Rövarkulan
Min tur nu
Då är det min tur nu att försöka lägga av med alkoholen. Jag har läst myckrt här på forumet där alla har skrivit om sin kamp att bli av med begäret. Nu är jag på dag 12 utan alkohol och det var en del år sedan det hände sist. De senaste fyra-fem åren har jag druckit nästan varje dag efter jobbet. Jag har haft en mugg med wiskey bakom en blomkruka, en mugg med vin i växthuset, en flaska här och en där. Ena dagen rött vin och nästa wiskey eller vodka. Min familj har naturligtvis märkt detta och påtalat det många ggr och jag har lovat att sluta. Tre dagar gick bra, men sen var det dax igen. Jag har varit på ett antal AA möten utan resultat. Nu försöker jag för först ggn på allvar och är så tacksam för att min familj stöttar mig och hejar på. Det är även första ggn jag skriver något om detta och det känns skönt. Lev Väl!

Rövarkulan

Tack för tipset! Jag ska ta mig ut till "huset utan namn" och försöka komma igång och få tankarna på annnat håll.

Det kanske kommer en tid då det blir en sund kropp i en sund själ?

Ont ska med ont förgås!

Mm!

Rövarkulan

Ha! Idag kom jag upp utan att ha ont överallt och var förhållandevis pigg. Nu har jag varit ledig två dagar och dom har varit ganska tuffa emellanåt.

I torsdags när jag vaknade kändes allt så jäkla tungt, men sen blev det fart igen. Var i växthuset en stund och rotade runt och vattnade utan sug på alkohol. Naturligtvis blev det en kamp mellan mig och den där sabla flaggan som hade blåst iväg igen. Denna gången hade den hittat några nya buskar att gömma sig i, men jag vann och satte upp den i topp på växthuset igen. Det har blivit något rituellt över falggeländet nu. Jag har identifierat mig med den ibland när den har legat nere i skiten. Funderar som sagt på att snurra fast den med silvertape.

I går fredag sög det självklart till i alkoholbegäret igen. Var ute och fixade lite på byn och körde förbi Systembolaget. Där var samma röra med bilar utanför och människor gick in och ut, men inte jag. Inte i går och förhoppningsvis inte när jag blir sugen nästa gång heller. Jag körde förbi utan något problem, konstigt nog. Det blev värre sen när jag kom hem.

Det har varit så jäkla nära dessa senaste dagarna att ta något gott att dricka. Känna värmen och hur hela kroppen rättar till sig. Fel! Nu måste kroppen rätta till sig utan alkohol.

Jag är så enormt tacksam över min familj som stöttar mig och att de lyssnar så fort det bubblar över och att vi vågar prata om det. Tack älskade familj!

Maken frågade häromdagen när jag körde en runda för att minska begäret hur mina planer såg ut. Helnykterist? Dricka någon gång på något gille? Kunna ta ett glas med vänner någongång? Bra frågor, men jag hade inget svar. Jag har funderat en del på det han frågade och vet fortfarande inte svaret på hans fråga? Just nu vill jag inte ha en droppe, vill hålla mig borta från skitet så länge det går. Kanske någon gång i framtiden kan jag ge ett svar, men inte nu.

Det känns skönt att jobba intensivt denna helgen. Då kommer jag bara hem för att äta och sova. Det är lättare att be följeslagaren dra åt skogen då.

Lev väl därute och njut av helgen. Tänk positivt.

ja, – sekund – du är nykter, för dig närmare livet, det nyktra livet där du bättre kan välja hur du vill leva.
Att! du vill leva.

Du låter bestämd. Det är bra. Underbart att din familj finns runt dig och stöttar. Suget kommer ju mest i början. Att inte sträcka ut armen efter första... Konsekvenstänkande..Tänka på hur alkoholen förstör våra liv. Osv. Jag fick sug igår. Klarade det. Jag vill inte förstöra mitt nyktra fria liv. Vaknar fortfarande ibland och tänker på: Vad är mitt problem idag? Har barnen blivit besvikna, arga, ledsna? Nä, dom är nöjda och stolta för att jag är nykter. Skönt, jag har inga problem! Klart att jag har men inga alkoholrelaterade i alla fall. Fint med ditt växthus. Du kanske ska skaffa dig ett nytt fint glas för a-fria goda drycker? Lite frysta bär i kanske... Kram

Rövarkulan

Solen skiner och det gör nog jag också. Ha! Jag mår bra och har inte ont i kroppen och är inte bakis, men det bästa av allt, jag är nykter.

Tack miss lyckad. Mycket av det du skrev stämmer bra in på mig.

Jag har gett mig fan på att inte dricka något i kväll när jag är tillsammans med familjen under valborgsfirandet.

Hoppas verkligen inte att det blir "upp som en som och ner som en pannkaka"

Njut av dagen

både att du mår så mycket bättre och att du är inställd på att inte äventyra nykterheten.

Med rätt inställning och att vara så bestämd som du är på att bevara nykterheten, så kommer ditt nyktra liv varken att bli en sol-pannkaka-variant
eller som flaggan på ditt växthus. Nej, nu har du bra förutsättningar för att bygga på en hållbar nykterhet.

Grattis till 29 dagar och ett bättre mående. Värme och kramar!

Rövarkulan

Jag är helt slut efter dessa två lediga dagar så nu har jag stupat i säng. Orkar inte skriva i kväll, men fy tusan vad gårdagen var tuff. Alkoholen hängde mig i hasorna hela dagen och jag var både arg och irriterad. Tacksam för att det var bättre idag.

Njut av kvällen och livet. Tänk positivt

att du vann över suget. En viktig seger.
För det innebär att du nu har övertaget i kriget mot alkoholen. Du vet att du klarar av de lockande tankarna och sugen.
De kommer att irritera och skava, som myggbett och skoskav, men du kommer att klara av dem.
Och du har redan börjat känna av flera de positiva vinsterna med nykterheten och friheten.

Låt din "nykterhetsflagga" vara mentalt fastsurrad med silvertejp, så kan inte A-demonen blåsa ner den.

Ha en fin vårdag Rövarkulan. Försommarkram!

Rövarkulan

Trött! Så in i helsike trött. Sen valborgsmässoafton har jag hållt på kom stop här hemma. Valborgskvällen var det inga problem med men 1;a maj ar hemsk. Suget startade direkt på morgonen och vid lunchtid var jag nära att ta min följeslagare alkoholen i handen och ge efter.

När jag är piggare ska jag försöka sammanfatta dessa dagar utan alkohol.

Önskar er alla där ute en god natt och styrka att stå emot alkoholen och vakna friska och krya i morgon. Och så tänker vi positivt.

Gunda

..lätt. Vilken styrka du har, om suget redan börjar på morgonen så är det många timmars kämpande, men du fixade det. Kanon
starkt gjort av dig att inte falla.
Kram och sov gott!

Rövarkulan

Det där med styrka, det vet jag inte. I bland känner jag mig liten och klen utan alkoholen i kroppen. Eftef jobbet far jag runt både inne och ute som ett torrt skinn för att inte tänka och känna efter för mycket. Ha! Det är ganska bra på ett vis för då blir det vårstädning på samma gång. Rastlös, sjukt pigg emellanåt, ner som en pannkaka igen osv osv. Stundtals även totalt omotiverad till att göra någonting alls.

Då är jag hemma igen efter dagens arbete, så det är bara till att svida om och gå till attack mot något igen. På återskrivande /läsande och lev väl där ute.

Rövarkulan

Fortfarande nykter, men nu är det svårt. Fredag kväll och jag är ledig i helgen, dvs från jobbet men inte från min följeslagare alkoholen. Den jagar mig hela tiden och de senaste dagarna har jag nästan blivit förgiftad av tanken på alkohol. När jag kom hem idag kröp det i mig efter längtan av ett glas whisky. Tanken har slagit mig flera gånger om att jag kunde kanske försöka med ett glas, men det hade med all säkerhet slutat med på tok för mycket. Känslan av vetskapen att vakna nykter och kanske pigg i morgon är nästan mer lockande. Jag skrev kanske. Just nu är jag som en åsna mellan två hötappar.

För att bryta eländet var jag i mitt fd suphus numera växthus och rotade runt. Ha! De första rädisorna var klara men smakade inte så värst mycket. Det är nästan inget som smakar gott för tillfället.

Så, attack igen mot suget.

står en hel rad med glas. Längtan efter det där glaset, är längtan efter något som innehållet i glaset kunde ge dig för många år sedan. Avkoppling och välmående t.ex. Men när du för 34 dagar sedan tog beslutet att vara nykter, var det väl för att alkoholen medförde så mycket negativt och dåligt mående, som ångest, skuld och skam. Varför skulle alkoholen kunna ge dig något positivt nu?
Nej du skulle hamna i samma dåliga mående, som sen skulle förvärras. Vår sjukdom är progressiv. Vi kan bara hejda den genom att undvika alkoholen. Och om du sedan skulle börja om, så är det lika svårt igen om 30-40 dagar.
Det är bättre att du biter i hop nu, och kämpar. Sugen klingar av och upphör så småningom. Tålamod, uthållighet och beslutsamhet.
Du kan klara av det. Du kan få ett liv i frihet. Kämpa!

Kramar och peppning!

Malta

Eller i värsta fall har flera år förflutit med en lönlös kamp i slutändan... Jag ångrar att jag inte fortsatte min senaste långa period av nykterhet, för nu känns kampen betydligt hårdare. Livet är så mycket lättare utan A. Starkt jobbat! Jag hoppas hitta dit, jag med. :)

Rövarkulan

Pi31415
Du har helt rätt i det du skriver. Mycket klocka ord som jag verkligen tar till mig. Stor vishet som jag behöver och som gör att jag tänker lite annorlunda.

Malta
Du gav mig en tankeställare. Jag är inte intresserad av att gå igenom de första tio dagarna igen om jag kan undvika det. Önskar dig all styrka i din nya kamp, men du har klarat det innan och gör det säkert igen.

Rövarkulan

Det blir jag nog idag. Har farit runt både ute och inne sen tidig morgon. Dricker kaffe och vatten vilket resulterar i en hel del toabesök. Jag har försökt lyssna på ljudbok men det hjälper inte. Tänker bara på hur härligt det skulle vara med ett glas rött eller en kall whisky. Dag 35 och jag tycker suget blir värre varje gång jag är ledig. Konstigt att inte suget lägger sig mer?

På något jäkla vis måste jag klara dagen utan alkohol, men det blir nog en kamp mot min följeslagare. Skrämmande hur lockande den är. .....

Attack igen mot något som kan skingra mina tankar

Positivt tänkande, skulle det vara. Mm!

Tänk om man slapp tankarna och suget på alkohol, då hade det kanske känts lättare? Men å andra sidan kanske man glömt bort problemen också. Beroendet är ju just att hjärnan vill ha ett gift, kemiskt ämne som vår hjärna är beroende av. Sjukt va? Är man riktigt illa däran som många av oss säkert känner igen så gör giftet att vi ljuger för våra barn, vänner, partner ja alla i omgivningen för att få tillgång och förgifta oss med alkohol. Vi vet resultatet med ledsna barn, ledsna anhöriga, sjukskrivningar, psykiska och fysiska besvär på grund av medlet, ändå saknar hjärnan skiten. Ska vi ha ett normalt fungerande liv, så måste vi tänka efter och säga HALT. Spela hela filmen, dvs se tillbaka vad alkoholen ställde till med när du blev så full och gjorde bort dig.. Styrkekramar..

Rövarkulan2

Jag har lyckats med att bli av med lösenord, spärrat mitt gamla konto och startar därför en ny tråd under Rövarkulan2..

Väl mött på det nya

Tänk positivt

Rövarkulan2

Givande att läsa sin gamla tråd och få en liten eftertanke.