Hej! Jag dricker aldrig ensam, bara när jag ska vara social eller agera med andra. Andra i detta fall är tyvärr också min familj, eller främst man. Jag vet exakt mina triggers, vet exakt vilket problem jag egentligen har. Får inget stöd från maken trots att jag förklarat precis vad jag behöver, dvs förebyggande dialog, ett varför eller hur tänkte du nu. Älskar att vara social, har stora nätverk, sköter mitt jobb perfekt och det går bra för mig. Kan dock erkänna att jag ibland fixar det exakt på gränsen då jag ibland festar till det mitt i veckan. Förstås alltid godkända bra nätverk men känt folk vilket då man kan skoja bort och prata om "oj vilken fest det var". Men nånstans så finns det där svarta tomrummet. Önskar att någon som känner igen sig eller någon annan kan prata lite här. Känner mig vilsen i största allmänhet och det där med att alkoholen smyger sig på i ökande grad utan att man anat det.... Där är jag nu. Har jag tyvärr insett. Tar mer än tacksamt emot dialog med någon likasinnad. Kram till er alla som kämpar med eller emot.

Funderingar

Min förväntan var att det fanns massor med människor i detta forum som ville diskutera och prata om detta. Tänkte i min enfald att det nog skulle var minst 10 som var i samma situation som mig som ville prata om sig och sitt eget. Nu har kvällen gått... hoppas ni har det bra och att någon där ute vill prata sen.

Ibland kan det visst vara lite trögt i början av en tråd. Ge inte upp! Precis som in rl, tar det en stund innan en grupp släpper in någon ny.
Jag undrar över det "svarta tomrummet" - när började du uppleva det? Hur är det ev. kopplat till alkoholen? Vänligen, Dionysa.

Kram till dig!
Det är ett stort steg att se sig själv lite från sidan och kunna reflektera över sitt eget beteende! Jag antar att det är många tankar som snurrat i ditt huvud kring alkohol och ditt förhållande till den under en ganska lång tid? Så har det i alla fall varit för mig. Först fanns bara små aningar som poppade upp lite då och då, att jag drack för mycket. Sen kom funderingarna allt oftare och jag började googla på alkohol, missbruk, riskbruk osv. Det var så jag hittade hit. Jag har inte druckit något sedan i somras (då den senaste fyllan tog en ände med förskräckelse). Jag bedömer att jag inte klarar att dricka "lagom", så jag låter bli och det har gått bra så här långt.
Men berätta mer om dig själv, jag lyssnar gärna och ger stöd! Vi kanske kan stötta varandra i vår vilsenhet? /Maria

Funderingar

Tack för ditt svar. Det svarta tomrummet handlar nog om att inte känna sig riktigt hel, att någon bit saknas. Troligtvis hänger det ihop med dålig självkänsla och att inte känna sig värdefull innerst inne. Alkoholen hjälper liksom till att inte behöva se inåt och ta tag i det där...

Funderingar

Hej! Har inte riktigt fått kläm på hur man svarar på en viss kommentar. Tack för ditt långa inlägg. Låter som att du kämpar på och att det går bra. Jag vill helst inte sluta dricka helt, men kanske är det vad som krävs. Jag vet inte. Och helt klart så blir det kortare mellan gångerna av rejäl berusning. Men visst kan jag också dricka "lite" mellan varven. Det är väldigt styrt av vilken situation det är. Tack för engagemanget, skönt att veta att det finns fler där ute med samma typ av funderingar och erfarenheter. Kram

Välkommen funderingar, det tar lite tid att få respons på sina inlägg här. Men de kommer så sakteliga. Jag rekommenderar dig att läsa de olika trådarna och kanske följa några stycken som du tycker verka vara intressanta för dig, att kommentera andras trådar kan oxå vara till hjälp att finna andra i liknande situationer. Själv har jag fyllt på mitt svarta tomrum med allt möjligt genom åren mat, jobb, alkohol, relationer osv. Genom detta utvecklade jag alkoholism , som jag över tid brottats med för att kunna kontrollera , men utan resultat. Intagen har bara eskalerat och de pinsamma beteendena blev fler. Kroppen har dock inte fått skador ännu, vilket jag är oerhört tacksam över. I våras, somras, förstod jag allvaret i min sjukdom och började kämpa på allvar. Fick några återfall under sommaren, men är nu nykter sedan 4 månader. Om du vill se hur alkoholen påverkat dig, rekommenderar jag en längre tids nykterhet. Då kommer du få svar påmånga av dina funderingar kring ditt mående. Kram o lycka till

P1, dokumentär. Hörde i dag ett program om "kvinnor som super", bra tycker jag. Ska finnas ett till i serien som jag ska leta upp. Usch vad alkoholen kan göra med människor, för en var det riktigt nära slutet, men så kan också livet bli något helt annat om man lyckas hitta en utväg.
Kram, Fenix

Hej Funderingar

Jag tror att det är klokt av dig att vända dig hit när du känner att den inre tomhetskänslan hänger i hop med din alkoholkonsumtion. Under nu 48 år har jag tidvis och i varierande grad försökt fylla tomrummet med alkohol och/eller döva den. Effekten blir över åren att tomhetskänslan förstärks för att till slut övergå till reell ensamhet.

Andra människor jag känner bearbetar denna känsla på ett annat sätt. Ett sätt som inte är direkt skadligt. Jag tänker inte hålla fram någon väg här men det finns många sätt att bearbeta den existentiella tomheten/meningslösheten.

Frågan är evig och ställs på sin spets i Hamlets monolog.

Välkommen hit

Ikaros

Funderingar

Usch och fy. Det började bra fast jag kände på mig att det skulle sluta som det gjorde. För jag bestämde mig inte. Snaps och öl till lunchen, en konjak till kaffet. Mer snaps och öl till kvällsmaten och sedan mängder med öl. Min dotter blev arg på mig. Jag ringde ett onödigt samtal full och glad. Till "fel" person. Minneslucka framåt 23-snåret. Varför?? Jag tycker för tillfället lite synd om mig själv och det är ju sämsta möjliga läge. Det är verkligen ingen ursäkt till att dricka. Den här gången kände jag att jag sårade min omgivning och det är jag ledsen för. På självaste julafton. En positiv sak var att maken reagerade och idag sa att vi borde ha resten av julen vit. Bra av honom att han markerar, såhär x antal år senare... Nu är jag bakis och ett par snapsar till lunchen hade varit gott, men nu är det bara att härda ut utan återställare. Det är nog bäst för alla. Jag har (nästan) aldrig "smygdruckit" så det gör jag inte. Dessutom är vi på besök hos släktingar, så det går inte.
Hur går det för er andra i juletid? Och en annan fråga: borde jag be om ursäkt? Jag skäms...

linus

Har i alla fall för mig känts ganska positivt under perioder då jag inte velat tänka så mycket på hur det går, utan det bara rullar på. Men jag tror på allvar att det egentligen är en jättedålig idé. Förutom att det dövar konsekvenserna av att man druckit så gör man det med alkohol, vilket gör det självuppfyllande: de problem en har avhjälpes bäst med alkohol. Jag vet inte hur du fungerar, men jag vet också att om jag inte haft så mycket planer för dagen och tagit en återställare så brukar det bli typ fyra återställare, somna om och sova några timmar till, någon ny återställare och sen blir det rejäl fylla vad det lider framåt eftermiddagen.

Be om ursäkt är nog bra. I alla fall om du menar det, eller, det var fel beskrivning, för det tror jag att du gör. Men om det inte händer igen. För ursäkter för något som återupprepas gång på gång blir inte mycket värda. Kämpa på, försök undvika skamkänslorna och tänk istället att det är känslor som kan hjälpa dig till förändring. Kräv stöd av din karl. Försök fortsätta att inte smygdricka.

För mig gick det bra igår, trots flera erbjudanden likt de du beskriver. Idag känns peppen att supa mer påtaglig, i alla fall när jag kommer hem från släkten och får vara för mig själv. Det är inte bra, mellandagarna kommer vara prövande.

Funderingar

Tack för tänkvärda ord om ursäkter och annat. Jag tycker det är svårt av just den anledningen som du skriver... Och du har nog rätt. Och "kräv stöd av din karl". Tycker det är svårt. Har flera gånger sagt vad jag behöver, men det är som att han inte vill höra. Typiskt en sån som slätar över, skyller på något osv. En tidig klassiker var "inte konstigt att du blev så onykter, du hade ju ätit så dåligt". Det har han dock slutat med tack och lov... Han har inte förmågan att hjälpa mig på riktigt, tyvärr. Och för min del är han helt klart en utlösande faktor av olika anledningar. Han ställer inga krav utan låter mig hållas. Varför gör anhöriga så??? Dagens förslag om en fortsatt vit ju var ett framsteg måste jag säga.

linus

Jag var nog för "hård". Jag läser ju vad du skriver och hör att karln din inte alls är den hjälp du behöver. Tvärtom. Jag har en (eller kanske flera egentligen, men framförallt en) vän som jag att vi har varit "enablers" för varandra. Vi har på olika sätt legitimerat varandras drickande. Till slut nu har vi pratat om det och sagt att det inte duger, hur skönt det än är att känna att det är okej, det är inte så farligt, bara nice att ha en fyllekväll, så har vi båda (relativt) små barn och är, eller i alla fall har varit, på väg i riktigt dåliga riktningar. Det är bra, även om det kändes jobbigt och tråkigt att göra det. Det kanske är en väg du på något sätt behöver försöka hitta med karln? Jag vet inte...

Rosé.

Jag kan säga att precis som du beskriver det.. så började det för mig... för 10 år sedan ungefär..
Innerst inne visste jag vad det handlade om att det inte var bra för mig...
Min man tyckte om att dricka öl, och för mig blev det bara mer och mer..
Jag sa till honom att nu jävlar tar vi en vit helg! Jag vill inte!
Men han fortsatte köpa hem öl och vin och sa bara att: - Du behöver ju inte dricka om du vill men jag tänker iallafall ta en öl...
Han är ingen beroendeperson men det var tydligen jag så efter en par år hade jag utvecklat den här sjukdomen.
Jag har blundat och ljugit för mig själv i så många år!
I torsdags tog jag tag i det här.

Om du inte får stöd hemifrån så skriv här... och ta proffesionell hjälp.
Dom är duktigare än du tror.
Det är en stor folksjukdom det här och egentligen inget att skämmas för. Även fast vi alla gör det.

Slå näven i bordet där hemma!
Att nu jävlar ska jag hålla mig vit ett tag å hör sen! ;)

Lätt att säga så för mig, men jag önskar jag gjort det för 10 år sen... Då hade jag kanske inte varit där jag är idag..

Styrka och kram till dig ❤️

linus

Väldigt bra att du tar itu med det! Kämpa på där hemma, jag tror det kommer bli jättesvårt om din partner inte stödjer dig, eller t o m uppskattar när du är onykter. Jag vet att jag har varit en sån, enabler. Det är sjukt negativt och något jag skäms för, men det går inte förändra historien. En bra partner hjälper sin respektive hantera alkohol (eller andra substanser) på ett fungerande sätt... Jag har fått "stöd" på ett sätt hemifrån så till vida att jag fick ett tvärt nej för några år sedan: antingen slutar jag dricka helt eller så är det slut. Det hjälpte inte. Det har gjort att jag smygdruckit och passat på när vi varit ifrån varandra. Otroligt negativt.

Styrka och kram själv! <3