Ikväll är min första kväll nykter på väldigt väldigt länge! Jag åkte dit för rattfylla för ca 2 år sedan och hade efter det varit utan alkohol på vardagar i över ett år nu. Ville inte sluta dricka helt. I julas spårade allt ur och jag började ta till vardagar igen. Jag har ljugit för min sambo miljoner gånger och igår satte vi oss ner och pratade om detta. Jag måste ordna upp mitt liv för annars kommer inte hon orka, och inte jag heller. Jag känner att det är på tiden. Nu måste jag lägga av helt! Imorgon ska jag till gymmet och skaffa gymkort! Just nu ligger jag i badet och ska snart lägga mig för att sova. Denna kväll har varit sådär jobbig. Men antar det blir kämpigare i slutet på veckan. Speciellt i helgen! Förslag på vad vi kan hitta på nykter en fredag/lördag. Ser fram emot mitt nya liv och är tacksam för stöd och hjälp här. Kram alla och ha en fin natt! <3

Välkommen i gemenskapen. För det är en gemenskap vi har här på forumet.
Alldeles utmärkt att du på allvar börjat med att ta itu med dina alkoholproblem. Vi finns här och kan stödja dig. Läs och skriv. Om du önskar tips och råd kan du få det här. Egentligen är det här och på AA som den verkliga expertisen finns,
vänligen
Ikaros

Vaniljsmak

Du har tagit ett bra beslut! De första dagarna kan vara jobbiga, de var de för mig. Jag är själv väldigt nynykter (dag 9) och kämpar på. Det hjälper att läsa här och skriva själv. Jag skriver mycket för att jag inte ska glömma bort varför jag valt att vara nykter, så som jag alltid gjort tidigare.

Norrlandsbrud

Så går natten gick bra. Förutom att abstinensen slagit in då jag sov, svettats hela natten.

Är nätterna som är jobbigast. Min rutin har varit att ta mina vinglas då sambon somnat (klockan 22). Och sen sitta uppe till 02 och pimpla vin, se på tv-program på play och lyssna på musik. Därför är inte dagarna jätte jobbiga. Just nu då klockan är 13 känner jag att jag lätt kommer klara den kommande natten. Men jag vet att då klockan slår 22 så börjar tankarna komma, blickarna mot vitrinskåpet med massor av alkohol i kommer. Det jag känner funkar till en viss del är att lägga sig i badkaret. Det var så jag tog mig från vardagsdrickanet för ett år sedan. Känns inte som att det kommer vara till lika stor hjälp denna gång men får ta en kväll i taget.
Nu ska jag iväg och kolla upp något gymkort och sedan försöka komma igång med det i veckan. Tänker mest på fredag, hur ångesten kommer komma. Då jag alltid kunna börja dricka vid middagen, sedan dricka fram till jag ska sova. Sist jag var nykter en helg, ja det är nog 7 år sedan för att vara ärlig.
Vag gör man en fredag/lördag kväll utan alkohol? Trycker man i sig godis?

Nu kör vi!

Vaniljsmak

Helgen som var var min första nyktra helg på ... ja jag vet inte hur länge. Det känns svårt att veta vad man ska göra när man inte dricker, det har varit så självklart tidigare. Jag tränade, blev utmattad och kunde lägga mig tidigt. Det var skönt. Lyssnade på ljudbok, såg på tv och umgicks med familjen. Tids nog behöver jag nog hitta på alternativa aktiviteter, tv:n kommer tråka ut mig fullständigt med tiden!

Norrlandsbrud

Ja det känns jätte konstigt! Helgerna har man ju sett fram emot. Fest fest fest!
Min sambo föreslog att vi skulle gå ut och äta, men sa att jag inte var redo för det ännu.. känns jätte jobbigt att sitta ute på resturang bland massa andra häller i sig.
Träna ska jag ju också börja med, känns jätte tråkigt att ha det som en helgsyssla, men kanske är en bra grej att börja med iaf... tack! ✊?

Restart2017

Träning är bra, man blir iaf trätt och kan somna på kvällarna.
Vilket visat sig va svårt så här i början, iaf för mig.
Så träna på du ??

Norrlandsbrud

Lite så jag tänker.. just nu känns det som en omöjlighet att lägga sig innan 01 och kunna somna. Tränar man eftermiddagen är man kanske trött så man Vill sova tom!

Restart2017

Försöker sova, men det är lönlöst.
Så blir tre eller Max fyra timmar dålig sömn.
Trots det mår man bättre än man gör bakis, så det är det värt

Norrlandsbrud

Du har absolut helt rätt! Jag har legat i badet tills nu. Ska lägga mig och lyssna på ljudbok nu och somna till den. Sen försöka ta mig upp någorlunda tid imorgon så jag kan somna tidigare imorgon kväll. Men en till nykter kväll iaf! ☺️??

Norrlandsbrud

Såå då har man klarat ännu en kväll! Klockan är än så länge bara 23.30 men ligger i badet tills jag ska sova. Funkar rätt bra!
Idag har jag fixat gymkort! Bara 200 m från lägenheten så imorgon ska jag dit och gymma. Till veckan ha en träff med en pt så jag vet att jag gör saker och ting rätt! Det känns bra!
Gruvar mig fortfarande för helgen, på fredag är vi bjuden till sambons mor och far föräldrar på middag och dom är nykterister så det kommer gå bra i think. Men lördagen... får sitta med sidan uppe här och läsa och skriva! Märkt att det får mig att må bättre!

Idag skulle jag och min sambo gå igenom vitrinskåpet vad för alkohol vi hade för några kompisar hörde av sig efter helgens fest och fråga vad som fanns kvar,.
Det kliade i fingrarna då jag tog i flaskorna. Helt sjukt vad det kan göra med kroppen att bara lyfta på dom och veta att nej.... du får aldrig dricka igen, inte på ett långt tag! Ångest!!

Hoppas ni andra mår bra och kämpar er igenom denna jävliga "drog" ! Kram

Liten stor

Bra att du tagit tag i det! Själv kämpar jag också med längre perioder men man mår och sover så mycket bättre redan efter 10 vita dagar. Det svåra tycker jag är att inte falla tilllbaka sen. Heja dig!

Vaniljsmak

Jag har så svårt att tänka på att jag aldrig mer får dricka. I början tänkte jag en dag i taget. Ungefär som "igår var igår, idag är jag nykter, imorgon är en ny dag. Det enda jag vet är att jag väljer att vara nykter idag". Efter en vecka började det kännas som att jag hade koll, som att jag aldrig någonsin mer skulle dricka och då kom tankarna på att "en öl är ju inte så farligt, alla dricker ett glas vin på kvällen". Igår tog jag ett återfall, ett litet ett men likväl ett återfall.

Nu kommer jag tänka en dag i taget lite längre. Det fungerar nog bäst för mig.

Norrlandsbrud

Liten stor - Känns skönt att läsa att man redan sover och mår bättre efter 10 vita dagar. Aldrig haft så långt uppehåll sen jag kan minnas alltså.. så det ser jag fram emot! Tack! Heja du oxå! ??

Vaniljsmak - Ja visst är det en jobbig tanke? Så fort den tanken kommer skjuter jag bort den. Vill inte tänka på det. Mitt mål var att jag skulle vara nykter på vardagar och sedan kunna ta något glas på helgen. Men någon glas utökades till 10 glas, och helgen utökades igen till vardagar. Så nja, den funkade inte på mig.
Precis!! "Alla tar ett glas vin på kvällen!" Det är ju så det är, det är ju svenskarna, det normala.
Samma om man ser på tv, folk dricker ju heeeela tiden om dom inte jobbar. Men då måste det väl ändå vara okej..? Eller?

Ibland kan det vara ett återfall som behövs för att man ska kunna komma vidare! Så döm dig inte för hårt, nu tar vi nya tag! Kämpa! kram

linus

... är receptet även för mig. När jag strax före nyår bestämde mig för nykterhet tänkte jag att ett halvår var en rimlig start. Nu känns det helt orimligt att tänka så långsiktigt. Igår gjorde jag ett bra val och undvek alkohol vid ett tillfälle jag trodde jag skulle dricka. Awsome stuff! Det gjorde jag även i fredags. Bra. I helgen kommer det va lugnt för då har jag alkoholfria aktiviteter på agendan, men sen får jag se till att vara nykter vid nästa risktillfälle. Den strategin, eller det tankesättet, verkar fungera bättre för mig än att ha ett overkligt långsiktigt mål (ett halvår liksom... jag har aldrig varit nykter i närheten av hälften av så länge sedan jag snodde sprit av min morsa första gången för 17 år sedan).

Nåja, stort välkommen Norrlandsbrud! Jag hoppas du hittar inspiration och stöd här. Lycka till!

Norrlandsbrud

Jag tror att du tänker helt rätt! Det med att sätta upp mål kan ofta göra så man blir besviken på sig själv om man inte klarar av det. Ska följa ditt råd att leva lite i nuet. Igår var jag nykter, idag är jag nykter, i helgen ska jag vara nykter. Sen får man ta var dag för sig.

Tack så mycket och det gör jag redan! Så fort jag känner sug går jag in här å läser och skriver, ett enormt stöd! All lycka till dig oxå!