Vill bara skriva av mig, finns ingen annan stans att göra det. Är så tacksam för detta forum.

Min födelsedag jag fruktade då den skulle vara nykter började bra på jobbet. När de frågade hur jag skulle fira och jag svarade "ska hem och sova" sa de "du skulle ha jobbat kväll i stället och firat med oss". Jag önskar att det hade blivit så. I stället blev det värsta kvällen på länge och jag lider fortfarande av det.

Även fast jag är skiljd bor exet kvar. Inte ens kvinnojouren kan hjäpa. Jag är fast och det är väl största anledningen till att mitt drickande spårade ur. Allt självhat han bygger upp, alla hemska kommentarer.

"Allt är ditt fel, om du inte föddes för 25 år sedan skulle inte jag behöva lida som jag gör idag, alla mina skulder är ditt fel för jag skulle aldrig ha dem om jag aldrig träffade dig. Ditt jobb som kock är väl fan ingenting, bara stå där och steket kan väl inte göra dig trött. Du gör ju ingenting, du är värdelös."

Och det värsta "Haha, du tror att du ska vara nykter, jag känner dig, 3 månader, sen då? Du kommer fan inte klara en månad. Du är en alkoholist!"

Det är inte förrän jag är så nerbruten att jag inte kan andas som han slutar. När jag bara svarar ja eller nej och inte finns längre. När allt är dött inombords. Med alkoholen kunde jag strunta i hans ord, de gjorde inte så ont. Jag kunde till och med säga emot. Men nu skär de bara hur absurda de än är. Jag orkar inte längre men det finns ingen lösning på problemet.

Jag försöker vara stark, jag har bestämt mig för att suta dricka, satt ett mål på 3 månader, inte för att börja dricka då igen utan för att göra tanken mer överkomlig, sen kan man öka på...

Jag tror på mig själv, jag är stark, men när ingen annan gör det, vad är poängen...

Restart2017

Välkommen hit!
Riktig jobbig sits du har hamnat i, kämpa dag för dag så kommer det läsa sig.
Det är enklare att lösa problem med en frisk och pigg hjärna.
Så mycket vet jag iaf.
Lycka till och kämpa hårt :)

Helle

Hej eclipse.
Det är inte du som är värdelös, snarare ditt ex som måste trycka ner dig för att få näring och känna sig stor.
Har själv varit i en liknande relation för några år sedan , tror att det var startskottet till mitt a missbruk.
Du fixar detta, även om det känns tungt just nu så finns det goda livet även för dig.
Jag lever i dag i en sund relation men tampas fortfarande med a djävulen, smygdricker. Har fallit flera gånger senaste tiden men reser mig och tänker inte ge upp. Med insikten att man har problem har man ändå kommit en bra bit.
A djävulen ska inte få ta mitt liv som det gjorde med min far. Har allt för mycket att förlora.
Så låt oss slå följe till ett nyktert och därmed rikare liv.
Vi fixar det.
Stor kram och mycket omtanke till dig..

Hej Eclipse.
Jag brukar undvika att ge konkreta råd. Men jag gör ett undantag för dig.
DU MÅSTE BLI AV MED HONOM. Han håller på att bryta ned dig. Din nykterhet blir hotad och det vet han. Om du börjar dricka spelar du honom i händerna och han får ett övertag.

Varför går det inte att kasta ut honom? Har ni gemensamt kontrakt på lägenheten? Är det svårt att betala hyran om du blir själv? Jag ställer frågorna för att få en bild. Men eftersom du misshandlas psykiskt tror jag att det finns en väg ut. Har du talat med soc? Med polisen?

Har han hotat dig? Har han slagit dig?

Många frågor men jag tror att det är viktigt att du får en klar bild över din situation. Jag vet av egen erfarenhet att det kan vara svårt att se klart när allt är kaos. Vill du så hjälper jag dig gärna med det jag kan.

vänligen
IKaros

Svartvit

Flera människor som redan skrivit många bra saker till dig. Men jag vill också säga att du är stark, du är inte värdelös! Att för det första ha ett jobb är jättebra, och att du dessutom tar tag i drickandet är fantastiskt duktigt och starkt. Du förtjänar så mycket bättre än en människa som beter sig så mot dig, det är helt fel. Har varit med om samma sak själv förut så jag vet vilket helvete det är, att då ändå lyckas kämpa som du gör det är verkligen starkt av dig!! Låt inte honom trycka ned dig, ta inte åt dig av vad han säger för du vet att det inte är sant. Stor kram! Jag hoppas verkligen du kan få rätt hjälp för att slippa ha en sån människa i din närhet!!