Ny här. Jag dricker inte ofta och har inga problem med att vara utan alkohol, men vid dom få tillfällen jag dricker så blir det ofta för mycket, slutar med att jag vaknar upp med minnesluckor, ångest, hjärtklappning och förlorad självrespekt. Har varit helt utan alkohol i längre perioder och det har gått bra och väldigt lätt (senast 3 månader). Kan fortfarande gå ut, vara social och umgås med andra som dricker utan några som helst bekymmer. Verkade mest vara andra som ibland hade problem med att jag inte drack. Problemet för mig var dock att eftersom det gick så bra och lätt att vara utan så tänkte jag att jag nog skulle kunna dricka lite måttligt om jag fortf hade i bakhuvudet att jag skulle vara försiktig. Det gick bra några ggr men sen spårade det ur igen och dom 2 senaste gångerna har blivit "katastrof fyllor". Hur behåller man motivationen uppe när det går för lätt och hur hanterar man känslan av att inte vara som alla andra för att man inte bara kan dricka måttligt och vakna upp utan ångest? Hur låter man bli att börja tro att man blivit normal och kan dricka måttligt för att man lyckats med det flera ggr? Jag hoppas att någon känner igen sig och har tips på hur man kan tänka kring det här.. Jag skulle helst av allt vilja kunna dricka lagom varje gång men det är lite som att spela roulette :/

Peter

Du verkar kunna stå emot när andra vill att du dricker, och känner att du har hyfsad kontroll över alkoholen. Ändå så tappar du vid vissa tillfällen kontrollen och får svårt att sluta dricka när du väl börjat. Hur når du till en punkt där du kan styra över att det blir "lagom" varje gång?

Jag är säker på att du kommer att få goda råd och feedback och på din trådstart, då jag tror att flera andra medlemmar kan känna igen sig i det du beskriver.

Återigen, varmt välkommen hit!

Peter / Alkoholhjälpen

answe77

Var längesedan jag skrev någonting på forumet nu. Kände dock när jag läste detta inlägg att jag ville ge min syn på det hela. Känner för det första igen mig mycket i det du skriver. Jag fick sagt till mig av en bekant som är nykter alkoholist sen många år att det egentligen inte är hur ofta eller hur mycket man dricker utan vad alkoholen gör med dig som avgör om man är alkoholist eller inte. Vad konsekvensen av ditt drickande blir! Jag har precis som du och många, många med oss trott mig kunna dricka måttligt och kontrollerat igen. Det är i min värld bara att glömma att det på sikt kommer att fungera. Kanske klarar det vid några tillfällen men erfarenheten säger att om man väl utvecklat sjukdomen så blir man inte av med den hur mycket man än vill!! Bra att du valt att se problemet och att du tar hjälp härifrån. Hjälper många att skriva o läsa här.
Mvh Answe

Lili77

Jag grunnar på samma sak, men har bara lyckats vara nykter max en vecka på raken under många år. Hur ska jag klara de situationer som jag brukar dricka (och det har inte varit någon ände på förevändningarna)? Jag vet att jag inte kan hantera "måttligt" drickande i nuläget, så mycket insikt har jag iaf.

Efter min nystart och 5 dagar som nykter kände jag för första gången tydligt att jag fick mindre ångest och blev klarare i huvudet för varje dag. När jag i helgen drack i en social situation kände jag så tydligt hur mitt omdöme grumlades och hjärndimman infann sig när jag smuttade på glas #2. Det kändes inte bra alls, varken fysiskt eller psykiskt, och jag skämdes eftersom jag skulle träffa en vän senare som garanterat inte hade druckit, som skulle märka att jag var onykter. Hen ställde till min lättnad in. Om jag som du lyckas hålla mig nykter i några månader kommer jag nog också börja tänka att "nu kan jag nog hantera det". Vad gör man? Går tillbaka till ruta ett och börjar om igen? Tre månader är iaf något du kan vara VÄLDIGT stolt över :-)

Nu ska jag söka professionell hjälp (letar runt fn). AA var absolut inget för mig, som helt övertygad ateist och troende på logik och sunt förnuft kan jag inte ta något 12-stegs baserat program på allvar. Om man ändå vill försöka dricka måttligt finns ju naltrexon. Det funkade faktiskt för mig, men den slog ut effekten av den antidepressiva medicin jag tar (voxra) och gjorde mig helt bottenlöst deprimerad så jag kan tyvärr inte ta naltrexon. Men det är definitivt ett tips! Man tappar "mer-suget" efter första glaset och det funkar bra för många som krycka att ta de dagar man dricker.

Jag har varit på möten på ett flertal program/mottaggningar men hittills har alla haft 12-stegs inriktning som de tonat ned/inte nämnt på sina hemsidor. Stor besvikelse. Imorgon ska jag på ett första möte på en mottagning som erbjuder kbt-samtal, kartlägging av "triggers", utbildning om hur alkohol (eller annat missbruk) påverkar hjärnan och gruppsamtal. Det låter som att det kan passa mig, återkommer om hur det går :-)

Hälsningar, Lili

Miss self-dest…

efter min senaste kväll så just nu känner jag mig väldigt motiverad till att inte dricka. Det är svårt att avgöra om jag har mest ångest över mina minnesluckor eller över det jag faktiskt kommer ihåg av hur jag betett mig. Har även ångest över att jag förgiftat min kropp och hjärna så totalt för en enda kväll av att "ha kul".
Idag läste jag en bok av Allen Carr som menar att enda gången man kommer att kunna dricka måttligt är när man ändrat inställningen till alkohol totalt, och att man då endast ser alkoholen som ett gift som inte ens är gott att dricka. Och när man blivit stenhårt övertygad om den inställningen, varför skulle man då vilja ta ett glas? Som att börja stoppa i sig lite arsenik då och då bara för att många andra gör det? Jag hoppas på att den inställningen ska sätta sig hos mig så att jag inte känner mig avundsjuk på folk som kan dricka normalt, eller som att jag går miste om något för att jag inte kan ta bara ett, eller två glas vin. Just nu har jag ingen längtan om att prova att dricka måttligt men jag vet att den idén kan dyka upp igen om några månader. Har även sett flera andra här som experimenterar med måttligt drickande. Om samhället var annorlunda hade det definitivt känns lättare att aldrig mer dricka. Alkohol är inte ens den roligaste drog jag har provat.

Miss self-dest…

Det är det som är livets stora fråga! ;) hur når man dit? Vi är många som vill veta! Nej skämt å sida, just nu är jag mer inne på att det faktiskt inte går, åtminstone inte det här året..för mig, eventuellt aldrig. Vi får se vad som uppdagas! Tack för varmt välkomnande :)

Miss self-dest…

Jo visst inser jag att jag har något slags problem även om jag inte dricker ofta. Det ligger heller inte i linje med mina värderingar om hur jag vill leva mitt liv. Framförallt så vill jag må bra och vara glad, och jag vet att det blir ordentliga svackor efter jag druckit, oavsett vad jag hittat på när jag varit onykter... Tack för svar, jag kommer fortsätta läsa här för att bli påmind!

Miss self-dest…

Det låter som att du iallafall är fast besluten med att komma till rätta med problemet, vad härligt! Jag skulle precis som du ha svårt för Aa inriktningen eller annat med religiösa inslag. Det hjälper säkert många men vi är ju alla olika. Verkar vettigt det du ska på, dela gärna med dig om du får lära dig något klokt :) jag ska försöka fördjupa mig lite mer i mindfulness, både att öva och kolla upp forskning kring det för att bygga motivation och övertyga mig själv att kämpa på även när det känns jobbigt eller tråkigt..
Det hjälper faktiskt mycket att få skriva av sig och få svar här, jag känner mig redan lite bättre ;) hoppas inte jag mår för bra för fort bara så jag spårar ur igen! Låt mig veta hur det går. Tillsammans är vi starka, eller iaf starkare.