..ska jag kalla min tråd!

Jag har redan från allra första gången jag drack alkohol drabbats av kontrollförlust utan kontroll på när så ska ske :/

Som sextonåring gjorde jag min alkoholdebut tillsammans med en kompis i dennas föräldrars sommarstuga tillsammans med ett par grabbar hon kände. Innan den här helgen hade vi gjort upp planer att dricka tillsammans, det kändes fnissigt, hemligt, förväntansfullt och spännande!
För att få tag i alkohol bestämde vi att jag skulle köpa ut. Ja, jag var 16 år och åkte till Systembolaget i en annan stadsdel!
Det var på den tiden kunderna betjänades vid disk, så det gällde att veta vad man ville ha och låta lagom säker för att inte bli nekad.
Beställningen var en flaska Smirnoff och en flaska Tirnave (vitt, billigt vin som min mamma drack ibland). Lagom säkra jag lyckades med uppdraget och åkte därifrån med flaskorna i skolväskan och sedermera dold i packningen inför stugvistelsen.

Väl framme anslöt vi under kvällen till grabbarna i en stuga bredvid. De var redan smålulliga på ett par öl. Jag och kompisen bestämde oss för att dricka i kapp. Vi delade på vinflaskan och sen började vi grogga. Jag hade högt tempo och blandade mer och mer. Till sist hörde jag kompisen som långt ifrån ropa mitt namn och att vi skulle sluta. Jag tror killarna hade anslutit. Det minns jag i vilket fall absolut inte nu! Däremot minns jag att jag vinglade och raglade. Kvällen slutade med att jag låg i ett sovrum bottenvåningen och hånglade så gott det gick med en av killarna samtidigt som kompisen var i rummet ovanför med den andra killen. De hånglade nog inte så mycket eftersom kompisen hängde ut genom fönstret och spydde längs fasaden.

Morgonen efter vaknade vi i gryningen och vandrade skamset tillbaka till hennes föräldrar som fortfarande låg och sov. Senare på dagen åkte vi in med de vuxna till samhället. Satt i baksätet och försökte att inte må illa. Det var första bakfyllan...

...och det dröjde faktiskt några år tills nästa gång. Då hade jag flyttat till en annan stad för att studera. Det var fester och utgångar tillsammans med andra. Kul, och vuxet! För det mesta var det rätt lagom, jag minns att på förfesterna som pågick i några timmar delade jag och pojkvännen på en flaska vin. Ute på krogen blev det några öl till. Men alltsomoftast blev jag för berusad, alltså berusad som i att andra stördes av att jag tog stor plats på dansgolvet (typiskt svenska försiktiga tråkmånsar att inte låta andra ha kul!) att jag var högröstad och vaknade med huvudvärk och ofta hade kräkts på natten. Dock sa mina vänner att jag inte var otrevlig när jag drack, att jag inte blev personlighetsförändrad. Som nykter var jag pratsam, ville ha rätt i diskussioner och kunde dansa kring. Som berusad var jag likadan men lite mera, det var vad dom sa och det stämde överens med min egen uppfattning. Alltså ingen skillnad utan bara kul, kul!

Att dricka vin/öl tillsammans ute på restaurang var en självklarhet och något jag och maken gjorde ofta.( Och föralldel har fortsatt med genom åren.)
Nåväl, jag studerade klart och blev ganska raskt därefter gravid. Drack inte under graviditeten och det var ingenting jag ens reflekterade över skulle vara ett problem. I slutet av amningsperioden tillät jag mig att dricka ett par glas vin och mjölkade ur innan jag ammade. Jag och mannen utvecklade vanor med att dricka alkohol om helgerna. Att sitta tillsammans med rödvin på vintern och vitt vin på sommaren blev en självklarhet. Vi har alltid pratat mycket och tycker om att tillbringa tid tillsammans så jag tror inte att dessa kvällar var nödvändiga för att få till samtal. En flaska räckte för dessa kvällar, ibland men alls inte ofta kunde vi dela på två flaskor.

Åren har gått och alkoholen har fortsatt vara en självklarhet. Mängden har ökat och jag har gjort bort mig många gånger på fyllan. Blivit avvisad av vakter för att jag varit berusad, alltid orättvist förstås men jag har snällt lommat iväg. Jag har följt med på efterfester till människor jag inte tror jag skulle umgås med som nykter. Jag har hamnat i fel säng, men faktiskt haft någon slags hjärna som gjort att samlag inte blivit av. Spytt i mängder och varje gång tänkt att det här måste vara sista gången. Bakfull och seg dagen efter men ändå lyckats fixa vardag och stressigt arbete.

Just nu blir det inte mera skrivet, jag fortsätter vid senare tillfälle. Ni som läser och själva skriver i forumet ska veta att jag läst härinne under lång tid och är imponerad av era förmågor att beskriva livet och svårigheter som följer med att bryta ett beroende! Ni är förebilder och jag ser framemot att läsa mer!

slutanu

Du behöver inte skriva något om du inte vill eller orkar. Sätt bara en liten punkt eller något, så jag vet att du är okej.

Blir så orolig för dig eftersom jag vet att du inte mått så bra på sistone.

Stor kram till dig!

Vad gulliga ni är. Jo jag har haft det tufft! Nya medicinen gjorde mig visserligen klarare i skallen men totalt tung i kroppen. Slutade med den och fick börja om med den vanliga antidepressiva medicinen. Så nu är jag inte förtvivlad längre men fortfarande väldigt orkeslös.
Vad gäller alkoholen så har jag inte haft lust att dricka. Men förra helgen ville jag, och drack lagom. 2 glas vin fredag (vi köpte bara hem 1 flaska) och lördag totalt 5 starköl. Däremot tröttade jag i mig 1 flaska vitt på nolltid i fredags och det var inte kul. Jag är vacklande, har jag verkligen problem? Det går ju bra och jag har druckit lagom.
Men ja, jag har bekymmer eftersom jag inte kan förutse när det blir för mycket och sen blir det så småningom för ofta.

Svartvit

För mig har det varit det farligaste, att jag många gånger lyckats dricka måttligt och utan några problem. Det sätter sig ju i huvudet så man tror att det funkar men sen spårar det ur när man minst anar det. Och har man det problemet att det flera gånger blir alldeles för mycket så funkar det ju inte att dricka. Monday har lämnat många kloka ord om det i min tråd som du kan läsa om du vill, tyckte det var fantastiskt bra skrivet!

Svartvit, du har såklart rätt! Det är bra bli påmind om orsaken att jag började skriva här. Från mitt beslutsamma "nykter" har jag nu glidit över till "inte så stora problem ". Räddningen nu verkar tyvärr vara min depression...Inte på "g" att dricka.

Vaniljsmak

Jag är precis där du är Hjärnklar! Jag har också druckit kontrollerat i ett par veckor, ett par glas vin på en fredag och sedan inget mer. Vi köpte hem en BiB i fredags och sedan dess har jag druckit fre, lör, sön och mån. Då insåg jag att jag var påväg mot samma gamla hjulspår. Det är inte ok, inte för mig.

Jag hoppas du får ordning på medicinerna och får tillbaka orken snart.

Jag läste i din tråd och tänkte att vi är väldigt lika! Hann inte kommentera det just då, men du såg det också.
Ännu en skidresa framför mig denna helg och jag oroar mig inte att jag ska dricka för mycket. Är så beslutsam att använda den energi jag har till åkningen, troligen sista för i år! Och nu längtar jag iväg, mer än förra resan-bra tecken på måendet.

Fåglarna kvittrar, solen skiner! Där jag bor är det nu mot slutet av den fantastiska vårvintern så ljuset reflekterar mot snön. Det är otroligt ljust. Morgonkramats med maken och hunden. Nu hör jag honom stöka i köket. Vi är åter på väg för skidresa, den vi längtat mest efter. Förväntningarna är stora! Jag är inte orolig för att jag kommer dricka för mycket eftersom vi är uttröttade på kvällarna.
Så morgonen idag är fylld av värme och förväntan! Tyvärr även med lite huvudvärk eftersom jag drack igår kväll. 6 flaskor öl och 3-4 glas vin! Det var med berått mod jag drack ölen. Men vinet....det "bara blev". Jag propsade på att öppna den bib vi köpt inför helgen. Onödigt!!!

Vaniljsmak

Du verkar ha det fint med skidor och semester men snubbla lite när det kommer till alkoholen. Det finns inga förbud, inte på något sätt, men se till att beslutet att dricka är medvetet och att du tänkt igenom för- och nackdelar.

Det är fint att du skriver så vi som kommit att följa och hålla av dig vet att du mår bra <3

...är väldigt ambivalent. Maken ville köpa med vin för att han tycker det skulle vara gott med ett glas ( läs 2 om inte jag också dricker för då blir det dubbelt, men ingen kanonfylla), jag tvekade inte ens innan jag sa att jag tycker det låter bra.
Att jag skriver nu är för att jag uppmärksammar min svängning i beteende. Överväger att låta vinet vara då det faktiskt mest ger sur eftersmak. Öl, ja det kommer jag allra mest troligt att dricka någon enstaka. Som sagt, inte orolig. Det är hemmadrickandet som nu smyger sig tillbaka som jag behöver bromsa in!!
Nu är frukosten klar! Ha en trevlig fredag ! Oroa er inte om jag är tyst nu några dagar, det är bara fjällen som tagit mig ?

Vaniljsmak

Njut av fjällen, semestern och våren! Själv står (japp, jag har ståbord) jag i mitt kontor med solen rätt i ögonen. Det ska bli skönt med helg!

Lillamy77

Tack för att du delar! Mycket av det du skriver har hög igenkänningsfaktor hos mig, ser fram emot att höra mer om din historia (missförstå mig inte)! Kämpa på ?

Fantastisk skidåkning och kanonväder! Alkohol mässigt, ja...intag varje dag men ganska okej på det hela. Måttligt i backen, 1-2 stöl under dagen (då vill jag vara klar, för njutning och säkerhet).
Typ 4 glas vin och ett par öl på kvällarna. Mest på lördag och då var jag däven på söndag morgon och bannade mig lite.
Söndag kväll tog jag det lugnt inför bilkörning dagen efter. Dock 1 glas vin och två små öl på kvällen.
Det är bra att redovisa här. Jag skulle inte druckit med andra såhär regelmässigt som jag gör med maken. Vi känner varandra utan och innan och vet oftast redan innan vad den andra ska säga. Mest skönt men också tråkigt. Kanske blir, som jag innan varit inne på, gemensamt drickande en slags gemensam hobby? Jag vet inte.

AlkoDHyperD

Låter trevligt när du beskriver semestern. Hur blir ditt och makens förhållande till drickandet nu? Drar ni ner eller upp varandra?