Jag har precis bestämt mig (igen) för att avsluta en 20årig överkonsumtion av framförallt vin.
Jag har försökt förut, varit här inne och läst, tänkt att det inte är ett problem och det är aldrig ett problem att sluta. Problemet är att inte tappa fokus och starta igen.

Jag slutar nu för att alkohol ger mig ångest och sömnproblem. Jag är trött på att vakna mitt i natten med den där känslan att något som jag inte riktigt kan sätta fingret på är helt fel.
Jag är trött på att köra barnen till skolan med en intensiv önskan att det inte ska vara någon nykterhetskontroll på vägen.
På senare tid tycker jag mig ha fått kommentarer från omgivningen om min alkoholkonsumtion. Grannen pratade om att alkoholister förnekar sitt missbruk tillochmed för sig själva. Och visst förnekar jag 8 glas vin en tisdag kan te sig normalt för en del men det är nog inte det egentligen...
Dax att bryta alltså och denna gång ska jag vara ärlig mot mig själv. Det är lätt att sluta problemet är att inte börja igen.
Kortsiktigt mål är att klara helgen. Idag är dag 5, efter helgen är det en hel vecka.

Sinnituss

Jag har berättat om mina problem på jobbet vilket fått 2 sorters reaktioner. En del är stöttande och en del undvikande. Ledningen funderar över vad de ska göra med mig nu så de är undvikande. Kanske är det jag som är undvikande också. Jag skäms. Hur kunde det gå så jär långt. Nu kan jag inte dricka mer om jag kommer ut på resor eller annat där alkohol brukar förekomma. Jobbmässigt har jag hamnat i limbo då jag inte kan jobba med det jag vill så länge jag inte får bukt med ångest och socialfobi.
Detta kommer också vara ett passerat kapitel någon gång i framtiden. Jag är stolt över att jag till slut tog tag i problemen och även om jag fallit ibland har jag druckit väldigt mycket mindre det här året än de föregående. Jag måste se det positiva också. Nu är det bara att kämpa vidare.

Bedrövadsambo

Då spricker de. Sen får man samla ihop spillrorna. Helt rätt att berätta om dina svårigheter, och om du orkar ska du fortsätta gå till jobbet. Då påminns arbetsgivaren om att de MÅSTE agera. Företagshälsan? Styrkekram ❤️

Sinnituss

Tack bedrövadsambo för din kommentar. Ibland känns det som om det är jag som är trollet som spruckit i solen.
Men bara att kämpa på nu. Bra mat motion, skippar matlåda och går ut och äter med kollegorna på lunchen. Behöver sällskapet därmed måste jag gå till jobbet. Har bara orkat med promenader senaste dagarna men har hållit mig över 15000 steg/dag. Hoppas lite på att orka springa en runda ikväll. Maken har flyttat till landet tillfälligt, han tycker att jag är jobbig nu så han håller sig undan. Troligen bäst så. Barnen är hos mig så att jag ska behöva laga mat på kvällarna.
Nu är det uteslutet att dricka någon alkohol, gör jag det går jag under på riktigt.
Psykisk ohälsa är bajs!

Sinnituss

Känner mig hoppfull. Det kommer nog att ordna upp sig. Bra mat och promenad till och från jobbet. Nu en kort joggingtur bara för att komma igång med motionen.
Inget alkoholsug.

Att du haft en oväntat bra dag. Bra att du kommit igång med joggingen, det försöker jag också med. Nu kör vi vidare och ser fram emot nya, fina och hälsosamma dagar! ?? ?

Sinnituss

tack för pepp Manda och Morgondag. Jag vill verkligen få det här att vända nu. Jag anmälde mig och dottern till tjejmilen tidigare och då trodde jag verkligen att jag skulle vara i lite bättre form vid det här laget.
Jag ger mig själv en liten utmaning att klara mat och motion på ett rimligt sätt under de 3 veckorna som är kvar fram till tjejmilen och att sedan ta mig runt utan något krav på någon prestation i övrigt.
De här veckorna ska jag bara vara utan att känna efter så mycket hur jag mår.

Idag har jag joggat och ätit bra. Nu ska jag laga till lite middag åt oss.
Inget alkoholsug.

Tjejmilen låter ju som en härlig "sak" att se fram emot tillsammans med din dotter. Du grejar dessa 3 veckor med en målbild av att vara fräsch när du joggar runt milen utan prestationskrav. När du sen kommer i mål har du ju klarat av några veckor och då går resten utav bara farten ska du se :-)!

Vaniljsmak

Jag har själv tagit tag i joggandet och styrketräningen nyligt och det känns så bra. Jag tycker också att det är lättare att låta bli alkoholen nu när jag tränar någorlunda regelbundet. Att ha som mål att genomföra loppet utan tidskrav låter rimligt, jag önskar er lycka till! :)

Sinnituss

Idag har vi varit på gröna Lund med barnen och deras kusiner. Skönt med stora barn. Jag klarade av att vara där utan att stressa upp mig för att det var mycket folk.
Maten har blivit lite sämre idag. Hamburgare och räksmörgås till lunch och middag. Jag får bättra mig i morgon. 4km joggade och ett varv på 7minuters appen körda.
Inget alkoholsug.

Jag har ju också anmält mej till tjejmilen. Men har inte heller något större prestationskrav, mer än att vara fräsch och i god form. Det är väl ett bra mål, så gott som något! Jag hejar på oss båda. ???

Sinnituss

är det ett bra mål att bara delta tycker jag. Dagen har varit bra. Veckohandlat, joggat och 7 minuters-apppat.
Ikväll är största sonen ute och festar i en park med vänner. Jag vet att de har alkohol med sig. Känns inte riktigt ok med tanke på att de är 17år. Idag ville jag inte vara den som förstörde allt men han fick lova att ringa om något blev knasigt så att jag kan hämta hem honom. Visst borde jag stoppat honom kanske istället men det är en balansgång. Om jag stoppar helt kommer han ju inte lita på mig så att han är ärlig med vad han gör.
Jag kommer inte kunna sova innan han kommer hem känner jag...

Bedrövadsambo

Jag började dricka alkohol när jag var 14 år, och drack alldeles för mkt under några år. Min äldsta är 20 år och har aldrig druckit mer än ett glas typ, och hon tyckte inte att det var gott. Så jag har liksom sluppit ta det snacket med henne. Därför svårt att råda, men givetvis måste du prata med honom om det. Berätta om hur viktigt det är att man håller ihop, inte lämnar någon kompis ensam, hur han ska undvika att hamna i bråk osv. Och säg också att du inte gillar det, att hans hjärna som inte vuxit klart tar skada etc. Men förbjuda honom är nog svårt. Men man kan komma långt med att verkligen förklara varför man ogillar det.

Sinnituss

Måndag igen, och arbetsvecka. Det blev inte så mycket sömn i natt heller. Hämtade hem sonen i bra skick vid 2. Bad honom ringa så att jag kunde hämta honom istället för att ta nattbussen. Jag oroar mig bara när han är ute och festar så det är lika bra att jag hämtar honom när han är klar...

Sinnituss

Nu hoppas jag att det värsta är över för den här gången. Det känns som om det börjar stabilisera sig. Jag har fortfarande lite att ta tag i från förra veckas psykiska kollaps. Måste förklara för chef och projektledning att jag är påväg på fötter men samtidigt är det rätt skönt att släppa alla jobbtvång ett slag och bara flyta med. Tror att jag ska försöka få ett halvårs tidsdispans för att komma på fötter på riktigt. Trist att det skulle bli så här men nu kan återuppbyggnaden börja. Allt är ju raserat. Jag har ofta tänkt mig det här som det värsta scenariet och nu när jag är här ser jag att det inte är så farligt egentligen.
Joggat lite och kört 7 minuters appen och ätit nyttig god mat. Inget alkoholsug.

Bedrövadsambo

Skönt att du mår bättre! Tänk inte för mkt framåt. Ta en dag i taget. Nykter. Alkohol förvärrar bara ditt psykiska mående.

Sinnituss

Jag har överlevt en dag till.
Bra mat, träning, jobbat och inget alkoholsug bara tristess och ångest över inget alls hela dagen. Det kommer bättre dagar snart hoppas jag.
Bjuden på kräftskiva nästa helg, ser fram emot det. De brukar bjuda alkoholfritt så det blir inga problem där.

Bättre dagar kommer säkert, om vi kan stå emot alkoholen. ? Så skönt med kräftskiva, där det är naturligt med alkoholfria alternativ! Ha en fin fortsatt dag. Kram ?

Sinnituss

Idag har jag gjort mig av med några måsten som jag haft över mig. Ringt släktingar och bestämt en träff med dem till helgen. Genast var tanken på vin där. Ska man bjuda på lördagslunch måste det finnas vin... Min första tanke var att jag kan köpa hem en BiB redan i morgon så att jag inte behöver gå på systemet i min hemstad.
Alkoholhjärnan har alltså vaknat och tycker att det är battre att köpa en BiB än 2 -3 flaskor vin som rimligen kan gå åt till 5-7 personer som kommer vilja ha vin... Tror jag ska delegera ansvaret för drickat till någon utan alkoholproblem.

I övrigt en lite bättre dag idag.
Ingen direkt ångest eller oro. Mat och motion fixade.

Sinnituss

Borde sova nu men alla nätter bjuder inte på sömn. Utanför fönstret låter en duva. Ett ljud som jag växt upp med på somrarna. Ett konstigt vinande ljud och lite som en ledsen gök. Min bror kalllade dem för det när han var liten. De ledsna gökarna i skogen utanför...
De bekanta ljuden är inte lika hemtama längre. Det är svårt att få balans i de här resorna. Det förväntas saker av oss som vi inte kan uppfylla. Jag ser att min bror lider av det på samma sätt som jag. Vi skyddar och hjälper varandra. Kanske är det i de ouppfyllbara kraven alkoholproblemen har sin grund. Den här resan klarar vi men det blir tungt att köra 80 mil ikväll när alla åkt hem igen på så här lite sömn. Kanske får vi stanna en natt till i de ledsna gökarnas skog.
Inget alkoholsug, mest vemod.