Är inte många dagar in i min nykterhet men, är rädd för den sociala biten som kommer komma. Har inte berättat för mina vänner eller flickvän att jag tycker att jag har problem, skulle helst vilja undvika det samtalet med mina vänner iaf, flickvännen berättar jag såklart för! Men nu till den jobbiga biten, mina vänner dricker alltid när vi umgås, vilket man kanske gör i min ålder? (25) och när dom/vi dricker/drack så finns det inget stopp, finns inte bara "en" öl när vi dricker. Hur ska jag ta mig till? Sluta umgås på ett tag eller bita ihop och försöka att inte dricka när jag umgås med dom? Tack på förhand för tips!

Jag skulle nog ligga lågt i alla fall ett tag med fester, tror det är svårt att motstå då. Det finns väl aldrig så många som vill bjuda på tex cigaretter eller alkohol om man säger att man har slutat. Försök hitta på aktiviteter som inte innefattar alkohol. Träning, bio ja vad du nu gillar. Bra att ta tag i problem tidigt.

Unikum

Ja jag har försökt att gå på olika museum (vilket jag aldrig gjort eller tycker låter kul) men intressant! Ja jag kommer med ursäkter till mina kompisar att jag inte kan vara med, får se hur länge dom tror det innan dom anar nått.

BElisabeth

... med att vi har den nödvändiga anonymiteten här. Annars hade man kunnat stötta in real life och gjort saker ihop. Men det kanske blivit som en blind leder en blind:).

Hej Unikum

Hur värdefull för dig är din bekantskapskrets när du inte dricker? Är alkoholen det som håller ihop din vänskapskrets?
Finns det kanske någon bland vännerna som skulle vilja följa ditt exempel?

Jag tror tyvärr att det är svårt att behålla nykterheten om man inte samtidigt gör andra förändringar. Det viktigaste då är att undvika situationer och umgängen där alkoholen varit central.
Men det är alltid du själv som måste avgöra.

Lycka till och jag önskar verkligen att jag kunnat bli nykter vid 25.

Ikaros

Tror många uppskattar att få vara 100% anonyma här.
Jag skulle nog inte våga skriva som jag gör annars.

Det finns grupper för nyktra aktiviteter/dejting eller bara prat på
Facebook. Om du söker på "nykter" så får du upp flera grupper
Annars har IOGT NTO aktiviteter i nästan varje hörn av landet.

BElisabeth

Absolut! Borde inte ens skrivit så.

Jodå tanken är ju väldigt bra och fin.Jag kan också sakna gemenskap.

Jag är med i del grupper på FB och diskuterar hit och dit, men inte med mitt vanliga FB-konto
utan jag har skapat ett separat konto för detta. Utan info och utan profilbild :)

Loffeloffe

Konstig nick du valt, Unikum?:-) Enavmiljonen kunde du ju ha tagit i stället. Eller "räddattblienavdendärmiljonen". Dvs det ungefärliga antalet a-problemisar hur man nu vill kalla oss. Så, kanske är du ett unikum i din egen krets (fast förmodligen finns där flera som är i samma sits som du och så mörkar de också). Mörkar för det finns ju en djävligt skev norm i samhället att det ska drickas så inih när man egentligen ska ha kul med en massa annat. - Det "normala" drickandet kanske inte förklarar precis allt men det gör det ju inte enklare för... mig t.ex.
Jag tror det kommer olika brytningstider i allas liv, först kanske en överger sandlådan, se'n slutar en dra tjejer i håret, en börjar bli kär i dem i stället, se'n börjar en dricka för att bli glad och kaxig, en får förhållanden, en drar ner på drickandet, någon unge eller två dyker väl också upp...Sen dricker en ganska lite någon helg då och då... TROR jag. Att det är så för de där andra nio miljonerna. Det blev ju inte riktigt min väg men jag fattade inte riktigt, då. - Men du verkar ha fattat så jag tycker du bara ska se det som att du ligger före de andra i inlärningskurvan/livskunskapen. De kommer alla att behöva välja pallsupandet eller något annat förr eller senare, du är tidigt ute helt enkelt.
Så. Så länge du vet det kan du ju välja om du "vill berätta" eller inte. Jag skulle nog säga att du är trött på drickandet helt enkelt. --Liksom...supa...vadå? Egentligen? Att låta bli? Något fel med det?
Jag skulle verkligen verkligen verkligen önska att jag hade slutat vid din ålder. Lycka till!

Loffeloffe

Tittade igenom vad jag skrivit när jag tryckt på "spara" och det är förstås väldigt förenklat. Men din tråd börjar med huruvida du vill/ska berätta eller inte. Och du vill egentligen inte... Men det kan jag då tycka att du kan. Det är väl till och med väldigt sunt och kaxigt, orange is the new black typ. - Men problemen tar förstås inte slut med det, du måste ju själv leva upp till det också... Men om du kan ta att du inte har lust att dricka längre och om du kan ta att dina kompisar behöver fatta det (för dig och också för sig själva) så får du väl gå vidare med det. Vet du att det inte går (som jag vet det för mig) så håll dig undan. Är din flickvän din vän så kommer ni kanske varandra ändå närmare, vad vet jag. Sååå till Nyår skidar ni ut i skogen i snön och bygger en igloo och har värmeljus i? Ok? OK?
MEN hamnar du lik förbannat på en fest med en massa dryckjom på Nyårsafton... Suck. Risken är kanske inte försumbar... så håll fast i det första glaset som om det gäller ditt liv (för det kanske det gör) och töm det inte! Drick inte den där ölen vinet, nubben.
Och frågar någon varför du inte tömmer det så vaffaen har dom med det att göra?... Märk väl, det där är absolut sista strået och du sitter väldigt pyrt till för risken att tömma det och ett till är ju väldigt stor - och ett till, och en till ochenttiuulllll. - Jajaja. Dra åt skogen är kanske inte så dumt ändå

Loffeloffe

Hur får man fram de där hjärtana och prylarna? Det verkar så trevligt

BElisabeth

Tack för tipset om annat FB-konto. Ska fundera på det. Om jag vill lägga mer fokus. Typ.:)

Haha! A-problemisar?

BElisabeth

Om du har en smartphone och knappar på så finns dom i mobilen. I min egenngöms dom bakom en smiley nere till vänster. På datorn vete fan var man hittar dom. Finns säkert program för det.
???❤????

BElisabeth

Om du har en smartphone och knappar på så finns dom i mobilen. I min egenngöms dom bakom en smiley nere till vänster. På datorn vete fan var man hittar dom. Finns säkert program för det.
???❤????

BElisabeth

Blev många inlägg av samma.

Svartvit

Jag hade en bästa vän sedan 20 år tillbaka men jag har insett att den relationen inte är bra. Vi drack alltid tillsammans, varje gång vi sågs, väldigt mycket dessutom. Förutom drickandet så delar vi inga intressen och har inte något att prata om eller göra så den vännen umgås jag inte längre med. Det var inget "hejdå vi hörs eller ses aldrig mer" utan det blev mer så att det runnit ut i sanden sen jag slutade dricka hela tiden. Vi hörs då och då men det är ingen större förlust, tvärtom, det är väldigt bra för mig att inte umgås i såna kretsar. Men det är endast min erfarenhet, kan ju vara annorlunda för dig. Stort lycka till i alla fall!

Unikum

Är ensam om mitt beslut och mitt problem inom min krets! Viktigt att säga att jag absolut inte är ensam om mitt problem, skulle aldrig säga det! Men inom min egna vänkrets, så tänkte som det stod ovan, att starta en fb grupp eller en grupp chat, kan vara skönt ibland att få ett snabbt svar när man har det lite körigt. Vad tror ni om dom alternativen? ?

BElisabeth

Gå in på FB och sök på "nykter" så finns det några grupper. Kika på dom.
Du säger att du är ensam om ditt problem inom din krets. Är du säker på det? Många sköter sig ordentligt i sociala sällskap, men sen krökar de till rejält när de kommer hem. Man vet sällan vad som görs bakom stängda dörrar. Och det är ofta därför man känner sig lite ensam i sin egen krets, även om vi alla vet att många många (som vi självklart inte känner tror vi) har samma problem som vi.

Men FB är väl inget dumt alternativ?