Ångesten tar mitt liv...

märta

Berra

Oron för ekonomin kan tära rejält, men det är bara tillfäligt, glöm inte det. Mitt x bankruttade mig fullständigt, jag sitter med så mycket hos kronofogden idag, tänker ibland att jag aldrig kommer ur den här ekonomiska karusellen. Men vet du en sak? Varje dag äter jag mig mätt, varje dag funkar elen, jag har en egen bostad, det är mitt hem, mitt krypin som ingen kan göra anspråk på, jag har världens underbaraste dotter som smittar mig med sån glädje. I mitt hem kommer ingen över tröskeln som jag inte vill ha här. Mitt as till x ringde flera arbetsgivare (anonymt förstås) och sa att jag hade samarbetssvårigheter så jag har haft ett litet helvete att hitta jobb. Men jag kämpar på, jag andas, jag krigar emellanåt. Allt går, ibland tar det bara lite mer tid ;-). Med detta vill jag på intet sätt ta i från dig din oro, eller säga att mitt liv är ett större helvete än ditt. Vill bara uppmuntra dig med att säga att det ordnar sig för det gör det.

Visst gör ångesten sig kännbar i bland, inte minst när undrar vad man ska ta pengarna ifrån. Men jag håller med din fantasiska fru Berra, ta inte ut skit i förskott innan du vet om den finns där. Njut av det du faktiskt har, av det du faktiskt har åstadkommit, du firar två år av nykterhet nu, sträck på dig bästa vän!

Kram Märta

Man kan kämpa på olika sätt i uppförsbacke, men skam den som ger sig. Jag fick den en skruttig dag, klart jag delar med mig!

http://www.youtube.com/watch?v=7WBbohhOq1U&feature=related

..du är ju otrolig, har sett videon förut, men oj! så passande...

Jo jag fick mig ett smil när jag hade läst klart ditt inlägg, tack för det...

Tja, man ska väl inte sitta här och tycka synd om sig själv, när det finns de som har det betydligt värre, som du t.ex.
Satan i gatan!, vilka hämnder skulle jag inte ha planerat för mitt X, i dina stövlar...
"En hondjävuls lustar"... skulle ha varit en barnfilm i rena jämförelsen...

Ja ilskan/hämndbegäret är en stark drivkraft, tänk om de gick att driva annat med?

Otroligt att du bara kan acceptera det, jag skulle det inte..

Kanske är det just där....där den absolut starkaste och finaste erkänslan finns, att ändå bara kunna sitta lugnt, och vänja sig vid tanken...

JAG, en känslomänniska, vill bara dela med mig av precis ALLT som sker i mitt liv, dels för mig själv, men också för er andra...
Kanske brottas vi dagligen med samma känslor, kanske är vi inte ensamma om dem ändå...

Min största fördel som jag tycker att själv har begåvats med är...
Att jag kan sätta dem på pränt, jag kan skriva, och jag kan förmedla mina känslor, på ett för mig bra sätt, tycker jag..

Jag hoppas bara att ni tycker detsamma...

Puss Berra

märta

Berra

Jag har hört så många gånger att jag är stark. Kanske är det så. Men jag kan inte bara ge upp det här livet jag fick för längesen, kan inte låta x ta min energi och sko sig på mig, låta honom få mig att falla omkull gång på gång för att han själv faller i sin alkoholmisär. Jag har tänkt så många tankar i hämnd, men inser att de tankarna åter igen snor min energi. Han är inte värd min energi. Sen, när jag verkligen krisade i juli, när jag på allvar inte hittade energin eller motivationen att stanna kvar en liten stund till i det här livet och kämpa, när jag på fullaste allvar var redo att lämna allt, då kom de. Alla vännerna, dottern, alla de som jag har stöttat. Det var helt underbart, de blev mina kryckor.

När jag fyllde jämna år i juni fick jag ett litet paket av min dotter. Ett vackert och färgglatt paket. I paketet låg två elefanter, en elefantunge och en elefantmorsa i grå plast., kanske kostade de ett par tjugor på leksaksaffären. Jag frågade henne vad hon menade och jag var uppriktigt nyfiken. Då berättar hon följande historia för mig.

"Mamma. När en elefantunge är i fara, då kallar elefantmorsan på alla sina kompisar. Så ställer sig alla elefantmorsor i en ring runt elefantungen med baken utåt. för det är snabeln som är elefantens svagaste punkt. I ringen peppar de varandra och lugnar ungen medan de sparkar bakåt mot hotet tills det försvunnit. Mamma, du är min elefantmorsa och du sparkar bäst av alla". Jag fick många fina och påkostade presenter den dagen men ingen har någonsin gett mig en sån genomtänkt och värdefull present som än i dag ger mig styrka och mod.

Jag känner att jag fick livet tillbaka en gång till. Jag har varit med om mycket men aldrig har jag varit i en sån känsla när livet inte längre känns viktigt. Det var en riktigt ruggig upplevelse Berra. Min dotter och mina vänner gav mig lusten till livet tillbaka. Varje morgon när jag vaknar tittar jag på elefanterna för några tjugor och tänker att den rikedom hon gav mig, två gråa plastelefanter som får mig att varje dag gå upp ur min säng och känna mig priviligerad, det är en fantastisk känsla. Jag ville dela med mig av detta.

Kram Märta

lillablå

Så fina de var, Märta, kattungarna! Och så skönt att bara få skratta rätt ut!
och vi kan lära av dem...
de ger sig inte...
de är nyfikna...
och de har kul under tiden!!

Berra, skönt att det är tisdag idag, eller hur?!
visste väl att du skulle fixa det här också!
fin fruga han verkar ha, den där berra!

Och Märta, jag ler varje gång jag ser att du skriver x med liten
bokstav... han är verkligen inte värd några Kapitaler eller vad den nu heter!
Stora kramar till två av mina absoluta favvisar här!!!
och till resten också, förstås!!
=)

Jahopp, hur slutade det här då...

Fick domen av den där "braiga" verkstaden, 30 papp plus en stor oljeläcka som kan kosta 5-20' till.....Tackar...
Till saken hör att bilen kanske är värd 50'...

Dax å börja hänga på riktigt nu, eller?

Det skulle jag har gjort, men som tur är har jag min fru och tillika livskamrat, som stöttar mig när jag håller på och "ger upp"..
Hon löser det här med sina ide'er, och flyttar bort det tunga lasset ifrån mina axlar, och tar över...

Hon känner vibbarna när jag inte orkar reda ut grejorna, och JA, det kommer kosta utav bara he..te....

Det kan låta märkligt, men vi killar/karlar/gubbar har ett väldigt tryck på oss med våra bilar...

Det ÄR en statussymbol, man vill kunna visa att jag klarar av med min ekonomi att ha råd att ha den här bilen...
Jag ska kunna fixa allt SJÄLV, våra fäder kunde ju skruva på bilarna, det går bara inte idag längre...
Helst skulle vi alla vilja ha en häftig Porse, Lamburghini, Ferrari osv...

Men det slutar oftast med ett substitut som en gammal rostig Volvo vi tvättar och gnuggar på,
och där vi ursäktar oss nästan för grannen och säger att "den riktiga bilen" står ju i garaget,
och som vi bara tar ut på helgnätter eller möjligen till semestern...

Ja jag känner den oerhörda pressen av att se till att 2000-talets häst & vagn ska alltid finnas där, fungerande...

Nu har min lilla fru lagt upp en strategi, och den ska jag följa slaviskt, så slipper vrida mig i ångest över .."Varför i helvete kunde jag vara så jävla dum",
och lät mina känslor manipuleras av en förförisk fransyska...
Nästa förälskelse lär bli en kraftigt överviktig Bayern-tyska med anlag till mustasch, de brukar ha överarmar kraftiga nog att orka lyfta 6-8 lerkrus på Hofbrauhaus och ska nog klara av att hanteras av en "viking" som jag, och en svensk vargavinter...
Eller en liten söt snedögd japanska kanske...
En koreanska, en italienska, en spanjack osv osv...
Ja ni hör, jag har lätt att förälska mig i plåtkvinnor också...

Vi hörs!

Berra

Japp, så är det...

Lördag kl 24, mera mitt i kan det inte bli....
Hela Lördagen har gått, Söndagen återstår, halvtidsvila...

Söndagen ska åter vara vhilodagen, inte någon baksmälla här inte, vila på riktigt..
Söndagarna ville man tidigare radera med Tippex, man ville inte uppleva dem på förhand,
eftersom det bara var en dag med hangovers.., man visste ju det redan innan, som alltid...
Och när man knyter ihop säcken, slutsummerar helgen, så var Söndagen bara en sån där dag som man inte ville minnas...

Vet ni?, nu är det precis likadant, fast tvärsom, helgen är inte slut redan på Lördagskvällen, jag har en hel dag till full med helgupplevelser...
Och tid för att uppleva...

Och vad ska jag göra?, massor och på samma gång ingenting...
Den är grovplanerad, men inte klistrad, det finns plats för njutning och möjlighet för livskvalite'..

Och det ska den få, jag ska inte låta mig oroas och inte bli irriterad för att den inte går i mål...
Sätta målen lågt, och inte bli förbaskad om agendan spricker, så slipper jag irritationsmomenten....

Imorgon är det "min dag", att ta vad dagen erbjuder..
Inte ställa krav på den och placera den som ett prynadsobjekt i bokhyllan, den ska "konsumeras" och sedan kastas bort..

Blir det ett fint minne, så ska minnet däremot ställas upp som en liten tavla med benstöd, och kunna förflyttas runt till när det som helst vill återuppminnas...
Jag ser min "minnesbank" som en jättestor bokhylla med små tavelramar utspridda överallt, på bänkar och hyllor, hyllerombuller...

Ja det finns en massa små luckor här och där, och de tavlor som har svarta sorgeband knutna runt ett hörn...
Jag vet vad de kommer ifrån, en period som jag inte är lika stolt över längre...

Den tiden då min alkoholförtäring var inne i en fas av riskbruk...

Idag har jag slutat ångra mig, och ser det som en viktig livserfarenhet med viss ärrbildning...

Det är aldrig försent att...sluta sluta, ....och börja börja istället...

Sluta sluta dricka, och börja börja leva med en större närvaro....

Detta är mitt liv, det "riktiga" livet, välkommen tillbaka Berra...

Imorgon är det.....min dag

Berra

kantarellen

Tja!

Har läst nästan hela din tråd nu och är grymt imponerad!
Min situation idag är att jag vill lägga ner allt vad alkohol är då jag bara får ångest av skiten i dagar efter en blöt fylla. Trött på att jag alltid dricker mest och är den största pajasen på festerna hela tiden. Alkoholen har jag aldrig kunnat hantera när jag tänker efter, har jag öppnat en öl så dricker jag oftast till jag stuper.

Det har gått bättre nu sista 3-6 månaderna, jag tackar nej till fester och försöker hålla mig undan, har hintat på jobbet att jag inte vill följa med på fler fester för att jag är orolig för mitt drickande, kanske ska man vara ännu mer tydlig?

Skriver här för att jag trillade dit i helgen och sitter nu med ångest, fattar inte hur jag ska kunna avtså helt alla gånger...

Min senaste idé är att skriva i en dagbok där jag beskriver mina ångestkänslor, kanske kan vara bra att läsa nästa fredag så jag förstår att det verkligen var allvar och inser hur dåligt jag mår efteråt.

Känner att ett problem för mig är att försöka säga till alla andra i min omgivning att jag har problem med alkoholen utan att folk ska tro man är alkoholist, för det är jag verkligen inte.

Tack för en inspirerande tråd, det hjälper.

Javisst är det pinsamt jobbigt när man trillar dit igen...
Allra sjukaste är ju att man är så himla medveten om riskerna, och att "hur det kommer att gå"-tankarna...

På något sätt lyckas då detta gift påverka en att återigen utsätta sig för dess enormt starka emotionella känslosvallningar,
vilken en bakfylla alltid verkar ge en...

Man kan ju fundera på om man inte är dum i huvudet på riktigt, varför varför???

Men det ligger väl i alkoholens natur att den likt en cancersvulst parasiterar sin värd tills den går under,
vilket strider mot naturens grundregel nr 1, en parasit "dödar" aldrig sin värd, utan håller den vid liv så länge det går..

Frågan man kan ställa sig, vilket liv..?
Känns det verkligen som ett humant liv att leva, när man tillåter sig förslavas under alkoholen???

Finns det verkligen något "annat" liv där alkoholen inte har en dominerande ställning och plats, gör det det???

Man tror och tycker att alla nykterister i stort sett bara är gamla människor som är starkt troende,
och med bibeln i sin vänstra hand höja den till skyarna och förmana att Jesus och grabbarna anser att det är djävulens gift...

Jag skulle personligen totalvägra ansluta mig till den skaran av människor, de verkar ju vara ännu mera hjärntvättade än en alkoholiserad Berra...

Jag vill ha min egna övertygelse över saker och ting, ingen ska komma och dänga det i skallen på mig...

Och......jo jag är övertygad om MIN erfarenhet, alkoholen är något som inte funkar i mitt liv, tyvärr måste jag få säga...
Det kan finnas så mycket annat "mysigt" förknippat med alkoholen, men eftersom det inte funkar (för mig, fortfarande..), så måste jag välja bort det också...

Där kan jag inte längre plocka russinen ur kakan, det går inte, och jag måste tacka i stort sett nej till hela kakan...

När så väl acceptansen har infunnit sig, så gäller det att stå fast mot allas andra övertygelser, "...klart du ska ha dig en jävel...?"
NEJ, det är inte klart, och med högmod kunna säga ett starkt och vänligt NEJ TACK!, inget med alkohol i för min del, ...tack!
En som svarar direkt och handfast, får inte något tjat, beslutsamhet är en viktig del i sin fortsatta anti-alkohol-karriär...

Jag brukar tänka så här....."..här vill du smaka lite hundskit..?
Det låter inte lika frestande längre, och sedan spelar det ingen roll hur de försöker dölja den smaken med andra groggvirken...
Tanken är att jag är inte speciellt sugen på just...hundskit, inte nu och inte senare...

En annan tanke att funta på lite kantarellen...

Vad gör det att du avslöjar dina problem med alkoholen tror du?
Att du får ta en del diskussioner med alla andra, och ska i fortsättningen få djupanalysera DITT drickande, när det kanske handlar om deras också?
Väckt den björn som sover???

Att få en stämpel, jorå här kommer trattkantarellen, fyll-tratt-kantarellen..?, eller?
Du är nog precis lika myket "alkis" som det just DU representerar, alltså en "vanlig" människa som kan sköta sig, sin familj, OCH sitt jobb...
Kanske alkisstämpeln ligger i betraktarens ögon och förväntningar, stämmer du in på dem då?

Troligen inte, och varför inte ställa upp för sig själv, nå'ngång, visa VEM det är som är starkast..

Min Söndag blev för övrigt ÄNNU bättre än jag hade vågat hoppas på...
Allt flöt på, vi hann med ännu mera än vi hade tänkt oss, trots att vi låg i tidsnöd, men...
Med den stora skillnaden, vi lät oss inte stressas över detta, utan lät det flyta på, och berömde oss själva hur "fint" vi tog det...
Det var nog den bästa Söndagen vi haft i mannaminne, harmoni harmoni...

Se, betrakta, ta in, behandla, sortera, acceptera, och sedan fortsätta, och snabbt ska det gå...
Tar tanken mer än 2 minuter av ditt liv att behandla, kasta bort den,
det är en "livstagare", utan chans till att ge något positivt tillbaka...

Tänk på den!, (..i högst 119 sekunder)

Mors Berra

..precis som mina tidigare dagar...

Är det viktigt?, tja... för en människa med just kontrollbehov, så är det nog det...

Vad är det man då vill kontrollera?, sitt liv, sin sociala förmåga, sin allmänna funktion osv..

Tror nog att alla vill ha kontrollen, över sina alkoholintag, sin vikt, sina pengar osv...
Vissa saker håller vi stenkoll på, medans andra får slinka igenom sitt kontrollnät hur lätt som helst...
Andra på forumet talar om bakdörren, ett alldeles utmärkt ord tycker jag...
Reträttvägen ur det här läskiga framåtskriandet, typ så här..
"..nä nu vill jag inte vara med längre, nu smiter jag ut bakvägen.."
Kliver av bussen och ligger ohjälpligt efter, ..igen..!

Och så är man irriterad på det, att man har halkat efter igen, och givit med sig för det dära svåra onödiga dåliga...
Å så försöker man springa ikapp tiden, jäkta fram några dagar, och så är man där igen...
Nu har jag varit så duktigt, klart jag är värd........lite ångest, eller..?

För det är ju det de handlar om, se resultatet, inte visionen, visionen har jag lärt mig spricker ALLTID...
När var det jag hade en "skön" fylla sist, åratal...
Jag skulle kunna tänka mig att uppleva de där första 20 minuterna, och sedan ta ett motgift...
Älskar känslan när stressen "rinner av mig", men allt det andra skulle jag kunna vara utan...
Den andra stressen över att finna allt möjligt att hälla i mig, för att tro att det hela tiden bara blir bättre...
Det blir inte det, tvärsom....det har jag lärt mig...

Så för mig finns inga ursäkter i världen som kan göra att jag frivilligt skulle vilja må sämre, såg ni?
Jag hoppade över de där 20 minuterna som kunde ha lockat mig, och gick direkt i mål...

Idag ska jag leva efter mina normer, och jag sitter i den löplina jag själv har satt ut, och trivs!

Idag mitt liv, imorgon mitt liv..så länge jag har kontrollen, har jag taget om livet...

Berra

märta

Hej Berra

Tittar in och önskar dig en bra start på veckan. Det är ju måndag idag :-)

Kram Märta

ja idag är det en bra dag, hittils...
Tack för att du önskade mig det.

Helgen har varit helt suverän.., jag har trivts helt otroligt bra...
Helgerna har blivit ett allt större livsnjutarforum för mig, jag tar verkligen för mig av den, jag har ju ingen ångest längre...
Och varför har jag inte det....?
Alkoholen förståss, den finns i mitt liv, men nyttjas inte av mig, dvs jag umgås med den, men använder den inte...

Jag ska ta ett himla bra exempel ifrån helgen..
Vi hade julfest (ja just DEN julfesten, den som fick mig att vända för två år sedan) med herrföreningen i helgen.
Jag valde att ta bilen, trots att föreningen hade anordnat det med bussar och grejor (jag vill vara fri att komma som jag vill).
Jag drack redbull i ölglas och tog en Irish Coffee utan Irish, det var ju kallt ute (så in i norden..)
Ingen av de "ovetandes" såg något, inga frågor, inget försvar, skönt...
Till bartendern sade jag att jag inte tålde alkohol, att jag blev alldeles snurrig i huvudet och vinglig, hon skrattade högt...
Så jag ser det hela som ett "inteproblem", detta är mitt egna val, och det känns väldigt bra...

Senare på kvällen till middagen så hade jag tagit med mig 0-bira och lite läsk, vilket fick busschaffisen (Arne) att vilja tulla på mitt förråd.
TÄNK vad poppis man kan bli när man inte dricker det som alla andra dricker, alla vill testa...
Nästa gång ska jag släpa med mig en hel back tror jag...

Hursomhelst vid måltiden "började förhöret", ja ni vet vilket, eller hur..?
Gubbarna sitter som stora frågetecken, varför dricker inte du???

Tja svarade jag, hur länge brukar ni ha bakfylleågren frågade jag?, nå'n dag fick jag till svar...
Nå'n dag!, kom igen!, jag får veckor eller månader av en enda fylla, är det värt det?

Absolut nej, men varför?
Ja hur ska jag kunna veta hur min hjärna är skapad?, jag kan inte svara på det helt enkelt...

Men vad fan gör du då'rå?, fick jag till fråga...
Acceptera läget, svarade jag, jag har helt enkelt inga val...

E'ru alkis?, frågade Birger, och harklade sig lite förvånad över sin egna fråga...
Han som precis slängt in ett öra i konversationen, (tänk vad folk är rakt-på-sak när de har druckigt..)
Nej, svarade jag, är du? (visste att den motfrågan skulle hugga...)

Jag hade ett vanligt riskbruk som de flesta svenskar har med sitt drickande sade jag, helgsupandet...

Birger sitter fortfarande som en fågelholk, och verkar inte fatta ett dugg, pratar man så öppenhjärtligt om sån't här?
Han som dricker mycket, men aldrig verkar bli full...

Arne busschaffisen svarade med att han minsann varit helnykterist i AA i 1,5 år ett tag, när han såg sitt drickande som ett eskalerande problem.
Han drack mycket, men blev bara "för full" i sällskap, hemma kunde han dricka måttligt, även om det så var varje dag..

..men fortsatte han, "..det blev så jävla tråkigt, så jag slutade med det..."
Okey, det var hans val....

Nu berättade han... att när han hade kört buss klart, så låg det en billig whisky i köksskåpet som väntade på honom...
Festen skulle sluta vid midnatt, men chaffisen hade av någon anledning väldigt bråttom hem, så han avbröt partandet kl 22.
Och då var det bara för alla andra att följa med, om de skulle med hem...

Stackars honom, vilken stress han utsatte sig för, och alla andra festdeltagare...
För vad, att sätta sig och smälla i sig billig whisky kl 00:30 ensam i sin lägenhet framför en TV med en massa skitprogram...
Kändes sorgligt på något sätt...

Själv då, jo jag fick "full" bil med mig hem, det var stojjigt och för all del mycket underhållande...
Man blir väldigt populär när man kan dras nytta av, eller hur?

Jag kom hem till en glad fru och en sovandes 13-åring i soffan, och kunde fortsätta ha en familjekväll därhemma...
Somnade skönt, och vaknade upp till en helt otroligt fin söndag som jag tillbringade med min kära hustru...
Vi drog lite snabbt till centrum, och gottade till oss med varsin godis-latte och en sockerchock, efter ha skrotat lite i affärerna...

Min dag var min, hela helgen var min, och jag bara mår så där (..j*vla) underbart...
Det måste vara något fel, för det här är jag inte van vid...

Mors Berra

jaguar

hej! jag blir så glad för dig och din tonåring. håll kvar din nykkterhet!!!!!!! Min dotter e på väg in i droger.......18 år kan inte göra mycket

klart att du fortfarande kan vara den som påverkar....

Föräldrar kommer för alltid vara just föräldrar...

Min pappa var helnykterist i alla år, när jag skulle gifta mig så stod vi inför ett litet problem...

-..jo du vet pappa, nu när vi ska gifta oss så är det en sak jag skulle vilja kolla med dig....?
-..jaha!
-..jo nu är det så här att vi kommer att servera alkohol till middagen och efteråt vid dansen,
och jag hade hoppas på att DU inte har något emot detta...?
-..nä'men vad andra dricker ....skiter jag i, det är mina barn jag är rädda om...

Så där kom svaret i en mening, och trots mina då 30 år så hade jag fortfarande ett bekräftelsebehov hos min pappa,
att få det kollat att det var OK med dricka på mitt egna bröllop...
Och han svarade att det enbart var hans barn han hade en viss oro inför, vilket gjorde att en tung sten släppte ifrån mitt hjärta,
jag behövde inte oroa mig inför gästerna, och samtidigt en liten "uppstramning" från farsan, att "...nu sköter du dig.."

Hård snubbe, men omtänksam i ett enda svep, saknar honom oerhört mycket faktiskt...

Så vad jag skulle vilja säga är,... du blir aldrig arbetslös som förälder!
Och dina barn kommer för alltid (även om de inte visar det alla gånger..) visa dig respekt för vad du tycker.
Handlingen i just detta skede kanske inte förändrats, men inför nästa möjliga val, så klingar mammas & pappas ordval någonstans där i huvudet...

Så sluta inte tjata, visa att du bryr dig i vått & torrt...
Men rannsaka dig lite, hon är ett VUXET barn nu, och vill antagligen bli behandlat efter lite nya premisser..
Så glöm inte att du måste respektera henne, och att dina möjligheter att "bestraffa" henne är i stort sett obefintliga...
Det enda du kan hota med är att du kräver att denna vuxna människa flyttar ut ur ditt hem...

Kanske ändra attityd från att styra till att råda, och också förstå, man gör inte alltid som alla andra säger, man vill ha egen erfarenhet också...
Hur var du själv som tonåring?, inte satt du på ditt rum och enbart pillade med frimärkssamlingen, eller?

Jag berättar om alla dumheter jag gjorde som tonåring för mina barn, så behöver de kanske inte uppleva exakt samma sak...
Jag gör fortfarande en massa ofrivilliga dumheter varje dag, och de berättar jag också om...

Ingen människa är felfri, och jag försöker inte göra mig till ett helgon...
Jag är den jag är, och genom att ha ett öppet sinnelag, så samlar jag på vänner, som just uppskattar ett sådant sinnelag...

Man kan inte bli älskad av alla, men jag vill bli älskad för att jag är den jag är, inte den jag låtsas vara..
Alkoholen var just en sådan, som utgav mig för att vara någon jag inte kunde stå för..

En nykter dag...ger mig större rättvisa..

Mors Berra

märta

Vilket fint inlägg om din helg, du ska veta att du är viktig för många här på forumet med dina erfarenheter. Härligt att du fick en så fin start på veckan, den blir liksom lite lättare då, eller hur? Ha en fortsatt bra tisdag också

Kram Märta

..och tack för dina uppmuntrade ord, de är väldigt viktiga för mig just nu...

Jag står inför någon sorts vägskäl här på forumet, och har ännu inte tagit något beslut...

Jag ska vara ärlig och säga som det är, jag trivs inte på nya forumet...

Okej att jag är en gammal trähäst som har svårt att vänja mig vid det nya, jag har ju själv sagt att förändringar är bra,
men då helst till något som är bättre...

Men jag får ingen "effektivitet" i mitt avläsande av mina eller andras skriverier i trådarna...
Klickar jag på t.ex "1 nytt" så hamnar jag överst (äldst) i tråden, eller överst på senaste sidan, inte själv inlägget, suck!
Jag kan fortfarande inte hitta mina gamla kommentarer i andras trådar, i det sök som finns får jag bara Alzeimers-resultat...

Samtidigt så står jag inför andra doubts, jag rapar i stort sett samma gamla rappa-kalja i min egna tråd som jag har gjort det senaste året.
Det blir nog inget substansiellt kvar att läsa, utan att bara glorifiera nykterheten, och allt annat är skit...

I ryggen har jag andra saker som gör att jag hänger kvar, historiken..
Jag vill inte ge upp nu, okej jag har "vunnit" med mina drygt 45 000 !!! gånger lästa tråd, och 1534 gånger skrivna inlägg...
Men allt har sin tid, och man ska väl ge upp när man ser att det dalar...

Och det gör det nu, trots många inlägg, ...67 gånger lästa på ett dygn, inte något rekord precis...

..men jag älskar ju att skriva, och det har varit det som fått mig nog att allra mest hålla mig kvar...

Ja man är ju ett j*vla ego minsann...

Så jag vet inte, jag väntar nog mest på att något ska "hända", så att jag får en nytändning...

Ni är supergulliga hela bunten, men jag måste nog börja mata mitt stora ego med annat...

Sa jag det?, att en gång missbrukare, alltid missbrukare...
Så nu letar jag efter något annat att börja missbruka..

Förslag någon?

/Berra

denial

hej
du behöver väl inte besluta nåt med en gång
ta lite vila om det känns så
tråden försvinner inte
själv läser jag mycket böcker nu för att insperera mig
mörker o kyla kan knäcka vem som helst annars
du behövs berra
vänligen denial

märta

När det gäller sidan som gjorts om kan jag bara hålla med dig. Jag har ibland såna problem att bara logga in på sidan att jag blir tokig emellanåt. Vidare, det är flera här som varit tvungna att byta inloggningsnamn för att det ska funka. Jag gillar inte heller layouten eller att man inte kan ändra/korrigera/ta bort ett inlägg man skrivit. Och jag har sökt med lykta och ljus för att hitta en artikel som jag länkade för ett tag sen, den är bara borta och jag skulle behöva den. När jag så kollar upp sidan så pågår det tydligen någon slags "städning" där olika inlägg flyttas runt till olika trådar. Rätt tröttsamt faktiskt, forumet är inte längre användarvänligt, det blir många klickanden och scrollanden innan man hamnar dit man vill.

Men du Berra, så är det också så med dig, mig, Adde, Fenix, lillablå, Mie och flera att vi behövs för andra och för varandra. Jag tror att vi blir väldigt viktiga för andra eftersom vi har tagit oss ur beroende och medberoende. Självklart ska det egna egot få stimulans, annars finns ingen anledning att finnas kvar här. Så känner jag också, blir så himla glad varje gång någon ger mig feed-back. Men du, du behövs, kan du vänta ett slag till, kan du fortsätta skriva, vi är faktiskt flera som läser din tråd varje dag även om du inte ser det. På något underligt sätt fäster man sig vid varandra fast vi bara finns där cyberrymden.

Dina inlägg är viktiga. Även om du känner att det går i cirklar, så för mig och många andra (är jag övertygad om) så ser man utveckling, man ser hur det går upp och ner, man ser vad det innebär att vara människa. Dessutom, glöm inte att det ständigt kommer in nya läsare på forumet. Jag ropar på Gunnar, Mie, lillablå när det blir för tyst. Jag kommer att ropa på dig också Berra.

Kram Märta

vana

Tänk att jag fick en sån känsla precis i dag o tänkte:GUD SÅ GLAD JAG ÄR ATT JAG ÄR NYKTER.
Nästan som religiöst blev det i mitt huvud,när jag sladdade där i modden på Götgatan,i skymningen(som kommer vid 16-tiden)........
och glädjen som jag kände, o stolthet över mitt beslut som jag hållit,att det kom till en vändpunkt för mej.

Kan inte nog återupprepas.
Efter snart 1½ år nykter förundras jag fortfarande över min solida nykterhet.

Precis som Märta skriver
Jag kan tröttna på mej själv ibland,på mitt pladder,upprepningarna osv osv.
Jag har åxå svårt att anpassa mej till det nya upplägget här.Speciellt att man inte kan ändra eller ta bort något.
Men,
här,på forumet får jag vara.
Jag kan åxå ta en paus närhelst jag vill.Forumet finns kvar o jag kan återvända när jag vill.
Jag kan skriva varje dag,flera ggr om dagen om jag vill.
Det finns inga förpliktelser.det är så himla skönt.

Berra, för faan. Du är ju forumets Obama!
Hur skulle det se ut att Obama bara stack iväg?
Nä, du har din presidentperiod att fylla ut, och det är fyra år du är vald på. Så två år återstår, sedan kan du överväga om du vill ställa upp för en ny period, men först då!
/Fenix, som varit tyst som en mus ett tag och legat bakom råtthålet och kikat ut. Men jag har vilat färdigt och återkommer med nya friska tag, i går var jag hos en läkare och vi har gjort upp en plan ihop för mina vidare öden.