Hej, är ny i detta forum och har varit utan A i tre dagar!
När infinner sig den värsta tiden för abstinens?

Hej
Efter 3 dygn bör den värsta abstinensen vara över men var uppmärksam på om du får hallucinationer eller förvirring. Då kan det vara ett delirium tremens och då måste du ta läkarhjälp (obehandlad delirium tremens kan vara dödlig). Längden på och risken med abstinensen beror på hur länge och hur mycket du druckit. Är du osäker ring sjukvårdsupplysningen.
Lycka till med avgiftningen. Jag har genomlidit den alltför många gånger.
Bra att du lyckats sluta och tagit kampen.
vänligen Ikaros

Ängslig

Tack. Jag har druckit ca 2 flaskor vin om dagen i åtta år och känner ingen abstinens över huvud taget efter tre dagar utan A. Kan de komma senare, eller är viljestyrka starkare än abstinensen tro?

Nej med viljestyrka kan man inte komma undan abstinensbesvären. Har du inte haft någon känning på tre dygn, så är risken liten att du får den senare. Vilja och viljestyrka har vi som lider av alkoholism mycket av. Används den i rätt syfte, att motstå kommande behov av alkohol, kan vi få förmånen att leva ett liv i frihet, med alla dess fördelar.

Läs och skriv här på forumet, det har hjälpt många.

Ängslig

Innebär det att man aldrig kan lära sig att ta ett glas vin eller en öl utan att trilla dit igen?

här på forumet som utvecklat ett beroende av alkohol, och fått stora problem och lidit p.g.a. den, anser att inte det går. Risken är mycket stor för att man hamnar i samma, eller en värre, sits om man börjar experimentera med att försöka måttlighetsdricka.

Sedan finns det en del som har problem med alkoholen, men som inte vill sluta dricka för att det är så avskräckande med att "aldrig mer få dricka". Då kan en vit period, följd av försök att dricka måttligt, oftast följt av misslyckanden, ändå starta en långsiktig process av insikt och uppvaknande som så småningom leder till ett nyktert liv.

Hur upplever du själv din situation med alkoholen? Du skriver att du druckit i flera år, och en ungefärlig mängd, men inte mer.
Har drickandet eskalerat? Har det ställt till problem i arbetet eller relationer?

Du behöver självklart inte svara på frågorna här om du inte vill, utan bara fundera på dem.

Ängslig

har nog inte eskalerat, ligger oftast på runt två flaskor vin eller sex öl, men från att alltid bara druckit på kväller så har jag börjat morgonen med vin eller öl på helgerna, men mängden alkohol är den samma. Efter fått i mig den angivna mängden är jag inte sugen längre.
Jag mår aldrig illa dagen efter eller någon huvudverk dagen efter, men dåsig blir jag.
Inga problem med jobb eller relation.

Fjärde dagen utan alkohol och inga svettningar, illamående, sömnproblem eller några andra biverkningar har jag känt av ännu.

Visst saknar jag ett glas vin till matlagningen, men de går att göra god mat utan flaskan tillhands:-)
Jag skulle vilja kunna ta en öl med min familj och vänner, få till ett normalt alkoholintag.

"Sedan finns det en del som har problem med alkoholen, men som inte vill sluta dricka för att det är så avskräckande med att "aldrig mer få dricka". Då kan en vit period, följd av försök att dricka måttligt, oftast följt av misslyckanden, ändå starta en långsiktig process av insikt och uppvaknande som så småningom leder till ett nyktert liv."

Perfekt beskrivning av mig.

Ja, jag tror och hoppas att även jag är inne i den där mer långsiktiga processen, föregått av de som ibland kallas att "nå botten", dvs i mitt fall att bottna i mig själv, i mina verkliga behov.

Ängslig

Hade de varit någon annan söndag de senaste åren hade jag redan druckit en flaska vin nu innan kl 9 på morgonen. Men inte nu längr:-)
Går riktigt bra, sover gott och inga abstinens besvär alls.

Har läst ganska mycket på detta forum nu, för att lära mig hur man kan hantera problemen med att dricka och bli nykter. De är första gången för mig som jag försöker sluta dricka eller försöka dra ner på drickandet. Har lärt mig att symtomen dagarna efter man slutat är otroligt varierande.

- Har skrivit ner allt negativt med alkohol som berör mig, familjen och min fysik.
- Har räknat ut snittkostnaden för den konsumtion jag har. (3900 kr/Mån)
- Har ekonomiska mål med alla pengar jag sparar. (Resa med mina barn)

Detta stärker mig och motiverar mitt beslut att inte dricka.

utan A.
Drickandets karaktär och mönster är väldigt varierande för olika personer, tillika hur man reagerar och mår under de första dygnen vid tillnyktring. Men grundproblemet är lika för många av oss, att man blivit beroende av alkohol och tappat kontrollen på drickandet.

Jättebra att du tagit beslutet att inte dricka. Fortsätt att läsa och skriva här på forumet. Det hjälper.

Ängslig

Har svårt att känna igen mig i hur svårt de är att sluta dricka och besvär med avgiftning.
Läste en artikel på en annan sida som skriver om två olika nivåer av beroendet.

"Den som är lindrigt beroende av alkohol kan längta efter alkohol och kan tycka att det är svårt att sluta dricka efter ett par glas. Den som är kraftigt alkoholberoende lider av fysiska och/eller psykiska abstinenssymtom (t.ex. kräkningar och ångest) när de inte dricker."

Enligt den artikeln så sätter jag mig själv i den första kategorin. Har inte alls de fysiska eller psykiska besvären.
Är de några fler i detta forum som känner samma sak?

Rosen

Alkoholberoende är ju en progressiv sjukdom. Om man är lindrigt beroende till en början så blir man så småningom kraftigt beroende med allt vad det innebär . Dvs. om man inte lägger om rodret.

Ängslig

Om jag tittar på statistiken så tillhör jag de 5% i Sverige som dricker mest alkohol, och gjort de dom senaste åren, och är bara nykter mellan kl 7-16 på vardagar. Då borde jag tillhöra gruppen med stora problem, eller är jag bara lyckligt lottad som inte har några abstinens besvär?
De gick två flaskor vin på vardagar och tre på helgen.

Hej Ängslig
Jag följer med stort intresse inläggen på din tråd. Detta med att du inte fått abstinens efter att ha slutat med den höga konsumtionen du haft är nog mycket ovanligt. Jag undrar om du slutade tvärt eller om du gjorde en gradvis nedtrappning? Har du gjort så kan det vara en förklaring.

Men det jag saknar i resonemangen som förts hittills är den rent fysiska faran man utsätter sig för med den höga dagliga konsumtionen du haft. Levern klarar förmodligen inte detta på sikt, risken för cancer ökar, inflammation av bukspottskörten, njurskador, hjärnskador, mm mm.
Om du sedan är alkoholist eller inte är en annan fråga. Sök på nätet eller gå in på alkoholprofilen där du kan göra enkla test.

Men min personliga uppfattning är att om man under längre tid ligger på så hög konsumtionsnivå som du gjort är risken mycket stor eller till och med sannolik att du förvärvar eller redan förvärvat en alkoholism. Du har då kommer till en punkt där alkoholen tar över och beroendet är ett faktum.

Ur alla synpunkter jag nämnt ,tillsammans med de psykologiska och ekonomiska, gratulerar jag dig till att du tänker upphöra med den höga konsumtionen. Säkrast är det att upphöra helt.
vänligen
Ikaros

Ängslig

Jag förstår att de ovanligt att inte få problem när man slutar dricka från en dag till en annan, men just de gjorde jag, och detta helt utan problem. Tycker själv att de är märkligt, efter att läst symtomen som brukar uppstå.
Är helt säker på att jag har inre skador och känner igen mig i "lätt demens". De och ekonomin gör att jag vill lära mig att dricka behärskat eller sluta helt.
Enligt alkohol profilen är jag alkoholist och ligger högst upp på skalan.

De står ofta som förslag att man ska undvika platser eller vänner där drickande kan uppstå t.ex. krogen. Men mitt problem har varit drickandet i hemmet, och de är svårt att undvika, men de går också bra trots att köket är fullt av både vin och öl.

Låter som jag skryter när jag läser vad jag själv skrivit, men så är de inte. Detta är första gången någonsin som jag provar att sluta eller dricka mindre. Är på detta forum för att lära mig från allas erfarenheter.
Kan jag ha en bättre förutsättning för att kunna ta "en" öl utan att trilla dit igen?
Tog ett glas vitt i går till matlagningen av misstag, trodde de var alkoholfritt. När jag insåg felet vid glas tre så drack jag inget mer.

Hej Ängslig
Det säkraste för dig är att sluta helt. Jag är helt övertygad om det. Fortsätter du som förut är risken mycket stor att du dör i förtid.

Men om du försöker dricka kommer du att få svaret på frågan om du kan dricka kontrollerat. Bestäm dig bara för att ta ett glas och drick det. Kan du då utan problem sluta och du upprepar detta vid flera andra tillfällen så kan du ju dricka så. Men när du skriver att du tog ett glas vid matlagningen som blev tre verkar det som att det första glaset triggade i gång något.
Sedan undrar jag om det är så klokt att ha vin och öl hemma när det är där som du har problemet. De flesta alkoholister klarar inte att ha alkohol hemma.

Jag har inte uppfattat att du skryter och jag tror inte att någon annan gjort det heller. Det egendomliga i ditt fall är den uteblivna abstinensen men det gör ju inte att du är något särfall i andra avseenden. Det är heller ingen garanti för att du är immun mot abstinens. Vilket jag tror ingen är.
vänligen
Ikaros

Jeb

Hej
Jag har kraschat med min familj, fru förra året/hösten. Delvis pga ett annat missbruk och allmänna beteenden . Min fru ställde krav på att jag skulle vara vit, jag ville att det skulle vara under en period, med ett stoppdatum. Det gick ut vid midsommar, men jag är fortfarande vit. Det gör mig helt rosenrasande, bitter, hatisk och en massa annat. jag vill inte laga mat(äter bra färdiglagat nu) vanligen lagar jag allt. jag vill inte resa, se något, göra något, jag bara sitter av tiden helt snäv inlåst i mina tankar och för var dag som går så kommer jag närmare ett beslut att bryta totalt. Vi har varit gifta i snart 30 år. jag har alltid druckit mycket. öl har varit min nappflaska, men aldrig på dagar, jag har aldrig haft minnesluckor och kan räkna upp alla tillfällen (ev 10) då jag har varit för full. Några hävdar att jag har alko-abstinens, men det tror jag inte på, möjligen livstidsabstinens. Kan jag få några input

Du har klarat av en stor livsstilsförändring i ditt liv. Som det är just nu upplever du inte direkt fördelar med den och känner att du vill ha lite hjälp kring hur du ska fortsätta din resa med alkoholen. Det hörs tydligt att du är en målmedveten person, när du bestämmer dig så går det, nu vill du ha stöd kring vart du ska. Klokt att skriva och berätta här. Ibland kan det ta lite tid innan man får svar från användare och man kan behöva skriva flera gånger.
Starta gärna en egen tråd också så ditt inlägg syns. Om du vill såklart!

Hur som helst varmt välkommen!

Vänliga hälsningar
Rosette
Alkoholhjälpen

Brobackarn

Har efter 30års nästan dagligt drickande nu varit helt vit 6dagar, vad har jag att se fram emot psykiskt o fysiskt?