Jag jag haft en hemsk vecka är jag druckit varje dag varierande mängder, som mest blev det tre flaskor vin under ca ett dygn. Nu hemsk ångest både fysiskt och psykiskt och känner mig helt tom innombords. Finns det något annat jag skulle kunna ersätta alkoholen med? Menar inte träning eller nåt annat som är bra utan något som kanske inte är lika illa som alkoholen? Känner mig hopplös, skulle jag kunna börja röka? Har aldrig rökt och gillar det inte men ja tänker att det kanske blir en avledning för mig. Är medveten om att det är en riktigt korkad idé egentligen men alla "bra" saker lyckas jag aldrig hålla mig till nån längre perioder.

Hönapöna

Hej! Håller med dig om att rökning kanske inte är någon bra idé. Jag tror inte heller på att bryta ett beroende med ett annat beroende.

Men hur har drickandet sett ut före denna vecka? Vad vill du själv? Sluta helt eller förändra ditt drickande?

Hönapöna

Ok. Men jag förstår inte din fråga riktigt. Tolkar din fråga så här:

Du vill byta ut alkoholen mot något annat som inte ska vara nått som är bra för dig eller din kropp?
Nått som inte är lika skadligt som alkohol och du funderar på att börja röka i stället.

Ja röka hasch eller cannabis hävdar ju en del inte ska vara lika skadligt som alkohol. Men jag förstår inte varför du ska byta ut nått beroende mot ett annat.

Eller menar du att du vill byta ut alkohol med nått som inte har med träning att göra? Läsk, bubbelvatten, the?

Hoppas du nu förstår hur jag inte förstår?

Annie

Alltså jag vet inte hur jag menar riktigt, vill ju såklart byta ut det mot något bra egentligen/också men det känns intr realistiskt för mig, lovar mig själv gång på
Gång att bryta det dåliga mönstret men faller alltid dit igen efter en tid. Mår sämre och sämre varje gång av misslyckandet. Och alltså när jag skrev röka menade jag vanliga cigaretter, ingenting som är olagligt.

AlkoDHyperD

Nikotin ökar suget efter alkohol. Man har till och med börjat med rökavvänjning som en del av behandlingen för alkoholberoende för att det är en sån stor återfallsfaktor.
Träning håller inte i längden, skriver du. Men hur har du gjort då? Många lägger ribban orimligt högt och lägger av för att det blir för jobbigt eller för mycket av ett tvång. Välj något som är lätt att utföra, t ex raska promenader som stegvis kan utökas i längd eller varvas med ett par minuters joggning. Då ökar konditionen samtidigt som du inte får en nära-dödenupplevelse.
Eller något annat fysiskt som du kanske varit lite intresserad av innan. Eller varför inte kampsport?
Träning frisätter endorfiner och det är precis vad man behöver eftersom långvarigt alkoholintag gör att dopaminnivåerna blir för låga och man känner olust och obehag.
Träning måste inte betyda spykänslor, 200 i puls och blodsmak även om jag har en skruvad läggning att gilla just den känslan ?
Om du försöker få en tid till en samtalskontakt kanske ni tillsamans kan kartlägga hur du har det och vad som händer när du försöker göra saker som är bra för dig.
Kram

Ja, jag vet att du inte ville ha tips som vad nyttiga, men jag tror heller inte att det finns nån laglig produkt som kan ge dig det som alkohol ger. Johannisört, valeriana eller lugnande teer kanske kan hjälpa. Det beror lite på vad alkoholen ger dig. Avslappning eller energi? Yoga kanske skulle vara nåt för dig? Även om det är nyttigt?