Har redan en tråd i detta forum men då jag började skriva i den redan för snart ett år sen och jag anser att jag kommit till en ny fas så känns det bättre att börja en ny tråd och lägga det gamla bakom sig.
Mina problem består dels i att jag druckit nästan varje dag en gång i tiden, men även att jag inte kan sluta när jag väl börjat dricka.
Idag känner jag mig betydligt starkare i min nykterhet, jag tycker att jag får mer och mer perspektiv på saker och ting och jag har insett att "dricka med måtta" inte är något för mig. Så i denna tråd vill jag fokusera på hur det går nu och framtiden. Det som varit går inte att ändra, jag vill inte sitta och älta det heller men jag tar med mina erfarenheter på min vidare resa.
Jag började om att räkna dagar föd 32 dagar sedan, under dessa 32 dagar har jag druckit en dag. Så i min räkning är jag på 32-1. Fortsätter att kämpa och räkna dagar, mitt mål var egentligen att vara nykter fram till nyår, vilket skulle vara 55 dagar. I och med denna nya tråd och att min inställning ändrats så har jag nu bestämt mig för att sätta mitt mål till 100 dagar.
Vill passa på att tacka alla er som finns här och stöttar, det underlättar verkligen resan mot ett liv i frihet!

Svartvit

Minns tillbaka på vad jag fick berättat för mig häromdagen om en kväll för snart ett år sen och saker jag hade gjort då, som jag inte hade en aning om på grund av minneslucka. Hur jag blev behandlad den kvällen/natten av den vännen jag umgicks med gör mig så glad, hen visade verkligen vad en äkta vän är. Jag var påväg att göra saker som hade lett till jag vet inte vad, men hen stoppade mig och fick mig på bättre tankar. Är så himla tacksam över det nu, även fast jag inte själv minns ordentligt vad jag höll på att göra.
Minns tillbaka på hur jag kunnat dricka så mycket att jag inte vet alls vad jag gjort kvällen innan, hur jag vaknat upp utan mina tillhörigheter, hur jag vaknat upp och kräkts blod, hur jag skakat så fruktansvärt att jag knappt kunnat stå, hur jag haft sex med någon jag inte har en aning om vem han är, hur jag känt att jag hellre vill ta livet av mig än att leva med den ångesten som kommit på grund av mitt drickande.
Jag känner mig kluven. Jag räknade på att jag skulle vara nykter 100 dagar, imorgon har det gått 100 dagar minus två då jag varit full och ställt till med kaos. Hur ska jag ha det nu, efter dessa 100 dagar? Så som jag drack nu i helgen var ju jättebra, höll mig nykter och trevlig, jag hällde ut det vinet som blev kvar. Det enda jag vet är att jag inte vill "supa". Vill aldrig tillbaka till dom där fyllorna som jag hade förr. Säger man att man aldrig mer ska dricka så har man ju en tydlig gräns och då vet man vart man står, men är det så jag vill ha det? Jag vet inte, och viljan är det allra viktigaste för att lyckas. Jag får nog fundera ett tag till, det är inte jättebråttom att bestämma sig.
Många tankar och frågor till mig själv, jag är oerhört glad att jag tagit mig ur missbruket i alla fall och jag är som sagt 100% säker på att jag aldrig vill dit igen och jag har inte längre något behov av det. Hoppas ni alla har en härlig måndag!

Svartvit

102-2, alltså 100 dagar nykter och två dagar onykter. Får säga grattis till mig själv eftersom ingen annan gjorde det. Har fortfarande inte bestämt hur jag ska göra i framtiden men det är mycket enklare att vara nykter nu.

anonym17136

Här kommer Stort Grattis från mig .. Bra jobbat Svartvit ... Såklart att du ska fortsätta på din här vita sidan ..
tänk bara vad härligt det är att kunna vara redo för spontana upptåg och inte behöva vara påverkad , trött eller bakis ..
Stort Grattis igen .. Nu kämpar vi vidare ..
Kram Ler

Svartvit

Det är precis vad jag behöver påminnas om, att jag måste vara pigg och nykter om något oväntat dyker upp. Livet är ju så oförutsägbart och det funkar inte att vara full och bakfull jämt och ständigt, hur ska jag då kunna finns där och hjälpa mina nära och kära?
Denna helgen har hittills varit alkoholfri och det kommer den fortsätta vara. Ska stanna hemma och bara ta det lugnt. Trevlig helg allihop!

Svartvit

Är ju ett jävla under för att uttrycka det milt. Hur många gånger har jag druckit så mycket att jag inte kunnat stå eller prata? Alldeles för många gånger. Det är ett under att kroppen inte lagt av när man hade däckat. Har flertalet gånger druckit betydligt mer än 1 liter ren sprit unde en kväll, och trots övervikt så är jag en ganska liten "tjej". Jag skäms att jag inte tog detta på allvar tidigare, att jag inte insåg hur jävla farligt det var och hur jag balanserade mellan liv och död. Fruktansvärt, men jag är otroligt tacksam att jag klarat mig. Jag ska göra mitt allra bästa för att aldrig hamna i den situationen igen.

Svartvit

Idag har jag sån brutal ångest. Jag mår verkligen dåligt. Allting blir för mycket, saker jag inte kan berätta för någon, jag måste hålla det inom mig. Vet inte hur jag ska hantera allt. Jag är ensam igen, har inte längre någon vid min sida. Känner att jag bara vill försvinna härifrån. Livet passerar och här står jag, kvar på samma plats och ser hur allt och alla far förbi. Jag vet att det bara är jag som kan ändra på det, men jag har inte energin och modet till det. Jag önskar att jag vågade, och orkade. Hur länge till ska det fortsätta? Jag vet faktiskt inte. Jag vet inte heller vart jag kan vända mig, någon psykologhjälp blir det inte tal om för jag har inga pengar. Varför ska det vara såhär..?

anonym17136

Men . åh .. så ledsen jag blir .. så ska ingen behöva att må .. , ser att du skrev igår .. hur känns det idag .. hoppas på ngt bättre ..
det är inte bra att hålla saker inom dig .. kan du inte berätta här .. ..
bara få ur sig .. kan kännas bättre och man kan se saker annorlunda ..
hör av dig snart .. . kram ler

Svartvit

Tack fina du! Blir så glad av din stöttning, verkligen. Du är en riktigt godhjärtad människa Lerigen❤ Just nu känns det lite bättre igen, det går väldig mycket upp och ned. Jag är nykter och fri från nikotin också det känns förstås skönt, att inte ha några beroenden och inte göra kroppen illa. Hoppas att det snart ska bli bättre väder igen så man kan komma ut. Jag får hoppas på att måendet blir bättre snart men ät som sagt glad att jag är nykter. Tack återigen Lerigen för dina ord, stor kram!

Kringel

Jag är så glad att jag hittat hit och läst era inlägg! Vill också bli fri från detta! Vet ju att det jag gör är fel, mår 1000 gånger bättre när jag låter bli. Sökte hjälp själv för jag kände att nu går det åt helsike. Möttes tyvärr av en psykolog som kändes fördömande istället för stöttande. Efter att jag suttit där och vräkt ur mig all skit som hänt under mina 52 år och att jag behöver hjälp med både min situation på jobbet, min självkänsla och min alkoholkonsumtion så kändes det som hon tyckte att jag var svag som inte kunde hantera det. Kan ju vara en fråga om personkemi också...och när man redan känner sig misslyckad att då träffa någon som sitter på en fin adress, supervälvårdad och framstår som överlägsen! Får byta helt enkelt och sen hänga här. För nu måste mönstret brytas!

anonym17136

Svartvit .. Skönt att höra att det känns lite bättre igen .. har förstått att livet är en bergochdalbana även för de som är nyktra ..
det är väl det som kallas livet ..det går upp o ned ..skönt att höra att du även är fri från nikotin .. Bra jobbat .. lika bra att ta bort allt på en gång .. när man ändå är igång ;-))
Lite vardags pepp från mig är att ut och gå även om vädret inte är det bästa .. det har blivit ett beroende för mig .. ett bra beroende ..mina dagliga promenader
i ur o skur .. Mår så bra .. och idag vart det i strålande sol o blå himmel :-))
Tänkte igen också på att du kanske kan berätta lite här .. skriva av dig ,
läste om att vara anonym här.. fördelar o nackdelar .. . ingen vet vem man är ..
jag lovar att läsa .. finnas där .. Fundera på det ..och du ska såklart göra som du vill ..
Ha det gott nu svartvit .. och du vet att jag kämpar med dig ..
Vita kram .. Ler

Svartvit

Dags för en uppdatering kanske. Jag drack faktiskt en kväll förra veckan, ser det dock inte som något misslyckande då jag inte hade bestämt att inte dricka något. Hur gick det då? Åt helvete som vanligt? Nej faktiskt inte, visserligen drack jag ganska mycket men inga minnesluckor eller liknande. Inget dumt gjort förutom att jag spenderade lite väl mycket pengar. Fast det kändes även som lite slöseri på tid faktiskt, de timmarna hade jag kunnat gjort något vettigare med.
Det känns lite jobbigt att jag inte har bestämt mig för hur jag vill göra, alltså om jag vill vara nykterist eller om jag kan dricka såhär ibland. Senaste gången innan förra veckan var ju i december. Nå väl, får fundera vidare på hur jag ska göra med den saken, men nu kommer jag inte dricka igen på ett tag iaf.
Ny vecka - Nya möjligheter!

Svartvit

Mitt nya mål blir att vara nykter fram till Valborg, alltså två månader. Tycker det är ganska skönt att ha ett mål och att ha bestämt mig innan. Två månader för ett år sedan hade nog varit omöjligt men inte nu längre. Känns fantastiskt!

Svartvit

Jag har faktiskt druckit två gånger sedan jag skrev senast. Båda gångerna blev det ganska mycket men har inte gjort något dumt, enda dumma är att jag varit bakis dagen efter så det har varit väldig slöseri med tid. Det som är farligt för mig som jag insett är att om jag dricker men inte ställer till med några skandaler så funkar det "ok" men jag har ju även lärt mig att det bara är en tidsfråga innan det spårar ur igen.
Anledningen att jag druckit är att jag fått en skada när jag tränat vilket gör att jag inte kunnat träna alls på över två veckor. Det känns jättetråkigt för jag mår bra av att träna och det får mig att skippa alkoholen. Ska dock se mig om efter en ny träningsform som kanske passar bättre och försöka låta bli alkoholen så gott det går :)

AlkoDHyperD

När jag tänker efter var det en skada och träningsförbud som startade hela periodarspiralen för två år sedan. Sårbart. Behöver strategier, för i min ålder och på min träningsnivå kan man räkna med skador. En strategi är att träna flera olika grenar. Alltid någon kroppsdel som är hel ?
Kanske är det också för att kroppen börjar svara så bra nu som jag klarar nykterheten trots svåra omständigheter som kunde fått mig på fall. Vill inte hänga upp nykterheten på träningen.
Hur tänker du framåt om du blir skadad eller inte kan träna?

Svartvit

Jag har faktiskt inte tänkt på det, men som du säger så finns det ofta någon form som funkar även om man är skadad på något sätt. För min del känns träningen bara bortkastad om jag dricker så därför är det enkelt att skippa alkoholen när träningen funkar men jag får allt ta och fundera på det.. Hur jag löser det om jag inte kan träna.

Svartvit

Dagen idag har rullat på som vanligt, jag och sambon åt ute. Trevligt med god mat. Är glad och tacksam att jag imorgon inte kommer slösa bort dagen på att vara bakfull och inte heller ha massa ångest. Har inte några direkta planer för helgen så vi får se vad som händer, hoppas på bra väder så man kan spendera lite tid utomhus och få i sig D-vitamin.
Nu blir det en film innan läggdags, trevlig helg på er.

Svartvit

Jag vet att jag gjort framsteg, att jag dricker betydligt mindre nu än förut. Men nu ligger jag här och är bakis och har världens ångest. Jag blir så ledsen på mig själv. Även om jag dricker betydligt mer sällan så funkar det ändå inte att jag då och då dricker alldeles för mycket. Konsekvenstänket när jag blivit berusad existerar inte, jag bara fortsätter dricka. Kan hälla i mig allt möjligtvis som jag egentligen tycker är jätteäckligt. Ja ångesten kommer försvinna inom ett par dagar, men sen då? Jag faller ju gång på gång. Jag beter mig så dåligt. Jag skäms så fruktansvärt. Jag kan INTE dricka!! Hur kan jag sluta helt?
Hälsningar från en mycket ledsen Svartvit..

NyaMagnus

Hej Svartvit!
Nu ska jag direkt erkänna att jag är inne på fjärde dagen av mitt försök. (Har iofs gjort många innan) Denna gång har jag gjort två saker. Dels har jag valt att personifiera alkoholen för att lättare kunna hata den. (Läs min tråd "Att ta farväl av en kär vän" här) Dels har jag valt att memorera ett av de hemskaste tillfällena där jag mått som sämst av alkoholen. Det tillfället går jag nu igenom varje dag och minns hur jag INTE vill må. Jag har även tagit till mig ett tips om att spela hela filmen när ett ev sug kommer. Dvs följ scenariot från sug till drickande till ångest och illamående. Det funkar för mig.

Jag mår så J******la BRA just nu. Ser hurframtiden ljusnar timme för timme och låter mig lagra dessa bilder i minnet.

Se ett återfall för vad det är. Dvs ett snesteg på resan. Du kan inte göra något åt det annat än att dra lärdom och gå vidare. Så upp ur sängen nu och ta en nypa luft!

All lycka till dig!

Svartvit

Tack Magnus för återkopplingen! Jag är på dag två igen nu och jag tror absolut det är en bra idé att tänka tillbaka på de stunder man mått dåligt av alkoholen. Jag vill ju må bra, vilket jag gör när jag är nykter. Anledningen att jag föll dit nu senast var att jag fick en flaska champagne i present av en vän, det gick då inte att låta bli att dricka. Hade jag stoppat där efter den flaskan hade det varit lugnt men det var precis det jag inte lyckades med. Kan dagarna bara gå nu så jag får må bra igen?