jag måste flytta fokus men aldrig glömma varför jag inte bör dricka a. Snart 3 v nykter :))
Kram alla forumvänner

Det känns som att du är på väg åt helt rätt håll. Tänk vad mycket du tagit tag i. Och visst könns det lättare, livet? Eller jag menar kanske inte livet, men just de gånger jag pratat med min sambo om mitt drickande, så har det känts som om flera kilo har försvunnit från mina axlar. Tänker på ditt trådnamn och fin inledning och det blir så tydligt de könslor som alkoholen och missbruket för med sig. Dit ska vi aldrig igen!

anonym17136

Vill bara titta in Helle o säga Hej ... vilken härlig skidvecka du o din lilla familj verkar ha haft ..
nykter o vit .. precis som det ska vara :-))
När ni åkte förbi mig hade ni många timmar kvar i bilen .. . inte ett hav så längt som ögat når här ..
men en o annan insjö får vi hålla tillgodo med :-))
ja det gäller att hitta verktygen när suget fladdrar förbi och man styrs av plötsliga impulser ..
jag har aldrig trott på Tankens Kraft .. tyckt att det varit lite hokus pokus .. förmodligen alltid för stressad .. alltid på väg till ngt ,
men jag känner att jag blir mer o mer interesserad ..
tror man kan komma långt genom att ändra sitt tanke sätt .. ska läsa på mer ..
Bra att sätta upp lite delmål .. små korta mål , lyckas.. sätta upp nya .. känna sig nöjd o stolt ..
ett bra sätta att tänka .. Sköt om dig o din lilla tjej .. o glad att det går så bra för dig också .. H ( ärlig ) Kram Ler

anonym17136

Vill bara titta in Helle o säga Hej ... vilken härlig skidvecka du o din lilla familj verkar ha haft ..
nykter o vit .. precis som det ska vara :-))
När ni åkte förbi mig hade ni många timmar kvar i bilen .. . inte ett hav så längt som ögat når här ..
men en o annan insjö får vi hålla tillgodo med :-))
ja det gäller att hitta verktygen när suget fladdrar förbi och man styrs av plötsliga impulser ..
jag har aldrig trott på Tankens Kraft .. tyckt att det varit lite hokus pokus .. förmodligen alltid för stressad .. alltid på väg till ngt ,
men jag känner att jag blir mer o mer interesserad ..
tror man kan komma långt genom att ändra sitt tanke sätt .. ska läsa på mer ..
Bra att sätta upp lite delmål .. små korta mål , lyckas.. sätta upp nya .. känna sig nöjd o stolt ..
ett bra sätta att tänka .. Sköt om dig o din lilla tjej .. o glad att det går så bra för dig också .. H ( ärlig ) Kram Ler

Pärlan

Känner väldigt mycket igen mig i den här tråden..så starkt du kämpat och oj vad jag förstår allt du beskriver, dina tankar och upplevelser..! Kram!

Helle

Hej alla forumvänner!
Att få vakna pigg och utvilad, njuta av sitt morgonkaffe utan ångest och baksmälla är fantastiskt. Snart har jag en månads nykterhet.
Igår hade jag dock mitt första riktiga sug efter alkohol. Tankar kring det hela dagen. Jag vann den här gången , det är jag mycket tacksam för. Segern gör att tilliten växer. Vågar med tillförsikt se ljust på framtiden.

Må så gott.
Kram
Helle

Det finns så mycket fint med att vara nykter. Det är bra att tänka på fördelarna. Det finns ju faktiskt bara fördelar. Eller vad är nackdelarna med att vara nykter?Jag kom bara att tänka på det.. Du är jättestark som snart klarat 1 månad vit. Nu är det bara att fortsätta. Suget klarar du nog genom att tänka på allt elände som fyllan ställt till för dig. Framtiden är vår.. Eller hur... Kram...

Att sluta dricka medför en viss snopenhet... att behöva inse att jag kastat bort så mycket tid, kraft, pengar,... välbefinnande – på den där skiten; skit blir det ju när det överdrivs. Risken finns att jag försöker släta över, gå tillbaka till gammalt beteende. Som i en sorts lojalitet med mig och min historia..!

anonym17136

Helle .. så bra jobbat , snart en månad .. blir såå glad ..
Kommer du ihåg tråden hos Elias när du hejade på ... ?
Nu är du också på god väg ... at oemotståndlig bli :
Pigg o Fräsch ..Utan Alkohol .. Träning / PowerWalks och kanske ett par kilo lättare ..
Som du sa då så finns det ju verkligen inget mer oattraktivt än överförfriskade människor ..
men det är ju ett minne blott nu..
Helle , nu fortsätter vi så här .. på våran resa mot : Beach 2017 .. Kram Ler

Elias

Snart en månad vit. Starkt gjort och ju längre tiden går märker du att stegen blir lättare på vandringen.
Blir väl inga problem att visa sig på stranden till sommaren.... :-)
Kör hårt!

Helle

Åhh , tack för att ni läser mina rader och engagerar er.
Javisst går ofta nykterheten hand i hand med övriga kloka val. Däribland kost och motion. I allafall för mig. Har alltid nyktra perioder och dagar försökt äta sunt och välbalanserad kost och träna regelbundet. Under perioder när jag drukigt råder total dekadens vad gäller ovanstående ...
Har några trivselkilon som jag gärna blir av med så jag slipper stå i vassen i sommar;)
Nej, skämt å sido, dras mer än gärna med ränder i stället för rutor , bara jag får må bra. Nykterhet och motion är ett säkert recept på lycka för min del. Sen kommer nog det andra på köpet ..:)

Må så gott
Kram Helle

anonym17136

Såklart Helle att vi läser .. brukar spana efter att få höra ngt från dig ..
Håller med varenda ord som du skriver .. vad spelar det för roll med ngra extrakilon ,
huvudsaken att vi mår bra ..och det andra kommer på köpet ..
min nyktra tid går och min våg tickar sakta nedåt ..jag blir förvånad över att jag kan längta till gymmet ,
få egen tid och ta hand om mig själv .. träna o bli stark ..
Såå man kan förändras .. under verkar kunna ske fortfarande .-))
Må gott du också ... Kramar Ler

Helle

Över en månads nykterhet.. Känner mig lugn , gladare och den värsta ängsligheten börjar avta. Tröttheten består, trots långa promenader. Vill lägga in en högre växel men saknar energi och känner att tiden inte riktigt räcker till.
Nu när dagarna blir längre måste jag göra en kraftansträngning , vet ju att det betalar sig.
Inget nämnvärt alkoholsug, men brottas med mina skuldkänslor . Väntar fortfarande på remiss till psykolog och alkoholterapeut .

Vad skönt att höra att du mår väl Ler, det är du värd. Så omtänksam och fin.:)

Take care. Kram