Jag har gjort det igen. Druckit så kraftigt att jag insett att jag inte kommer kunna förändra det här. Igår insåg jag att jag måste ha hjälp och stöd och jag ringde till alla familjemedlemmar, vänner och chef för att berätta. Men nu är ångesten överväldigande. Jag får panik, ren panik över att alla nu vet på riktigt hur det är. Jag är 32 med barn varannan vecka och eftersom barnen skulle komma igår kväll behövde jag be någon av föräldrarna komma hit idag så att jag får läggas in för avgiftning. Det här är det värsta jag nånsin varit med om och känt och jag vet inte vart jag ska ta vägen rent psykisky!!

Exet ringde idag och kräver att jag blir fri från det här och kräver att jag skriver in mig på något hem, annars tänker han ta barnen..han berättade att han och mina föräldrar pratat igår om mig.. Jag kan väl förstå dem samtidigt jag mår verkligt illa av att de mina föräldrar inte ringer mig utan väljer att ta situationen med honom. Kanske är så folk reagerar men min ångest blev bara värre.

Jag har försökt ta det lugnt när barnen är här men veckorna jag är själv är de som spårat.. Idag är jag rädd, nervös, ångestladdad, smamsen, illamående. Vill bara försvinna!

Pärlan

ESTB. Skulle vara skönt..vet bara inte hur, har inget neutralt konto någonstans..:/ Jag försöker ta minut för minut.. Ser fram emot att komma till sjukhuset, kanske ha med något jag kan pyssla med.. Men råångest för att först behöva träffa nån av mina föräldrar.. Jag vill ju ha hjälp och stöd men just nu skäms jag bara.

Pärlan

Många säger det..modigt, starkt.. Men jag kan inte känna det. Jag har en självkänsla och en känsla av självvärdering som är obefintlig. Vet inte vad jag ska svara när någon säger att jag är stark. I mina ögon låter det så här: "Jävligt skönt att du ska ta tag i dig själv, det är så jobbigt att du alltid ska ha något problem och att man jämt måste ta hand om dig, varför kan du inte skärpa dig och vara en normal människa som kan ta hand om dig själv. Alla är trötta på dig och din konstanta skit."

Och mitt svar skulle då bli: Jag vet, förlåt, jag är så jävla värdelös och jag skäms för att ni tvingas lyssna och hjälpa. Det är okej, jag kan dra mig undan så ni slipper bli inblandade.

Varje gång jag försökt ta mig upp senaste åren rinner allt ut i sanden för jag orkar inte med känslan av att andra måste hjälpa mig.

AlkoDHyperD

Du skriver om hur du känner dig. Människor läser. Här finns människor som inte dömer dig. Vi har alla upplevt liknande känslor, om än inte samma, eftersom bara du vet hur du känner. Här kan du sätta ord på dem och du belastar inte utan berikar. Att visa sitt innersta är en värdefull gåva och det är sorgligt att du känner skam inför dina vänner och anhöriga. Förstår att det känns tungt.
Finns det möjlighet för dig att få en samtalskontakt på vårdcentral, beroendemottagning eller liknande?
❤️

Pärlan

Tack för era svar och kommentarer..det värmer. Jag känner mig extremt tom idag.. Vill bara fly fly fly... All hjälp och allt som behöver göras nu gör vara ont. Jag vill ju såklart få bra och inte ha det såhär men jag inte få bort hur outhärdligt det känns. Vill ju liksom att någon ska sitta bredvid mig och mantra att det är okej, att jag är okej och bra ändå.. Känner mig egoistisk som just nu skulle vilja ha kronisk bekräftelse men det är bara så jag känner..utan det blir känslorna av uselhet och rädslan så gigantisk..!

Finns säkert samtalsstöd och liknande men just idag klarar jag inget..Hjälpen får mig att må sämre så det känns som att jag tydligen ska behöva ner ännu djupare innan jag ens kan börja klättra uppåt..

Pärlan

Tack! Väntar på att få att höra av mina föräldrar men det är knäpptyst..eller det lilla de svarar har varit om praktiska saker. Jag kanske är orättvis som kräver ngt i form av uppmuntrande, de kanske inte klarar det, men jag önskar att de förstod och hade förmågan att stötta mig verbalt. Mamma undrade om jag kommer att försöka sluta snusa nu också samtidigt. Jag känner mig irriterad och ångrar nästan att jag drog in dem. Känns inte som att de kommer kunna vara det stöd jag hoppats på..de vill bara att allt ska lösa sig på en gång.. Det vekar besvina (förståeligt iofs) men det är ju rädslan under snart 20 års tid för att göra dem besvikna som gjort mig sådan jag är... Det är inte deras fel men jag har inte lyckats lösa det mentala spöket och nu sitter jag här...och mår dåligt för att jag möter besvikelse i stället för stöttande ord.. Det gör mig ledsen och illamående.

Hönapöna

Ta all hjälp du kan få! Det är inte egoistiskt, snarare tvärtom. Investera indig själv för att vara en så bra förälder du bara kan, inte minst för barnens skull. Jag har varit nykter 1 vecka idag och ser redan ljuset i tunneln. Be om medicin om det behövs. Ta hand om dig och skriv av dig här❤

Pärlan

Tack Hönapöna! <3 Jag vet inte hur och just idag orkar jag inte tänka. Jag existerar minut för minut.. Sen får vi se vad som händer..

Nyckelpigan

En stor kram till dig!!! Vilket fantastiskt jättesteg du tagit. Jag förstår att det är tungt att inte ha någon nära som kan stötta... det behöver du nu. Mitt tips är att läsa och skriva här, när jag har haft det jobbigt har jag varit på forumet i timmar i sträck. Tänker på dig, en timme i taget! Kram ❤

Pärlan

Tack Hillary och Nyckelpigan! Jag är fortfarande fast i en tomhet.. Alla känslor kämpar jag för att hålla nånstans där bakom för om jag verkligen kände efter, tog in så är jag livrädd för reaktionen.. Inte rädd att jag ska vilja dricka, är ju trots allt rätt van vid att låta bli att bli jättefull på barnveckor (lite full, typ ett 6-pack folköl är alltså mitt mått på att jag typ inte druckit nåt).. Det jag är rädd för är känslorna.. Har ju inga verktyg just nu..

Sitter i väntrummet på beroendepsyk på sjukhuset. De öppnar tydligen 8..tänkte inte på att kolla det men fick skjuts av en kompis innan han åkte till jobbet och ville vara säker på att jag skulle ta mig in.

Sovit som en kratta. Vaknar med spänningar i hela ansiktet, huvudet känns som bomull som trycker i hela huvudet. Sticker i kroppen. Ilar i hjärtat. Och att känna att andetagen inte räcker till..

Jag vet inte vad jag ska säga eller göra här. Jag förändras i kontakt med vården, låter rationell och logisk. Får alltid beröm för hur logiskt jag kan analysera mina problem och det är nästan som att man känner hur de tänker "men den här personen har ju inga allvarliga problem". JAG känner ju inte så. Jag känner att det är väldigt allvarligt nr jag inte kan hantera allt, inte kan styra över mina känslor och gång på gång låter alla bra tips rinna ut i sanden. Ångesten tar över och jag bara släpper allt, igen och igen och igen..

Hönapöna

Det har varit likadant för mig under alla dessa år. Att jag jobbar som beteendevetare och arbete med bl.a. missbruk gör det ännu lättare att framstå som klok och rationell. Förklara att du har dessa problem även fast du har så mycket insikt. Du fixar det. Jag började med campral förra måndagen vilket har hjälpt mig. Går att kombinera med tex antabus. Be om medicin nu i början är mitt råd till dig.

AlkoDHyperD

Vilken reaktion är du rädd för om du slutar kämpa emot känslorna och låter dem få komma?
Vilka känslor är du mest rädd för?
Har du något "värstascenario" när det gäller känsloreaktioner?
Tror du att du skulle kunna beskriva det här, i skydd av anonymiteten.
Min erfarenhet är att ingen känsla, oavsett styrka, är skadlig på något sätt och ingen känsla är negativ, även om vissa kan upplevas obehagliga. Känslor är budbärare, signaler om behov, som fyller en viktig funktion. Får de inte komma till tals skriker de bara högre.
Det är inte känslorna i sig som skapar problem eller får oss att må dåligt, utan alla strategier och beteenden vi tar till för att undvika en känsla.
Sorg är lugnande. Tänk efter, hur är spänningen i kroppen när jag biter ihop och kämpar emot, och hur är den efter jag har tillåtit mig att gråta?

Pärlan

Jag ska försöka. Nu har jag fått skriva in mig i receptionen och väntar på någon. Benen trummar och illamåendet växer. 5 minuter senare stängs allt av, känner mig kolumn. Vill inte få prata när jag är den där lugna..det är nån typ av försvarsmekanism jag kopplar på för att slippa känna.. Hellre då den där som känner för att kräkas i skräpkorgen av vånda liksom. :)

Mediciner behöver jag definitivt. Förr har jag fått tid att "prata"..nån vecka senare och den hjälpen känns för liten..

Hönapöna

Nu får du snart hjälp!!! Medicinering ska kombineras med behandlingsprogram. Verktyg för att hantera sug och livet behövs då enbart medicin inte bryter beteendet. Hoppas att lugnet släpper när du väl kommer in så du verkligen kan få ur dig allt❤

Fantastiskt att du tar tag i det! Hur värdelös du än känner dig just nu så imponerar du stort. Tag fasta på det!
Det känns lite dubbelt det du skriver. Å ena sidan vill du ha hjälp och stöd, å andra sidan skriver du att du inte klarar av känslan av att andra hjälper. Jag kan verkligen förstå den känslan. Funkar lite så själv. Det finns nån liten, liten därinne som vill vila i en trygg famn och låta andra ta hand om livet. Å så finns den där andra som vill klara det själv och som inte klarar av att känna sig beroende. Jag har, som du förstår, ingen bra lösning på det problemet själv. Men det kanske vore nyttigt att kapitulera helt. Du har kommit en bit på den vägen nu när du faktiskt sökte hjälp. Det kanske är dags att släppa fram den lilla, lilla människan som behöver stöd. Och du, föräldrar gör nog nästan aldrig helt rätt, men att tycka att du ska sluta snusa nu samtidigt är kanske lite väl dumt. Du förtjänar dock att vara stolt över dig själv. Det är starkt att söka hjälp och berätta. Hoppas du får gott stöd nu.

Pärlan

Hönapöna, nu blir det bara mediciner..behandling togs inte upp.. Men remiss för medicinen går till vårdcentralen så kanske det kommer att lyftas där..

Sisyfos: Precis! Det är helt klart ambivalent i den frågan..Vill men mår puss över att ens behöva det om du förstår... Acceptansen att det här är mitt liv och hjälp helt enkelt är ett måste har inte riktigt gått in tror jag..

Jag hade packat en liten väska i för idag. Läkaren undrade om att jag accepterar att läggas in om det blir överläkarens rekommendationen. Jag kände bara hur paniken och tårarna kom! Ja men nej! Jag ville hem.. Ville få hjälp men vill få vila i min egen säng..ligga några dagar med katten i famnen och lugna hjärnan..fokusera på att äta..och börja gå på möten. Har lyckligtvis personer i AA som ju vet läget nu och kommer hjälpa mig dit..

Iaf. Det kanske skulle varit bra att vara inlagd så att de kan se att måendet går bra men det blev för ångestladdat och stort. Om jag bara fegade ur eller har nån poäng i att göra det som känns minst ångestladdat vet jag inte. Men vi bestämde att jag i stället ska hämta ut antabus varje dag ett tag och gå på möten, då fick jag tillåtelse att vara hemma.

Ligger i sängen nu, ser en dokumentär, varvar med läsk, vatten, nåt chipsflarn, choklad, frukt..kontinuerligt för att lindra kroppens behov av belöning.. So far so good..Och rätt lugnt i huvudet..

Pärlan

Jag kommer fortsätta i en ny tråd nu. Trådnamnet känns så dramatiskt och jag vill gärna få påbörja arbetet nu i någon lite mer stabil och hoppfull ton.. :)