Alla människor som jag kommer överens med försvinner ur mitt liv. Jag känner mig så ensam väldigt ofta. Det är en jobbig kännsla för då vill jag supa bort det. Jag har inga vänner kvar. Önskar att någon brydde sig räcker med ett samtal där någon frågar hur det är. Ska man känna så här?? Ska man kasta bort 7 veckor nykter för att man känner sig ensam?? Någon som känner igen sig.

Vaskamanheta

Ensam kanske är bra är lika vilsen själv. Har du klarat 7 v är det bra jobbat fortsätt så. Mina vänner och närstående tar också avstånd och det sämsta man kan göra är nog att försöka komma tillagas med sig själv genom att dricka mer

Pärlan

Grattis till dina 7 veckor vill jag bara börja med! Förstår behovet men gör inte det.. Jag har känt mig väldigt ensam och det är en av anledningarna till att jag drack..ville fly från de känslorna och smärtan men ångesten bara ökade i takt med att jag drack..och oftare och mer blev det. Jag har precis bestämt mig för att börja leva nyktert. För iaf för mig så inser jag att hur jobbigt livet känns så blev inget bättre av att jag drack, tvärtom.. Vad får du för stöd nu? Från vård eller liknande alltså?

Hönapöna

Som de andra skriver, gör det inte! Jag tror inte A kommer trösta dig när det gäller långsiktigt då A är en falsk vän som inte vill dig väl!

En av anledningarna till att jag drack var att jag kände mig ensam. Nu är jag nykter och umgås med mig själv.

Har du lärt känna dig själv igen? Isof är mitt tips att du börjar göra det. Googla på det. Du fixar det!!!?

AlkoDHyperD

Att känna sorg över ensamheten är inte skadligt för dig. Tillåt dig det. Ensamhet är svårt. Just nu är det så livet ser ut för dig. Du får lov att vara ledsen för din egen skull. Du får lov att längta efter gemenskap. Sorg är en känsla som, om den får finnas och uttryckas, fungerar lugnande. Faktiskt.
Vad behöver du idag för att ge dig själv respekt och förståelse?
Vad kan du göra i din sorg och ensamhet för att ge dig själv omsorg?
Det som kan vara plågsamt är tankar om framtiden, kommer det alltid vara så här, den inre bilden av oändlig tid i ensamhet.
Idag är du ensam. Hur det kommer att se ut sedan, i framtiden, vet du ingenting om.
Kan skriva om din känsla och veta att andra läser fungera tröstande??

Malkolm85

Nej jag vet inget blir bättre av alkohol. Behöver höra det ibland. Idag får jag ingen hjälp bara detta forum

Malkolm85

Låter som en bra idé att lära känna sig själv på nytt. Alkohol har vart lösningen förut. Lär om och lär rätt ska jag testa.

Malkolm85

Ja skriva här och höra alla kloka ord är väldigt bra jag är så tacksam för ni finns ❤

Pärlan

Jag har hela mitt liv flytt från att behöva hantera mina tunga känslor.. Jag måste ha levt i en flyktbubbla åtminstone i 10 år.. Flytt från att behöva hantera känslor på många olika sätt, grotta ner mig i tv-serier, spela dator, få för mig små projekt etc etc.. På senaste åren kom alkoholen in som flyktredskap och det skulle ha förstört mitt liv om jag inte hade brutit samman så totalt nyligen.

Nu är jag trött på att må dåligt, trött på att fly, trött på dåligt samvete, ångest och skuld. Visst är jag fortfarande rätt ensam och kommer att göra, jag är ju singel och har några få nära vänner.. Men, jag orkar inte längre KÄNNA mig ensam. Jag vill ha ett nytt liv och det enda sättet är att inte dricka längre för den drog mig vara längre ner i djupare ångest.

Det får ta den tid det tar. Under tiden umgås jag med mig själv, utvecklar mig djärv, försöker bli mitt bästa nya jag. Och därtill så är jag ju inte HELT ensam. Får massa pepp och stöd från människor runt mig nu när jag berättat om alkoholen.. Inser att det finns människor jag inte visste om som är beredda att ge mig en axel att luta mig mot..

Jag tror på dig! Du är på rätt väg! ❤

Malkolm85

Jag känner igen mig i flyktbeteendet. Jag har alltid kännt mig jagad inte kunnat få ro stressar från plats till plats. Jag blev slagen som barn och mobbad i skolan, där och då utveckla jag flykt som överlevnad. Jag flyttade så fort jag fick chansen 16 år var jag då. När jag flyttat så började jag känna mig jagad på riktigt. Alkoholen kom tidigt in i mitt liv som tröst. Jag vill inte ha fylla ångest. Bli aggresiv.bete mig illa. Vilja dö på fyllan. Därför slutade jag och jag kämpar på. På söndag går jag in på 8 veckan. Starkt jobbat av dig att vilja förändra ditt liv ?. Väldigt bra att du får stöd av nära och kära . Jag tror på dig me ❤

Pärlan

Åh..alltså tusen kramar till dig!!! Du har haft en tuff tid bakom dig och jag är GRYMT imponerad av att du själv insett att du inte vill och klarat av det! Det är en styrka du har där inne! ❤

Jag ville inte heller vilja dö på fyllan. Det var det som hände igen i lördags. Ändå fortsatte jag på söndagen, som om jag inte riktigt fattat då ännu hur illa det var kvällen innan men känslorna kom ikapp mig under dagen (på fyllan såklart) och det var bara droppen. Då fattade jag äntligen att jag skulle komma att supa ihjäl mig om det inte tog slut - för gott.

Jag är så tacksam för den dagen nu. Tacksam för möjligheten att få ett annat liv!

Någongång kommer jag säkert att sakna alkohol, att kunna ta en dunderfylla men ingen fylla kan någonsin vara värd att jag hamnar i den skiten igen. Alkoholismen är ju progressiv, det betyder att skulle jag trilla dit skulle det bli ÄNNU värre..:/

Du är bland vänner här, vi stöttar varandra! ❤

Malkolm85

Tusen tack ? ja man har väl en hyffsat full ryggsäck att bära på. Tycker du har tagit att jätte stort steg i rätt rikning. De är väldigt bra. Ja jag vill inte tappa kontrollen som jag gör av alkohol. Ingen fylla är värd det. Jag hade också kört i botten om jag fortsatt. Jag vill ge livet en ny start och en andra chans. Tack för att du finns ❤ kramar

Pärlan

Det är du också värd! ❤ Alla är värda ett bra liv och att få må bra, så är det ju..?

Har du sökt någon typ av yttre hjälp också eller kör du själv?

Ikväll har jag en riktigt lycklig känsla.. Vet inte när jag känt mig hoppfull eller lycklig på riktigt senast.. Finns ju massor av saker som är åt skogen i mitt liv, men det är okej.. Jag känner mig bara lycklig över att allt det här hänt, det är jättemärkligt, men så är det..? Jag gör liksom inget särdkilt ikväll, bara lite tv, läser här..lugnt, odramatiskt..skönt!
Vad gör du ikväll? ☺

Malkolm85

Ja absolut alla är värda bra liv? nej jag kör bara själv ingen yttre hjälp. Du då kör du själv?? De är lugnt ikväll slötittar på tv och försöker koppla av ?. funderar på vad helgen kan erbjuda. Snart ska jag väl sova

Pärlan

Jo, jag har kopplat in alla jag kan tänka.:) Jag klarar det inte ensam. När jag kraschade berättade jag för vänner, föräldrar, kopplat in jobbet, alkohol- och drogmottagningen och går också på AA. För att detta verkligen ska hålla och alla ska kunna lita på att jag menar allvar behöver alla veta vad som pågår känner jag. Känns jätteskönt även om processen att berätta för familj och jobb var rätt ångestfylld!

Men det är det värt och jag har inte mötts av annat än stöd! Jobbet stöttar till 100% vilket var en sådan lättnad..:)

Det är ju olikamen jag mår jättebra av AA..Det är otroligt skönt att komma ut bland människor som förstår allt man säger och välkomnar med värme..och så är det skönt att träffa människor..hjälper mot ensamhetskänslan också för mig..:)

Vanilj

Alkoholism är progressiv! Så bra skrivet! Precis det jag känner, jag trodde inte det var så. Trodde jag hade koll! Men igår sjönk det in i mig hur illa det är. Var nykter igår ikväll för första gången på ett par månader. Och det var så skönt, kände hur jag tyckte om mig själv på riktigt! Kände mig sorgsen och låg, men stolt. Nu ska jag förändra det här!

Vanilj

Pärlan! Hur går det till hos AA?

Pärlan

Sitter på bussen till dotterns dansskola men kan skriva lite mer om min upplevelse av AA när jag kommer hem :)

Malkolm85

Vad skönt att de fått positiv respons. ? jag trevade lite men märkte snart att det föraktas . där jag bor pratar man inte om det som en sjukdom de är fullt normalt. Och jag man problem är man bara svag. Så jag kör själv

Malkolm85

Strålande insikt vanilj ??. Det är ett måste för att man ska kunna ändra sitt liv. Att man faktiskt förstår att man har problem. Starkt av dig ??